پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
معاون توسعه و فناوری رسانه‌ملی از شروع HDسازی سه شبکه تلویزیونی اول، دوم و سوم و همچنین راه‌اندازی رادیو‌ FM جاده‌ای خبر داد و گفت: راه‌اندازی رادیو FM جاده‌ای را در دستور کار داریم که به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند.

شعارسال: امروز یکی از مهمترین دغدغه‌های سازمان صداوسیما فراهم کردن بستری مناسب برای نیل به رشد و تعالی صنعت رسانه خصوصاً در فناوری‌های نوین است. یکی از نکاتی که معاون توسعه و فناوری صداوسیما بر آن تأکید دارد همین نکته است که برای قدرتمند شدن سرویس‌های جدید سازمانی باید به ارتقاء سواد رسانه‌ای، خلاقیت، نوآوری و مشارکت فعال و سازنده توجه کرد. اما چرا سازمان صداوسیما به میدان آمد تا فناوری رسانه تبدیل به یک اجلاس بین‌المللی شود؟ به خاطر سه هدف که رضا علیدادی این طور بازگو کرد: نکته اول ارتقاء سطح دانش فنی صداوسیما، نکته دوم هم‌افزایی مدیریت، نکته سوم تقویت استعدادهای نهفته و تقویت قابلیت‌ها و توانمندی‌های فنی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، حضور صداوسیما را برای برپایی این اجلاس ویژه جدی می‌کرد.

یکی دیگر از موضوعاتی که معاون توسعه و فناوری صداوسیما به آن اشاره کرد به رونمایی از تجهیزاتی برمی‌گشت که خیلی از جزئیات آن‌ها و ورود به چرخه تولید در رسانه‌ملی صحبت نشد. او گفت: "کمباینر پرقدرت تلویزیونی"، "سیستم سیگنال‌رسانی روی ناو در حرکت با سرعت 80 کیلومتر"، سیستم‌های مایترپرکسر"، "مانیتورینگ" و "قابلیت رصد پوشش جاده‌ای FM" بخشی از تجهیزاتی هستند که بومی‌سازی شده‌اند و در اختتامیه اجلاس پانزدهم رونمایی شدند.

بحث دیگر با رضا علیدادی به حضور صداوسیما در فضای مجازی کشیده شد که در این باره گفت: "سازمان صداوسیما با ایجاد معاونت فضای مجازی و زیرساخت‌های ویژه‌ای همچون تنظیم‌گری در قالب سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر حضور جدی‌ در عرصه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارد. و البته معاون توسعه و فناوری رسانه‌ملی از راه‌اندازی رادیو FM‌های جاده‌ای در تهران، رشت، گلستان، مازندران و مشهد هم خبرداد که به زودی راه‌اندازی می‌شوند. همچنین HD سازی را هم گفت که با توجه به هزینه‌های گران، این حرکت را برای سه شبکه اول، دوم و سوم در دستور کار داریم".

مشروح گفتگوی با معاون توسعه و فناوری رسانه‌ملی در ادامه می‌خوانید:

گفتگوی با رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه‌ملی

تقریباً بین‌المللی شدیم

*مصاحبه را با این سؤال آغاز کنیم که شاید پرسش بسیاری باشد که چرا صداوسیما متولی برپایی اجلاس فناوری رسانه است؟

بگذارید ابتدا به این نکته اشاره کنم که ما در اجلاس پانزدهم فناوری رسانه به یک مسیر رو به رشدی دست پیدا کردیم. تا جائیکه می‌توانم بگویم در این اجلاس به یک نقطه اتکایی در یکپارچه‌سازی شیوه هماهنگی و شیوه‌های اجرایی برگزاری یک اجلاس تقریباً بین‌المللی رسیدیم. این اتفاق به هر حال موفقیت خیلی مهمی است که برای دست‌اندرکاران این اجلاس مسیر را برای ارتقاء بیشتر و تعالی بالاتر هموار می‌کند. حالا چرا این اتفاق در سالیان گذشته نیفتاده به گرفتاری‌های پشتیبانی و اجرایی برمی‌گردد که ما را از توجه به کیفی‌سازی و ارتقاء کیفیت کار باز داشته است.

اما چرا سازمان صداوسیما متولی برگزاری چنین اجلاس گسترده‌ای شد؟ زیرا رسانه‌ملی یک سازمان قدرتمند، بزرگ، وسیع، بسیار حساس و حیاتی در کشور است. گستره زیرساختی این سازمان از مرکز و ستاد شروع می‌شود و تا دورافتاده‌ترین و دورترین نقاط و حتی دورنمای آن به مرزی و فرامرزی هم می‌رسد. پس ما یک سازمان گسترده و غیرمتمرکزی را شاهد هستیم که زیرساخت‌های فنی آن الزاماً باید به یکپارچگی در مدیریت برسد. تا بتواند با هماهنگی در توسعه و فناوری توان محتوایی سازمان را متناسب با ارتقاء محتوایی پیام به مخاطب انتقال دهد.

اجلاس رسانه‌ملی برای مدیریت یکپارچه، راهگشاست

اساساً اساتید جامعه‌شناس و کسانی که در این حوزه نظر دارند معتقدند زیرساخت خودش یک قدرت است و داشتن زیرساخت یک اقتدار برای صاحب زیرساخت ایجاد می‌کند. به دلیل اینکه این گستردگی و اقتدار را در سازمان صداوسیما داریم می‌توانیم پیام‌‌مان به مخاطب داخلی و خارجی بدرستی بدون انحراف و تغییر برسانیم. سازمانی که قاعدتاً می‌بایست سیاست‌های اجرایی، عملیاتی، جزئی و کلان خود را به صورت پیوسته و یکپارچه کند و مدیریت آن نیز پیوسته و یکپارچه، مدیریت شود.

در این حال سوال پیش می‌آید که چطوری می‌توان هماهنگی بین اجزای گوناگون و گستره فناوری‌های پیچیده گاهاً جدای از هم ایجاد بشود؟ در اصل این هماهنگی‌ها با جمع‌های حاصل از کلیه بخش‌های حوزه فنی حاصل می‌شود. یعنی طی جلسات هماهنگی کلانی که با حضور تهیه‌کنندگان این حوزه تشکیل می‌شود می‌توانیم این هماهنگی‌های زیرساختی و فناوری را ایجاد کنیم. بنابراین لزوم وجود جمعی که بتوانند برای رسیدن به یک هدف مشخص که آن هم تأثیر پیام و گسترش گستره پیام را فراهم آورد احساس می‌شود. از طرفی به صورت دائم قادر به حضور در همه نقاط کشور نیستیم باید این مدیریت یکپارچه طی جلسات مشترک بوجود بیاید.

بنابراین نیاز داریم به یک جمع مشخصی که این مدیریت کلان صداوسیما را در گستره کشور اعمال کند. تا اجلاس دوازدهم به صورت جشنواره‌ای این اتفاق می‌افتاد. چرا که هدف هماهنگی و یکپارچه سازی مدیریت و همچنین ارزیابی موقعیت زیرساختی مدیران در هریک از بخش‌ها بود؛ از استودیوها گرفته تا تولید، پخش، انتقال، انتشار و بخش‌های مختلف صدا، تصویر، ماهواره، ارتباطات زمینی، فرستنده‌های تلویزیونی، تأسیسات، ساختمان و برق. طی جلساتی که به اسم کمیسیون‌های ارزیابی مراکز صداوسیما انجام می‌شد.

فناوری رسانه‌ملی را از حالت جشنواره‌ای خارج کردیم

اما زمانیکه اجلاس سیزدهم صداوسیما را در دوره جدید رئیس رسانه‌ملی شروع کردیم پیشنهاد اولیه این بود طبق اجلاس و جشنواره‌های قبل عمل کنیم منتها با تجربیاتی که در برخی از این موارد کارهایی انجام شد که واقعاً موفقیت‌آمیز بود. به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم این فرصت را مغتنم بشمریم و کارهای ویژه‌تری انجام دهیم. اولین هدف این بود که ما سطح دانش همکاران فنی خودمان را در این چند روز ارتقاء ببخشیم. دوم اینکه اتفاقات و موفقیت‌هایی که طی سال حاصل شده را بتوانیم به اطلاع همدیگر برسانیم؛ این یک هم افزایی را در کل مدیریت‌های سازمان صداوسیما ایجاد می‌کند.

هدف سوم این بود که ما استعدادهای نهفته کارکنان فنی سازمان صداوسیمان را بیدار و تقویت کنیم تا قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه فنی به مرحله بالفعل درآیند. هدف چهارم موضوع بهره‌مندی از ارتباطات و ظرفیت‌های بین‌المللی است. چرا که به نظرمی‌آید در منطقه و حتی دنیا این شیوه مدیریت کم نظیر و بی‌نظیر است و می‌تواند یک فرصت مناسبی را مهیا کند تا با برقراری ارتباطات بین‌المللی بتواند هم از ظرفیت‌های بین‌المللی بهره لازم را ببرد و هم آخرین پیشرفت‌ها را به سمع و نظر همگان برساند. از طرفی هم این قابلیت را به جهانیان نشان دهد و اقتدار خودمان را به نوعی به نمایش بگذاریم.

از مرحله کپی‌کاری، کپی‌سازی و مهندسی معکوس عبور کرده‌ایم

هدف آخر هم این است که به هر حال صنعتی که مسیر رشد و تعالی خودش را طی کرده و برخی از بخش‌های آن از مرحله کپی‌کاری، کپی‌سازی و مهندسی معکوس عبور کرده و به مرحله ابداع و نوآوری رسیده، می‌توانیم برای آن فضایی را مهیا کنیم کسانی که نیاز به این محصولات و صنعت دارند بتوانند از این تولیدات استفاده کنند. ما وقتی می‌خواستیم اجلاس سیزدهم را آغاز کنیم غیر از کمیسیون‌ها و جلساتی که همکاران خود ما به صورت گسترده مهیا می‌کردند بخش‌هایی هم اضافه شد و آن هم نمایشگاه صنعت رسانه بود که به دستاوردهای صنعت رسانه در یک سال قبل برمی‌گشت.

موضوع ارائه نوآوری‌ها، طرح‌های خلاقانه و ایده‌های نوآورانه نیز بخش‌هایی بود که به اجلاس فناوری رسانه اضافه شد. موضوع علمی و تعمیق علمی صنعت رسانه با ارائه مقالات علمی و مقالات فنی و دعوت از متخصصین طراز اول کشور و دنیا، همچنین دعوت از شرکت‌های خارجی در کنار شرکت‌های داخلی و دعوت از اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه جزو اتفاقات منحصر به فرد این اجلاس به شمار می‌رود. بنابراین چون شالوده این بسترها با رسانه‌ملی ارتباطات مستقیم دارد به نظرمی‌آید پرداختن به این موضوع مهم در جایی غیر از صداوسیما به سرمنزل مقصود نمی‌رسد.

صداوسیما کالا و توانایی ایرانی را به‌رخ جهانیان کشاند

*علاوه بر نکاتی که اشاره کردید آیا وجوه تمایز دیگری نسبت به اجلاس پانزدهم در مقایسه با اجلاس‌های گذشته وجود دارد؟

اگر اجلاس پانزدهم را با دو اجلاس گذشته مقایسه کنیم به هر حال در روند تعالی خودش قرار گرفته است. ما در اجلاس پانزدهم اولاً تأکید زیادی در موضوع "کالای ایرانی" داریم. چرا که شعار اجلاس پانزدهم "توانمندی ایرانی، رسانه جهانی" است. همان نکته‌ای که رئیس سازمان صداوسیما هم در اختتامیه اجلاس به آن اشاره کردند که منظور از توانمندی ایرانی دو سویه است؛ توانمندی شرکت‌های ایرانی و توانمندی و قابلیت‌های داخل رسانه‌ملی. این مسئله در راستای سیاست‌های کلانی است که مقام معظم رهبری از سال‌های پیش و امسال هم تأکید شفاف و زیادی بر کالای ایرانی داشته‌اند.

قابلیت‌های نرم‌افزاری و پلت‌فرمی را به‌نمایش درآوردیم

ما می‌خواستیم بگوییم اساساً به کالای ایرانی، فکر و ایده ایرانی و خدمات ایرانی توجه داریم. هدف ما این است با قابلیت‌ها و توانمندی‌های ایرانی، خلاقیت و ایده‌ای که داریم به طراز جهانی نزدیک می‌شویم. البته خوشبختانه تا حدود زیادی از نظر زیرساخت، محتوا و خدمات ویژه رسانه‌ای محقق شده است. علاوه بر وجه تمایز توجه به کالای ایرانی، این نکته هم ناگفته نماند که موفقیت‌های یکسال اخیر موفقیت‌های چشمگیری بوده و قابل مقایسه با اجلاس سیزدهم و چهاردهم نیست. ما برای اولین بار فناوری علوم شناختی را به نمایش گذاشتیم. برای اولین بار قابلیت‌های نرم‌افزاری و پلت‌فرمی که در کشور شکل گرفته را در این اجلاس نمایش دادیم. نمونه‌کارهایی مثل "آواتار"، "میکسل‌های نرم‌افزاری"، خدمات بازار محتوایی که ارائه شد و محصولاتی که واقعاً برخی از آن‌ها نمونه و مشابه خارجی ندارند.

ما به مسیر و طراز حرکت تکنولوژی صنعت رسانه در دنیا توجه می‌کنیم

ما مسیر رشد صنعت رسانه را در اجلاس پانزدهم در مسیر رشد جهانی می‌دانیم. تفاوتی که با اجلاس سیزدهم و چهاردهم دارد به مسیر حرکت صنعت رسانه در دنیا برمی‌گردد که از مسیر تجهیزمحور آرام آرام به مسیر نرم‌افزاری و نهایتاً پلت فرم محور یا خدمات محور تغییر می‌کند. یعنی ما به مسیر و طراز حرکت تکنولوژی صنعت رسانه در دنیا توجه می‌کنیم. آرام آرام به سمتی می‌رویم که به یک باره شرکت‌های ما و خود رسانه مواجه نشود با ابرقدرت‌های پلت فرمی دنیا که نتواند محتوا و پیام‌های خودش را چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌اللملی به مخاطبش برساند. این مسئله را درک کردیم و طی مطالعات و مشاهداتی که داشتیم این مسیر را پیش‌بینی می‌کنیم. این نکته را دائما گوشزد می‌کنیم و در نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی که برگزار کردیم کاملاً مشهود است.

استارت‌آپ‌ها کنار صداوسیما بودند

اتفاق دیگری که واقعاً قابل مقایسه با اجلاس‌های قبلی نیست این است که ما به استارت‌آپ‌ها توجه کردیم. به این باور رسیدیم که ایده‌های نو، خلاقانه و نوآورانه در قالب استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک می‌تواند فضای آینده رسانه را تغییر بدهد. به این شکل که می‌تواند یک فضای علمی را برای شرکت‌های بزرگ، قدرتمند و توانمند مالی فراهم کند. این اتفاق ارتباط خوبی بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ برقرار کرده و از طرفی وقتی این شرکت‌های کوچک در کنار شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرند می‌توانند درک کنند که چه مسیری را باید طی کنند و آن‌ها را بیشتر می‌شناسند و ضمن برقراری ارتباط از توان مالی آن‌ها هم استفاده می‌کنند. یعنی یک بهره‌برداری دو سویه در این فضا شکل می‌گیرد.

البته امسال خوشبختانه بازدیدهای اعضای اتحادیه ABU نسبت به اجلاس‌های قبل با انسجام بهتری انجام شد و یکی از اتفاقات خوب این اجلاس به شمار می‌رود. این مسیر ارتباطی را رها نمی‌کنیم تا بتوانیم در آینده هم از حضور این مهمانان در مسیر تحقق توانمندی ایرانی بهره ببریم. حضور معاون فناوری رئیس جمهور طراز بالای این اجلاس در سطح کشور و دنیا را نشان می‌دهد و آن اتفاقی که ما تلاش می‌کنیم به مرحله بروز و ظهور برسد جدای از بهره‌برداری از صنایع رسانه‌ای داخل‌،‌ باید تلاش کنیم این صنعت را به دنیا صادر کنیم تا شرکت‌های ما بتوانند قدرتمند بشوند.

ثبت در تقویم ABU به صداوسیما یک اعتبار ثابت بین‌المللی داده است

*اجلاس پانزدهم برای صداوسیما چه دستاوردهایی داشت و بعد از این اجلاس چه دورنمایی را در دستور کار دارید؟

ما در اجلاس چهاردهم عملا یک نیم نگاهی به بعد از اجلاس چهاردهم داشتیم. فکر نمی‌کردیم اجلاس چهاردهم با آن کیفیت خوب برگزار و از سمت نخبگان داخلی و خارجی استقبال شود. به همین دلیل بعد از اجلاس چهاردهم تلاش کردیم از محتواهایی که در آن اجلاس ارائه شده به خوبی بتوانیم بهره‌برداری کنیم و آرام آرام بتوانیم آن‌ها را تعمیم بدهیم و بشناسانیم. یکی از ویژگی‌های دیگر اجلاس پانزدهم ثبت در تقویم ABU است؛ چون زمان، مکان و موضوعات ثابت دارد. این نکته باعث می‌شود یک اعتبار ثابت بین‌المللی به این اجلاس تعلق بگیرد و به عنوان یک برند جهانی معرفی بشود.

"هوش مصنوعی" و "زیرساخت‌های ابری" در صداوسیما بررسی شد

وقتی که متوجه شدیم می‌توان از دستاوردهای اجلاس چهاردهم استفاده کرد برنامه‌ریزی برای اجلاس پانزدهم بهتر انجام شد. از جمله ویژگی‌های اجلاس پانزدهم علاوه بر سطح بالای هماهنگی‌ها، مدیریت، اجرا و پشتیبانی، کیفیت محتواها نیز در شرایط خوبی قرار داشت. مصداق بارز آن موضوعاتی همچون "معماری آینده رسانه‌ها"، "هوش مصنوعی" و "زیرساخت‌های ابری" بود. یا همچنین پرداختن به صنایع آرشیو، صنعت اتوماسیون صدا و تصویر و صنعت بسترهای نوین ارتباطی جزو مسائلی هستند که در دنیا مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند. وقتی ما توانستیم اجلاسی با این طراز معرفی کنیم. اساتید برجسته دنیا هم دعوت ما برای حضور در این اجلاس را پذیرفتند.

اجلاس فناوری رسانه یک فضایی را مهیا کرد تا متخصصین و علاقه‌مندان به حوزه علم و فناوری نسبت به طی طریق در این مسیر آگاهی پیدا کنند. به واسطه برپایی این اجلاس از این به بعد می‌توانیم مسئله نوآوری و فناوری را به راحتی در آینده این شرکت‌ها و افراد ببینیم. آن‌ها دریافته‌اند که چه فرآیندهای رسانه‌ای در اولویت‌شان قرار دارد. اجلاس‌های بعدی می‌توانند کیفی‌تر و علمی‌تر برپا شوند و از نظر مسائل علمی و محصولات وضعیت بهتری را شاهد باشیم و در طراز جهانی ارائه بشوند بهتر نیز موجب می‌شود تا اجلاس فناوری رسانه‌ملی به محل نوآوری‌های جهانی تبدیل شود. نکته بعد بتوانیم از این دستاوردها در دنیا استفاده کنیم. بالاخره رئیس سازمان صداوسیما عضو حقیقی ABU است و صاحب یک کرسی حقوقی هم در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه هستیم که کمیسیون فنی این اتحادیه متعلق به سازمان صداوسیماست. خیلی مهم است که اعضای ABU و شرکت‌ها و افراد خارجی شرکت‌کننده در این اجلاس با دیدن نمایش قدرتمند رسانه‌ای ما خواستند در بحث توسعه رسانه‌ای به این کشورها کمک کنیم.

نخبگان رسانه‌ای دنیا از نمایش قدرتمند فناوری صداوسیما شگفت‌زده شدند

جالب است بدانید که صنعت رسانه‌داخلی ما این‌ها را شگفت‌زده کرد؛ چرا که باورشان نمی‌شد پیشرفت‌های رسانه‌ای کشورمان در این طراز باشد. اساساً قدرت صنعت رسانه‌ای صداوسیما و شرکت‌های ایرانی با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست. این یک لطفی است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی شامل حال ما شده و تلاش زیادی که در دهه‌های قبل و حالا انجام شده که ما جزو اولین‌های رسانه منطقه و کشورهای اسلامی هستیم. به همین دلیل خیلی علاقه‌مند هستند بحث توسعه رسانه‌ای‌شان را توسط شرکت‌های ایرانی جلو ببرند. چون هم به لحاظ فرهنگی، هم از نظر ارتباط منطقه‌ای و هم از نظر هزینه و خدمات پس از فروش برای آن‌ها بسیار بهتر، ارزان‌تر و راحت‌تر است تا بتوانند با کشورهای اروپایی و کشورهای صاحب تکنولوژی بتوانند کار کنند.

از ما می‌پرسیدند که "چطور در ایام تحریم، ابررسانه شده‌اید؟"

*علی‌رغم شگفت‌زدگی، این اساتید، نخبگان و اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه بعد از رفتن به کشورهایشان، واکنشی داشتند؟

اولاً از توسعه زیرساختی سازمان صداوسیما، تعداد شبکه‌ها، میزان پخش برنامه‌ها و گستردگی که این زیرساخت در کشور دارد. اینکه 21 شبکه پخش زمینی و 66 شبکه ملی و بین‌الملللی پخش داریم به مثابه یک ابررسانه است این‌ها را متعجب کرد. زیرا برخی از این‌ها سه شبکه، دو شبکه و برخی هم تلاش می‌کردند به چند شبکه‌ای برسند. واقعاً 90 شبکه رادیویی و 66 شبکه تلویزیونی یعنی ابرررسانه هم از نظر زیرساختی و هم محتوایی. شگفتی مهمتر این بود که شرکت‌های ایرانی موفق شدند به این صنعت دست پیدا کنند. همواره می‌پرسیدند در این شرایط تحریم و گرفتاری چطوری توانستید به این صنعت دست پیدا کنید و بسیار جای شگفتی داشت. چرا که می‌دانید در ایران یک جستجو در فضای گوگل هم با فیلترینگ‌های خاصی انجام می‌شود چون بیگانگان خیلی نمی‌پسندند ما دسترسی‌هایمان نسبت به موضوعات علمی روز گسترش پیدا کند. آن‌ها فقط علاقه‌مند پیشرت کشورهایی هستند که موافق سیاست‌هایشان باشند و کشورهای مستقل را کشورهای عقب‌مانده‌ای می‌پندارند.

چه تجهیزاتی به فناوری رسانه‌ملی اضافه شد؟

*پرسشی که شاید بسیاری از رسانه‌ها در جریان اجلاس پانزدهم هم داشتند و پاسخ داده نشد. جزئیاتی از تجهیزات و ابزار رسانه‌ای که 12 عنوان آن رونمایی شد. ضمن اشاره به این جزئیات بفرمایید آیا قرار است به چرخه تولیدی اضافه شود؟

به هر حال یکی از رسوم دائمی و یک سیاست کلان ما این است که دائماً نسبت به نوآوری و بومی‌سازی و به اصطلاح دنبال کردن مسیر خوداتکایی ادامه بدهیم. به همین دلیل مقایسه می‌کنیم محصولاتی که یک ساله تولید شدند و یا بومی شده‌اند چه طرازی دارند. از تعداد محصولات زیادی که طی یک سال تولید شده بودند ما حدود 12 عنوان آن را رونمایی کردیم. برخی از آن‌ها مثل "کمباین پرقدرت تلویزیونی" بود. در بین این تجهیزات بومی، سیستم سیگنال‌رسانی بود که صورت چند جهته روی ناو در حال حرکت در مسیرهای مختلف با سرعت 80 کیلومتر تصاویر ارسال می‌کند که یک کار بسیار جالب است. یا سیستم‌های "مالتر پلکسر" بود که معدود تولیدکنندگانی در دنیا هستند که بتوانند تولید کنند.

این دستگاه در اصل شالوده تلویزیون دیجیتال است که شبکه‌های مختلفی که کدینگ برای آن‌ها اتفاق می‌افتد را جمع‌بندی و بسته‌بندی می‌کند و می‌تواند به عنوان یک بسته دیجیتال تحویل شبکه فرستنده‌های تلوزیونی و ماهواره‌ای بدهد. مردم هم می‌توانند از طریق ماهواره، خطوط زمینی و ستاپ باکس تلویزیون مشاهده کنند. واقعاً این اتفاق، لبه تکنولوژی بود. مانیتورینگ و قابلیت رصد پوشش جاده‌ای FM هم دیگر تجهیز بومی شده‌ای است که در اجلاس پانزدهم رونمایی شد. به واسطه ایستگاه‌های فنی را می‌توان رصد کرد تا پوشش‌ها همراه با نظارت به کیفیت مطلوب برسند.

یکی دیگر از تجهیزات به یک کار تأسیساتی برمی‌گردد که به واسطه آن، گازهای دستگاه‌های برودتی که برخی از آن‌ها به ازون صدمه می‌زند و در دنیا این تجهیزات را از مدار خارج می‌کنند، همکاران ما این‌ها را بازیابی کردند و مدل بسیار خوب برای بقیه ارگان‌ها و دستگاه‌هاست که سرمایه‌شان را دور نریزند. با این شیوه تبدیلی که طی جایگزینی با گاز دوستدار طبیعیت که صدمه‌ای به ازون نمی‌زند، اتفاق می‌افتد. همان دستگاه و تجهیز برودتی را می‌توانند بهره‌برداری کنند، ما در سازمان صداوسیما این کار را انجام دادیم و یک موفقیت برای کشور محسوب می‌شود. واقعاً هرکدام از این کارها به بزرگترین شرکت‌های دنیا سفارش داده شودبه زحمت هرکدام از این تولیدات را ارائه می‌دهند اما خوشبختانه ما انجام دادیم.

اسب تروای آمریکایی نباید در زیرساخت شبکه‌ای کشور به‌کار گرفته شود

*شما درباره تأثیرات تحریم‌ها بر جدی شدن عرصه فناوری و رسانه اشاره کردید؛ چطور می‌توانیم در بخش رسانه‌ای به خوداتکایی و خودکفایی برسیم تا هیچ تهدید سایبری نتواند بر پیشروی‌های ما غلبه کند؟ چندی پیش می‌گفتند تهدید سایبری شدیم اما قدرت رسانه‌ای اجازه غلبه را نداد. در این باره صحبت کنید؟

بگذارید در دو بخش صحبت کنیم. یک بخش بخش زیرساختی و بخش دیگر، محتوایی است. در حوزه زیرساختی اتفاقی که در صنعت دنیا می‌افتد این است که مسیر حرکتی صنعت دنیا به سمت iPپایه شدن سوق پیدا می‌کند و لزوم اینکه ما در صنعت تولید تجهیزات شبکه و iPپایه خودکفا و خوداتکا باشیم یک ضرورت و نیاز برای جامعه است. وقتی ما می‌بینیم در سال علی‌رغم تهدیدهای ایالات متحده بر کشور ما، چندین هزار سوئیچ و "روتر سیسکو" که تولید ایالات متحده است با همان باگ‌هایش وارد کشور می‌شود. چیزهایی که آمریکایی‌ها درنظر گرفته‌اند در زمان خاص بتوانند برای اهداف نامشروع خودشان استفاده کنند این اتفاق قدری ما را نگران می‌کند.

ما می‌گوییم در صنعت رسانه می‌توانیم به این قابلیت و توانایی برسیم در موضوعات مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و پلت‌فرمی به سرمنزل‌هایی رسیده‌ایم. در زیرساخت فناوری اطلاعات هم می‌توانیم به این نقطه برسیم. در همین اجلاس هم داشتیم شرکت‌هایی که سوئیچ‌های iPپایه تولید می‌کردند. کشور باید به نقطه‌ای برسد که از نظر سایبری بتواند روی پای خودش بایستد و هیچ‌گونه تهدیدی را از سمت دشمنان نبیند اولین ضرورت آن این است که زیرساخت‌ها و محصولات برای خودش باشد. اسب تروای آمریکایی (بدافزار) نباید در زیرساخت شبکه‌ای کشور به کارگرفته شود چون در زمان خودش حتماً از این اسب تروای خودشان استفاده می‌کنند. باید به این نکته توجه کنیم و تلقی ما این است که درست در مسیر صنعت رسانه قرار گرفته‌ایم و این تهدیدات کمتر می‌تواند به این مسیر از نظر زیرساختی لطمه بزند.

کاربران فضای مجازی را باید سواد رسانه‌ای بیاموزیم

نکته دیگر در بحث آسیب‌ها به موضوع محتوایی برمی‌گردد. متأسفانه از نظر تنظیم‌گری فضای محتوایی فضای مجازی، فضای رهایی است. در بخش محتوایی ما به شدت آسیب‌پذیر هستیم و علت آن این است که فضای محتوایی مدیریت درست نمی‌شود. به نظرمی آید کسی علاقه مندی ندارد در این فضا حرکتی انجام دهد؛ در صورتیکه هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد فضای محتوایی شبکه‌های اجتماعی‌اش، رها باشد. هیچ کشوری در دنیا اجازه نمی‌دهد یک خبر جعلی به سادگی در شبکه اجتماعی‌اش چرخش پیدا کند و جریمه‌هایی که برای یک فیک‌نیوز اعمال می کنند باورناپذیر است. آن ها خوب بلدند فضای محتوایی را مدیریت کنند ولی به کشور ما می‌رسند حرف از دموکراسی می‌زنند. مشکل کشور ما این است که کاربران شبکه‌های اجتماعی‌اش عمدتاً آگاهی نسبت به استفاده از این فضا را ندارند؛ از قوانین حقیقی و حقوقی فضای مجازی اطلاعی ندارند و از سواد رسانه‌ای لازم هم برخوردار نیستند. لازم است متولیان امر حتما ورود مستقیم راه پیدا کنند و شبکه ملی راه بیفتد و تنظیم‌گری محتوایی شکل بگیرد. مفهوم تنظیم‌گری، فیلتیرینگ نیست. فیلترینگ از خود شخص باید شروع شود. دانش و سواد رسانه‌ای هر فرد بالا برود تا بتواند تشخیص بدهد این تصویر و محتوا برای فضای مجازی درست است یا خیر.

صداوسیما در فضای مجازی حاضر است

*در اختتامیه اجلاس پانزدهم، رئیس رسانه ملی اشاره کردند که صداوسیما باید در فضای مجازی حضور پیدا کند. قرار است چطور این اتفاق بیفتد؟

این حضور را سازمان صداوسیما با ایجاد معاونت فضای مجازی و زیرساخت‌هایی که ایجاد کرده، شروع کرده است. برای فضای بیرونی و تنظیم‌گری، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر را تشکیل داده تا رسانه‌هایی که در این زمینه نشر پیام را برعهده دارند ملاحظات پیام را درنظر بگیرند. چرا که آگاهانه یا ناآگاهانه یک تصویر و پیام نادرست، جعلی و غیراخلاقی منتشر شود خطرات جدی به دنبال خواهد داشت. من فکر می‌کنم این مسیری که صداوسیما در راستای فضای مجازی در پیش گرفته کمک کار خواهد بود.

*به آمار و ارقام اجلاس پانزدهم برسیم و بگویید برای اجلاس شانزدهم چه چشم‌اندازی دارید؟

حدود 32 نشست با استفاده از تعداد 74 سخنران، برگزار شد. 165 طرح نوآورانه و خلاقانه به دبیرخانه ما رسید که از میان این‌ها، 32 طرح معرفی و سه نفر برگزیده شدند. بیش از 115 مقاله علمی ارائه شد و 50 طرح پذیرفته و چکیده آن‌ها به مرحله انتشار رسید. در نمایشگاه حدود 80 شرکت داخلی شرکت کردند و حدود 40 استارت‌آپ داخلی در کنار این شرکت‌ها، حضور داشتند. میزان رضایتمندی با ارزیابی‌های انجام شده از اجلاس پانزدهم به حدود 85 درصد می‌رسد. فکر می‌کنیم پشتوانه خوبی برای سال‌های آتی باشد تا مسیر خوبی را طی کنیم.

8 کمیسیون ارزیابی داشتیم که با حضور همکاران ما در معاونت‌های مختلف استانی و ستادی انجام شد. کمیسیون‌ها مشتمل بر صداوتصویر، فرستنده‌های تلویزیونی، فرستنده‌ه‌های موج متوسط رادیویی، مانیتورینگ و مجموعه‌های نظارت، سیستم‌های ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای، سیستم‌های صدا و تصویر، تولید و پخش، مجموعه‌های زیرساختی مثل ساختمان، برق و انرژی و مجموعه‌های مرتبط ارائه شد و 30 مهمان خارجی از هفت کشور در سطح روسای رادیوو تلویزیون و معاونین شرکت کردند. ان‌شاالله برای اجلاس شانزدهم مسیر کیفی‌سازی و غنی‌سازی محتوایی درنظر گرفته می‌شود تا بتوانیم محتواهای غنی‌تری در آینده عرضه کنیم.

وضعیت پوشش رسانه‌ملی؛ HDسازی و رادیو FM جاده‌ای؟

*به عنوان حسن ختام چند خبر هم برای مخاطبین از وضعیت پوشش تلویزیون دیجیتال تا فرآیند HD شدن شبکه‌های تلویزیونی بگویید.

پوشش تلویزیون دیجیتال در دستور کار ما قرار دارد ولی ما انتظار داریم کسانی که متولی بودجه کشور هستند به این موضوع مهم توجه داشته باشند. خوشبختانه پوشش ما حدود 95 درصد است و نسبت به اغلب کشورهای دنیا پوشش زیادی داریم. این پوشش ادامه دارد.در بحث HDسازی سه شبکه اول، دوم و سوم را شروع کردیم و ان‌شاالله تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. موضوع بعدی راه‌اندازی رادیو FM جاده‌ای را در دستور کار داریم که به زودی، تهران، رشت، گلستان و مازندران یک شبکه پیوسته جاده‌ای راه اندازی می‌شود. همچنین رادیو FM جاده‌ای تهران- مشهد تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار: 16آذر 97، کدخبر:1893106 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین