پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۱۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
مطمئنا سیره و شیوه زندگی حضرت صدیقه طاهره(س) برای زنان الگوی جامع و کاملی است به این شرط که این سیره درست و دقیق تبیین و توضیح داده شود. حضور اجتماعی زنان، یکی از این موضوعات است که می‌توان با توجه به سیره آن حضرت الگوسازی کرد.

شعار سال: آیت الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جامعیت شخصیت حضرت فاطمه(س)، گفت: حضرت زهرا(س) اسوه هستند، هم برای زن‌ها و هم برای مردها. البته یک بخشی مربوط به خانم‌ها می‌شود و یک بخش عمومیت دارد. این گونه نباید باشد که یک بعد از شخصیت ایشان را بگیریم و ابعاد دیگر را فراموش کنیم. یکی از ویژگی‌های ایشان این بود که در زمان لازم و به دلیل غیبت کسانی که باید وارد می‌شدند، ورود پیدا کردند و نارضایتی خودشان را از وضعیت حاکم نشان دادند. همچنان که با بزرگان مهاجرین و انصار هم صحبت می‌کردند و در همین راه هم آسیب‌های فراوانی را متحمل شدند. البته این کار را با حفظ همه شئونات اسلامی انجام دادند.

غروی در پاسخ به این سوال که در روزگار ما و با توجه به سیره حضرت زهرا (س) آیا حفظ حجاب و عفاف با فعالیت اجتماعی و فرهنگی زنان منافاتی دارد، گفت: یک وقت ما می‌خواهیم خودمان را با وضعیت روز تطبیق بدهیم، یعنی آنچه فرهنگ بیگانه به ما تحمیل کرده را داشته باشیم و در عین حال یک توجیه با استفاده از سیره حضرت فاطمه (س) هم داشته باشیم، این صحیح نیست. یعنی می‌خواهیم کارهایمان را اسلامیزه و فاطمی کنیم. این کلاه گذاشتن بر سر خود است. البته زن‌های ما همه اینچنین نیستند، بلکه برخی از خانم‌ها در عین اینکه پوشش و عفاف خود را حفظ می‌کنند در جاهایی که لازم هست، بدون اینکه اختلاط با مردان داشته باشند حضور پیدا می‌کنند.

این عضو شورای عالی حوزه در ادامه افزود: امروزه وظایفی در جامعه داریم که بر عهده خانم‌هاست و اگر نباشند این ضرورت‌ها روی زمین می‌ماند. مثلاً در بخش‌هایی از پزشکی یا در زمینه تعلیم و تربیت، لازم است که زنان حضور داشته باشند. اما یک سری کارهایی هست که اصلاً در شان زنان نیست و از خانم‌ها به عنوان ابزار و برای جذب مشتری استفاده می‌شود. این‌ها را نباید توجیه کنیم. امروز در جامعه ما بسیاری از فعالیت‌ها، درشان خانم‌ها نیست.

وی با انتقاد از برخی زنان و دختران گفت: گاهی می‌بینیم که کارهای مهمی مثل فرزند پروری و خانه و خانواده را زمین گذاشته‌اند و کاری که دیگران هم می‌توانند انجام دهند را در دست گرفته‌اند و افراد سودجو هم به دلیل ارزان و راحت‌تر بودن، از خانم‌ها در این مشاغل استفاده می‌کنند، این‌ها را نمی‌توان توجیه کرد. بعضی از شغل‌ها لازمه‌اش ارتباط با نامحرم است و این لطف در حق زنان و یا رعایت حقوقشان نیست. امروز برخی از مشکلات خانوادگی و طلاق و ... محصول اختلاط‌ها و بی بندوباری‌ها و شغل‌های اینچنینی است که نمونه‌هایش زیاد است. حتی در اشتغال‌های دولتی هم این زمینه‌ها فراهم شده است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به رویدادهای تاریخی در دوران حضرت زهرا(س) افزود: اگر حضرت فاطمه(س) آن خطبه غرّاء را خواندند، این طور نبود که در جمع مردها وارد شوند. چادر و پرده‌ای کشیدند. آن هم در شرایط اضطراری بود.

آیت الله غروی در پاسخ به این نکته که شرایط بد اقتصادی بسیاری از زنان را وادار کرده که به اشتغال و کسب درآمد روی بیاورند تا زندگی خانواده بچرخد، گفت: از نظر شرعی نفقه زن در نظام خانواده بر عهده مرد است، اگر مرد بی‌کار است باید زمینه اشتغال مردان را بوجود آوریم. در عین حال که در ضرورت‌ها خانم‌ها باید ورود کنند آن هم با حفظ حریم‌ها. آنچه الان در جامعه اتفاق می‌افتد مقبول نیست و نتایجش را می‌بینم و گاهی به روی خودمان هم نمی‌آوریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 9 بهمن 1398، کدخبر: 83651817، www.plus.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
حضور زنان در جامعه هنوز در میان بسیاری از مردان جا نیفتاده و به عنوان ابزار بهشون نگاه میشه کی میخان طرز فکرهارو عوض کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین