پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
یک فعال فرهنگی می‌گوید که صدا و سیما در حوزه سریال سازی و ساخت سریال های مناسبتی «نقشه راه» ندارد و اسیر جبری به نام سرگرم کردن مخاطب و پر کردن آنتن شده است.

شعار سال:

سجاد نوروزی فعال فرهنگی و مدیر فرهنگسرای اندیشه با بیان اینکه امسال ضعف بنیادین ایده پردازی و خلق مفهوم در سریال های مناسبتی ماه رمضان بیشتر به چشم آمد گفت: سریال های امسال ماه رمضان آیینه تمام نمایی از وضعیت جاری و ساری در صدا و سیما بودند. هم فقر مفهومی و هم فقر مالی و پشتیبانی. هنوز بعد از سی و هفت سال صدا و سیما نمی داند در ماه رمضان چه باید بکند و چگونه باید مفهوم سازی معنوی را در آثار هنری جلوه دهد.

وی ادامه داد: برای صداوسیما هنوز مشخص نیست که چگونه از لحاظ مفهوم و تئوریک بین سرگرم شدن مخاطب و انتقال معنی و مفهوم به مخاطب و اقتضائات تلویزیونی پیوند برقرار کرده و به نقطه مشترک برسد. خروجی این سردرگمی و عدم وجود تعریف مشخص در سریال‌های مناسبتی بیشتر خود را نمایش می‌دهد.

نوروزی تصریح کرد: به عنوان مثال شبکه یک در حال حاضر سریال پادری را پخش می‌کند که برای ایام نوروز ساخته شده و سری قبلی آن یعنی دودکش خاطره خوبی در بین مردم بود ولی سری دوم آن به واسطه یک تصمیم غلط مدیریتی لطمه خورده است. سریال پادری قرار بود برای عید ساخته شود و آماده هم بود ولی یک‌باره از جدول پخش حذف شد و از ۱۳ به ۲۰ قسمت تبدیل شد تا بتوان آن را در ماه مبارک رمضان نماش داد. مسلم است که این تصمیم‌گیری‌ها به کار لطمه می‌زند. در حقیقت پادری ١٥ قسمت بوده و با موضوع عید که الان قسمت‌های مربوط به عید از کار حذف شده است. الان هم که ٢٠ قسمت پخش می‌شود قسمت عمده تغییرات به خاطر غیر نوروزی شدن کار است. پادری فقط برای اوقات فراغت ساخته شده و نه برای وقتی مثل ماه مبارک رمضان اما تصمیم اشتباه مدیران قبلی باعث شد که یک کار خوب مثل پادری که می‌توانست در آن شرایط مخاطب را پای تلویزیون بنشاند کنار گذاشته شود تا با حذف‌و اضافه‌های نامناسب در ماه رمضان هم آن طور که باید دیده نشود.

وی اظهارداشت: اساسا هم الان آقایان در صداوسیما و مدیریت گذشته باید به این قضیه پاسخگو می‌بودند که چه قرابت معنایی بین پادری و ماه رمضان وجود دارد که برای این مقطع زمانی در نظر گرفته شده است؟ پشت این نگرش فقط پرکردن آنتن وجود دارد در حالی که تهیه کننده و کارگردان پادری هر دو از جمله افراد شناخته شده با کارنامه بسیار موفق هستند اما به راحتی در تلویزیون کارشان ذبح می‌شود.

این فعال فرهنگی در ادامه سخنانش راجع به سریال برادر نیز عنوان داشت: سریال برادر نیز یک سوژه خیلی خوب و فضا و مفهوم سازی بسیار دقیق دارد اما نکته مهم درباره آن این است که این سریال کشش 12 تا 15 قسمت دارد ولی درگیر این قضیه شده که حتما باید 30 قسمت باشد. در صورتی که این سیر و روند را می‌شد کوتاه‌تر طی کرد.چه ضرورتی دارد که برای ماه رمضان حتما یک سریال 30 قسمتی ساخته شود؟‌آیا نمی‌توان کار را به 2 گروه برای تولید سریال‌هایی در 15 قسمت سپرد؟

وی افزود: به نظر من امسال سردرگم‌ترین و بی‌برنامه‌ترین سال صداوسیما در حوزه برنامه‌سازی مناسبتی و آئینی بود که هیچ خلاقیت جدیدی نداشتیم و هیچ رویکرد جدیدی مشاهده نکردیم. اگر ماه عسل را هم از تلویزیون می‌گرفتند دیگر چیزی برای عرضه نداشت.

نوروزی در پایان گفت: به نظر می‌رسد حل این حجم از مشکلاتی که به مدیریت جدید صداسیما به ارث رسیده، نیازمند کمک‌گیری از نخبگان و فعالان حوزه فرهنگی است. امروز مشکل مهم صداوسیما فقدان ایده و خلاقیت است و درچارچوب اداری و فرم صداوسیما امکان این حل مشکل برای رئیس جدید وجود ندارد مگر اینکه این دایره را گسترش بدهد و کلید حل مشکلات صداوسیما در خارج از این سازمان قرار دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار12تیر 1395 ، کد مطلب:13950409001212: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین