پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
بررسی های مدیریت شهری نشان می دهد اگر برای ترافیک هسته مرکزی مشهد چاره ای اندیشیده نشود تا سال 1410، ترافیک در هسته مرکزی مشهد و خیابان های اطراف قفل خواهد شد.

شعار سال: در یک دهه گذشته طرح های مختلفی برای کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی اجرا شده است، حدود 11 سال پیش طرح زوج و فرد برای کاهش تردد و جلوگیری از ایجاد گره های ترافیکی در هسته مرکزی مشهد اعمال شد و هر سال دامنه آن بیشتر می شد به طوری که در خرداد سال 92 به  17 کیلومتر افزایش پیدا کرد و علاوه بر آن، محدودیت زمان تردد به جای ساعت 20، به 22 افزایش یافت. اما این طرح نیز عملا نتوانست گره ترافیکی را در این منطقه باز کند. فروردین ماه امسال زمزمه های پولی شدن تردد خودرو ها در هسته مرکزی مطرح شد که به دلیل اعتراض ها به ناپخته بودن طرح و نبود زیرساخت های اجرایی، منتفی شد. حالا اما یکی از سناریوهای اصلی برای گره گشایی از ترافیک هسته مرکزی شهر، ساخت پارکینگ هایی در مبادی ورودی به حرم مطهر رضوی و توسعه پیاده راه ها در هسته مرکزی مشهد است که معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به تشریح آن می پردازد.


امکان تعریض خیابان های اطراف حرم وجود ندارد
خلیل ا... کاظمی درباره جزئیات طرح کاهش ترافیک در هسته مرکزی مشهد می گوید: در اطراف حرم مطهر رضوی به دلیل تعداد زیاد خودرو هایی که تردد می کنند امکان تعریض خیابان ها وجود ندارد. مشاور طرح کاهش ترافیک در خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی 15 گزینه را بررسی کرده است.وی تصریح می کند: آن چیزی که خروجی بررسی ها به ما نشان داد، این بود که در افق 1410 به دلیل بار ترافیکی که در خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی اتفاق می افتد، عملا ترافیک در این محدوده قفل می شود و به همین دلیل ضرورت داشت تا سناریو هایی برای این موضوع طراحی می شد.معاون شهردار مشهد یادآور می شود: مقصد 30 تا 40 درصد خودروهایی که به خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی مثل خیابان آیت ا... شیرازی، امام رضا (ع) و ...  می روند حرم مطهر نیست و تنها می خواهند از زیر گذر به عنوان معبر عبوری استفاده کنند. وی تاکید می کند: نکته مهم در سناریویی که تعریف می کنیم این است که در زیرگذر حرم مطهر برای خودرو های عبوری امکان تردد وجود نداشته باشد، خودرو هایی هم که می خواهند عبور کنند مسیرهای دیگری را برای مقصد خود انتخاب کنند و زیر گذر حرم مطهر فقط برای عبور و مرور خودروهای عمومی باشد. وی می افزاید: نکته دوم این که قرار است در مدخل ها و ورودی های اصلی حرم مطهر مثل میدان شهدا،  میدان بسیج، میدان شهید گمنام و میدان گوهرشاد، پارکینگ هایی را  احداث کنیم، در میدان شهدا 1320، در میدان بسیج 1940 و در مجموع 5600 جای پارک احداث می کنیم تا شهروندان خودروهای خود را در این پارکینگ ها پارک کنند و از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی به سمت حرم مطهر مشرف شوند.


ورودی خیابان های منتهی به حرم را نمی بندیم
کاظمی با بیان این که به هر حال ورودی خیابان های منتهی به حرم مطهر را نمی بندیم، اظهار می کند: اگر شهروندان خواستند به عنوان مثال به خیابان امام رضا (ع) بروند به دلیل اجرا کردن پیاده راه ها، عرض خیابان کمتر می شود و بیشتر به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا می کند و فضای زیادی را برای خودروهای شخصی در نظر نمی گیریم که توقف و پارک خودروها امکان پذیر باشد.معاون شهردار همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این سناریوها نهایی شده است؟ می گوید: تقریبا نهایی و اقدامات کارشناسی آن انجام شده است، باید مصوبات آن را از شورای همتا و مراجع قانونی دریافت کنیم، در واقع احداث پارکینگ، بستن زیرگذر حرم مطهر برای خودرو های شخصی، تقویت حمل و نقل عمومی و در نهایت تعریض پیاده رو ها و به تبع آن محدود شدن تردد برای خودرو های شخصی، چهار سناریویی است که برای کاهش ترافیک هسته مرکزی مشهد در نظر گرفتیم.


امکان رایگان شدن  استفاده از حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی مشهد
معاون شهردار مشهد تصریح می کند: احتمال ارائه پیشنهاد رایگان شدن ناوگان حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی وجود دارد تا شهروندان با پارک خودروی خود در پارکینگ هایی که احداث می کنیم، به حرم مطهر مشرف شوند، ضمن این که خیابان هایی هستند که در داخل خود طرح قرار دارند، مثل خیابان آیت ا... بهجت ، چهارراه زرینه و... که شهروندان در این خیابان ها ساکن یا کسبه هستند، این که چه سناریوهایی برای این افراد در نظر گرفته شود نیز در حال بررسی و کار کارشناسی است.وی در پاسخ به این سوال که درگذشته بحث پولی شدن تردد در خیابان های حرم مطهر مطرح بود، آیا این طرح باز هم به قوت خودش باقی است؟ می گوید: این طرح منتفی شده است.کاظمی همچنین در پاسخ به این سوال که برای اجرای این سناریوها بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته اید؟ می گوید: بله، سعی می کنیم تا قبل از عید، پارکینگ ها را در چند نقطه ورودی مثل میدان شهدا تکمیل کنیم، تعدادی از پارکینگ ها باید ساخته شود و در تعدادی نیز جابه جایی صورت گیرد، این که همه این سناریوها تا آخر سال به مرحله اجرا برسد بستگی به دریافت مصوبات قانونی دارد و در این راستا باید مصوبات را از شورای همتا و سایر مراجع قانونی دریافت کنیم اما یک سری از اقدامات را قبل از عید انجام می دهیم تا در نوروز فعالیت ها کمی سر و سامان یابد.وی در پاسخ به این سوال که در چه خیابان هایی اقدام به احداث پیاده راه خواهید کرد؟ اظهار می کند: عرض پیاده راه ها در خیابان شیرازی، امام رضا (ع) و شهید نواب صفوی بیشتر خواهد شد و در برخی مناطق 5 متر و در برخی دیگر نیز 6.5 متر خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پیشخوان روزنامه های ایران، تاریخ 30 آذر 98، کد مطلب: 167964: www.pishkhaan.net

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین