پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
محمدرضا کلایی شهردار مشهد گفت: «سروسامان‌دادن به وضعیت مالی شهرداری»، «طراحی پروژه‌های زیرساختی» و «راه‌اندازی فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی» سه راهبرد اصلی شهرداری در 6 ماه اول شهرداری من بود.

شعار سال:شهردار مشهد گفت: «سروسامان‌دادن به وضعیت مالی شهرداری»، «طراحی پروژه‌های زیرساختی» و «راه‌اندازی فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی» سه راهبرد اصلی شهرداری در 6 ماه اول شهرداری من بود.

محمدرضا کلایی در سومین نشست خبری شهردار مشهد با اصحاب رسانه در سالن همایش‌ نمایشگاه بین‌المللی مشهد ضمن اعلام سالگرد ورود خود به شهرداری مشهد اظهار کرد: از بیستم آذرماه سال 97 که کار خود را آغاز کردیم، سه راهبرد اساسی را برای 6 ماهه ابتدایی کار خود ایجاد کردیم که شامل سروسامان‌دادن به وضعیت مالی شهرداری، طراحی پروژه‌های زیرساختی و راه‌اندازی فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی است.

تدوین محورهای اصلی مدیریت شهری تا ۱۴۰۰

وی افزود: سال گذشته بار بدهی مالی بزرگی بر روی دوش ما بود که تمرکز زیادی بر آن داشتیم و با توافقاتی که با بانک‌ها انجام شد، بخش زیادی از بدهی بانک‌ها تسویه شد و در این راستا استانداری، دستگاه قضایی و 32 دستگاه دولتی و اجرایی به ما کمک کردند و ما نیز کمک آنان را با ایجاد فضای مشترک پیش‌برد استان جبران کردیم.

شهردار مشهد بیان کرد: در 6 ماه اول توانستیم به راهبرد سوم که راه‌اندازی فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی بود، برسیم و اولین پروژه آن در حوزه حمل‌ونقل تحت عنوان تقاطع غیرهم‌سطح شهید هاشمی‌نژاد در اسفندماه به بهره‌برداری رسید.

کلایی خاطرنشان کرد: بعد از 6 ماه اول که عمده تلاش ما در سطح زیرساختی صورت گرفت و بعد از آن به نظرمان رسید که باید علاوه‌بر فعالیت‌های جاری مدیریت شهری و در چارچوب برنامه 97 تا 1400 باید یک مجموعه فعالیت معطوف به هدف را تعریف کنیم تا علاوه‌بر اینکه قابل سنجش شاخص‌ها باشد، در فرآیند شکل‌گیری رونق و نشاط اجتماعی اثرگذار باشد.

وی اضافه کرد: در 6 ماه دوم، با همکاری شورای شهر، در مجموع 50 محور اصلی مدیریت شهری تا سال 1400 تدوین کردیم و 6 ماه دوم به آغاز این 50 محورها گذشت.

آغاز ساخت تقاطع غیرهمسطح مصلی به‌زودی آغاز خواهد شد

شهردار مشهد با بیان اینکه «محور اول بسته تقاطع‌های غیر هم‌سطح، زیرگذرها و روگذرهاست»، تصریح کرد: عقب‌ماندگی در برنامه میان‌مدت در حل مشکلات ترافیکی وجود داشت که سعی کردیم آن را جبران کنیم. در این طرح 11 تقاطع در دستور کار است، آغاز ساخت تقاطع غیرهمسطح مصلی به‌زودی آغاز خواهد شد. علت تاخیر در اجرای این طرح این بود که در ابلاغ طرح جامع از قلم افتاده بود و رایزنی‌هایی با کمیسیون ماده پنج در این زمینه انجام دادیم و آن را به تصویب رساندیم و انشالله ظرف یک ماه آینده این ساخت این پروژه آغاز خواهد شد.

کلایی عنوان کرد: امتداد این تقاطع به سمت طرق خواهد بود و دارای سه فایده اصلی از جمله دسترسی جدید به محدوده قلعه ساختمان و کاهش بار ترافیکی آن، خارج کردن محور مصلی و نواب از بن‌بست‌بودن و ایجاد مسیر دسترسی دومی برای بهشت رضا خواهد بود.

وی ادامه داد: چند ماه پیش محور طرق به محمدآباد را بازگشایی کردیم و در این زمینه از همکاری آستان قدس همکاری می‌کنیم و ایجاد مسیر دسترسی دوم به بهشت‌رضا در فعالیت اصلی شهری و در پیک به ما کمک می‌کند علاوه بر آن مسیر چهار کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد.

به دنبال بزرگراه شهری تمام الکترونیک هستیم

شهردار مشهد با بیان اینکه «پروژه دیگر، 5.2 دهم کیلومتر ابتدایی محور آزادراه مشهد- چناران-قوچان است که توسط شهرداری اجرا می‌شود»، مطرح کرد: آزادراه مشهد، چناران و قوچان دچار قفلی شده بود و مشخص نبود که متولی این 5.2 کیلومتر کیست و با ورود استاندار این محور با پوسته 120 متری تقاطع غیر همسطح آزادگان به میدان نمایشگاه فعلی را به مجموعه ورودی آزادراه متصل و ترافیک ورودی مشهد از سمت قوچان را کاهش خواهد داد. همچنین با معاون وزیر راه و شهرسازی توافق کردیم تا در قالب بزرگراه شهری تمام الکترونیک باشد.

کلایی گفت: محور دوم ایجاد زیرساخت ترافیکی به منظور کاهش سرعت خودروها و رعایت حق تقدم عابران پیاده است. برای پروژه فرهنگ شهری حدود100 عنوان پیشنهاد شد. اعتقاد ما بر این است که تغییر رفتار شهروندان در صورتی رخ می‌دهد که در نقاظ مشخص متمرکز شود و دو نقطه برای شهر مشهد مشخص شد که شامل تفکیک زباله از مبداء و کاهش سرعت و رعایت حق تقدم است.

وی افزود: در زمینه تفکیک زباله از مبدا اپلیکیشن سیمپ به همراهی آن آمده است و نتایج حاصل زا آن خوب بوده و تفکیک زباله چندین برابر شده است و در کاهش سرعت و رعایت حق تقدم، افق مشخص ما این است که خط عابرپیاده را به نقطه‌ای تبدیل کنیم که در صورتی که شهروندان در حال عبور از آن باشند، اتومبیل‌ها با کاهش سرعت خود برای آنان توقف کنند و میانگین سرعت عبوری در شهر مشهد به سرعت استاندارد نزدیک شود.

شهردار مشهد بیان کرد: این کار برنامه بسیار وسیعی است و بخشی از آن مربوط به زیرساخت‌هاست و ما باید خطوط عابرپیاده مناسب و اتصال به پیاده‌رو امن و مناسب‌سازی برای معلولین را انجام دهیم و بعد از انجام این کارها توقع رعایت حق تقدم از مردم را داشته باشیم و مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است.

توسعه فضای سبز باعث کاهش حرارت نقاط مرکزی می‌شود

کلایی شهردار مشهد با اشاره به اینکه «محور سوم تأمین منابع پایدار آب و فضای سبز است»، تصریح کرد: عده‌ای از فعالان محیط‌زیست معتقد هستند که مشهد دارای اقلیمی خشک است و فضای سبز نباید توسعه پیدا کند زیرا منابع آب مصرفی محدود است و در صورت داشتن فضای سبز مردم تصور می‌کنند که در اقلیمی سبز قرار داریم ولی ما مخالف این نظر هستیم و معتقدیم راهکار دومی برای این جریان وجود دارد و راهکار دوم آن توسعه فضای سبز، کاهش حرارت نقاط مرکزی است زیرا در صورتی که که کاری انجام ندهیم، اقیلم شهر خشک‌تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این راستا برای توسعه فضای سبز ابتدا باید پساب را تصفیه کنیم و به مردم یادآوری کنیم که این فضای سبز از طریق پساب آبیاری می‌شود و در این راستا خطوطی برای انتقال آب ایجاد خواهد شد این طرح تاکنون در مناطق 9، 11 و 12 11 به بهره برداری رسیده و تا پایان سال به ارتفاعات جنوب خواهد رسید و قابل ذکر است که این پروژه بسیار سنگین است اما آینده محیط‌زیستی خوبی برای شهر ایجاد خواهد کرد.

خط سوم قطارشهری را تا 1400 راه‌اندازی می‌کنیم

شهردار مشهد اظهار کرد: محور چهارم راه‌اندازی خط سوم قطارشهری مشهد تا سال 1400 است. عمده بزرگان گفتند این کار نشدنی است، اما ما پرروتر از این حرف‌ها هستیم. براساس این طرح باید منطقه مرکزی شهر را به شبکه مترو متصل کنیم و 5.2 دهم کیلومتر در اولویت ما قرار دارد که براساس آن میدان شهدا به چهار راه شهدا، باب الجواد، چهارراه کلانتری، میدان بسیج، پانزده خرداد و پایانه مسافربری به خط یک و دو اتصال پیدا می‌کند.

کلایی خاطرنشان کرد: این پروژه بسیار سنگین است و قیمت ساخت نسبت به سال‌های گذشاه افزایش شدیدی داشته است تا پابان سال 96 هر کیلومتر 240 میلیارد تومان و رد سال 97 این رقم به 750 میلیارد تومان رسیده است. به شدت از دولت پیگیر موضعات مالی هستیم اما باید خود این موضوع را پیگیری کنیم.

وجود 292 پروژه مشکل‌دار در بافت پیرامونی حرم

وی ادامه داد: محور پنجم تحول جدی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی است. 292 پروژه مشکل‌دار در این محدوده داریم که امیدواریم بتوانیم این مشکلات را حل کنیم. این پروژه 26 سال است که آغاز شده و در این راستا تلاش کریدم تا ذی‌نفعان را دور یکدیگر جمع کنیم و شورای راهبردی را پیرامون این موضوع تشکیل دهیم

شهردار مشهد تصریح کرد: محور ششم بهبود سیما و منظر شهری است اختلالات جدی در برخی نقاط شهر وجود دارد. مسیر ها با همکاری میراث فرهنگی شناسایی شده است که از جمله آن می‌توان به محور خیابان امام خمینی و طبرسی اشاره کرد و امیدواریم با بهبود سیمای آن بتوانیم شهر را از خاکستری بودن خارج کنیم.

کلایی تصریح کرد: محور هفتم تحرک‌بخشی به استحصال اراضی بزرگ مقیاس و اراضی شهری است. محور هشتم برنامه جامع شفافیت و مبارزه با فساد است. اقدامات ما در این زمینه راه انداری سامانه، ساخت زیرساخت الکترونیک و اپلیکیشن شهروندی است. مباره با فساد ضروری است و مبارزه با آن نیازمند پیگیری و بسیارزمان‌بر است.

وی اضافه کرد: محور نهم اجرایی‌کردن منشور حقوق شهرنشینی و شهری برای همگان است؛ محور دهم پروژه توسعه، عمران و برندیگ توس است. توس برای ما مهم است و کمسیون ویژه‌ای برای آن تشکیل شده است. محور یازدهم بسته جامع محله‌محوری است؛ محور دوازدهم تهیه و تصویب طرح های تفصیلی و بالادستی است و محور سیزدهم پروژه توسعه کسب و کارهای شهری با تاکید بر مناطق کم‌برخوردار است؛ محور چهاردهم ساماندهی کشف‌رود و توسعه کمربند سبز شمالی و جاده پشتیبان است؛ محور پانزدهم صلاح ساختار پرسنلی و منابع انسانی است.

شهردار مشهد در رابطه با تشریح سایر محورها گفت: طرح آب‌گرفتگی، پیاده سازی نظام جامع اطلاعاتی، برندینگ شهری، توسعه نظام بازاریابی از مبدا و توسعه رفاه زائر، بهبود ایمنی شهری، ساماندهی نخبگان شهری، ترافیک هسته مرکزی مشهد، استفاده از ظرفیت مالی دولت، تالار شهر، باغ کتاب و خانه هنرمندان، شهرداری الکترونیک و اپلیکیشن‌های شهروندی، بسته فنی و اجتماعی بافت‌های جدید حمل‌ونقل و پباده محوری، تامین مالی مبتنی بر بدهی است.

ایجاد شهربازی در مقیاس بین‌المللی در پارک چهل‌بازه

کلایی مطرح کرد : از جمله محورهای دیگر می‌توان به ایجاد شهربازی در مقیاس بین‌المللی در پارک چهل بازه، کارخانه نوآوری، ایجاد محور مرکزی میوه و تره بار، شهر بدون گرسنه و متکدی و شهر یادگیرنده، احداث مجموعه تولید و نمایش گل و گیاه، کاهش ارزیابی عملکرد داخلی، مجموعه ورزشی طبرسی شمالی، حمایت از ورزش قهرمانی، بازآفزرینی شهری، توسعه خانه هنری و اجتماعی، بهبود سلامت عمومی مردم و پایدارسازی خانواده اشاره کرد.

وی در ادامه گفت :کلان پروژه آموزش شهروندی، ارتقا ناوگان توسعه بهره‌برداری از تاکسی‌ها، توسع کمربند سبز جنوب، توسعه و بهسازی مسیر تشرف پیاده به حرم، استفاده از ظرفیت فاینانس و گارانتی دولت، توسعه فضای شهری در پایانه مسافربری امام رضا(ع)، دیپلماسی شهری، توسعه و سرزندگی فضای شهری، حمایت از توسعه و ساماندهی گردشگری سلامت، تامین پارکینگ‌های عمومی، بهبود مسیرهای اصلی و توسعه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار و استفاده از نهادهای مدنی و پروژه اجتماعی از جمله محورهای کاری ماست.

می‌خواهیم رشد اقتصادی در مشهد دو رقمی شود

شهردار مشهد در پاسخ به سوال ایسنا مبنی‌بر سیاست‌های شهرداری برای تسهیل زندگی شهروندان اظهار کرد: ما در هر اقتصادی یک جریان دارایی در قبال درآمد داریم و بر اساس این جریان، شهری ثروتمندتر است که مبادلات بیشتری داشته باشد. ما از روز اول به دنبال این مساله بودیم؛ به عنوان مثال اگر هتل‌های ما خالی باشد، این جریان مبادلاتی، تضعیف یا برعکس تقویت می‌شود.

وی افزود: این موضوع نیازمند یک پیشران است تا ضریب تکاثری را در نظر بگیرد و رونق برخی از حوزه‌ها، سبب رونق چندبرابری حوزه‌های دیگر می‌شود. در مشهد این حوزه مشخصاً ساختمان است و اگر این بخش رونق بگیرد، مابقی اقتصادی شهر مشهد با سرعت بیشتری رونق می‌گیرد. درآمد مدیریت شهری، شاخصی برای وضعیت ساخت‌وساز است اما باید هزینه‌های مبادله کاهش پیدا کند. هدف‌گذاری ما این است که رشد اقتصادی در مشهد دو رقمی شود و برای این کار از مرکز آمار درخواست کردیم تا این موضوع را سنجش کنند.

باید پول وارد شهر کنیم تا تقاضا برای ساخت‌وساز افزایش پبدا کند

شهردار مشهد تصریح کرد: ما به‌عنوان مدیریت شهری باید پول وارد شهر کنیم تا تقاضا برای ساخت‌وساز افزایش پبدا کند و در کنار آن بیکاری کاهش پیدا کند. حوزه دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد، گردشگری است. براساس آمار، مصرف گاز صنعتی 9.6 دهم درصد و برق صنعتی 8.2 دهم درصد افزایش یافته است که این موارد شاخص رشد اقتصادی در شهر است.

کلایی بیان کرد: ما تقریباً در تمامی پروژه‌ها مخارج مستقیم یا غیرمستقیم داریم و ما برای اینکه معین‌ اقتصادی شویم بر مزیت‌های شهر مشهد حساب کرده‌ایم که این مزیت‌ها شامل حوزه ساختمان، گردشگری و سرگرمی است که همه این موارد با افزایش زائران تقویت می‌شود.

آقای ظریف تاکید زیادی داشتند که ما بر روی پاکستان کار کنیم

وی اضافه کرد: آقای ظریف تاکید زیادی داشتند که ما بر روی پاکستان کار کنیم و بنده از توان اقتصادی پایین آن‌ها صحبت کردم، اما ایشان در پاسخ گفتند که در این جمعیت 200 هزار نفر پیدا نمی‌شوند که روزی 100 دلار در مشهد خرج کنند؟ بنابراین، تمرکز ما بر کشور پاکستان شد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در همین راستا، سیاست‌های حمل‌ونقل ارزان مطرح می‌شود. لایحه سیاست عدالتی بر حمل‌ونقل را به شورا اعلام کرده‌ایم که در این راستا اگر فردی تا میدان شهدا از مترو استفاده کند، از میدان شهدا تا حرم هزینه رایگان است یا در برخی ساعات هزینه نصف خواهد شد.

کلایی بیان کرد: ما یک برنامه راهبردی برای 97 تا 1400 داریم و براساس آن می‌دانیم که اگر خط بی‌آرتی اجرا شود، ظرفیت اتومبیل‌ها کم می‌شود. به عنوان مثال برای خط بی‌آرتی استقلال تا میدان شهدا به یک خط فرار تک‌لاینی رسیدیم و برای گرفتن این تصمیم جلسات زیادی گذاشته شده است و برای تقاطع ابوطالب و قرنی نیز پنج الی شش جلسه با حضور خود من برگزار شده است؛ بنابراین این طبیعی است که اگر منابع را به جایی اختصاص دهیم سبب عدم تخصیص به بخش دیگر می‌شود.

باید زیرساخت حمل‌ونقل پاک دوچرخه در مشهد را ایجاد کنیم

وی ادامه داد: در محور توحید تا شهدا بخشی از مکان خودروها گرفته شده است، اما در نتیجه اوضاع خوبی ایجاد شده است. ما باید زیرساخت مُد حمل‌ونقل پاک دوچرخه در مشهد را ایجاد کنیم و مسیرهای پراکنده را به یکدیگر متصل کنیم و در این راستا ممکن است برخی نقاط در اولویت ما نباشد، اما برای اتصال‌دادن خطوط باید به آن توجه کرد.

شهردار مشهد در خصوص موضوع الیت خاطرنشان کرد: الیت به سمت الکترونیک‌سازی در حال حرکت است و با نصب دوربین‌های مداربسته طبیعتاً مشکلات آن کاهش پیدا می‌کند. الیت مصوبه بالادستی است و باید اجرا شود و تنها در روش اجرا می‌توانیم نظر مردم را در آن لحاظ کنیم.

ایمنی شهری، زیرساخت‌های بحران و نشاط اجتماعی؛ سه ضعف عمده شهر مشهد

کلایی در خصوص افزایش تاب‌آوری شهر مشهد تصریح کرد: تاب‌آوری مساله مهمی است که در مسائل کوتاه‌مدت برخلاف نظر بسیاری، اثرگذار است. در شهر مشهد در سه حوره ضعف وجود دارد که شامل ایمنی شهری، زیرساخت‌های بحران و موضوعات سیل و زلزله و همچنین نشاط اجتماعی است. در حال حاضر، بدون اغراق شهر مشهد نشاط اجتماعی خوبی دارد و حال مشهد نسبت‌به شهرهای دیگر خوب است.

باید بهشت رضوان را جایگزین بهشت رضا کنیم

وی در خصوص توسعه آرامستان‌ها تصریح کرد: بهشت رضای مشهد تا پنج سال آینده تکمیل می‌شود و باید بهشت رضوان را جایگزین آن کنیم و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های سنگینی شده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه «از ورزش قهرمانی به‌طور نظام‌مند حمایت می‌کنیم»، افزود: حمایت ما از ورزش‌هایی است که مردم بیشتر به دنبال آن هستند. ما متولی ورزش نیستیم، اما از آن حمایت می‌کنیم. درست است از فوتبال و کشتی حمایت کردیم، اما از والیبال و بسکتبال هم حمایت کرده‌ایم. همچنین در کنار آن در حوزه بانوان نیز حمایت‌هایی صورت گرفته است.

از عملکرد آقای مصحفی راضی هستیم

کلایی عنوان کرد: مدیران خانم در شهرداری کمک خوبی به ما کردند و تلاش کردیم از حداکثر ظرفیت آنان استفاده کنیم و ما با نگاه طبیعی و فارق از جنسیت با آنان کار می‌کنیم. اولویت ما نشاط اجتماعی است و از عملکرد و نوع کار آقای مصحفی راضی هستیم و برای انتخاب معاون فرهنگی تصمیماتی اخذ خواهد شد.

وی در خصوص تاثیر گرایشات سیاسی در عملکرد شهرداری اضافه کرد: اینکه ما دارای گرایش سیاسی هستم و در چارچوب آن گرایش، وظایفی به ما واگذار شود یک حرف است و اینکه در عمل چه وظیفه‌ای داریم، موضوع دیگری است. بنده اصلاح‌طلب هستم و اعتقادات خاص خود را دارم و اعتقاد به شفافیت و مبارزه با فساد ریشه در گرایش سیاسی بنده دارد، اما من شهردار همه مردم مشهد هستم.

نگرانی من نفسانیات و منیّت‌هایی است که در این شهر وجود دارد

شهردار مشهد عنوان کرد: همدلی خوبی در شهر مشهد برقرار است و در این اتفاقات کمترین آسیب را دیده است در صورتی که در برخی شهرداری‌ها، حدود 30 میلیارد تومان خسارت تنها به شهرداری وارد شده است. عامل نگرانی من نفسانیات و منیت‌هایی است که در این شهر وجود دارد.

توضیحات کلایی در خصوص برخی بازداشت‌ها

کلایی در خصوص برخی از بازداشت‌ها اظهار کرد: ما سعی کردیم کار کنیم و در هنگام کار زمان کم‌تری برای پرداختن به حواشی داریم و اما در خصوص بازداشت معاون پارلمانی شهردار باید بگویم ما معاون پارلمانی در شهرداری نداریم، بلکه اداره ارتباط شهرداری با شورای شهر داریم و همچنین بازداشتی در کار نبوده است.

وی در خصوص بازداشت و احضار شهردار منطقه ثامن گفت: موضوعات قضایی در شهرداری منطقه ثامن 25 سابقه دارد و بسیار پیچیده است. کسی که در این حوزه کار می‌کند مرتب با دستگاه قضایی جلسه دارد و این جلسات طبیعی است. در خصوص بازداشت مدیر عامل و برخی کارمندان موسسه فرهنگی شهرآرا معتقدم که باید میان موسسه شهرآرا و رسانه شهرآرا تفاوت قائل شویم. در حوزه تولید و نشر خبر و خبرنگاری و عملکرد رسانه‌ای، شهرآرا سرمایه‌ای بسیار ارزشمند برای شهرداری است.

از ابتدا با فعالیت‌های بازرگانی شهرآرا مخالف بودم

شهردار مشهد بیان کرد: آنچه من از ابتدا با آن مخالف بودم، فعالیت‌های بازرگانی شهرآراست، چراکه معتقدم ظرفیت شهرآرا در حوزه خبر و رسانه بسیار بیشتر از ظرفیت فعالیت‌های بازرگانی آن است و آن اثبات شد.بر این اساس دستگاه‌های نظارتی شبهاتی در خصوص بخش‌هایی از فعالیت‌های موسسه شهرآرا داشتند و آن‌ها باید کار خود را انجام دهند. این موضوع حق دستگاه‌های نظارتی است و به این مسئله رسیدگی می‌کنند. ما هم در این خصوص کمک می‌کنیم.

کلایی در خصوص ساخت شهر فرودگاهی عنوان کرد: یکی از مشکلات مربوط به این طرح مکان‌یابی آن است، اما بیش از آن، توسعه فرودگاه فعلی مدنظر است.

کوهستان پارک هیچ کاربری جز شهربازی و فضای سبز نخواهد داشت

شهردار مشهد در خصوص موضوع کوهستان پارک تصریح کرد: آنچه تحت عنوان کوهستان پارک در دهه 60 از سوی استانداری خراسان رضوی به بنیاد شهید واگذار شده در مجاورت موقوفه وکیل‌آباد است و شهرداری مسئول موقوفه و دادستان مشهد به عنوان ناظر وقف تعیین شدند. وقتی ما قصد کردیم که کوهستان پارک را تملک کنیم با این مواجه شدیم که مجموعه را بنیاد شهید به بانک دی واگذار کرده بود و آن‌ها به مجموعه دیدار واگذار کردند.

وی افزود: در حالی که داشتیم برای خرید به جمع‌بندی می‌رسیدیم، دادستان نامه‌ای ارسال کردند که بر اساس گزارشی که اداره کل اطلاعات تهیه کردند زمین کوهستان پارک جزئی از موقوفه ملک است و متعلق به شهرداری است و این موضوع متوقف شدد تا به آن رسیدگی شود که در حال حاضر نیز شهرداری نمی‌تواند مسئله کوهستان پارک را حل کند. با این وجود، به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کاربری به جز شهربازی و فضای سبز در آن اجرا شود.

شهردار مشهد عنوان کرد: عده‌ای به فکر تغییر کاربری کوهستان پارک هستند، اما تحت هیچ شرایطی از آن کوتاه نمی‌آییم.

در خصوص شهر هوشمند از تهران بسیار جلوتر هستیم

کلائی با بیان اینکه در خصوص شهر هوشمند از تهران بسیار جلوتر هستیم، افزود: اما این پیشروبودن اصلاً راضی‌کننده نیست و باید همچنان به پیشروی ادامه دهیم. معتقدم که ترکیب شهر هوشمند یک ترتیب کامل است اما باید هنجارها را کشف کنیم و آن را در اختیار مردم قرار دهیم؛ لذا باید در این خصوص در حوزه فرهنگی افکارسنجی کنیم تا بدانیم مردم چه می‌خواهند و ابزار را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی در خصوص لایحه درآمدهای پایدار گفت: در این راستا دو نگاه وجود دارد و یک عده می‌گویند تا زمانی که زیرساخت را فراهم نکنند کاری انجام نمی‌دهیم و درواقع دعوای لایحه بین این دو نگاه است و اختلاف بین شهردارها و شهرداری‌هاست.

تأمین اجتماعی و مدیرعامل شستا در خصوص احداث مجموعه آبادگران بی‌مسئولیتی کردند

شهردار مشهد در خصوص احداث مجموعه آبادگران گفت: احداث این مجموعه تصمیمی اشتباه بوده و محیط زیست مشهد را دچار مشکل کرده است ضمن اینکه تأمین اجتماعی و مدیرعامل شستا در این زمینه بی‌مسئولیتی کردند. برای اجرای پروژه آبادگران مجوز مستقیم از ما نگرفتند. آبادگران قراردادی با راه و شهرسازی ایجاد کرده و در آن به تعهدات خود عمل نکرده است. سازمان بارزسی کل کشور کار کاملی در این خصوص انجام داده است و جمع‌بندی سازمان بازرسی برای ما لازم‌الاجراست و محور کار ما گزارش سازمان بازرسی کل کشور است.

دانشگاه فردوسی فضای خود را در اختیار مردم قرار دهد

کلایی در خصوص دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: یکی از راهبردهای ما این است که اراضی بزرگ مقیاس در دورن شهر باید در اختیار مردم قرار بگیرد و ما به وزیر علوم و رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز اعلام کردیم که دانشگاه باید فضای خود را در اختیار مردم قرار دهد و هدف ما برداشتن دیوارهای دانشگاه‌ نیست و انتظار ما از این دانشگاه این است که جامعه را به درون خود بهتر بپذیرد. در خصوص مجتمع فرهنگی آیه‌ها نیز با سردار نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) در راستای استفاده مردم از فضای این مجتمع نیز تفاهم کردیم و از این برنامه استقبال شد.

موضوع کشف‌رود کاملاً بحرانی است

وی ادامه در خصوص موضوع کشف‌رود ادامه داد: استاندار اعلام کردند که نباید امنیت روانی مردم را به خطر بیندازیم، اما موضوع کشف‌رود کاملاً بحرانی و چرم‌شهر نیز موضوع بسیار جدی است. در این راستا یک مدیر پروژه مشخص شده است و از سازمان‌های مردم‌نهاد درخواست می‌کنیم در این زمینه به ما کمک کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:20آذر1398،کد خبر:98092015055،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین