پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
مردم خونسرخ می‌گویند حوالی ساعت 2 نیمه شب یک بهمن به ناگاه سیلابی روستا را فراگرفت و خانه‌های محله تیاب خونسرخ را به زیرآب برد و این سیلاب از محوطه شهرک شهید رجایی به سوی خانه‌های مردم خونسرخ جریان پیدا کرد.

شعارسال:  مردم خونسرخ می‌گویند حوالی ساعت 2 نیمه شب یک بهمن به ناگاه سیلابی روستا را فراگرفت و خانه‌های محله تیاب خونسرخ را به زیرآب برد و این سیلاب از محوطه شهرک شهید رجایی به سوی خانه‌های مردم خونسرخ جریان پیدا کرد.

 مردم روستای خونسرخ روستایی در محاصره انبوهی از صنایع و بنادر حاشیه ساحل غربی شهر بندرعباس می‌گویند حوالی ساعت 2 بامداد روز یک بهمن یعنی دقیقا 7 شب قبل و در پی بارندگی سیلابی و در حالی که روستا حالتی کاملا طبیعی داشت، به ناگاه از شدت آب باران در زیر منازل خود که حتی به زندگی آنان نیز راه یافته از خواب بر می‌خیزند و می‌بینند که زندگی‌شان را سیل با خود برده است.
 
اکنون مردم روستا با گذشت 7 روز از آن سیل ویرانگر که ثمره‌ بی‌تدبیری مسؤولان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است، با مشقت فراوان و با هزاران گرفتاری مشغول تخلیه آب از خانه‌هایی هستند که بسیاری از آنها به شکل وحشتناکی نشست کرده و ممکن است هر لحظه بر سر آنان خراب شود.
 
اما ماجرا چیست؟
 
به گفته عبدالهی رئیس شورای روستای خونسرخ، ماجرا از این قرار است که شدت بارندگی در حوالی ساعت 2 نیمه شب روز یک بهمن ماه موجب بروز آبگرفتگی وسیع و تجمع حجم سنگینی آب در ضلع جنوبی شهرک شهید رجایی متعلق به بندر شهید رجایی و اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان می‌شود به طوری که خانه‌های داخل این شهرک نیز در معرض آبگرفتگی قرار می‌گیرند و مسؤولان مربوطه راحت‌ترین کار را گشودن دیواره ضلع جنوبی شهرک خود بدون حتی تلاشی برای زدن کانال و یا معبری برای این حجم عظیم از سیلاب می‌بینند و به ناگاه سیلابی عظیم را روانه روستای خونسرخ می‌کنند.


ارتفاع آب تا روی دیوارهای منازل مردم
 
وی افزود: مردم نیز که در خواب بودند به ناگاه متوجه ورود آب به منازل‌شان و حتی وارد شدن آب به زیر فرش و موکت و پتو و آشپزخانه‌شان می‌شوند و حدود 60 منزل مسکونی در روستای خونسرخ با بی‌تدبیری و بی مسئولیتی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اکنون سرپناه خود را از دست رفته می‌بینند و شدت سیلاب به اندازه‌ای بوده که برخی منازل مسکونی مردم را به کلی تخریب کرده است.
 
دو پمپ بدون بنزین همه کمک اداره کل بنادر در ازای این بی‌تدبیری
 
مردم روستا به خبرنگار فارس در بندرعباس می‌گویند: آتش نشانی اداره کل بنادر پس از ساعتی از این افتضاح به روستای خونسرخ آمدند و دو پمپ شماره 3 را بدون بنزین به مردم دادند تا آب را از زندگی خودشان به بیرون بکشند. جالب این که مردم فقیر روستا باید روزانه چندین لیتر بنزین مورد نیاز این دو پمپ را نیز از جیب خودشان خریداری کرده و پمپ‌ها را ساعت‌ها روشن نگاه دارند تا بلکه به میزانی محدود، آب از این خانه‌ها تخلیه شود.
 
تعداد بازدید : 28

درمانگاه روستا در محاصره آب
 
با گذشت 7 روز از این اتفاق، هنوز درمانگاه و مدرسه ابتدایی این روستا در محاصره آب و سیلاب است و بچه‌ها به سختی به مدرسه می‌روند و درمانگاه روستا نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارد که تردد به آن امکان پذیر نیست.
 
دریغ از حضور حتی یک مسؤول از اداره کل بنادر
 
خانم صالحی یکی از اهالی خونسرخ که زندگی خود را در اثر این سیلاب از دست داده می‌گوید: با دو بچه یتیم همه زندگی خود را از دست داده است و با کمک اهالی محل زنده است. وی افزود: 17 سال است که هر نوع بارشی در این روستا رخ داده اما زندگی‌شان زیر آب نرفته اما ماجرای سیل روز 1 بهمن به گشودن انبوهی از آب از سوی شهرک شهید رجایی به سوی خونسرخ رخ داده که همه زندگی او را ویران کرده است.
 

انبوهی از موکت و پتو و زندگی مردم زیر آب رفته است
 
او اکنون با یک برادر فلج و یک فرزند کم‌بینا در کوچه و حیات تنگ خانه‌اش زندگی می‌کند و دو دام و چند مرغ را که زندگی روزانه‌اش را با آن طی می‌کرد را نیز در اثر سیل از دست داده است. خانه او نیز بدلیل نفوذ شدید سیلاب غیرقابل سکونت شده است.
 
خانم صالحی می‌گوید: من و برخی زنان روستا وقتی دیدیم که هیچ کدام از مسؤولان بنادر به ما سری نمی‌زنند، روز گذشته به اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان رفتیم تا بلکه مدیرکل و یا یکی از معاونان وی را ببینیم که فکری به حال ما کنند اما هیچ کدام‌شان راضی نشدند حتی برای یک دقیقه به روستای ما بیایند و یا جلوی درب این اداره کل حاضر شوند و به حرف‌های ما گوش کنند!
 
تشکر از سپاه و حضور فرماندار
 
مردم روستا می‌گویند در همان ساعات اول سیلاب اکیپی از ارتش و جمعی از نیروهای سپاه و بسیج به روستا آمدند و به رفع بخشی از آبگرفتگی‌ها کمک کردند و مقادیری امکانات نظیر بیل و کلنگ و... نیز در اختیار ما گذاشتند اما واقعیت آن است که مردم روستا با جیب خودشان اکنون در حال رفع خرابی‌هایی هستند که مسؤولیت آن با بی‌تدبیری و سوءمدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی است.
 

همچنین مردم روستا می‌گویند فرمانداری و بخشداری و هلال احمر نیز در روستا حضور یافته‌اند و گزارشی از تخریب‌ها تهیه کرده‌اند و یک پمپ هلال احمر نیز در روستا در حال تخلیه آب از منازل مردم است.
 
لزوم ورود دادستان و مدعی‌العموم به این اتفاق و احقاق حق مردم
 
عبداللهی رئیس شورای خونسرخ گفت: مردم خسارات زیادی دیده‌اند و مسؤولان اداره کل بنادر که مسبب چنین بحرانی در زندگی مردم بوده‌اند، پاسخگوی خطای خود نیستند و ما از استاندار هرمزگان و دادستان مرکز استان و آقای صالحی مدیرکل دادگستری استان هرمزگان عاجزانه تمنا داریم که به داد مردم ولایت‌مدار خونسرخ برسند. مردم خونسرخ محکوم و استوار پای انقلاب ایستاده‌اند ولی رفتار برخی مدیران و تکبر آنان موجب شده که مردم ناراحت و دلگیر شوند و زندگی خود را که به سختی و با هزاران گرفتاری بنا کرده‌اند، اکنون بدلیل یک سوءمدیریت و بی‌مسؤولیتی بر باد رفته و نابود شده ببینند.
 

وی افزود: ما سال‌های سال است که در این روستا زندگی می‌کنیم. حتی یک بار نیز سابقه نداشته که چنین وضعیتی با هر نوع بارشی به وجود بیاید اما این بار به دلیل گشودن دیواره‌های بتنی بخش جنوبی شهرک مسکونی شهید رجایی، سیلاب به سوی منازل مردم خونسرخ هدایت شد در حالی که می‌توانستند با حفر کانالی به سوی دریا با ده‌ها دستگاه کامیون و لودر و بولدوزری که در اختیار دارند، جلوی این بحران را بگیرند و حالا نیز که چنین گرفتاری بزرگی برای مردم خونسرخ بوجود آورده‌اند، پاسخگوی مشکلات مردم ما نیستند.
 
خبرگزاری فارس آماده است تا به عنوان رسانه‌ای مستقل، پاسخ‌های اداره کل بنادر و دریانوردی و دیگر دستگاه‌های مسؤول را نیز منعکس کند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  فارس  ،تاریخ انتشار:  8 بهمن    1398،کدخبر: 13981108000215 ،www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین