پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۴۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
وزیر صنعت با تاکید بر ضرورت ایجاد شهرک تخصصی مس برای شکل‌‌گیری صنایع پایین‌‌دستی، صنایع جانبی و حمل‌ و‌ نقل از اجرای ۱۷ پروژه شرکت ملی مس با سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد یورویی در منطقه سونگون خبر داد.
شعارسال: وزیر صنعت با تاکید بر ضرورت ایجاد شهرک تخصصی مس برای شکل‌‌گیری صنایع پایین‌‌دستی، صنایع جانبی و حمل‌ و‌ نقل از اجرای ۱۷ پروژه شرکت ملی مس با سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد یورویی در منطقه سونگون خبر داد.
 
*** آغاز عملیات اجرایی طرح‌های تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون
 
به گزارش خبرگزاری صنایع، رضا رحمانی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح‌های تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون، اظهار داشت:
 
در سال‌های اخیر عمده نام‌‌گذاری سال‌ها در راستای رونق تولید و یا در حوزه تولید بوده است و با وجود شرایط تحریم از سال گذشته توفیق پیدا کردم به‌ عنوان خدمتگزار مردم در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز به‌ کار کنم.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: فعالیت بنده اوایل آبان سال ۹۷ و همزمان با دوره جدید جنگ اقتصادی و وجود مشکل در برخی تولیدات کشور مواجه شده بود و در تنظیم بازار نیز مشکلات عدیده‌ای وجود داشت، اما صنعتگران، معدن‌‌کاران، اصناف، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی، خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت و مردم ایران ثابت کردند در این جبهه هم می‌شود با کار جهادی، با خستگی‌ ناپذیری و با روحیه بالا و انگیزه پیروز an.
 
*** رکورد بی‌نظیر شرکت ملی مس در تولید
 
رحمانی با بیان اینکه در سال ۹۸ تحریم‌ها بیشتر شده است، بیان داشت:
 
با این حال در تولیدات مختلف شرایط مطلوبی وجود دارد چرا که در سال ۹۸ شرکت مس در تولید مس، رکورد خواهد زد که در طول تاریخ مس بی‌ نظیر است، ضمن این‌ که شرکت مس در سال ۹۹، رکورد تولید سال ۹۸ را نیز خواهد شکست.
 
 
*** افزایش تولید در حوزه‌های مختلف
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌ که این وضعیت در حوزه‌های مختلف وجود دارد، گفت:
 
در هشت‌ ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ ، مس ۱۳ درصد، فولاد ۶٫۵ درصد، محصولات فولادی بالای ۹ درصد، شیشه ۱۷ تا ۱۸ درصد، کاشی و سرامیک ۶٫۵ درصد، سیمان ۵٫۵ درصد، صنایع غذایی ۱۵ درصد و داروهای انسانی ۳۰ درصد افزایش تولید داشته است.
 
رحمانی تصریح کرد: در زمینه تولید خودرو و آلومینیوم کاهش داشتیم، اما تا آخر سال ۹۸ کاهش تولید این محصولات نیز جبران خواهد شد؛ بنابراین، وضعیت تولید کشور، مصداق «ما می‌توانیم است» و رزمنده‌های این حوزه به خوبی این موضوع را ثابت کردند.
 
وی ادامه داد: نه‌ تنها در سونگون، بلکه در تمام نقاط کشور شاهد افتتاح طرح‌های مختلف از جمله افتتاح کارخانه اسید سولفوریک مس با ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌‌گذاری بودیم.

*** ساخت کارخانه اسید سولفوریک در مجتمع مس
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که این سرمایه‌ گذاری باید ۴۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد، گفت:
 
امروز مبنای ما مسایل زیست‌ محیطی، ایمنی و انسانی است و اجازه نمی‌دهیم صنعت آلودگی ایجاد کند؛ بنابراین، در فراخوان مس سونگون نوشتیم پیمان‌‌کاران باید مبانی زیست‌ محیطی را رعایت کنند و روشی را می‌پسندیم که با مبانی زیست‌ محیطی مطابق باشد.
 
رحمانی افزود: در سونگون نیز کارخانه اسید سولفوریک ساخته خواهد شد؛ یعنی باید در کنار کارخانه ذوب، کارخانه اسید سولفوریک هم وجود داشته باشد.
 
 
*** افزایش دو برابری تولید آلومینیوم کشور با افتتاح کارخانجات آلومینیوم در جنوب استان فارس
 
وی با اشاره به افتتاح کارخانجات آلومینیوم در جنوب استان فارس با سرمایه‌ گذاری بیش از یک میلیارد یورو گفت: با افتتاح این کارخانه، ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت آلومینیوم کشور اضافه خواهد شد و تولید فعلی آلومینیوم کشور را تقریباً دو برابر خواهد کرد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد:
 
در حوزه‌های مختلف از جمله ایمیدرو، سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه داریم که افتتاح خواهد شد.

 
*** هفت محور با ۳۴ برنامه عملیاتی در دستور کار است
 
رحمانی با بیان این‌ که سال ۹۸ یکی از ویژگی‌ها این است که همه کارها برنامه‌‌ریزی‌شده و مطابق با آمایش سرزمین است، گفت:
 
امروز در هفت محور ازجمله معدن و صنایع معدنی با عنوان «انقلاب معدنی»، صادرات، نهضت ساخت داخل، مسایل مربوط به فناوری و ارتباط با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌‌ بنیان و مسایل مربوط به فضای کسب‌ و‌ کار برنامه داریم.
 
وی افزود: مسائل مربوط به تأمین مالی نوین از دیگر برنامه‌های وزارت صنعت است بنابراین، اگرچه امروز طرح‌ها فعال است و درآمد کم‌شده، اما تدبیرها و ابتکاراتی به‌ کار گرفته شده و مبانی مالی جدید مد نظر قرار گرفته که بخشی از نتایج آن ملموس است و بخشی از آن را نیز مردم در آینده‌ای نزدیک خواهند دید.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین، هفت محور با ۳۴ برنامه عملیاتی در دستور کار است که یکی از این برنامه‌ها، توجه به مناطق محروم است.
 

*** برنامه‌ریزی برای ۱۲ استان محروم کشور
 
رحمانی با بیان این‌ که برای ۱۲ استان محروم‌ کشور برنامه داریم، افزود:
 
حتی تعداد طرح‌ها، میزان سرمایه‌‌گذاری، بازه زمانی اجرای طرح‌ها و این‌ که طرح‌ها باید توسط چه کسی انجام شود، برنامه‌‌ریزی شده و در حال حاضر شروع به‌ کار کرده‌اند.
 
وی افزود: البته متکی به بودجه سالانه دولت نیستیم؛ بلکه مردم را برای سرمایه‌‌گذاری تشویق می‌کنیم.
 

*** اجرای ۱۷ پروژه شرکت ملی مس با سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد یورویی در منطقه سونگون
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای ۱۷ پروژه شرکت ملی مس در منطقه سونگون و با حدود یک میلیارد یورو سرمایه‌ گذاری، بیان داشت:
 
در تلاش هستیم سایر استان‌های هم‌ جوار هم فعال شوند؛ ضمن این‌ که اکتشافات نیز شروع شده و کارخانه آهک اهر تا آخر سال افتتاح خواهد شد.
 
رحمانی تصریح کرد: در مس سونگون نیز بخشی از ذوب آماده شده و بخشی در حال ساخت است؛ ضمن این‌که تا اواخر سال ۹۹، لیچینگ به بهره‌ برداری می‌رسد؛ یعنی سال ۹۹، اولین کاتد مس در این منطقه تولید خواهد شد و ذوب مس نیز تا چهار سال آینده به بهره‌ برداری خواهد رسید.
 
وی ادامه داد: غیر از طرح‌هایی که اعلام کردیم؛ ازجمله فاز سه تلغیظ، پالایش، لیچینگ، ذوب و پروژه‌های جانبی، حتماً باید فاز جدید تلغیظ را نیز اجرا کنیم.
 

*** ضرورت ایجاد شهرک تخصصی مس برای شکل‌‌گیری صنایع پایین‌‌دستی، صنایع جانبی و حمل‌ و‌ نقل
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ایجاد شهرک تخصصی مس برای شکل‌ گیری صنایع پایین‌ دستی، صنایع جانبی و حتی حمل‌ و‌ نقل تصریح کرد:
 
انتقال حساب‌های شرکت‌ها به استان‌ها و تأمین کالاهای مورد نیاز از شهرهایی که کارخانجات معدنی و صنعتی در آن‌ها مستقر است، از جمله موضوعاتی است که به‌ صورت جدی ابلاغ کرده‌ایم و مجتمع‌ها موظفند آن‌ها را اجرا کنند؛ ضمن این‌ که بخشی از آن‌ها در قانون برنامه ششم هم آمده است.
 
رحمانی افزود: به‌ طور مثال اگر امکان تهیه کالایی در ورزقان وجود داشت، باید از همین محل و اگر نبود، از شهرهای اطراف تهیه شود تا مردم این مناطق راه‌‌اندازی این کارخانجات را در زندگی خود احساس کنند.
 
وی ادامه داد: در زمینه جذب نیرو نیز اولویت با مناطق و شهرستان‌های اطراف کارخانجات است.

 
*** ۱۵ درصد حقوق دولتی شرکت‌ها باید در مناطق معدنی هزینه شود
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمک‌های شرکت مس در حوزه فعالیت‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت:
 
هیات‌ مدیره مس هر سال تصویب می‌کند که این شرکت به حوزه‌های مختلف از ورزش تا افراد تحت پوشش کمیته امداد و اجرای زیر ساخت‌ها و ساخت جاده‌ها کمک کند؛ ضمن این‌که ۱۵ درصد حقوق دولتی شرکت‌ها باید در مناطق معدنی هزینه شود که امسال در این زمینه برای اولین‌ بار در بودجه ردیف گرفته‌ایم، ارقام اصلاح شده و تخصیص پیدا می‌کند.
 
رحمانی با بیان این‌ که استان آذربایجان شرقی، یکی از محورهای اکتشافی است، گفت:
 
در زمینه اکتشاف، کار بزرگی شروع شده که بخشی از مسوولیت آن به عهده شرکت مس و بخشی به عهده ایمیدروست.
 
وی افزود: در این منطقه معادن خوبی داریم که تاکنون اکتشاف نشده، اما امسال در دستور کار قرار دارد و شرکت مس هم باید این مهم را جدی بگیرد.
 

*** کم‌شدن وابستگی کشور به واردات فولاد
 
رحمانی با بیان این‌ که از خوی تا اردبیل، ذخایر متعددی از مس و کانی‌های مس، آهن و سایر مواد معدنی وجود دارد، گفت: هرکس در این زمینه سرمایه‌‌گذاری کند، شرکت مس مواد معدنی را به قیمت روز و با قرارداد بلند مدتِ تضمینی خریداری خواهد کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: ساخت داخل را نیز جدی گرفته‌ایم؛ چراکه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، یکی از الزامات رونق تولید، توجه به ساخت داخل است.
 
رحمانی ادامه داد: در همین راستا در سفر به اصفهان، محصول جدیدی در فولاد مبارکه به تولید رسید که ۲۵۰ میلیون یورو از وابستگی ما به واردات را کم کرد.
 

*** داخلی‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری کالاهای وارداتی
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌ که قرار است ۱۰ میلیارد دلار از واردات کالاها را در داخل بسازیم، بیان داشت:
 
شرکت ملی مس در زمینه قطعات مورد نیاز، نمایشگاهی برگزار کرد و قطعه‌‌سازان را نیز دعوت کرد که در آن نمایشگاه از ۵۰۰۰ قطعه مصرفی، تنها ۱۰۹۰ قطعه وارداتی بود.
 
رحمانی افزود: پس از آن ۳۳۰ قطعه در داخل ساخته شد و بقیه هم در حال ساخت است.
 
 
 
*** انتظار وزیر صمت از مسئولین سرکت ملی مس
 
وی از تکمیل سامانه «توانیران» خبر داد و گفت:
 
اگرچه این سامانه در حال تکمیل است، اما از شرکت‌های بزرگ ازجمله شرکت ملی مس انتظار فراتری وجود دارد؛ مس باید نمایشگاه دائمی داشته باشد و برگزاری این نمایشگاه را تا آخرین قطعه‌ای که در داخل ساخته می‌شود، ادامه دهد.
 
رحمانی پیرامون صادرات شرکت مس، بیان داشت:
 
صادرات مس در سال گذشته مطلوب بوده و امسال هم همین روند ادامه داشته، مازاد مصرف داخلی را صادرات کرده و بازگشت ارز هم مطلوب بوده است.
 
*** میزان صادرات مس به چین
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره برگزاری نمایشگاه واردات چین، گفت:
 
میزان صادرات مسِ به کشور چین، ۵ میلیون تن است، بنابراین، باید به سراغ فعال‌کردن معادن جدید و ایجاد کارخانجات و تولید جدید برویم؛ چرا که مس، یک فلز استراتژیک است، اما برای این مهم مردم باید پای کار بیایند.
 
***  ایجاد شهرک‌های تخصصی
 
وزیر صنعت در پایان ایجاد شهرک‌های تخصصی را نیز یکی از سیاست‌های وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دانست و اظهار داشت:
 
به دلیل وجود معادن مس در این منطقه باید با ایجاد شهرک‌های صنعتی، شهرستان‌های اطراف ورزقان از آثار و برکات آن بهره‌مند شویم.
 
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری    صنایع ،تاریخ انتشار:   6 دی   1398،کدخبر:  153268 ،www.sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
از وقتی مس رفته تو بورس و طرفدارش زیاد شده توجه هم به صنایع مسی بیشتر شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین