پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تلاش‌های گسترده شرکت گاز گیلان در مسیر خدمات رسانی به مردم، متوسط بهره مندی خانوارهای شهری و روستایی استان از گاز طبیعی به بیش از ۹۸ درصد رسیده است.

شعار سال: امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی به عنوان معجزه قرن و انقلاب نور یاد می‌کردند عناوینی که بعد از گذشت چهل و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی امروز می‌توان مفهوم آن را در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی و نظامی فهمید و درک کرد. یکی از شعارها و آرمان‌های اصلی امام راحل و انقلاب اسلامی برقراری عدالت اجتماعی و برخورداری متناسب همه مردم از امکانات و زیرساخت در کشور و حتی در مناطق دور افتاده بود.

برای درک بیشتر این موضوع باید وضعیت قبل از انقلاب ایران را با وضعیت امروز آن مقایسه کنیم. مقایسه‌ای که قطعاً نشان خواهد داد که در بیشتر بخش‌ها ایران امروز با ایران گذشته زمین تا آسمان متفاوت است. فقر و محرومیت به ویژه در مناطق روستایی سبب مهاجرت مردم به شهرها شده بود و به دلیل نبود امکانات اعم از بهداشتی و درمانی، خدمات عمومی، آب شرب سالم و برق و سایر موارد شرایط را برای زندگی در روستا سخت و میزان مرگ و میر را افزایش داده بود.

در حوزه گاز طبیعی که امروز به عنوان یکی از انرژی‌های برتر محسوب می‌شود ایران قبل از انقلاب با وجود داشتن ذخایر گازی فراوان از این نعمت محروم بود. تا سال ۵۷ تنها ۵۱ هزار خانوار ایرانی از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند که امروز این میزان به هیچ عنوان قابل مقایسه با گذشته نیست. امروز اکثر روستاهای ایران نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند. استان گیلان نیز وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق کشور در قبل از انقلاب نداشت اما امروز به جایی رسیده‌ایم که بیش از ۹۸ درصد مردم این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که دستاوردی بزرگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

نخستین لوله‌های گاز در سال ۶۳ به گیلان رسید

در همین باره مدیر عامل شرکت گاز گیلان با اشاره به اینکه دهه فجر امسال ۳۹ طرح گازرسانی در استان بهره برداری شده و خواهد شد، اظهار کرد: برای اجرای این تعداد پروژه بیش از ۹۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

حسین اکبر افزود: مجموع مشترکین گاز در استان گیلان بعد از بهره برداری از این تعداد طرح به بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار مشترک می‌رسد.

اکبر با اشاره به اینکه آغاز فعالیت گازرسانی در گیلان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سال ۱۳۶۳ باز می‌گردد، گفت: شهرهای آستارا، منجیل و لوشان به عنوان نخستین شهرهای استان بودند که از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه برخورداری از گرمای گاز همواره یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم به ویژه روستاییان عزیز بود، گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم در راستای تحقق بخشیدن به این خواسته مهم، حفظ و صیانت از محیط زیست، توسعه عدالت اجتماعی و ایجاد آسایش و رفاه برای تمامی اقشار جامعه، پروژه بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال ۹۳ در راستای گازرسانی به روستاها تعریف و مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت.

انقلاب در عرصه گازرسانی به روستاها

مدیرعامل شرکت گاز گیلان ادامه داد: این شرکت با توجه به تقاضای مردم استان برای برخورداری از این نعمت الهی، همدلی و همیاری مسئولان، پتانسیل و امکانات جغرافیایی و فنی از جمله تراکم و نزدیکی روستاها به هم و وجود خطوط تغذیه مناسب بین شهرهای در این طرح پیشگام و با برنامه ریزی کلنگ اجرای پروژه بند «ق» در تیر ماه سال ۹۴ در روستای شیرجو پشت لاهیجان را به زمین زد.

وی با بیان اینکه نتیجه اجرای این طرح، انقلابی بزرگ در گازرسانی به روستاهای گیلان شد، گفت: به گونه‌ای که شرکت گاز گیلان را به یکی از شرکت‌های برتر خدماتی در کشور تبدیل شده است.

اکبر در ادامه افزود: گازرسانی به ۲۸۵ روستا در سال ۹۴، گازرسانی به ۲۷۰ روستا در سال ۹۵ و بهره مند سازی ۱۱۸ روستا در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و گازرسانی به ۴۸ روستای صعب العبور و کوهستانی در دورترین نقاط استان در امسال تنها گوشه‌ای از اقدامات شرکت در راستای بهره مندی مردم استان گیلان از نعمت گاز طبیعی در سال‌های اخیر بوده است.

گستره عملیات گازرسانی

وی با بیان اینکه بعد از گذشت چهل و یک سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همه شهرهای استان گیلان به جز ماسوله به جهت دارا بودن بافت تاریخی از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، گفت: ۲۰۳۵ روستای استان گیلان معادل (۹۵.۳ درصد) از نعمت گاز بهره مند هستند و متوسط بهره مندی خانوارهای شهری و روستایی استان به بیش از ۹۸ درصد رسیده است.

اکبر با اشاره به اینکه این شرکت علاوه بر گازرسانی به خانوارهای شهری و روستایی، بیش از ۷۸ هزار واحد تجاری و ۵۶۳۲ واحد صنعتی و همچنین به ۹۶ جایگاه CNG که یک سوم سوخت ناوگان حمل و نقل را تأمین می‌کنند، گازرسانی کرده است، افزود: جذب بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار مشترک گاز طبیعی، اجرای بیش از ۲۱ هزار کیلومتر شبکه و نصب بیش از ۵۹۳ هزار انشعاب گاز بیانگر تلاش بی وقفه خدمتگزاران ملت در شرکت گاز و دستاوردهای بی بدیل انقلاب اسلامی است.

نزدیک شدن به پایان عملیات توسعه‌ای

مدیر عامل شرکت گاز گیلان نقش گاز در آبادانی و شکوفایی اقتصاد منطقه بی بدیل دانست و تصریح کرد: با بهره مند شدن سراسر استان گیلان از نعمت گاز طبیعی شرایط تشکیل و رونق کسب و کارهای محلی و کوچک، تولید و اشتغال در روستاها بیشتر از گذشته فراهم شده و این مهم زمینه رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت گاز استان گیلان هم اکنون به پایان عملیات توسعه‌ای خود نزدیک شده و این شرکت هدف مهم دیگری یعنی اجرای پروژه‌های کیفی متنوع برای ارائه خدمات پایدار و افزایش رضایتمندی مشترکین را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: طرح قرائت آنلاین صورتحساب گاز، سامانه مکانیزه پاسخگویی به شکایات، اپلیکیشن خدمات الکترونیک گاز، اجرای سیستم مرکز پیام و اتفاقات متمرکز، سیستم قرائت از راه دور جایگاه‌های CNG، بهینه سازی مصرف سوخت گرمکن های ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز از جمله طرح‌هایی است که در دست اجرا است.

سب رتبه برتر در زمینه رعایت حقوق مصرف کنندگان

اکبر با اشاره به اینکه شرکت گاز استان گیلان از لحاظ کمی و کیفی عملکرد مناسبی به نمایش گذاشته است، اظهار کرد: گازرسانی گسترده به شهرها و روستاهای استان در حوزه کیفی و دریافت تندیس بلورین جشنواره سرآمدی و بهبود شرکت ملی گاز ایران و صنعت نفت، دریافت تندیس زرین خدمات سبز به عنوان تنها واحد خدماتی برگزیده در کل کشور و کسب رتبه برتر در زمینه رعایت حقوق مصرف کنندگان نیز اقدامات انجام شده در حوزه کیفی است.

وی ادامه داد: امیدواریم با اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ مصرف بهینه و ایمنی گاز طبیعی در سطح جامعه، ضمن استفاده بهینه از این نعمت الهی، شاهد حفظ آن برای آیندگان و نسل‌های بعدی باشیم.

کاهش توزیع نفت سفید

با توجه به گستره گازرسانی در گیلان این روزها تنها بخش کوچکی از استان تحت پوشش توزیع نفت سفید است در این باره نیز مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان میزان توزیع نفت سفید در استان را ۲۱ میلیون و ۹۲۱ هزار لیتر برای امسال عنوان کرد و افزود: این در حالی است که سال ۱۳۸۸ توزیع نفت سفید در گیلان به میزان ۳۷۳ میلیون و ۶۴۰ هزار لیتر بوده است.

علی اصغر عباسی با بیان اینکه هم اکنون ۱۷ هزار و ۵۵۲ خانوار مصرف کننده نفت سفید در استان هستند، گفت: نفت سفید بیشتر در مناطق صعب العبور و یا مناطقی که فاقد گاز طبیعی هستند، توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین خانوارهای مصرف کننده نفت سفید در استان گیلان به ترتیب در شهرستان‌های رودسر، رودبار، تالش و شفت ساکن هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 19 بهمن 98، کد مطلب: 4846912: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین