پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
رییس سازمان صداوسیما که در دوره ریاست سید عزت الله ضرغامی معاون فنی رسانه ملی بوده، معتقد است، فعالیت رسانه بدون ایجاد زیرساخت‌های فنی ممکن نیست.

شعارسال: با حضور دکتر عسکری - رییس رسانه ملی - طرح‌های پایانه دیجیتال و سالن جدید سیگنال‌رسانی، SNC-HD ، آنتن ماکرویوو، 31 فرستنده دیجیتال تلویزیونی و FM ایستگاه‌های پرقدرت و 22 فرستنده دیجیتال تلویزیونی میان قدرت مراکز استان‌ها و 63 فرستنده دیجیتال تلویزیونی کم‌قدرت تهران افتتاح و رونمایی شدند.

دکتر عسکری در مراسم افتتاح و رونمایی طرح‌های فنی صداوسیما بر اهمیت اقدامات راهبردی در حوزه فنی و نیز فضای مجازی و برودبند و ایجاد زیرساخت آن تأکید کرد و گفت: باید با حرکتی جهادی زمینه را برای سرویس‌های متعدد و پُرنفود مجازی فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت رسانه بدون ایجاد زیرساخت‌های فنی ممکن نیست، گفت: مدت‌هاست استودیوهای پخش در سطح کشور بدون قطع‌شدن فعالیت می‌کنند که کاری افتخارآمیز در سطح جهان و نشان‌دهنده نظم، دانش و دقت نیروهای فنی ما در رسانه ملی است.

رییس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه رسانه، عاملی راهبردی و حیاتی برای کشور و نظام جمهوری اسلامی است، گفت: حوزه فنی بخشی با اهمیت و حاکمیتی در سازمان است و نقش مهمی در انتشار پیام در ابعاد گسترده دارد.

وی افزود: با وجود آنکه امروز دشمن از بُعد نظامی ناتوان شده، در عرصه جنگ رسانه‌ای با تمام قوا در مقابل ما ایستاده است.

دکتر عسکری با اشاره به گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که سنخیتی‌ با فرهنگ، آداب و سنن و باورهای دینی ما ندارند، یادآور شد: حدود 227 شبکه فارسی زبان ماهواره ای ایجاد شده اند که همه تمدن، آداب و رسوم و اخلاق جامعه را هدف گرفته‌اند. بنابراین باید با تولید گسترده و متناسب با هنجارها، نیازهای محتوایی جامعه را تأمین کنیم.

وی افزود: هجمه گسترده شبکه‌های ماهواره‌ای علیه جمهوری اسلامی نشان از توفیق نظام و اثرگذاری پیامش در سطح جهان دارد.

دکتر عسکری با تأکید بر اهمیت فضای مجازی در آرایش رسانه‌ای، تصریح کرد: فضای مجازی ابزاری قدرتمند است که باید در آن فعال باشیم.

رییس رسانه ملی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها فضای مجازی را مرکزی قدرتمند به‌حساب می‌آورند، اظهار کرد: آن‌ها اصلاً اجازه نمی‌دهند که حتی اروپایی‌ها نیز در مرکزیت اینترنت که در آمریکا دایر شده است سهیم باشند و این نشان می‌دهد که مدیریت اینترنت اهمیت بسیاری برای آمریکایی‌ها دارد.

دکتر عسکری با تأکید بر اینکه باری که بر دوش معاونت فنی سازمان است بار سنگینی است، گفت: وظیفه اصلی این معاونت تکمیل معماری رسانه‌ای سازمان است و بار سنگین تکمیل این معماری در سه پلت فرم ارتباطات زمینی، ماهواره‌ای و برودبند فضای مجازی بر دوش معاونت فنی است.

وی افزود: اگر این معماری تکمیل نشود، امکان تکمیل آرایش رسانه‌ای بر بستر این پلت فرم‌ها ناممکن است و اگر بتوانیم معماری خوبی فراهم کنیم در رساندن پیام مشکلی نخواهیم داشت.

دکتر عسکری ابراز امیدواری کرد: کارکنان معاونت فنی با حفظ و ارتقای توانمندی‌های خود با جدیت بیش‌تر برای تکمیل معماری رسانه‌ای تلاش کنند و امکان مهندسی فرهنگی را برای کسانی که در حوزه محتوا کار می‌کنند، فراهم کرده و نفود رسانه‌ای را بیش‌تر کنند.

رییس رسانه ملی همچنین راه‌اندازی رادیو زیارت را در آینده‌ای نزدیک از اقدامات خوبی خواند که می‌تواند در زمینه اقناع مخاطبان ولایت‌مدار کشورمان گام بردارد.

وی گفت: مرکز این رادیو در مشهد مقدس است و با بقیه بقاع متبرکه کشورمان در شهرهای دیگر نظیر قم، شیراز و شهرری نیز ارتباط برقرار خواهد کرد.

وی همچنین اعلام کرد: معاونت فنی سازمان از این پس همان نام پیشین معاونت توسعه و فناوری رسانه را خواهد گرفت.

در ابتدای این مراسم، ابتدا سالن جدید SDH افتتاح و پایانه دیجیتال جدید( هداند مرکزی سیگنال‌رسانی زمینی) رونمایی شد.

برقراری ارتباط زنده با ایستگاه مدرس مشهد و گفت‌وگو با مدیر کل مرکز خراسان رضوی برای افتتاح همزمان 31 فرستنده دیجیتال تلویزیونی و FM ایستگاه‌های پرقدرت مراکز استان‌ها از طرح‌هایی بود که با نام امام رضا علیه‌السلام و در آستانه میلاد پُربرکت ایشان در این مراسم به‌دست رییس رسانه ملی به بهره‌برداری رسید.

دکتر عسکری سپس در ارتباطی زنده با ایستگاه میان قدرت صیدون بهبهان استان خوزستان و گفت‌وگو با مدیر کل صداوسیمای این استان، همزمان 22 فرستنده دیجیتال تلویزیونی ایستگاه‌های میان قدرت مراکز استان‌ها را افتتاح کرد.

افتتاح همزمان 63 فرستنده دیجیتال تلویزیونی کم‌قدرت استان تهران در ارتباط زنده با ایستگاه کم‌قدرت (درده فیروزکوه) نیز از طرح‌های دیگری بود که توسط رئیس سازمان صداوسیما افتتاح شد. با افتتاح این طرح پوشش دیجیتال استان تهران که از هشتم آبان 1388 و میلاد امام رضا (ع) آغاز شده بود، تکمیل شد.

همچنین از خودروی(1+1)SNG با قابلیت‌های سیگنال رسانی HD و پشتیبانی همزمان SD رونمایی شد.

پست الکترونیک جدید سازمان از دیگر طرح‌هایی بود که در این مراسم به دست رییس صداوسیما رونمایی شد.

سامانه پایانه هوشمند ناوگان صداوسیما نیز در این مراسم به بهره‌برداری رسید.

دکتر عسکری در حاشیه افتتاح این طرح‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: استان تهران اولین استان کشور است که پوشش دیجیتال آن تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در آستانه میلاد پُربرکت امام هشتم (ع) 120 طرح فنی در سراسر کشور افتتاح و رونمایی شده‌اند، گفت: امیدواریم روند توسعه و پیشرفت حوزه فنی سازمان تداوم یابد و زیرساخت‌های برودبند و فضای مجازی نیز ایجاد شود.

وی همچنین درباره روند HD شدن شبکه‌های استانی گفت: زمینه فنی این اقدام فراهم است و به محض فراهم شدن اعتبار و منابع مالی آن، محقق خواهد شد.

دکتر عسکری درباره رویکرد معاونت فنی در زمینه استفاده از دانش بومی نیز گفت: رویه حوزه فنی صداوسیما تولید تجهیزات با فناوری بالا به‌دست نیروهای توانمند رسانه ملی است.

وی با اشاره به شرایط تحریم و محدودیت‌ها گفت: رسانه ملی این محدویت را به فرصتی تبدیل کرد و بسیاری از تجهیزاتی که فناوری بالایی داشتند و در کشورهای معدودی تولید می‌شدند را با اتکا به اقتصاد مقاومتی در رسانه تولید کرد. وی افتتاح طرح ماکروویو با فرکانس بالا را در این مراسم نمونه‌ای از این توانمندی و تولیدات بومی خواند و اعلام کرد که این روند و ساخت تجهیزات با فناوری بالا در رسانه ملی همچنان ادامه دارد.

دکتر علیدادی، معاون فنی صداوسیما نیز در این مراسم با بیان اهداف و رویکردهای معاونت فنی سازمان گفت: گسترش پوشش دیجیتال و توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی از اهداف اصلی ما است. وی ایجاد فناوری‌های اطلاعاتی نظیر اتوماسیون‌های تصویری، نیوزروم، سیگنال‌رسانی زمینی، توسعه زیرساخت‌های ساختمانی، هوشمندسازی پایش (مونیتورینگ) را از دیگر اقداماتی برشمرد که این معاونت در زمینه آن گام برمی‌دارد.

برای تکمیل پوشش استان تهران، ایستگاه‌های شهرستان تهران، رباط کریم، دماوند، شمیرانات، لواسانات و فیروزکوه راه‌اندازی شده‌اند.

همچنین در این مراسم ایستگاه‌های میان‌قدرت و کم‌ قدرت مراکز آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، مهاباد و هرمزگان نیز افتتاح شدند.

در استان‌های اردبیل، ایلام، خوزستان، لرستان، خراسان رضوی، سمنان، فارس، قم و مرکز آبادان نیز فرستنده‌های پُرقدرت تلویزیونی و رادیویی اف ام به بهره‌برداری رسیدند.

انتقال سیگنال Mpeg4 شبکه‌های استانی بر روی خطوط STM-1 به سمت تهران، پروژه نصب و راه‌اندازی TS لینک برای سیگنال‌رسانی از مرکز آبادان به ایستگاه تلویزیونی خسروآباد، پروژه نصب و راه‌اندازی TS لینک برای سیگنال‌رسانی از ایستگاه تلویزیونی رازان به سفیدکوه در استان لرستان و پروژه نصب و راه‌اندازی TS لینک برای سیگنال‌رسانی از ایستگاه تلویزیونی هزویل به رودبار استان گیلان از دیگر طرح‌های افتتاح شده در این مراسم بود.

در این مراسم دکتر دارابی معاون امور استان‌ها و مهندس قدیمی معاون مجازی سازمان نیز حضور داشتند.

*ویژگی‌های پست الکترونیک جدید رسانه ملی

اداره کل فناوری اطلاعات با تکیه بر توانمندی علمی مهندسان داخلی به منظور تعیین الگوهای جدید منطبق بر گروه بندی کاربران ، تعیین گروه های برنامه های تلویزیونی و رادیویی ، تعیین گروه های مراکز استانی ، طبقه بندی کاربران صرفا ارسال کننده داده ، طبقه بندی گروهای مخاطب محور و ارسال ایمیل به آنان و فراهم سازی بسترهای امنیتی و سرویس های زیر ساخت شبکه ای، پست الکترونیک سازمان را منطبق بر نیازهای داخلی طراحی کرده است.

فراهم سازی درگاه و پروتکل های ارتباطی ایمیل SSL بر روی وب میل سازمان صدا و سیما ، دسترسی به پروتکل های امن IMAPS/POP3 ، فیلتر متون حاوی کد های ناامن ارسالی به کاربران، هشدار اتوماتیک در صورت ارسال اتوماتیک (فورواد) نامه به ایمیل های دیگر، امکان تعریف پسورد مبتنی بر توکن سخت افزاری علاوه بر پسورد اول (دو کلمه عبور)، مقابله با SPAMER ها ،اتصال ایمن سرویس ایمیل به پایگاه داده ،قرارگیری سرویس ایمیل در ZOON ایمن زیر ساخت شبکه ، فراهم سازی قابلیت مانیتورینگ سرویس،قابلیت نصب آنتی ویروس بر روی میل برای جلوگیری از پیغام های آلوده از ویژگی‌های امنیتی این پست الکترونیکی است.

بر اساس این گزارش پست الکترونیک جدید سازمان از ویژگی‌های دیگری نظیر وجود دو نسخه فارسی و انگلیسی به صورت همزمان، ویرایشگر متن فارسی و انگلیسی قدرتمند، یکپارچه سازی با سرویس های مبتنی بر پیامک (پیامک به ایمیل و ایمیل به پیامک)،امکان اطلاع رسانی به کاربران از طریق صفحه اول و سامانه تبلیغات،دسترسی به ایمیل از طریق تلفن های همراه هوشمند (I map/pop)،امکان انتخاب تم برای کاربران برای تغییر رنگ صفحه داخلی، دسترسی به نسخه موبایل برای ابزارهای هوشمند دیجیتال،فراهم سازی پیوست فایل هایی با فضای 35 مگابایت ،امکان جستجوی سریع بر محتوای ایمیل، تقویم فارسی وامکان تگ گذاری در ایمیل ها برخوردار است. همچنین برای حفظ پیام‌های مخاطبان در پست الکترونیک پیشین رسانه ملی تمامی پیام‌های ارسال شده مخاطبان به این پست انتقال داده شده است.

*سامانه پایش هوشمند ناوگان صداوسیما

همچنین با توجه به اینکه سیستم های تعیین موقعیت و ردیابی ناوگان، در سطح جهان از جمله کاراترین ادوات جهت کنترل، ردیابی، نمایش مسیر حرکت و سرعت همچنین برخی مسائل امنیتی از جمله متوقف کردن خودرو در زمان سرقت و نیز مدیریت بهینه ناوگان و کاهش هزینه ها به شمار می آید بیشتر شرکت های بزرگ و مطرح در حوزه حمل و نقل در کشورهای پیشرفته جهان، از چنین سامانه هایی استفاده می‌کنند و همین امر موجب شد پروژه پایش هوشمند ناوگان با هدف کاهش هزینه ها و نظارت بر ماموریت‌ها در سال 1393 آغاز شود و پس از حدود دو سال تحقیق و تست‌های فنی و میدانی بر روی انواع دستگاه‌های ردیاب و بررسی شرکتهای مختلف، ردیاب‌های منتخب بر روی 100 دستگاه خودروی ماموریتی معاونت فنی نصب شد و از ابتدای سال 1395 برای کنترل ماموریتها، به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده است.

این سامانه چابک‌سازی، کاهش هزینه‌های سازمان، سودآوری و درآمدزایی ، برنامه‌ریزی، مدیریت منابع و هدف‌گذاری‌های کلان و بلند مدت؛ نظارت، مدیریت و پایش دقیق و هوشمندانه مدیران و کارشناسان کنترل پروژه بر ماموریت‌ها؛ بومی‌سازی پروژه در داخل سازمان؛ تست فنی دستگاه ها به مدت یک سال در اقصی نقاط کشور (از شمال تا جنوب کشور)؛ برآوردهای امنیتی خاص این پروژه و لحاظ کردن سرفصل‌های پدافند غیر عامل در طرح؛ تحقیق و توسعه بر روی فازهای تکمیلی طرح جهت بهره برداری هرچه بهتر از دستگاه‌ها؛ انتخاب سخت افزار مطابق با استانداردها و توصیه نامه های ملی و بین المللی (RPICS و ISO)؛نصب دیتابیس نرم افزار بر روی سرور داخلی سازمان به دلیل رعایت مسائل امنیتی و اهمیت بالای خودروها؛ امکان اتصال به دیگر نرم افزارها از جمله سامانه انبارداری هوشمند و نت هوشمند خودرویی که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و امکان سرویس‌های منظم، دقیق و دوره‌ای کلیه خودروها، همچنین ثبت دقیق ماموریت‌ها و محموله‌های جابه جا شده را فراهم می‌کند.

امکان مشاهده موقعیت تک تک خودروها به صورت آنلاین بر روی نقشه های مختلفی از جمله Google Map و ...؛ دریافت سورس کد رایگان نرم افزار برای توسعه نرم افزار؛ استفاده از ماژول iButton ( استفاده از تگ هوشمند با شناسه 16 رقمی منحصر به فرد) برای اولین بار در کشور بر روی خودرو به عنوان مکمل سیستم امنیتی خودرو با امکان شناسایی راننده در سامانه؛ امکان کنترل ، ارسال فرامین و انجام کلیه تنظیمات دستگاهها از راه دور و از طریق SMS ؛ امکان شارژ تجمیعی سیم کارت دستگاه‌ها به صورت یکجا و کاملا هوشمند و خودکار؛ امکان اتصال دوربین و سیستم صوتی به دستگاه برای برقراری ارتباط دو طرفه با راننده خودرو در ماموریت و امکان اتصال دستگاه به ECU خودرو برای دریافت و ارسال پارامترهای مختلف خودرو به سرور از دیگر ویژگی‌های این سامانه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 24 مرداد 1395، کدمطلب: 95050114747 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین