پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ۴ گام سند توسعه فضایی مصوب سال ۹۱ در سال ۱۴۰۴ با قرار گرفتن ماهواره‌های مخابراتی در مدار ژئو تثبیت می شود.

شعار سال: مرتضی براری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: در گام نخست این سند، ماهواره‌های تحقیقاتی با وزن ۵۰ کیلوگرم با ماهواره بر سفیر در مدار قرار می‌گیرد که ماهواره امید، نوید و رصد که با ماهواره بر سفیر در مدار قرار گرفت از این نوع است.

وی گفت: در گام دوم هدف قرار دادن ماهواره‌ها در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر است که ماهواره پیام که سال گذشته پرتاب شد و ماهواره‌های ظفر و سیمرغ که قابلیت حمل تا مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر را دارد در این گام قرار می‌گیرد که قرار است تا سال ۱۴۰۰ تثبیت شود.

براری افزود: گام سوم نیز شروع شده است و می‌تواند ۱۰۰۰ کیلوگرم ماهواره را در مدار قرار دهد و از اواخر ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این گام طی خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در گام چهارم نیز ماهواره‌ها در مدار ژئو قرار خواهد گرفت و هدف این است ماهواره‌های مخابراتی در این مدار قرار گیرد که این از سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ تثبیت شود.

براری تصریح کرد: در سال ۸۸ وقتی مأموریت ساخت ماهواره نوید داده شد در دانشگاه علم و صنعت برای نخستین بار کار آزمایش و ساخت ماهواره انجام شد و همه تجهیزات را در داخل ساختیم که در زنجیره تأمین، شرکت‌های دانش بنیان در کنار ما قرار گرفتند.

وی همچنین افزود: در یک دهه گذشته اقتصاد فضا در همه حوزه‌ها پیشرفت داشته و توانسته است ۱۷ تا ۲۳ درصد ارزش افزوده ایجاد کند.

براری همچنین گفت: با توجه به اینکه یکی از چالش‌های ما مدیریت آب است با ماهواره‌ها آب و مصرف آن را مدیریت می‌کنیم و در حوزه کشاورزی نیز در حوزه بلایا با دریافت اطلاعات ماهواره‌ای، برآورد خسارت کشاورزی می‌کنیم و در حوزه ناوبری کشتی‌ها، هواپیماها و قطارها نیز می‌توان از داده‌های مکان محور ماهواره‌ای استفاده کرد.

وی افزود: تمام تلاش ما مسلط شدن بر حوزه ماهواره است و در حوزه ماهواره‌های سنجشی، دانشگاه علم و صنعت دو ماهواره با قابلیت‌های مختلف ساخته که ماهواره دیگری با قابلیت سنجش از دور نیز در دست ساخت است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در حوزه مخابراتی نیز ناهید یک و دو شروع شده است و در تلاشیم در مدار ژئو قرار دهیم.

براری تصریح کرد: برای ارتقای گام‌های توسعه باید زیرساخت‌ها را تغییر دهیم بنابراین با قرار گرفتن ماهواره سفیر در مدار، جز ۹ کشور دارای این فناوری قرار گرفتیم.

وی گفت: از سفیر تا سیمرغ یک دهه طول کشید، اما الان در حال حاضر گام دوم را قصد داریم در سه سال و گام سوم را در دو سال طی کنیم و با اقتدار در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته‌ایم.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در دنیا رتبه ۱۱ از نظر علمی قرار داریم و در دانش‌های نوین شاهد رشد بسزایی هستیم و در فناوری فضایی رتبه بالاتری داریم و هدف اصلی ما بستر سازی برای جوانان کارآفرین است با توجه به اینکه فناوری فضایی پیشران توسعه کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت هم گفت: فناوری فضایی در هر کشوری یک فناوری پیشران است و سریز آن در سایر حوزه‌ها اثربخشی فراوان دارد.

حسین بلندی افزود: راهکارها باید به نحوی تعریف شود که در سال ۱۴۰۴ که قرار است به ماهواره زیر ده متر برسیم با خیزی که اخیراً برداشته شده است و با حمایت‌های لازم، اهداف به نتیجه خواهد رسید.

وی گفت: فرایند توسعه، طراحی، ساخت و مونتاژ یعنی قابلیت اطمینان به حدی برسد که ماهواره قابلیت پرتاب را داشته باشد، اما مشکل پیش روی نخبگان ما این است که تجهیزات را در اختیار ندارند و باید خودشان تجهیزات را طراحی و بسازند و بعد به ساخت ماهواره بپردازند.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: دنیا در صنعت ماهواره سرمایه گذاری کرده است بنابراین باید برای پرتاب، ماهواره بر داشته باشیم.‌

وی گفت: ما ده سال است که ماهواره بر را طراحی کرده‌ایم و با توجه به اینکه فناوری فضایی سی سال طول می‌کشد عشق و علاقه نخبگان جهش عالی در این مسیر داشته است و در واقع مسیر سی ساله را در ده سال طی کرده‌ایم.

بلندی افزود: یکی از دلایل موفقیت دانشگاه علم و صنعت، شناسایی قابلیت‌ها با زنجیره تأمین بوده است و زیرساخت‌های لازم برای ساخت ماهواره، مطابق با استاندارهای لازم اروپا طی و با توجه به شرایط تحریم‌ها از ۸۶ تجهیز ۸۲ تجهیز در داخل طراحی و ساخته می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 14 بهمن 1398، کدخبر: 4842761، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
0
امیدوارم حداقل در یک زمینه به اهداف 1404 برسیم که جلو رهبری بی آبرو نشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین