پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۳۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کمیسیون ایمنی راه‌ها،‌ با مقصران سوانح اخیر ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برخورد قاطع شد.

شعار سال: ایمنی یکی از فاکتورهای اجتناب ناپذیر در ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی محسوب می‌شود که استقبال مردم برای استفاده از این مد حمل‌ونقلی را در پی خواهد داشت. لذا برخورد با عوامل و مقصران وقوع حوادث رانندگی، ‌همچنین ارتقا ایمنی خودرو و زیرساخت و مهارت کاربر جاده می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از تکرار حوادث رانندگی به ویژه آن دسته از سوانح که منجر به فوت سرنشینان می‌شود ایفا کند.

از جمله این اقدامات در برخورد با حوادث اخیر را می‌توان در قاطعیت محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها در روز پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸مشاهده کرد.  

در آن روز وزیر راه و شهرسازی با تسلیت درگذشت تعدادی از مسافران اتوبوس در سانحه رانندگی، با صدور دستوری ویژه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کمیسیون ایمنی راه‌ها را مسئول بررسی حادثه رانندگی در محور فیروزکوه محدوده خطیرکوه کرد تا موضوع را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند.

دستور وزیر راه و شهرسازی برای برخورد با مقصران سانحه اتوبوس

محمد اسلامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هم وطنانمان در حادثه رانندگی اتوبوس محور فیروزکوه، به خانواده‌های این عزیزان و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان این سانحه، دستور داد کمیسیون‌های ماده‌های ۱۱ و ۱۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱ ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به سرعت تشکیل و گزارش مربوط در کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بررسی و دستورات لازم برای جلوگیری از وقوع سوانح مشابه، ابلاغ شود و در صورت هرگونه کاستی احتمالی با مقصران حادثه برخورد لازم صورت گیرد.

یادآور می‌شود، سانحه مذکور ساعت ۲:۳۰ بامداد همان روز در محور فیروزکوه محدوده خطیرکوه بر اساس خروج از محور این اتوبوس که از مبدا پایانه مسافربری شرق تهران به مقصد کلاله در حرکت بود، روی داد که گزارش‌های اولیه از جان باختن ۱۹ نفر و مصدومیت ۲۴ نفر دیگر از مسافران حکایت دارد.

پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با هدف افزایش ایمنی سفرهای ناوگان اتوبوسی جاده‌ای، ارتقای سطح خدمات و افزایش توانمندی و مشارکت شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافربری، ضوابط جدید حمل و نقل مسافر برون‌شهری ابلاغ شد.

آغاز تحول مؤثر ایمنی سفرهای اتوبوسی در جاده‌ها

با ابلاغ اصلاحات جدید، هرگونه افزایش شرکت‌های مسافربری متضمن سرمایه‌گذاری و تدارک الزامات ایمنی است و در راستای تأمین هرچه بیشتر ایمنی سفرها، شرکت‌های سرشبکه و سایر شرکت‌های زیر مجموعه مکلف شدند، اتاق ویژه کنترل و مانیتورینگ ناوگان به منظور پایش رفتار لحظه‌‌ای رانندگان از مبداء تا مقصد سفرها و پاسخگویی تمام وقت به مسافران و رسیدگی به شکایات آنان، راه‌اندازی کنند. همچنین در جهت ایجاد شفافیت بیشتر در ضوابط جاری و حذف انحصارات نیز، برخی مقررات دست و پاگیر جرح و تعدیل شده و شفافیت لازم در مقررات از جمله تعیین شرایط فسح قراردادهای شبکه سیر و نحوه سرویس‌دهی در زمان تعطیلی اعضای شبکه‌ها، یکپارچه‌سازی سامانه‌های فروش اینترنتی بلیت و غیره پیش‌بینی شده است. در راستای ارایه و توسعه خدمات حمل‌ونقلی به مناطق محروم نیز، مشوق‌های لازم در ضوابط، پیش‌بینی شده و به منظور تقویت مدیریت شبکه‌های سیر، امکان اداره امور شبکه با مکانیزم مدیریت مشارکتی نیز در نظر گرفته شده است.

اصلاح و ارتقا ساختار نظارت بر ناوگان اولین اقدام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بود که پس از دستور وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۲۳ دی ماه ابلاغ شد.

صدور ‌احکام حقوقی رانندگان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل متخلف در تصادفات اخیر

اما این پایان کار نبود یک روز بعد خبری بر روی سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مشاهده شد که بیانگر جامه عمل پوشاندن به دستور وزیر راه و شهرسازی و  قاطعیت در برخورد با مقصران حوادث اخیر ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون شهری بود. تخلفات حرفه‌ای رانندگان و شرکت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای، پس از تکمیل اسناد و مدارک موجود، به کمیسیون های مواد ۱۱و ۱۲ رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای ارجاع شد و پس از بررسی، احکام برخورد با این تخلفات صادر و به اجرا در آمد.

حکم تعطیلی شرکت تعاونی ۲ پایانه شرق تهران به مدت یک سال، ‌تعطیلی شرکت مسافربری عدل اصفهان به مدت یک سال، ‌حکم تعطیلی شرکت مسافربری پیک صبای شهرستان بم به مدت یک سال، ‌حکم تعطیلی شرکت لوان نور شهرستان زاهدان به مدت شش ماه، ‌حکم لغو اعتبار کارت هوشمند رانندگان مقصر به مدت یک سال در این حکم آمده است.

یادآور می شود،  با توجه به این که سه نفر از رانندگان در این تصادفات فوت شدند پرونده مختومه شده و در مورد سه نفر دیگر رانندگان درگیر در تصادفات مذکور با توجه به مستندات موجود در پرونده شرکت، حکم به لغو اعتبار کارت هوشمند رانندگان مقصر به مدت یک سال و در مورد راننده اتوبوس محور زنجان، حکم به ممنوعیت فعالیت به مدت ۲ سال صادر شد.

در پایان باید به این نکته اشاره داشت که؛ اگرچه حکم های صادره، ‌دلخوری و رنجیدگی شرکت ها و رانندگان مقصر در حوادث اخیر که منجر به فوت و جراحت شدید تعداد زیادی از سرنشینان را به همراه داشته باشد و احکام اخیر را سختگیرانه پندارند، ‌اما این اقدام وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به طور حتم، ‌حساسیت حفاظت از جان مسافرانی که از ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر استفاده می‌کنند را نزد  تمامی شرکت ها و رانندگان بالا می‌برد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 28 دی 98، کد مطلب: 951906: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
حالا در راس امور قرار گرفته راه به راه مردم دارن میمیرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین