پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
انفجار 11 بمب در پنج استان مختلف تایلند که دستکم چهار کشته و 36 زخمی در پی داشت، فضای امنیتی این کشور که تحت حاکمیت دولت نظامی قرار دارد را ملتهب کرد.

شعارسال: این انفجارها طی 24 ساعت گذشته مناطق مختلف به ویژه گردشگری را در 'هوآ هین' و 'پوکت' لرزاند و تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این بمب گذاری ها را که به عقیده دولت عملیات تروریستی نبوده و تنها با هدف هرج و مرج انجام شده، بر عهده نگرفته است.

نخستین انفجار تایلند ساعت 15 پنجشنبه به وقت محلی در استان 'ترانگ' به وقوع پیوست که بر اثر آن یک نفر کشته و 6 نفر زخمی شدند.

انفجار دوم و سوم تایلند در شهر تفریحی و گردشگرپذیر 'هوآ هین' در ساعات پایانی پنجشنبه شب رخ داد که بر اثر آن یک زن تایلندی جان خود را از دست داد و تعدادی از گردشگران خارجی نیز مصدوم شدند.

براساس گزارش رسانه های محلی تایلند، در ادامه انفجارها، از صبح جمعه دستکم 8 انفجار مختلف این کشور را که تنها پنج روز از رای مثبت مردم تایلند به قانون اساسی می گذرد لرزاند و مردم را مات و مبهوت کرد.

دو انفجار در جزیره پوکت، دو انفجار در شهر 'تانی'، دو انفجار در بازار 'بانگ میانگ' در استان 'فانگ نگا' و دو انفجار دیگر در 'هوآ هین' از جمله انفجارهایی بودند که توجه رسانه های جهان را به تایلند جلب کردند.

علاوه بر کشته شدگان چهار نفر، شماری از گردشگران کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، آلمان، استرالیا و هلند در این انفجارها زخمی شدند و کشورهای مختلف به شهروندان خود در مورد مسافرت به تایلند هشدار دادند.

وزارت امور خارجه آلمان امکان داد حملات بیشتری در تایلند اتفاق بیافتد و از شهروندان خود خواست در سفر به این کشور که گردشگری 10 درصد تولید ملی اش را به خود اختصاص می دهد، احتیاط کنند.

وزارت امور خارجه استرالیا نیز به شهروندانش توصیه کرد برای جلوگیری از صدمه احتمالی به مکان هایی که بر اثر این انفجارها آسیب دیده نروند و موارد احتیاطی را در مکان های شلوغ و گردشگر پذیر رعایت کنند.

سفارتخانه های آمریکا، انگلیس و ژاپن نیز از شهروندان خود خواستند موارد احتیاطی را رعایت کنند.

این مجموعه انفجارها چند روز پیش از نخستین سالگرد بمب گذاری سال گذشته بانکوک رخ داد که در آن دستکم 20 نفر جان خود را از دست دادند.

پلیس تایلند معتقد است انفجار بمب های متعدد در استان های این کشور در 24 ساعت گذشته اقدام تروریستی نبوده و اقدامات خرابکارانه محسوب می شوند و از سوی دیگر این انفجارها هیچ ارتباطی با ناآرامی ها در مناطق دوردست استان های جنوبی 'یالا'، 'پاتانی' و 'نوراتیوات' که گروهی از مسلمانان برای استقلال مبارزه مسلحانه می کنند، ندارد.

بنیاد اصلاحات دمکراتیک خلق تایلند اعتقاد دارد پشت این انفجارها 'بازماندگان قدرت' هستند و این حملات را با انگیزه های سیاسی انجام داده اند.

این گروه ها و دولت نامی از 'بازماندگان قدرت' که با هدف هرج و مرج این بمب گذاری ها را انجام داده اند نبرد، اما به نظر می رسد منظور گروه های مخالف پیش نویس قانون اساسی باشد که روز یکشنبه در همه پرسی رای آورد.

'چاکتیپ چلی جیندا' رییس پلیس ملی تایلند نیز اعلام کرد از زمان همه پرسی قانون اساسی در روز یکشنبه حملات و انفجارهایی در 7 استان با استفاده از دستگاه ها انفجاری و بمب اتفاق افتاده است.

وی معتقد است تصویب پیش نویس قانون اساسی در همه پرسی عامل برخی از این بمب گذاری ها و حملات است.

این مقام بلندپایه امنیتی تایلند گفت این کار ممکن است کار کسانی باشد که نظرهای متفاوتی نسبت به قانون اساسی دارند و برای ارائه تصویری نادرست از کشور و صدمه به صنعت گردشگری اقدام به این کار کرده باشند.

حزب 'فئو تای' وابسته به خانواده 'شیناواترا' و حزب دمکرات از مخالفان این پیش نویس قانون اساسی بودند که توسط کمیته ای که نظامیان تشکیل دادند، تدوین شد.

البته 'یینگلوک شیناواترا' نخسشت وزیر سابق که در کودتای اول خرداد سال 1393 'پرایوت چان اوچا' سرنگون شد این انفجارها را محکوم کرد و در صفحه فیسبوک خود آن را برای توسعه اقتصادی تایلند مضر دانست.

'آبهیسیت وجاجیوا' رهبر حزب دمکرات تایلند نیز بمب گذاری در استان های مهم گردشگری و اقدام 'کسانی که پشت موجی از این انفجارها بودند، محکوم کرد.

پس از این انفجارها تدابیر امنیتی در تایلند تشدید شد و راهپیمایی شبانه در برخی خیابان هایی که در آن شهرها انفجار اتفاق افتاده است، ممنوع شد.

وزارت کشور تایلند به مقام های تمام 76 استان سراسر این کشور دستور داد تدابیر امنیتی را تشدید کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 22مرداد1395، کدخبر: 82185472: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین