پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۰۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
رضا رحمانی، وزیر صمت روز گذشته با حضور در اتاق تعاون ایران درباره مهم‌ترین مسائل فعلی اقتصاد کشور با هیات رییسه اتاق تعاون و فعالان اقتصادی به گفتگو پرداخت. رحمانی معتقد است اقتصاد مقاومتی ۵ راهبرد دارد که در راستای یکی از راهبرد‌های آن رشد اقتصادی از منفی ۹.۵ درصد سال گذشته به مثبت ۰.۴ درصد تا پایان شهریور سال جاری رسید.
شعار سال: رضا رحمانی، وزیر صمت روز گذشته با حضور در اتاق تعاون ایران درباره مهم‌ترین مسائل فعلی اقتصاد کشور با هیات رییسه اتاق تعاون و فعالان اقتصادی به گفتگو پرداخت. رحمانی معتقد است اقتصاد مقاومتی ۵ راهبرد دارد که در راستای یکی از راهبرد‌های آن رشد اقتصادی از منفی ۹.۵ درصد سال گذشته به مثبت ۰.۴ درصد تا پایان شهریور سال جاری رسید. هر چند به نظر او رشد منفی در این بخش به دلیل تحریم نفت و رکود در بخش ساختمان است، اما در صنعت و بخش ساخت صنعتی رشد کم نظیری اتفاق افتاده است به گونه‌ای که در ۹ ماهه امسال اکثر محصولات مانند فولاد، مس، روغن نباتی، سیمان، کاشی و سرامیک، رشد مثبتی داشته است. البته بخش خودرو نیز رشد منفی داشته، اما در سال‌های اخیر تولید خودرو از هزار دستگاه به روزانه ۴ هزار دستگاه رسیده است. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود: «یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی مردمی بودن است و تعاونی‌ها مصداق مردمی بودن هستند که مقام معظم رهبری هم روی این موضوع تاکید داشته‌اند. به‌رغم ایجاد تشکل‌های جدید، اما تعاونی‌ها همچنان می‌توانند جایگاه خود را حفظ کنند.» وزیر صمت در ابتدای صحبت‌های خود با تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی همه وجودشان را وقف این ملت و کشور و نظام کردند و جان‌شان را در طبق اخلاص نهادند که امیدواریم تمام کار و مسوولیت ما نیز مانند حاج قاسم سلیمانی در جهت خدمت به مردم و حفظ نظام و انقلاب باشد. او در ادامه افزود: «تلاش ما این است که بتوانیم در شرایط جدید با روحیه جهادی و از جان گذشتگی، منافع شخصی و گروهی را کنار بگذاریم و با تمام وجود به مردم و کشور خدمت کنیم.»

افزایش ارتباط میان فعالان و مسوولان

وزیر صمت در خصوص ارتباطات اتاق تعاون با وزارت صمت گفت: «ارتباطات این دو نهاد باید از حالت تئوری بیرون بیاید و ارگانیک شود. قائل به گسترش همکاری‌ها با اتاق تعاون هستیم. تعاونی‌ها از تولید تا توزیع، گستردگی خوبی دارند و به ویژه در شرایط جدید مفید می‌توانند واقع بشوند.» وزیر صمت معتقد است اتاق تعاون از لحاظ مدیریتی و کمیسیون‌های مختلف، ظرفیت‌های خوبی دارند. اتاق، به وزارت صمت در شرایط جدید در حوزه‌هایی که می‌تواند کمک کند و بیاید مسوولیت بپذیرد. اتاق تعاون، تعاونی‌ها را پای کار بیاورد و برای مسائل پیش‌رو راه‌حل ارایه بدهد.

بخش دیگر سخنان رحمانی به پتانسیل‌های اتاق تعاون اختصاص داشت. او معتقد است اتاق تعاون می‌تواند بر موضوع تجارت مرزنشینان به خوبی کار کند. در این راستا وزارت صمت حاضر است مسوولیت این کار را به اتاق تعاون بدهد.

صادرات می‌تواند در کشور بهبود یابد

رحمانی با اشاره به افزایش نرخ دلار و ایجاد فرصت برای صادرات گفت: «از این فرصتی که برای کشور ایجاد شده باید استفاده کرد. افزایش نرخ ارز صادرات را توجیه‌پذیر و واردات را توجیه‌ناپذیر کرده است که باید در صحنه عمل نیز شاهد این افزایش مزیت نسبی باشیم.» او در ادامه افزود: «برخی حوزه‌ها مانند صنایع‌دستی و فرش که وابستگی به واردات ندارند، از این فرصت می‌توانند بهره کافی ببرند. سایر بخش‌ها نیز باید از این فرصت استفاده کنند. به گفته وزیر صمت صادرات کشور در ۹ ماه امسال افزایشی بود. به گونه‌ای که در مدت مشابه سال گذشته ۷۸ میلیون تن صادرات از کشور صورت گرفته که این رقم برای ۹ ماه سال جاری به ۱۰۳ میلیون تن رسید. به گفته او تولید بیش از دوسوم محصولات و کالا‌های منتخب در ۹ ماهه امسال افزایشی بوده است. عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اینکه باید مواردی همچون توجه به بسته‌بندی، کیفیت، سلایق مشتریان و بازاریابی را در کنار افزایش نرخ ارز به عنوان محرک‌های افزایش صادرات در نظر گرفت، گفت: «ظرفیت‌های خالی زیادی برای فعال‌سازی در رشته‌های مختلف تولیدی وجود دارد.» او معتقد است ظرفیت‌ها به قدری است که می‌توان روی صادرات به ۱۵ کشور همسایه و همچنین اوراسیا نیز تدابیری اندیشید. وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «حل مسائل حوزه نقدینگی را در دستور کار داریم، با بانک مرکزی به توافقاتی هم رسیدیم و البته همزمان کار‌هایی را هم خودمان شروع کردیم و به سمت شیوه‌های نوین تامین مالی رفتیم. سامانه توانیران برای شناسایی و معرفی نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها راه‌اندازی شده است و اتاق تعاون از این سامانه استفاده می‌کند.» او همچنین در مورد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز خاطرنشان کرد: «در وزارت صنعت، معاون فناوری و صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها را داریم و به جد از آن‌ها حمایت می‌کنیم. در هر نمایشگاه دو پیوست یکی ساخت داخل و دیگری حضور شرکت‌های بنیان را قرار داده‌ایم.»

اتاق تعاون رایزن بگمارد

رحمانی با بیان این موضوع که اتاق تعاون پتانسیل بالایی برای جریان‌های تجاری دارد، گفت: «از این فرصت می‌توان برای گماردن رایزن تجاری استفاده کرد. به عنوان مثال کشور چین دو هزار میلیارد دلار واردات دارد که می‌تواند فرصت خوبی برای کشور ایجاد کند تا سطح مبادلات تجاری با این کشور را افزایش دهد.»

ممنوعیتی برای واردات لاستیک نیست

او در خصوص عدم اعطای مجوز به واردکنندگان لاستیک سنگین برای توزیع ۱۵ هزار حلقه از آن که با تایید ستاد تنظیم بازار ۶ ماه پیش وارد کشور شده، گفت: «در این خصوص هیچ منعی برای واردکنندگان این لاستیک‌ها وجود ندارد، اما با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی این موضوع است، واردکنندگان باید با هماهنگی این وزارتخانه نسبت به توزیع لاستیک‌ها اقدام کنند و وزارت صنعت در این خصوص هیچ ممنوعیتی را قائل نیست.»

به گفته او سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های کشور در حوزه لاستیک بود که تعاونی‌ها با درخواست وزارت صمت به آن ورود کردند و در حال حاضر بازار نیز به ثبات رسیده است. رحمانی تاکید کرد: امروز سهم تولید لاستیک از نیاز کشور به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

افزایش سفارش‌گیری هپکو

رحمانی در خصوص آخرین وضعیت هپکو و آذرآب نیز خاطرنشان کرد: «مشکلات شرکت آذرآب نسبت به هپکو کمتر بود که با تصمیماتی، نسبت به اصلاح امور اقدام شد، اما در شرکت هپکو مهم‌ترین مشکل، سفارش‌گیری بود که در این خصوص همه صنایع وابسته پای کار آمدند تا نیاز‌های خود را از این شرکت تامین کنند.»

او تاکید کرد: امیدواریم هپکو با تامین نیاز صنایع و رشد سفارش‌گیری به چرخه تولید برگردد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار: 22 دی 1398، کدخبر: 140847 ، www.etemadnewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
هپکو رو جوری زدن زمین که تموم دنیا هم جمع شن دیگه درست بشو نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین