پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
بارها گفته شده است که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، باید در خانه بمانید، سفر نروید و دست و صورت خود را دائما با آب و صابون و مواد ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کنید.اما یک سوال پیش می‌آید. اگر به هر دلیلی مجبور شدید که در این دوران شیوع ویروس کرونا به سفر بروید، چه‌کار باید بکنید؟

شعار سال:بارها گفته شده است که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، باید در خانه بمانید، سفر نروید و دست و صورت خود را دائما با آب و صابون و مواد ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کنید.

اما یک سوال پیش می‌آید. اگر به هر دلیلی مجبور شدید که در این دوران شیوع ویروس کرونا به سفر بروید، چه‌کار باید بکنید؟ اگر نتوانستید کار را به زمان دیگری موکول کنید و مجبور شدید به سفر بین‌شهری یا حتی بین‌المللی تن دهید، چگونه می‌توانید از ابتلا به ویروس کرونا در سفر پیشگیری کنید؟

من به دنبال پاسخ این پرسش، جواب‌هایی را یافته‌ام.
چگونه ویروس کرونا متوقف خواهد شد؟

گسترش ویروس کرونا در نهایت می‌تواند به دو طریق متوقف شود. یا اینکه همه آدم‌ها ویروس کرونا بگیرند و یا اینکه با استفاده از قرنطینه و ضدعفونی کردن دائمی محیط و دست و صورتمان، جلوی گسترش آن را بگیریم.

وقتی همه آدم‌ها به کرونا مبتلا شوند، دو مسئله پیش می‌آید. اولا دیگر کسی نخواهد بود که ویروس بخواهد به او منتقل شود و ایجاد بیماری بکند. در نتیجه شیوع متوقف می‌شود. بعد از آن سیستم ایمنی بدن ما پس از مدتی سروکله زدن با یک عامل عفونی جدید مثل ویروس کرونا، می‌تواند راهی را برای از بین بردن آن بیابد و در نهایت با تولید آنتی‌بادی‌های مناسب، آن را از بین ببرد.

اگر در این فرآیند سیستم ایمنی بدن بتواند پیش از آنکه دیر شود، ویروس را تضعیف کند و فرد در اثر عفونت حاصله نمیرد، احتمالا بعد از آن این فرد لااقل برای مدتی دیگر به ویروس کرونا مبتلا نخواهد شد.

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفر

زیرا سیستم ایمنی بدن ما حافظه‌ای دارد که در آن فرمول ساخت آنتی‌بادی‌های مناسب برای مبارزه با کرونا را ذخیره می‌کند.

وقتی سیستم ایمنی یک‌بار یاد بگیرد که چگونه ویروس کرونا را از بین ببرد، در دفعات بعد که ویروس وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن ما با مراجعه به همین حافظه، پیش از آنکه ویروس کرونا بخواهد در بدن پیشروی کند، آن را می‌کشد.

یا به بیان دقیق‌تر آن ویروس دیگر روی بدن فرد اثری نخواهد گذاشت. واکسن دقیقا همین کار را می‌کند. ما موقع تزریق واکسن عملا شکل تضعیف‌شده یا مرده‌‌ای از یک عامل عفونی مثل ویروس را به بدن وارد می‌کنیم.

چون این عامل عفونی ضعیف یا مرده است، باعث ایجاد مشکل نمی‌شود. در این میان نیز سیستم ایمنی با آن آشنا می‌شود، آنتی‌بادی‌های مناسب را می‌سازد و آن را به حافظه خود می‌سپارد و در صورت مواجهه دوباره با آن بلافاصله آن را از بین می‌برد.

مشکل این روش پایان دادن شیوع ویروس کرونا این است که اگر بگذاریم همه آدم‌ها به ویروس مبتلا شوند، بخشی از مبتلایان جانشان را از دست خواهند داد. زیرا ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی، تفاوت‌های ژنتیکی، ضعف عمومی بدن که مثلا به علت سالخوردگی و بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود، قبل از اینکه سیستم ایمنی بتواند کاری برای مهار ویروس بکند، ویروس در بدن بخشی از مبتلایان بسیار توسعه پیدا کند و جان فرد را بگیرد.

در نتیجه وقتی هنوز دارویی برای درمان ویروس کرونا وجود ندارد، وقتی هنوز واکسنی برای این ویروس کرونا جدید ساخته نشده است، بهترین راه برای مقابله با آن پیشگیری است.

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفر

پیشگیری هم با همین رعایت بهداشت، قرنطینه، حفظ فاصله با دیگران، خودداری از سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری، خانه‌نشینی و شستن مرتب دست و صورت انجام می‌شود.

این اتفاق در نهایت باعث خواهد شد که دیگر افراد جدیدی به ویروس کرونا مبتلا نشوند و نرخ رشد شیوع صفر شود.

از آنجایی هم که درصد زیادی از آدم‌های مبتلا در نهایت بهبود می‌یابند و احتمالا بعد از آن دیگر مبتلا نمی‌شوند، نرخ ابتلا منفی خواهد شد و بالاخره به حد بسیار پایین یا صفر می‌رسد.

این اتفاق در مورد همه ویروس‌ها وجود دارد. اگر ویروسی که این‌گونه منتشر می‌شود، باعث مرگ هیچ‌کسی نشود، بدون اینکه توجه جلب کند، می‌آید و می‌رود.


دوره پنهان طولانی ویروس کرونا

یکی از علت‌های اصلی انتشار بسیار سریع ویروس کرونا، طولانی بودن دوره نهان آن است. طبق اطلاعات منتشرشده توسط سازمان بهداشت جهانی، بسته به سیستم ایمنی و وضعیت بدنی افراد، ویروس کرونا می‌تواند بین ۲ تا ۱۴ روز بدون بروز هیچ‌گونه علایمی در بدن فرد مبتلا نهفته باقی بماند.

یعنی ویروس به بدن فرد وارد می‌شود. رشد و تکثیر می‌یابد اما تازه بعد از مثلا ۱۴ روز باعث بروز علایم یعنی تب، سرفه، تنگی نفس و خستگی بدن وی می‌گردد.

 

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفر
ژل ضدعفونی‌کننده

در طول این ۱۴ روز هم ویروس می‌تواند از این فرد به تمام افراد دیگری که با او در تماس هستند، منتقل شود. به همین دلیل مدت‌زمان قرنطینه برای افراد مشکوک به ویروس کرونا حداقل ۱۴ روز است.


در خانه بمانید

مشخصا یکی از توصیه‌های مهم همه سازمان‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا ایجاد فاصله اجتماعی است. دست ندادن، روبوسی نکردن، بغل نکردن و خودداری از هرگونه تماس بدنی دیگر و حتی حفظ فاصله فیزیکی با آدم‌ها هنگام صحبت کردن با آن‌ها، از مهم‌ترین اقدام‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

از آن‌سو توصیه‌های فراوانی وجود دارد که همه در خانه بمانیم و بیرون نرویم و لااقل از حضور در مناطق پرتراکم دوری کنیم.

در صورتی که کسی علائم ابتلا به ویروس کرونا را دارد یا به نحوی کسی مطمئن است که به ویروس کرونا مبتلا شده است، باید به اورژانس زنگ بزند تا افرادی که لباس حفاظتی دارند، او را به بیمارستان برسانند و خود فرد به بیمارستان مراجعه نکند.

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفر

در این حالت ممکن است تیم مراجعه‌کننده تشخیص دهند که لازم نیست فرد مبتلا به بیمارستان منتقل شود.

اگر هم کسی علائم خفیف مشابه سرماخوردگی دارد که قابل‌تحمل است، بهتر است در خانه استراحت کند؛ زیرا اگر برای درمان به بیمارستان‌های اختصاص‌داده‌شده برای ویروس کرونا مراجعه کند، احتمالا در آنجا بیمار می‌شود. در چین بیش از ۴۰ درصد مبتلایان، در بیمارستان مبتلا شده‌اند.

پس در نهایت، برای جلوگیری از مبتلا شدن و آلوده کردن دیگران، نباید از خانه بیرون برویم و نباید سفر کنیم؛ اما اگر به هر دلیلی مجبور باشیم که به شهر دیگری برویم باید چه‌کار کنیم؟


چگونه در عصر شیوع ویروس کرونا به سفر برویم؟

اگر در دوران شیوع کرونا مجبور هستید سفر کنید، بهتر است از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید. تنها وسایل حمل‌ونقل خصوصی هم خودروی شخصی و هواپیمای شخصی است. مشخصا هواپیمای شخصی که ندارید. در نتیجه اگر مجبور هستید در عصر کرونا به سفر بروید، با ماشین شخصی خود سفر کنید.

سفر با ماشین شخصی دردسرهایی دارد اما چون در این حالت میزان ارتباطات شما با دیگر افراد به حداقل می‌رسد، بسیار بهتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی است.
آنچه باید رعایت کنید

در حین سفر حتما اسپری یا ژل ضدعفونی‌کننده برای ضدعفونی دست‌ها و صورت خود داشته باشید. اگر می‌خواهید بنزین بزنید، ترجیحا بگذارید متصدی جایگاه، بنزین بزند.

اگر می‌خواهید خودتان بنزین بزنید، حتما دستکش یک‌بارمصرف داشته باشد و با آن همه چیز را لمس کنید. ترجیحا اگر برای پرداخت پول کارت می‌کشید، خودتان کارت بکشید.

بعد از اینکه کارتان تمام شد، پیش از دست زدن به هر چیزی حتما دست‌هایتان را ضدعفونی کنید. از آن‌سو هم به‌هیچ‌وجه نباید هنگامی که دست‌هایتان را ضدعفونی نکرده‌اید، به صورتتان دست بزنید.

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفر

سعی کنید با خود غذای سرد و گرم به همراه داشته باشید تا مجبور نباشید از رستوران‌های بین‌راهی غذا تهیه کنید.

در کل در دوران شیوع ویروس کرونا، از خرید غذاهای آماده خودداری کنید و غذاها را خودتان بپزید. اگر می‌خواهید در بین راه چیزی بخرید، دستکش فراموش نشود. پیش از باز کردن بسته مواد غذایی مثل بیسکوییت، بسته آن را با اسپری ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کنید.
سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی

از آنجایی که همه آدم‌ها از‌ جمله خود من خودروی شخصی ندارند و یا نمی‌توانند از کسی قرض بگیرند، در نتیجه شما مجبور می‌شوید از وسایل حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری یعنی اتوبوس، قطار و هواپیما استفاده کنید.

مسافرت با وسایل حمل‌ونقل عمومی یک مشکل مهم دارد، آن هم این است که در آن‌ها مجبور می‌شوید با افراد زیاد دیگری در یک فضای بسته چندین ساعت یکجا بنشینید.

در این حالت اگر شما مبتلا شده‌اید و علامتی ندارید، ممکن است دیگران را آلوده کنید. اگر هم سالم هستید و یک یا چند نفر در آن محیط آلوده به ویروس کرونا هستند، ممکن است شما مبتلا شوید.

وقتی برای سوار شدن به اتوبوس، قطار یا هواپیما به ترمینال، به ایستگاه قطار یا فرودگاه می‌روید، در سالن انتظار فاصله خود را با بقیه حفظ کنید. حداقل باید دو متر با بقیه فاصله داشته باشید.

وقتی روی صندلی انتظار می‌نشینید، سعی کنید دسته صندلی را لمس نکنید. اگر هم جایی از این صندلی‌ها را لمس می‌کنید، آنجا را اول ضدعفونی کنید.

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفردوربین مادون قرمز برای سنجش دمای مسافران در فرودگاه

برای گرفتن بلیت یا چک کردن بلیت هواپیما مجبور هستید به باجه‌ها مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد کارت بکشید. ممکن است لازم باشد کارت شناسایی خود را به دیگران بدهید.

ممکن است مجبور شوید کارت بانکی خود را به متصدی بدهید تا برای شما کارت بکشد که لاجرم از متصدی کاغذی دریافت خواهید کرد و سطوح گوناگونی را لمس خواهید کرد.

ویروس کرونا می‌تواند از تمامی این سطوح از جمله کارت‌های شناسایی، کارت‌های بانکی، سطوح پیشخوان‌ها و حتی رسید کاغذی که از دست فرد دیگری دریافت می‌کنید، به دست شما منتقل شود.

یادتان باشد به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت و چشمان خود دست بزنید. دهان و بینی محل بسیار آسانی برای ورود ویروس کرونا به بدن شما است. به‌هیچ‌وجه نباید چشم‌های خود را لمس کنید. چشم‌های شما مسیر بی‌دردسری برای ورود ویروس کرونا به بدن است.

زیرا چشم انسان سیستم ایمنی مناسبی ندارد و می‌تواند محل ورود و اختفای عوامل عفونی متعددی باشد. ویروس کرونا هم می‌تواند به‌راحتی در این مکان‌ها بماند، وارد جریان خون شود و شما را بیمار کند.

مواد ضدعفونی‌کننده با الکل ۷۰ درصد همراه داشته باشید

حتما یک ژل ضدعفونی‌کننده یا مایع ضدعفونی‌کننده محتوی حداقل ۷۰ درصد الکل اتانول، همراه خود داشته باشد. اگر دستکشی در دست خود دارید و دیگر لازم نیست دستکش‌ها را در دستتان نگه دارید، حتما آن‌ها را در سطل زباله بیندازید. به‌هیچ‌وجه آن‌ها را روی زمین رها نکنید.

وقتی کارتان با باجه‌ها تمام شد و کار خرید و بلیت و کارت‌های بانکی و شناسایی تمام شد، دستان خود را ضدعفونی کنید. بد نیست حالا که دستانتان به مایع یا ژل ضدعفونی‌کننده آغشته شده‌اند، صورت خود را هم ضدعفونی کنید.

زیرا گاهی وقت‌ها ممکن است به‌صورت غیرارادی صورت خود را لمس کنید. انسان‌ها روزانه بین ۲ تا ۳ هزار بار صورت خود را لمس می‌کنند و به همین دلیل احتمالا صورت شما هم نیاز به ضدعفونی دارد.


پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفر
اسپری الکل ضدعفونی‌کننده

اگر در این میان گوشی موبایل و هندزفری خود را هم در دستتان گرفته‌اید، آن را نیز با اسپری الکلی که همراهتان دارید، ضدعفونی کنید.

نگران این نباشید که الکل وارد گوشی شما بشود. حتی اگر گوشی شما ضد آب و غبار هم نباشد، مشکلی برای گوشی پیش نمی‌آید. محتویات مواد ضدعفونی‌کننده بسته به میزان آبی که در آن وجود دارد، یا کاملا نارسانا هستند یا رسانایی بسیار ضعیفی دارند. از آن‌سو وجود الکل باعث می‌شود دمای تبخیر ماده ضدعفونی‌کننده پایین بیاید و سریع بخار شوند. در نتیجه اگر هم این مایع ضدعفونی‌کننده وارد گوشی شما شود، مشکلی پیش نمی‌آید و خیلی زود خشک می‌شود.
وقتی می‌خواهید سوار شوید

وقتی می‌خواهید سوار اتوبوس، قطار یا هواپیما شوید، پیش از نشستن، جاهایی مثل دسته صندلی‌ها، پیش‌خوان صندلی‌ها که برای قرار دادن مواد غذایی و نوشیدنی است و پشت صندلی جلویی جمع می‌شوند، هرجایی که دست‌ها روی آن قرار می‌گیرند و محل تکیه‌گاه سر و گردن را با اسپری که همراه دارید، ضدعفونی کنید.

اگر کسی هم کنار شماست، بهتر است از اسپری خود به او بدهید که او هم چنین کاری بکند.

ماسک‌های تنفسی

ماسک‌ها با اینکه به گفته متخصصان خیلی نمی‌‌توانند جلوی ویروس را بگیرند، اما می‌توانند دو کار مهم بکنند. اگر شما مبتلای بدون علامت باشید، ماسک اجازه نمی‌دهد قطرات تنفسی شما به محیط منتقل شده و بقیه را مبتلا کند.

اگر هم سالم هستید، وجود ماسک می‌تواند مانع از این باشد که قطرات تنفسی آلوده دیگران مستقیم وارد سیستم تنفسی شما شود. هرچند شاید نتوانند خود مانع ورود ویروس نشوند.

در هر صورت اگر ماسک می‌زنید، باید به تعداد کافی ماسک همراه خود داشته باشید زیرا هرچند ساعت یک‌بار باید آن را عوض کنید. این زمان بستگی به چیزهای مختلفی دارد؛ اما در کل پیش از آنکه ماسک با بخار تنفس شما مرطوب شود، باید آن را عوض کنید.

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفر

ماسک زدن یک مشکل مهم دارد، آن هم این است که ماسک شما را اذیت می‌کند. خصوصا وقتی در یک فضای بسته و در حالت نشسته بخواهید چند ساعت ماسک بزنید، واقعا اذیت خواهید شد.

این اذیت شدن به این معنی است که مجبور می‌شوید با دست ماسک را حرکت دهید و جا‌به‌جا کنید. در نتیجه احتمال تماس دست با صورتتان زیاد می‌شود.


کدام برای شما بهتر است؟ قطار، اتوبوس یا هواپیما؟

برای مسافرت بین‌شهری باید بتوانید بین هواپیما، قطار و اتوبوس انتخاب کنید.

مزیت هواپیما این است که سیستم تهویه آن فیلترهای خوبی دارد که می‌تواند هوا را تا حدی ضدعفونی کند و ویروس را از بین ببرد.

در نتیجه وقتی روی صندلی می‌نشینید، می‌توانید جریان هوایی را که از بالای سر شما به بیرون پمپ می‌شود، به سمت صورت خود تنظیم کنید. چنین کاری چند مزیت دارد.

اول اینکه باعث تبخیر رطوبت روی صورت و احیانا قطرات تنفسی که روی صورت شما مانده می‌شود که در نتیجه احتمال انتقال ویروس کرونا را کم می‌کند. دوم باعث می‌شود یک جریان هوای رو به خارج از سمت صورت شما ایجاد شود. این جریان هوا دوباره قطرات تنفسی دیگران را از صورت شما دور نگه می‌دارد.

با این همه اگر شما بدون علامت به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، این جریان هوا باعث انتشار بیشتر ویروس می‌شود؛ اما در صورتی که همه مسافران جریان هوایی را به سمت صورتشان تنظیم کنند، می‌توانند احتمالا ابتلای خودشان را کاهش دهند.


پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفر
ضدعفونی کردن فرودگاه بخارست

طول مدت سفر با هواپیما بسیار کمتر از اتوبوس و قطار است اما مشکلش این است که معمولا تعداد افرادی که در یک کابین بسته در هواپیما نزدیک هم می‌مانند، بیشتر از اتوبوس و قطار است.

مسافرت با قطار این مزیت را دارد که تعداد افراد کمتری در یک فضای بسته کنار هم می‌مانند. حتی ممکن است شانس بیاورید و یک بوفه خالی به شما برسد که چنین چیزی از همه بهتر است؛ اما اگر هم شانس نیاوردید، این را در نظر بگیرید که مدت زمان سفر با قطار هم از اتوبوس و هم از هواپیما بیشتر است.

تعداد افرادی هم که در اتوبوس کنار هم در یک فضای بسته می‌مانند کمتر از هواپیماست؛ اما مدت زمان مسافرت با آن بیشتر از هواپیماست و احتمالا نیز سیستم تهویه آن به‌خوبی هواپیما نباشد.

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، سفر نروید

تمام این‌هایی که گفتیم صرفا یادآوری‌هایی بر اساس اطلاعاتی بود که در سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا منتشر شده‌اند؛ اما بهتر است دوباره تاکید کنیم که مهم‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا و گسترش ویروس کرونا، ضدعفونی کردن دائمی دست‌ها و صورت و حفظ فاصله اجتماعی با دیگران است.

پس حرف نهایی این است که در دوران شیوع کرونا، خصوصا اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و زیاد سرما می‌خورید، از خانه بیرون نروید. به‌هیچ‌وجه مسافرت نروید. خصوصا به شهرهایی که میزان ابتلا در آن بالاست مسافرت نکنید. تنها در چنین حالتی به مسافرت تن دهید که هیچ گزینه دیگری ندارید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وب سایت خبری تجارت نیوز،تاریخ انتشار:20اسفند1398،کد خبر:tejaratnews.com،436287

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین