پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۳۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
روز گذشته هم رئیس ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرد با تأیید صلاحیت ۱۲۲ تن دیگر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران، در مجموع صلاحیت یک‌هزار و ۶۷۴ داوطلب در این استان تأیید شده است.

شعار سالشورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آخرین جلسه خود در هفته گذشته اعلام کرد که این شورا «در حوزه انتخابیه تهران لیستی نخواهد داد.» اما این شورا در اعلامیه خود با توصیف فضای بررسی صلاحیت‌ها افزود: «بر اساس نتایج کنونی برآمده از فرآیند بررسی و رسیدگی به صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب حوزه‌های انتخابیه از سوی هیأت‌های اجرایی، نظارت و شورای محترم نگهبان، متأسفانه عمده دبیران کل احزاب و چهره‌های نام‌آور ما در اکثر حوزه‌های انتخابیه به‌گونه‌ای رد صلاحیت شده‌اند که امکان حضور کاندیداهای این جبهه به‌صورت کامل در سطح ٢٠٨ حوزه انتخابیه سراسر کشور فراهم نیست و امکان رقابت عادلانه برای جریان اصلاح‌طلب میسر نمی‌باشد.»
گرچه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری درباره استان‌های دیگر را به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آن استان‌ها واگذار کرده، اما به نظر نمی‌رسد که در استان‌ها هم وضع اصلاح‌طلبان تفاوتی با تهران داشته باشد. علی صوفی، از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تأیید این موضوع به «شهروند» گفت: «تاکنون اخباری که از استان‌ها به دست ما رسیده منفی است.» اصلاح‌طلبان پس از بررسی‌های شورای نگهبان به این نتیجه رسیده‌اند که نامزدهای کافی برای بستن لیست سی‌نفره در تهران در اختیار ندارند. اما آیا روی کاغذ هم همین‌گونه است؟ طی چند روز گذشته، شورای نگهبان صلاحیت برخی دیگر از اصلاح‌طلبان را تأیید کرده است. طی دو روز گذشته، سه نفر از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب در تهران تأیید صلاحیت شده‌اند و روز گذشته هم رئیس ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرد با تأیید صلاحیت ۱۲۲ تن دیگر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران، در مجموع صلاحیت یک‌هزار و ۶۷۴ داوطلب در این استان تأیید شده است. هرچند هنوز مشخص نیست که چه تعداد از لیست ١٢٢ نفره جدید اصلاح‌طلب هستند، اما تا همین‌جا نیز مشخص است که اصلاح‌طلبان برای لیست تهران نام‌های کافی در اختیار دارند؛ برای مثال تنها نمایندگان فعلی فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در مجلس که تأیید صلاحیت شده‌اند تا اینجا ١٣ نفر هستند. برخی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان ازجمله مجید انصاری، محمدحسین مقیمی و محمدعلی افشانی هم در تهران تأیید صلاحیت شده‌اند که در کنار برخی چهره‌های اصلاح‌طلب کمتر شناخته‌شده می‌توانند لیستی کامل برای تهران شکل دهند.
همین مسأله باعث شده صدای برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت‌شده در اعتراض به تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری بلند شود. درحالی ‌که شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان هفته گذشته اعلام کرده که برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، لیستی در حوزه انتخابیه تهران ارایه نمی‌کند، اما مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری و رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان نظری خلاف این رویکرد دارد. کواکبیان، روز جمعه در توییتی نوشت: «هرچند متأسفانه اصلاح‌طلبان به دلیل رد صلاحیت‌ها در بسیاری از شهرها نامزد ندارند، اما اصلاح‌طلبان پایتخت می‌توانند با ارایه لیست ثابت کنند اولا: اکثریت مردم تهران اصلاح‌طلب هستند؛ ثانیا: هر تغییری از صندوق‌های رأی می‌گذرد و ثالثا:   مانع ورود افراطیون به مجلس شوند.» همچنین برخی از احزاب اصلاح‌طلب سعی دارند با ائتلاف، لیستی برای تهران منتشر کنند. محمدرضا راه‌چمنی، دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی گفته بناست حدود  ١٢ حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایلند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام «اصلاح‌طلبان پایتخت» برای تهران فهرستی معرفی کنند. اما آیا این اتفاقات تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری را تغییر خواهد داد؟ علی صوفی با اشاره به اینکه تغییر مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری ممکن است، توضیح داد: «به عنوان عضوی از شورای عالی و براساس منطقی که در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری به بحث گذاشته شد و رأی آورد، می‌توانم صحبت کنم. منطق این بود که ما از قبل اعلام کرده بودیم به میزانی که نامزد داشته باشیم لیست ارایه خواهیم داد و هر جایی که تعداد نفرات کافی نبود، لیست نمی‌دهیم. شاخص‌های نامزدهای مورد نظر خود را هم اعلام کردیم. در شرایطی این تصمیم گرفته شد که اصلاح‌طلبان توان بستن لیست در تهران نداشتند. بنابراین اگر شرایط تغییر کرد، تصمیم هم تغییر می‌کند و امکان تجدید نظر وجود خواهد داشت.» از سوی دیگر، برخی از اصلاح‌طلبان همچنان بر سر موضع شورای عالی ایستاده‌اند. حسین نقاشی روز گذشته به ایرنا گفت: «تعداد انگشت‌شماری از اصلاح‌طلبان به شکل قطره‌چکانی در روزهای اخیر تایید صلاحیت شده‌اند که این امر چیزی از اعتراض ما، که گلایه از کلیت رسیدگی به صلاحیت‌ها بود، کم نمی‌کند.»
هرقدر اصلاح‌طلبان شورای عالی سیاست‌گذاری بر ندادن لیست در تهران اصرار دارند، رقیب آنها در تلاش است که برای آنها لیست تهیه کند! محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این‌باره گفته است: «مطمئنم اصلاح‌طلبان در تهران لیست خواهند داد و جریان اصلاح‌طلب در این دوره هم به اندازه دوره پیش چهره و در همین تهران سرلیست و نمایندگان حزبی شناخته‌شده‌ دارد. رویکرد فعلی اصلاح‌طلبان مبنی بر اعلام نکردن لیست واحد، یک تاکتیک با هدف مظلوم‌نمایی، امتیازگیری و عدم انسجام جریان اصولگراست.» یکی از سایت‌های نزدیک به اصولگرایان از فهرستی منتسب به رئیس دولت اصلاحات نوشته و مدعی شده است با وجود اعلام نظر شورای عالی اصلاح‌طلبان مبنی بر ارایه نکردن لیست، لیست اصلاحات به ریاست سید محمدخاتمی بسته شده است. مسأله‌ای که با واکنش اصلاح‌طلبان هم مواجه شد. محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اصلاحات فهرست منتسب به خاتمی را تکذیب کرده و گفته است که «چنین لیستی وجود ندارد.»
حسین نقاشی هم روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا درباره فهرست انتخاباتی تهران که با نام لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبی در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: «در آخرین مصوبه شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به روشنی اعلام شده است که این شورا در تهران لیست انتخاباتی ارایه نمی‌دهد. اما احزاب عضو این امکان را دارند که با هویت حزبی خود در تهران لیست انتخاباتی تهیه و برای داوطلبان خود تبلیغ کنند.» به نظر می‌رسد اصولگرایان اصرار بیشتری برای انتشار لیست تهرانِ اصلاح‌طلبان دارند و احتمالا آنها نمی‌خواهند در انتخاباتی پیروز شوند که رقیبی برایشان وجود ندارد. این‌طور که به نظر می‌رسد برای اصولگرایان شکست دادن اصلاح‌طلبان مهم‌تر از پیروزی در انتخابات است. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند، تاریخ انتشار: 21 بهمن 1398، کدخبر: 180550، www.shahrvand-newspaper.ir

 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
این اصولگراها چه دارن مانوری میدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین