پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۱۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
پاس‌کاری مسئولان، منجـر به پرداخت حقوق نیروهای شرکتی راهداری از محل اعتبارات پروژه‌های عمرانی شد.

شعار سال: «ما جمعی از نیروهای شرکتی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌رضوی هستیم که انجام 95 درصد کارهای این سازمان را بر عهده داریـم اما با نزدیک شدن به شب عید، هیچ خبری از حقوق و عیدی‌مان نیست. حقوق دی ماه را هنوز نگرفتیم، حقوق بهمن و اسفند و عیدی هم که بماند. تکلیف ما با این دست‌های خالی چیست؟ وقتی اعتراض می‌کنیم، مسئولان راهداری اعلام می‌کنند منتظر رسیدن بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هستند و سازمان مدیریت هم اعلام می‌کند پرداخت حقوق شما به ما مربوط نیست. ما از این پاس‌کاری‌ها خسته شده ایم.» این متن پیامکی است که از سوی یکی از مخاطبان صفحه حرف‌مردم خراسان رضوی به دست مان رسیده و گلایه 555 نفر از نیروهای شرکتی شاغل در اداره‌کل راهداری استان است که به صورت شبانه روزی به نگهداری راه‌ها و جاده‌های استان مشغولند.

پرداخت 22میلیاردتومان حقوق پرسنل شرکتی، از محل بودجه‌ پروژه‌های عمرانــی!
«فریده کرمانی نژاد» معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در پاسخ به این گلایه، ضمن تایید آن، می‌گوید: «این گلایه کاملا درست است؛ اعتباراتی که ما به‌عنوان حقوق در قبال نگهداری راه‌ها، برای پرسنل راهداری در نظر گرفته ایم باید از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پرداخت شود ولی از ابتدای سال تا امروز هیچ مبلغی به این موضوع تخصیص نیافته و ما از ابتدای سال تا برج 10، به ناچار از محل بودجه طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، حقوق پرسنل شرکتی‌مان را پرداخت کرده ایم و بارها در این باره با مسئولان استانی نامه نگاری داشتیم تا بودجه لازم را تامین کنند ولی  پاسخی دریافت نکرده ایم. تا امروز، مدیرکل راهداری استان از محل اعتبار پروژه‌های عمرانی، حقوق 555 نفر از پرسنل‌ما را پرداخت کرده تا زمانی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مبالغ مدنظر را تامین کرد، این پول را به  محل بودجه برگردانیم. این پرداختی که بابت بیمه و مالیات و حقوق پرسنل بوده، ظرف 10ماه به 22 میلیارد تومان رسیده و فعلا کسی پاسخ گو نیست. ما در آخرین جلسه خواهش کردیم با توجه به نزدیک شدن به شب عید و سال جدید، مبلغی به ما پرداخت کنید تا بخشی از حقوق پرسنل شرکتی را پرداخت کنیم اما پاسخ دادند ته مانده اعتبار استان، برای مقابله با شیوع کرونا به علوم پزشکی داده شده است.»
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: ما مسئول حقوق نیروهای شرکتی نیستیم و راهداری باید خودش پاسخ گو باشد
در ادامه، برای شنیدن توضیحات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که انتقاداتی در زمینه پرداخت نکردن اعتبار کافی برای واریز حقوق پرسنل شرکتی راهداری، متوجه‌شان شده، با «رضا جمشیدی»، رئیس این سازمان تماس می‌گیرم که توضیح می‌دهد: «نیروهای ادارات و سازمان‌ها چند دسته‌اند؛ نیروی رسمی، پیمانی، قراردادکار معین و شرکتی که برای حقوق این چهار دسته، از بودجه جاری دستگاه‌ها، اعتباراتی در نظر گرفته شده است. نیروهای شرکتی براساس قوانین و مقررات برای کارهای معینی که در آیین نامه‌های دولت مشخص شده، باید به کار گرفته شوند و در این موارد دستگاه‌ها با شرکت‌ها قرارداد می‌بندند و شرکت طرف قرارداد، خدمات‌رسانی به این نیروها را به عهده می‌گیرد. اما در طرح‌های عمرانی، فقط باید نیروهای عمرانی را به کار گرفت و اعتبار موردنیاز برای حقوق این دسته از نیروها، از سوی ما، وزارتخانه یا سازمان برنامه و بودجه کشور تامین می‌شود. منتها اگر دستگاهی برای اجرای طرح‌های عمرانی، با نیروهای شرکتی قرارداد ببندد، این قرارداد از ابتدا غیرقانونی است و چنان چه راهداری استان برای طرح‌های عمرانی از نیروی شرکتی استفاده کرده، مرتکب خلاف شده و مدیر کل راهداری و دست‌اندرکاران این قراردادها باید در این باره پاسخ گو باشند و نباید کم کاری خودشان را متوجه دستگاه دیگری کنند.» جمشیدی خاطر نشان می‌کند: «ابتدای امسال در کمیته تخصیص به ریاست استاندار و با حضور دیگر مسئولان، در قالب جلسه ای، بودجه حقوق، مزایا، اضافه کار و هزینه ماموریت نیروهایی را که به شکل قانونی در طرح‌های عمرانی به کار گرفته شده‌اند، تا پایان تیرماه 99 که سال مالی است، به مدت  16 ماه از محل تخصیص نقدی استان پیش بینی کردیم که انتهای هر ماه به‌شکل نقدی پرداخت می‌کنیم و هیچ دستگاهی در استان، نمی‌تواند این ادعا را مطرح کند که ما در تامین حقوق این افراد کوتاهی کردیــم. اداره کل راهداری، تعداد مشخصی نیروی عمرانی دارد و اگر یک نفر از این ها، یک روز حقوقش عقب بیفتد، مسئولیت اش با ماست اما اگر دستگاهی به خلاف،   نیروی شرکتی گرفته، خودش باید پاسخ گو باشد. ضمن این که اگر تا امروز حقوق این افراد از محل بودجه طرح‌های عمرانی تامین شده، این هم تخلف است.»

مدیرکل راهداری: در جذب نیرو خلاف نکرده ایم؛ به دنبال تغییر وضعیت نیروهای شرکتی هستیم
در ادامه برای روشن شدن ماجرا، نکات مطرح شده را با «ابراهیم نصری» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی درمیان می‌گذارم که توضیح می‌دهد: «امسال دهمین سالی است که نیروهای شرکتی ما که تعدادشان به 555 نفر در استان می‌رسد، مشغول به کارند. من در جذب نیرو هیچ تخلفی نکرده ام. قبل از آمدن من، این جذب نیرو، آن هم به شکل کشوری اتفاق افتاده بود و اتفاقا در چند سالی که بنده در این سمت هستم، هرفردی که بازنشسته شده، کسی را جایگزین اش نکرده ام. اشتغال به کار این نیروها، موضوع پنهانی نیست و در پنج استان کشور اتفاق افتاده و 10 تا 15 سال است که این نیروها مشغول به کارند و نمی‌توان این افراد را ناگهان کنار گذاشت؛ به دنبال تغییر وضعیت این افراد هستیم تا پرداخت حقوق آن‌ها از طریق بودجه جاری کشور انجام شود. ما برای نگهداری راه‌ها،  سالانه، چهار موافقت نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان امضا کرده ایم و این سازمان باید در این قالب، به ما اعتبار اختصاص دهد؛ چه در قالب اسناد خزانه و چه در قالب پول نقد.»
مدیر کل راهداری استان در پاسخ به این سوال که اداره کل راهداری با کدام مجوز از محل بودجه پروژه‌های عمرانی، حقوق نیروهای شرکتی را پرداخته و آیا این کار قانونی است یا خلاف قانون، می‌گوید: «حدود 15 میلیارد از 22 میلیارد تومان حقوقی را که باید تا امروز به نیروهای شرکتی می‌پرداختیم، پیمانکار طرف قرارداد با راهداری داده و پیمانکار این مبلغ را از ما طلبکار است. حدود 5 میلیارد تومان هم خودمان از محل بودجه پروژه‌های عمرانی پرداخته ایم که به محض این که به دست مان برسد، برمی گردانیم. مجوز این اقدام را هم همان ابتدای سال از راهداری کشور دریافت کردیم. در پایان، این قول را می‌دهم که پیگیر سه ماه حقوق عقب افتاده این افراد هستیم و قطعا تاشب عید یا هفته‌های اول عید، این مبالغ را پرداخت می‌کنیم.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار -، شماره: 235379

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین