پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۵۵۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
نزدیک به یکصد واحد مسکونی در پایتخت به دلیل تبدیل شدن به مرکز توزیع و استعمال مواد مخدر از سال گذشته به خانه «پلاک قرمز» تبدیل و پلمب شده است اما به نظر می رسد بر سر ادامه این وضعیت و تعیین تکلیف آنها میان مسئولان مربوطه اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

شعار سال: سوم اردیبهشت امسال بود که رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت در شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران اعلام کرد: سال گذشته ۹۲ خانه پلاک قرمز با دستور مقام قضایی پلمب شده است.

سرهنگ محمد بخشنده در باره علت پلمب این خانه ها توضیح داد که سال گذشته در خانه ها که در آن نگهداری، استعمال و توزیع مواد مخدر صورت می گرفت با دستور مقام قضایی پلمب شد و پلیس به صورت شبانه روزی نظارت می کند تا به صورت غیرقانونی دخل و تصرفی در این ملک های پلمب شده صورت نگیرد.

وی معتقد است که اگر فک پلمب در این خانه ها انجام شود دوباره مواد فروشان به این خانه ها باز می گردند، زحمت های پلیس به هدر می رود و مردم نسبت به پلیس بی اعتماد می شوند.

 

خانه های پلاک قرمز

۹۲ خانه در محله های شوش، هرندی و مولوی در همان روزها به علت استقرار و فعالیت مواد فروشان و معتادان به دستور دادستانی تهران، پلمب و عنوان خانه های پلاک قرمز روی آنها نهاده شد.

این خانه ها به دستور و درخواست استاندار از دستگاه قضایی تهران و بر اساس مصوبه شورای مبارزه با مواد مخدر پلمب و بنا شد که نسبت به ضبط، مصادره و ساماندهی آنها به دست شهرداری اقدام شود.

محله هرندی در منطقه ۱۲ شهر تهران به یکی از محلات با معضلات و آسیب های مختلف اجتماعی معروف است.

بر اساس اعلام متولیان شهری، این محله هفت هزار و ۲۰۱ خانواده و بیش از ۳۸ هزار نفر جمعیت ساکن دارد که بخشی از ساکنان را مهاجران و اتباع دیگر کشورها تشکیل می دهند.

در این محله برخی گروه ها که با عنوان «ساقی» شناخته می شوند در توزیع مواد فعالیت دارند. برخی دیگر نیز به عنوان معتادان متجاهر زندگی می کنند.

مولوی نیز از دیگر محله های قدیمی منطقه ۱۲ تهران به شمار می رود که با توجه به نزدیک بودن به بازار تهران، بافت قدیمی و فرسوده، ساکنانش را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

شوش (شبیر) در شمال غربی منطقه ۱۵ تهران قرار گرفته است. این محدوده از شمال به خیابان شوش شرقی، از جنوب به خیابان های تاجیک، رضاخانی، جهانیان و کوه گچی، از شرق به خیابان هفده شهریور و ازغرب به خیابان فداییان اسلام و میدان شوش منتهی می شود. این محله نیز از دیگر مکان های مشهور به محل تجمع معتادان است.

 

 مافیای مواد مخدر

«انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران در همان زمان بر رسیدگی به وضعیت پلاک‌های پلمب شده موادفروشان موادمخدر پایتخت از لحاظ حقوقی تاکید کرد.

وی گفت:از نظر حقوقی و بر اساس قانون تملک، اینگونه خانه ها باید ضبط یا مصادره و به اماکن فرهنگی یا فضای سبز تبدیل شود.

بندپی تصریح کرد: درصورت حل موارد قانونی و حقوقی این موضوع، شهرداری باید پلاک های پلمب شده مرتبط با عرضه مواد مخدر در مناطق شوش، هرندی و مولوی پایتخت را برای ایجاد فضای سبز تملک کند.

استاندار تهران گفت: باید مافیای موادمخدر که در پشت این خانه های پلمب شده قرار دارند نیز شناسایی و نسبت به وضعیت آنها اقدام شود.

اکنون نزدیک به ۹ ماه از آن جلسه و انتشار چنین خبری سپری می شود و استاندار تهران همچنان تاکید دارد که این خانه های پلاک قرمز محل ترویج، تشویق به مصرف و ساخت روانگردان ها بوده است. از این رو، باید ساماندهی شوند.

 

برای خانه های قرمز قانون نداریم

از سوی دیگر، معاون دادستان تهران و رئیس دادگاه انقلاب می گوید که تاکنون هیچ اقدامی از نظر قضایی در مورد این خانه ها انجام نشده است.

«مهدی مهرانگیز» روز گذشته پس از جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در بحث مواد مخدر موضوعی به نام تخریب نداریم اما بحث ضبط و مصادره مطرح است.

وی اضافه کرد: در زمینه ضبط و مصادره ماده ۱۳ و ۱۴ قانون را داریم اما این مواد قانونی، شامل اماکن مسکونی نمی شود و در آن فقط به اماکن تجاری فعال در حوزه تولید، نگهداری و توزیع اشاره شده است.

 خبرنگاران از مهرانگیز پرسیدند: با این وضعیت، نتیجه پلمب این خانه ها چه می شود و چرا به فضای سبز وعده داده شده، تبدیل نشده اند؟

معاون دادستان تهران پاسخ داد: هنوز هیچ اتفاقی در مورد این خانه ها نیفتاده و  پلمب نزدیک به ۷۰ واحد مسکونی از این خانه های پلاک قرمز نگه داشته شده است تا دادگاه نسبت به تعیین تکلیف آنها تصمیم بگیرد.

وی این پیشنهاد را هم داشت که شهرداری تهران می تواند راسا برای خرید و پاکسازی این خانه ها وارد عمل شود و آنها را از مالکانش خریداری کند.

این در حالی است که به گفته مسئولان مربوطه، بسیاری از خانه های یادشده به یکدیگر راه دارند و  به همین دلیل، به خلوتگاهی شبانه روزی برای استعمال، نگهداری و خرید و فروش انواع مواد مخدر تبدیل شده بودند.

این خانه ها اسفندماه سال گذشته پس از مدت ها رصد، مهر پلمب خوردند اما هنوز بر سر کاربرد بعدی آنها اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

حالا استاندار تهران و دیگر مسئولان می گویند که راهکارهای قانونی لازم باید صورت گیرد تا این خانه ها مصادره و سپس، به فضاهایی عمومی تبدیل شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 25 دی 1398، کدخبر: 83633975، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین