پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۶۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
۹۷ درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل تولید می شود اما ارزی که برای ۳ درصد داروهای وارداتی صرف می‌شود، ۵/۲ برابر آن ۹۷ درصد تولید داخل است.

شعار سال:ماجراهای تولید دارو در نوع خودش عجیب و غریب است؛ این که ما با تولید۹۷ درصد نیازهای دارویی مان در دنیا رکورددار هستیم، این که حتی کشورهای پیشرفته هم این میزان تولید دارو ندارند و البته غم انگیز است وقتی در این عدد و رقم ها وزیر بهداشت می گوید: «۹۷ درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل تولید می شود اما ارزی که برای ۳ درصد داروهای وارداتی صرف می‌شود، ۵/۲ برابر آن ۹۷ درصد تولید داخل است.» البته آقای نمکی اظهار امیدواری کرده است: «با همت داروسازان و جوانان اندیشمند در شرکت‌های دانش بنیان تا چند سال آینده از واردات دارو بی‌نیاز می‌شویم.»
ماجرای این ۳ درصد واردات دارو
این که برای این ۳ درصد، معادل ۲.۵ برابر هزینه ۹۷درصد تولید داخل ارز مصرف می‌شود، موضوعی است که در نوع خود قابل بررسی است. وزیر بهداشت در این باره چنین گفته است: «این ۳ درصد که بیان شد داروهای هایتک هستند و برای تولید آن ها در داخل باید به شرکت‌های دانش‌بنیان متکی شد و از آن ها درخواست کمک داریم تا بتوانیم در داخل تولیدشان کنیم. نباید بگذاریم این جریان وارد کننده که در کشور قدرت هم گرفته‌اند بر تولید داخل تاثیرگذار باشند. این نگرانی وجود دارد که نکند جاذبه واردات بر جریان تولید داخل اثرگذار باشد.»

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ دکتر جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت رفتیم و نظرش را جویا شدیم. وی می‌گوید: این ۳ درصد داروهای وارداتی شامل موارد زیر هستند.
۱- داروهای هایتک و جدید که تکنولوژی آن ها هنوز در داخل فراهم نشده و تولید نمی‌شوند.
۲- داروهایی که موارد مصرف کم و دارای برند ویژه هستند که به دلیل گران بودن سهم ارزی قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند.
از آقای جهانپور پرسشم را با عنوان یافتن راه‌حلی برای رفع این «آسیب» مطرح می کنم که او تاکید می کند، این موضوع اساسا به عنوان آسیب مطرح نیست چراکه ما در ایران با ۹۷ درصد تولید دارو، رکورددار تولید دارو در جهان هستیم به طوری که حتی کشورهای پیشرفته هم این میزان دارو را تولید نمی کنند چه بسا سهم واردات آن ها بسیار بیشتر از ماست اما ما به دلیل شرایط خاص تحریم ها، راهبرد استفاده از تولید داخل را محور و مبنا قرار داده ایم و در تولید دارو و حتی تولید موارد اولیه دارو گام های اساسی برداشته ایم. برای تحقق این امر، حمایت از بخش های دانش بنیان همواره مورد حمایت و تشویق ما بوده اند و آن ها نیز توانسته اند با تلاش هایشان اتفاقات در خور و بزرگی را در حوزه تولید دارو رقم بزنند .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان ، تاریخ انتشار: 1بهمن ماه 1398،کد خبر: www.khorasannews.com،685375

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
نباید بگذاریم این جریان وارد کننده که در کشور قدرت هم گرفته‌اند بر تولید داخل تاثیرگذار باشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین