پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۹۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
استان گلستان با طبیعت بکر­­­، زیبا و تاریخی یکی از مناطق کم‌تر شناخته شده ایران است که 1/33 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌است. کشاورزی و دامپروری پایه‌های اقتصاد این استان را تشکیل می‌دهد و گلستان رتبه اول کشت دانه‌های روغنی را نیز در کشور دارد. پرورش کرم‌ابریشم و ماهی و همچنین پرورش ماکیان، به‌ویژه مرغ نیز در استان رونق دارد. 46درصد از جمعیت یک‌میلیون و ۸۶۹ هزار نفری این استان در روستاها زندگی می‌کنند، به‌طوری‌که گلستان۲۰ درصد بیش‌تر از میانگین کشوری روستانشین دارد و این ظرفیت بزرگ نیروی انسانی در کنار قابلیت‌های فراوان طبیعی و خدادادی نهفته در مناطق گوناگون می‌تواند هر روستا را به منبعی بزرگ از درآمد پایدار و اشتغال‌آفرینی تبدیل و علاوه‌بر ایجاد انگیزه برای ماندگاری روستاییان، افراد مهاجرت کرده را برای بازگشت به زادگاه خود ترغیب کند.
شعارسال: استان گلستان با طبیعت بکر­­­، زیبا و تاریخی یکی از مناطق کم‌تر شناخته شده ایران است که 1/33 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌است. کشاورزی و دامپروری پایه‌های اقتصاد این استان را تشکیل می‌دهد و گلستان رتبه اول کشت دانه‌های روغنی را نیز در کشور دارد. پرورش کرم‌ابریشم و ماهی و همچنین پرورش ماکیان، به‌ویژه مرغ نیز در استان رونق دارد. 46درصد از جمعیت یک‌میلیون و ۸۶۹ هزار نفری این استان در روستاها زندگی می‌کنند، به‌طوری‌که گلستان۲۰ درصد بیش‌تر از میانگین کشوری روستانشین دارد و این ظرفیت بزرگ نیروی انسانی در کنار قابلیت‌های فراوان طبیعی و خدادادی نهفته در مناطق گوناگون می‌تواند هر روستا را به منبعی بزرگ از درآمد پایدار و اشتغال‌آفرینی تبدیل و علاوه‌بر ایجاد انگیزه برای ماندگاری روستاییان، افراد مهاجرت کرده را برای بازگشت به زادگاه خود ترغیب کند.
 
تلاش برای ماندگاری جمعیت در روستاها
 
استاندار گلستان با بیان این‌که نزدیک به نیمی از جمعیت استان در روستاها سکونت دارند، گفت: ایجاد منابع درآمدی زمینه ماندگاری در روستاها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید تلاش کنیم با ایجاد صنایع‌تبدیلی برای محصولات کشاورزی روستاییان، درآمد آن­ها را افزایش دهیم. همچنین باید از ظرفیت نخبگان روستایی برای ساختن روستاها استفاده کرد.
 
هادی حق‌شناس با اشاره به طرح هادی روستا افزود: از ۲۲۵هزار واحد مسکونی روستایی گلستان ۱۲۵هزار واحد فرسوده و نیازمند مقاوم‌سازی است که تلاش داریم در روستاهایی که اعتبار طرح هادی به پایان رسیده، این طرح را مورد بازنگری قرار دهیم تا مشکلات مردم کاهش یابد. افزایش امکانات ورزشی در روستاها هم از دیگر برنامه‌هایی است که پیگیر آن هستیم.
 
وی ادامه‌داد: هیئت دولت اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی را برای زهکشی اراضی استان در نظر گرفته است که می‌تواند تأثیر به‌سزایی در آینده کشاورزی استان داشته باشد. باید فضای روستا با فضای سبز عجین شود. درختکاری توسط دهیاران و شوراها در روستاها اقدامی ماندگار است که موجب توسعه و سرسبزی روستا می‌شود.
 
حق­شناس در رابطه با آخرین وضعیت روستاهای سیل‌زده استان نیز گفت: بر اثر بارش شدید باران و رانش زمین، بخش زیادی از ۲۰۰ کیلومتر جاده ارتباطی مناطق کوهستانی و ابنیه‌های آن، بخشی از زیرساخت‌های برق، آب و مخابرات و اراضی زراعی آسیب جدی دید و به ۷۰۰ واحد مسکونی در روستاها و مناطق شهری خسارت وارد شد. همچنین حدود ۳۰۰ خانه نیز به‌طور کامل تخریب شد که تاکنون با همکاری بنیاد مسکن ۷۵ واحد از این خانه‌ها مقام‌سازی شده است.
 
وی اضافه‌ کرد: برای ساخت هر یک از این واحدها ۷۵۰ میلیون ریال شامل تسهیلات بانکی با کامزد پایین و کمک بلاعوض دولت از محل اعتبارات جبران خسارات پیش‌بینی شده که در مراحل مختلف ساخت در اختیار مالکان قرار می‌گیرد.
 
استاندار گلستان بر ضرورت معرفی الگوهای کارآفرین و نیز جذب سرمایه‌گذاران در مناطق روستایی استان تأکید کرد و گفت: باید از زمین‌های مستعد کشاورزی و جاذبه‌های گردشگری استان به‌ویژه در مناطق روستایی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید استفاده کرد.
 
گلستان رتبه دوم روستانشینی در کشور را دارد
 
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان هم با بیان این‌که این استان رتبه دوم روستانشینی را در کشور دارد، گفت: در گلستان ۱۵۲روستا و نقاط جمعیتی دارای کد و ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم. در سال‌های اخیر برخی روستاها به شهر تبدیل شده‌اند که اگر این اتفاق نمی­افتاد، بیش از نیمی از جمعیت استان اکنون روستانشین بودند.
 
علی نصیبی در گفت‌وگو با «سبزینه» افزود: 100درصد جمعیت روستایی استان از خدمات بهداشتی و تلفن بهره­مند هستند؛ همچنین ۹۶ درصد جمعیت روستایی از گاز و بیش از 99 درصد از نعمت برق برخوردارند. در گلستان ۹۰۸ دهیاری و سه‌هزار و ۱۴۲ عضو شورای روستایی وجود دارد که ظرفیت خوبی برای روستاها محسوب می‌شود. تعداد بانوان فعال در شوراهای روستا نیز ۷۸ نفر است و ۶۸ بانوی دهیار در استان گلستان فعالیت می‌کنند.
 
وی با اشاره به سهم روستاهای استان گلستان از اعتبارات اشتغال روستایی ادامه داد: سهم گلستان از اعتبار ۱۲هزار میلیارد تومانی تسهیلات اشتغال روستایی کشور ۳۲۰ میلیارد تومان بود که پرداخت شد و در همین راستا گرگان از لحاظ جذب تسهیلات، رتبه اول را در استان داراست. این استان تا قبل از سیل و رانش زمین در ماه‌های ابتدایی سال، جزو استان‌های برتر کشور در حمایت از اشتغال روستایی بوده است.
 
دهیاران، زمینه­ساز انجام کارهای بزرگ
 
نصیبی در رابطه با فعالیت دهیاری­ها در روستاها گفت: دهیاران و شوراها زمینه‌ساز انجام اقدامات بزرگی شده‌اند و با مشارکت در طرح‌های عمرانی و استفاده از مشارکت‌ مردم زمینه‌ای را فراهم کرده‌اند که اجرای طرح‌های عمرانی ارزان­تر تمام شود. فعالیت در حوزه‌های مختلف مانند جمع‌آوری پسماند، ایجاد فضای سبز، زیباسازی روستا و غیره برعهده دهیاران است و در سیل و رانشی که ابتدای سال جاری اتفاق افتاد و ۳۸۰ روستا درگیر شدند، دهیاران به‌عنوان مدیران محلی اقدامات خوبی انجام دادند.
 
این مسئول امور روستایی در پاسخ به گلایه برخی دهیاران مبنی‌بر کاهش بودجه دهیاری­ها گفت: در هنگام بررسی بودجه سال ۹۷ قانونی تصویب شد که سه‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی که مختص دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بود، به ردیف دیگری انتقال یافت که سبب کاهش بودجه دهیاری‌ها و متوقف شدن برخی از طرح‌ها شد؛ اما در بودجه سال ۹۸ این قانون اصلاح و مجدداً اعتبار دهیاری‌ها احیاء شد. البته هنوز هم دهیاری­ها با برخی از مشکلات مانند کاهش اعتبارات، استفاده از اعتبارات دهیاری­ها توسط دستگاه‌های دیگر و عدم اجرای اختیارات قانونی آن‌ها مانند حق تفکیک روبه‌رو هستند که باید این حقوق را به آن‌ها بازگرداند. در مجموع اعتبارات ارزش‌افزوده به نسبت ۷۰ به ۳۰ بین شهر و روستا تقسیم می‌شود و این امر به‌دلیل بالا بودن جمعیت روستایی گلستان ناعادلانه است.
 
نصیبی افزود: بیش از ۹۰ درصد دهیاری­ها متکی به دولت هستند که باید این رویه تغییر کند. فعالیت دهیاری­ها به تغییراتی نیاز دارد؛ چراکه اگر در سال‌های گذشته خواسته و نیاز مردم جمع‌آوری پسماند و آسفالت معابر بود، اکنون خواسته آن‌ها تغییر یافته است. قانون جامع دهیاران در مجلس درحال تصویب است و امیدواریم با تصویب آن مشکلات دهیاری‌ها مرتفع شود.
 
وی با اشاره به ظرفیت­های فرهنگی و اقتصادی روستاهای استان گفت: در سال‌های اخیر توجه ویژه­ای به ظرفیت­های اقتصادی و فرهنگی روستاها شده که راه‌اندازی نزدیک به هفت‌هزار کارگاه اقتصادی جدید در روستاهای گلستان و برپایی ده‌ها جشنواره فرهنگی ازجمله این اقدامات است.
 
راه ­اندازی شبکه نظارت روستایی
 
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان از راه­اندازی شبکه نظارت روستایی با هدف رصد تخصصی طرح‌های عمرانی درحال اجرا در روستاها خبر داد و افزود: هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری­ها جهت ارتقای کیفی طرح‌های مرتبط با توسعه روستایی، سرعت‌بخشی در اجرای طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام، جلوگیری از هدررفت منابع، توانمندسازی نیروهای انسانی و... بخشی از اهداف راه‌اندازی این شبکه است.
 
وی ادامه داد: نزدیک به نیمی از طرح‌های سال ۹۷ استان در روستاها اجرا شده و با افزوده شدن طرح‌های مرتبط با بازسازی سیل و نیز پروژه‌های دستگاه‌ها، در ماه‌های آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های متعددی در روستاهای گلستان خواهیم بود.
 
نصیبی در پایان گفت: روستاهای موفق استان با اعتبارات و واریزی به موفقیت دست نیافتند، بلکه مشارکت مردم و نیروی انسانی موفقیت آن‌ها را رقم زده است. این نقد را می‌پذیریم که گلستان برای رسیدن به توسعه روستایی مطلوب راه درازی در پیش دارد؛ اما تاکنون گام‌های خوبی هم برداشته شده است.

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری سبزینه  ،تاریخ انتشار: 15   دی   1398،کدخبر: 79961  ،www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین