پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۴۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
حدود ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار در چارچوب طرح‌های اجرا شده از سوی معاونت بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، تحت آموزش‌های توانمندسازی قرار گرفته و به بازار وصل شده‌اند.

شعارسال:سوسن باستانی روز جمعه با بیان این مطلب افزود: معاونت امور زنان و خانواده مطابق وظیفه‌ای که در برنامه ششم توسعه در راستای اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برعهده گرفته است، نخست بحث پیگیری بند (ط) ماده ۸۰ را در دست اجرا دارد که مطابق آن، شورای راهبری با ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) که بخشی از کار مربوط به آنها می شود، راه اندازی شد.

وی درباره این شورا توضیح داد: در این شورای راهبری، آیین نامه‌ای به تصویب رسید که براساس آن هفت کمیته از جمله کمیته حقوقی، بهداشت، مساعدت‌ها و غیره تشکیل شد تا نظارت بر اجرای مسائل مربوط به حوزه زنان سرپرست خانوار را بر عهده بگیرند.

باستانی ادامه داد: این شورا برنامه اقدام و عمل را با حضور نمایندگان دستگاه های عضو تهیه و برای کمیسیون اجتماعی هیات دولت ارسال کرده که پس از بررسی نهایی، به کمیسیون اصلی هیات دولت جهت تصویب ارسال شد اما به دلیل اینکه انتهای بند ط ماده ۸۰ عنوان شده اقداماتی که صورت می گیرد در مجلس هم باید به تصویب برسد، برای ابلاغ نهایی و اجرایی شدن نیازمند یک اصلاح قانونی بود. بر همین مبنا از هیات وزیران و نمایندگان مجلس درخواست حذف کردیم که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصویب شده و منتظریم در صحن مجلس مطرح و نهایی شود.

معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: معاونت با همکاری دستگاه های دیگر به بحث زنان سرپرست خانوار ورود کرده است؛ بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بیش از ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی و بخشی دیگر کسانی هستند که مستقل مراجعه می کنند و هدف نخست ما کسانی هستند که مراجعه مستقل دارند و درخواست یاری دارند.

وی، تهیه بانک اطلاعات جامع زنان سرپرست خانوار را دومین اقدام معاونت امور زنان و خانواده عنوان کرد و توضیح داد: کمیته آمار و اطلاعات تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه آن را برعهده دارد و هدف از این بانک اطلاعات، تشکیل پنجره واحد است تا تعداد زنان سرپرست خانوار در توزیع جغرافیایی و تحت پوشش مشخص شوند.

طرح های معاونت امور زنان و خانواده برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کدام است؟

باستانی یادآور شد: معاونت دو طرح را هم از سال گذشته شروع کرده که هدف آنها، توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار است.

وی توضیح داد: در یکی از این طرح ها که در سال ۹۷ با همکاری شورای اجتماعی کشور، سازمان امور اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای و سازمان های مردم نهاد انجام می شود، پنج هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار را در ۱۰ استان تحت پوشش قرار داده و هدف آن، تکمیل زنجیره ای است که از آموزش فرهنگی، اجتماعی، آموزش و مهارت ها شروع و با اتصال به بازار ختم می شود.

باستانی تاکید کرد: این طرح در سال ۹۸ هم با اضافه شدن پنج استان به آن ادامه داشت که بر اساس آن ۲ هزار زن سرپرست خانوار هم به زنان تحت پوشش افزوده شده اند.

وی ادامه داد: در طرح دوم، ۶ هزار زن سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار داده که در آن، جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت با هم همکاری دارند که ۲۴ استان را تحت پوشش قرار داده‌اند.

معاون راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یادآور شد: استان‌های محروم و استان‌هایی که تا کنون این طرح ها در آنجا اجرا نشده باشد، اولویت دارند ضمن اینکه در طرح دوم، الگوی نوین مشاغل خانگی تا رسیدن به بازار کار پیاده می شود.

باستانی در بخشی دیگر از سخنان خود، از فعالیت دو کارگروه با نام های کارگروه اشتغال و کارآفرینی و دیگری کارگروه اقتصاد مقاومتی یاد کرد که ذیل کمیسیون های ستاد ملی زن و خانواده مستقر در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری فعالیت دارند.

وی ادامه داد:‌ کار این دو کارگروه اعمال نظر و مشاوره در مورد طرح ها و اقدامات و گزارش هایی است که دستگاه‌ها از فعالیت خود در حوزه زنان سرپرست خانوار ارائه می دهند.

باستانی تاکید کرد: برای معاونت مهم است که در مورد همه طرح هایی که در این حوزه انجام و روند و فرایندی که دنبال می شود مستندسازی صورت گیرد. ضمن اینکه فراموش نکنیم مشکلات زنان در سیستان و بلوچستان با تهران و البرز کاملا متفاوت است؛ هم تفاوت‌های منطقه‌ای برای ما مهم است که مشخص شود و هم اینکه کار کردن با این گروه های مخاطب نیازمند چه توانایی‌ها و چه برنامه‌هایی است؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 11 بهمن ماه 1398، کدخبر: www.irna.ir،83648364

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
0
0
تو این بیکاری کسی وارد بازار کار نمیشه اینها هم احتمالا آمار سازیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین