پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
وزیر بهداشت نیز از بسیج ملی ۳۰۰ هزار اکیپ تخصصی برای غربالگری خانه به خانه هموطنان و‌ شناسایی موارد مشکوک به بیماری کرونا در سطح کشور خبر داده بود.

شعار سال :براساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران تا ظهر روز گذشته ۹۸۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۵۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

 براساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران تا ظهر روز گذشته ۹۸۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اد و ۵۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت در خوشبینانه‌ترین حالت تا عید و در بدبینانه‌ترین حالت تا پایان اردیبهشت و حتی خرداد ممکن است، این بیماری به طول انجامد. همچنین روز گذشته وزیر بهداشت نیز از بسیج ملی ۳۰۰ هزار اکیپ تخصصی برای غربالگری خانه به خانه هموطنان و‌ شناسایی موارد مشکوک به بیماری کرونا در سطح کشور خبر داده بود.

محیط داخل پادگان از خارج آن امن‌تر است
در پادگان‌های نیروی زمینی ارتش موردی از ابتلا به کرونا مشاهده نشده است

«امیر سرتیپ پزشک بهزاد موذنی» رئیس اداره بهداشت، درمان و امداد نیروی زمینی ارتش در تشریح وضعیت پادگان‌ها در پی شیوع کرونا گفت: این اطمینان خاطر را به همه هموطنان می‌دهم که در همه پادگان‌ها اصول بهداشتی و پیشگیری رعایت می‌شود و حتی قبل از همه‌گیر شدن بیماری کرونا براساس تجارب خودمان و اینکه با بیماری‌های فصلی مواجه هستیم، طب پیشگیری ما دستورالعمل‌های بیماری‌های واگیردار را همیشه آموزش داده و جزو دروسی است که همه نظامیان فرا می‌گیرند.

وی با اشاره به شیوع آنفولانزا در چندسال اخیر خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع این بیماری در چند سال اخیر دستورالعمل‌های پیشگیرانه را اعلام کرده بودیم و همچنین در بسیاری از پادگان‌ها ما توان تولید مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده را داریم و پادگان‌های عمده ما که جمعیت زیادی دارند، تولیدکننده مواد مصرفی خودشان هستند و علاوه بر آن نیز با شیوع بیماری کرونا به تولید مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی در پادگان‌ها افزوده‌ایم و تمهیداتی را که لازم است، انجام داده‌ایم.

رئیس اداره بهداشت، درمان و امداد نیروی زمینی ارتش با اشاره به تمهیدات انجام شده در پادگان‌ها تصریح کرد: تمهیدات لازم مانند جداسازی‌ها، اضافه کردن فاصله تخت‌ها، عدم برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها در مکان‌های مسقف، تعطیل کردن سلف‌سرویس‌ها و حتی نمازهای جماعت نیز کنسل شده است تا تجمعات کمتری صورت بگیرد.

امیر سرتیپ موذنی خاطرنشان کرد: تمام مواد ضدعفونی کننده و شویند‌ه‌ها در اختیار پادگان‌ها گذاشته شده است. همچنین مصرف مواد غذایی و دسرهایی که به جلوگیری از این بیماری کمک می‌کند، نیز در دستور کار پادگان‌ها قرار داده‌ایم. به همین دلیل است، با توجه به اینکه پادگان‌ها به دلیل تجمع زیاد، یکی از اولین مراکزی بود که می‌توانستیم، شیوع بیماری را شاهد باشیم، اما با تمهیدات ایجاد شده خوشبختانه این بیماری در هیچ از یک پادگان‌ها مشاهده نشده است. موارد بیماری‌های عادی مانند سرماخوردگی‌ یا آنفولانزای معمولی بوده و هست، اما حتی یک مورد مثبت کرونا تاکنون در پادگان‌ها اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه هم آموزش داده می‌شود و ناظران بهداشتی نیز مواد غذایی را کنترل می‌کنند، گفت: نظارت‌ها در این ایام بیشتر شده است. همیشه ورود مواد غذایی، طبخ و توزیع زیر نظر کارشناسان تغذیه انجام می‌شد و در حال حاضر نیز این نظارت‌ها سه برابر شده است.

محیط داخل پادگان از خارج آن امن‌تر است

ارتش بیمارستان‌های خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد

رئیس اداره بهداشت، درمان و امداد نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: به تمام خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که نگران کارکنان وظیفه و فرزندان‌‌شان که در دست ما امانت هستند، نباشند. به آنها اطمینان خاطر می‌دهیم که محیط داخل پادگان‌ها از محیط بیرون برای آنها‌ امن‌تر است.

امیر سرتیپ موذنی با تاکید بر اینکه در پادگان‌های نیروی زمینی ارتش موردی از ابتلاء به بیماری کرونا مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌های لازم برای کم کردن جمعیت پادگان‌ها نیز صادر شده است و هیچ‌کس برای دوره جدید به پادگان‌ها وارد نمی‌شود، تمام کسانی نیز که وارد شده‌اند، کنترل شده‌اند و هیچ بیماری یا فردی که دارای علائم مشکوک بوده است، وارد پادگان‌های ما نشده است.دوره‌ها و کلاس‌ها را تقلیل داده‌ایم و دستورات لازم برای کاهش تجمعات طی دستورالعمل‌های مختلف از قرارگاه جهادی مبارزه با بیماری کرونا صادر شده است.

امیر سرتیپ موذنی درباره کمک به وزارت بهداشت گفت: از همان روز اول در تهران بیمارستان خانواده و پس از آن بیمارستان هاجر را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان هاجر جزیی از 21 بیمارستانی است که به بیماران مبتلا به کرونا خدمات ارائه می کنند. در تمام شهرهای کشور بیمارستان‌های ارتش آماده همکاری با وزارت بهداشت هستند. بیمارستان‌های صحرایی ما نیز آماده است و هر زمانی که لازم باشد می توانیم وارد عمل شویم.

امیر سرتیپ موذنی خاطرنشان کرد: هرگاه وزارت بهداشت از ما درخواست کند ما امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی‌مان را در اختیار خدمت رسانی به مردم قرار می دهیم.

وی ادامه داد: در استان گیلان بیمارستان نیروی دریایی در رشت را به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌ایم. در قم هنوز درخواست قطعی از ما نشده است اما ما آمادگی احداث بیمارستان صحرایی را در آنجا نیز داریم.

ضدعفونی کردن معابر توسط ارتش و سپاه و شهرداری

مردم فقط برای تهیه مایحتاج ضروری از منزل خارج شوند

مهدی شادنوش فرمانده مقابله با کرونا در استان گیلان گفت: ویروس کرونان به دلیل چرخشی که پیدا کرده، در حال فعالیت است. آنچه که باعث خوشحالی است، امروز از روزهای گذشته تیم منسجم‌تر است و دارای امکانات و زیرساخت‌های بیشتر برای خدمت رسانی هستیم.

وی ادامه داد: این ویروس مرموز و با امکان شیوع بالایی است و نمی شود انتظار داشت به این سرعت کاهش مبتلا داشته باشیم به ویژه زمانی که مردم توجه زیادی به هشدارها نکنند. یکی از راههای قطع ویروس، حضور مردم در منازل و عدم حضور در اماکن عمومی است که علیرغم اینکه ترددها کاهش پیدا کرده است، اما همچنان شاهد حضور مردم در سفرهای درون شهری هستیم.

فرمانده مقابله با کرونا در استان گیلان خاطرنشان کرد: بارها تقاضا کردیم هموطنان خوبمان در این ایام از سفر به گیلان خودداری کنند، اما متاسفانه این روند تا سیر نزولی پیدا کند، طول کشید اینجا یکی از مراکز آلوده کشور است از مردم گیلان خواهش می‌کنیم علیرغم همه تمهیدات انجام شده بدانند که تنها راه پیشگیری رعایت بهداشت و عدم خروج مردم از منزل است و فقط برای تهیه مایحتاج و آن هم یکی از اعضای خانواده با رعایت نکات ایمنی از منزل خارج شود و پس از بازگشت نیز تمام موارد را رعایت کند تا از ورود ویروس به منازل پیشگیری شود.

شادنوش خاطرنشان کرد: به لطف حمایت‌های همه مردم به سرعت بیمارستانهایی که نیاز بوده، تخلیه شده است و سایر ارائه خدمات در آنها انجام نمی شود و بیمارستانهایی مختص آنفولانزا قرار داده شده است آزمایشگاه تشخیصی این ویروس نیز آماده شده است و کیت ها به تهران دیگر ارسال نمی شود. سیستم ارجاع از روز گذشته شکل گرفته است و مراکز بهداشتی و همچنین مراکزی که نیاز بود به عنوان گام اول قرار دادیم تا بیمارانی که نیاز دارند به این مرکز مراجعه کرده و بعد از آن با معرفی نامه به بیمارستان مراجعه کنند. امکانات و تجهیزات به مرور وارد می شود کمبود ماسک ما را نگران کرده بود که مردم در این نواقص همراهی بسیار داشتند اما به دلیل تقاضای چند ده برابری با کمبود مواجه شدیم اما می توانیم آن را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: ما در حال فرهنگ سازی هستیم. از سه روز پیش با تقسیم بندی که انجام شد مسئله ضدعفونی کردن معابر توسط ارتش و سپاه و شهرداری در حال انجام است قطع شدن چرخش این ویروس تنها با عدم حضور در خیابان است.

کارگران و نیروهای خدماتی شهرداری از امکان دورکاری و کاهش ساعت کاری برخوردارند

برخی نیروها امکان دورکاری ندارند
«حامد مظاهریان» معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران، در پاسخ به سوالی در خصوص امکان استفاده نیروهای خدماتی و کارگری شهرداری از دستورالعمل دورکاری گفت: تمامی نیروهای شهرداری تهران از جمله پرسنل خدماتی و کارگری علاوه بر کاهش ساعت کاری براساس دستور وزارت بهداشت و ابلاغ استاندار تهران، مطابق ضوابط می‌توانند از امکان دورکاری استفاده کنند.

او با اشاره به دستورالعمل ابلاغی گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده و با توجه به ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی در طی مدت زمانی که ویروس کرونا شیوع دارد، میزان فعالیت نیروهای خدماتی در روز کاهش پیدا کرده و با برنامه‌ریزی مناسب این نیروها نیز با توجه به کاهش حجم کارهای غیرضرور در این ایام با صلاحدید مدیر و منابع انسانی واحد مربوطه می‌توانند مشمول این دستورالعمل‌ شوند.

مظاهریان در ادامه اظهار داشت: از طرفی، شهرداری بر اساس نرم جهانی یک نهاد خدمت‌رسان به شمار می‌رود و اگر افرادی که خدمات مستقیم به شهروندان ارائه می‌دهند، سطح خدمات خود را کاهش دهند، شهر با معضل و مشکل مواجه می‌شود. این بخش از نیروهای شهرداری و نیروهای وابسته به شهرداری، خدمات عمومی شهر را انجام می‌دهند که برای لحظه‌ای هم نمی‌توان خدمات آنها را نادیده گرفته و از میزان آن کم کرد. بنابراین با در نظر گرفتن رسالت ذاتی این بخش‌ها و اولویت خدمت‌رسانی به مردم، نمی‌توان تعداد نیروهای شیفتی و پیمانکاری در این ایام را کاهش داد.
معاون شهردار تهران درباره اقدامات شهرداری به منظور جلوگیری از ابتلای نیروهای خدماتی به ویروس کرونا گفت: شهرداری تا امروز تمام تلاش و ظرفیت‌های خود را برای فراهم‌سازی امکانات اولیه برای مصون ماندن نیروها از ابتلا به ویروس کرونا به کار گرفته است. با توجه محدودیت‌‌های موجود در بازار برای خرید اقلام مورد نیاز نظیر دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده و غیره نیازهای بخش‌های مختلف تامین شد و همچنان نیز به دنبال تهیه اقلام مورد نیاز برای حفظ سلامتی نیروهای شهرداری و همچنین ضدعفونی کردن شهر برای افزایش بهداشت عمومی هستیم.

او ادامه داد: آموزش و آگاه‌سازی پرسنل از دیگر اولویت‌های شهرداری بوده است به گونه‌ای که در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، نیروهای خدماتی و کارگری در بخش‌های مختلف در مورد نحوه پیشگیری از ابتلا به ویروس آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا آمادگی لازم برای ارائه خدمات و پیشگیری از بیماری را داشته باشند.

مظاهریان به دستورالعمل عدم تفکیک زباله‌های تر و خشک اشاره کرد و گفت: در این ایام برای افزایش اقدامات پیشگیرانه و حفظ سلامتی نیروهای خدماتی، تمهیدات ویژه‌ای نظیر عدم لزوم تفکیک زباله‌ها برای کاهش تماس با مواد آلوده به ویروس، محدود کردن پذیرایی‌های کارکنان و... در نظر گرفته شده است.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری برای کارگران و نیروهای خدماتی که امکان دورکاری برای آنها فراهم نیست، اقدام ویژه‌ای پیش‌بینی کرده است؟ گفت: نیروهایی که امکان دورکاری ندارند و در این روزها با توجه به نیاز شهر در محل کار حاضر می‌شوند تا خدمات‌رسانی به شهروندان متوقف نشود، علاوه بر انجام وظایف خود، فداکارانه رفتار می‌کنند تا مبادا شهر مختل شود. در طرح طبقه‌بندی مشاغل هنگام تصمیم‌گیری برای نیروهایی که خدمات ویژه‌ و بدون تعطیلی دارند، مثل آتش‌نشان‌ها، یگان حفاظت، شهربان و... که شیفتی در محل کار حاضر می‌شوند، پیش‌بینی چنین روزهای سختی شده است. با این وجود، زحمات این بخش از نیروها شایسته قابل تقدیر است و در زمان مقتضی از تلاش‌های آنان در مقابله با انتشار ویروس کرونا در این مدت قدردانی خواهد شد.

نیاز بیماران تالاسمی به اهدای خون

هراس از کرونا نباید مانع اهدای خون شود

نگرانی از کاهش ذخایر خونی در کشور

«یونس عرب» رئیس انجمن تالاسمی ایران در رابطه با مشکلات مضاعفی که ممکن است برای بیماران تالاسمی، به دلیل کمبود فراورده‌‌های خونی در شرایط نوروزی و شیوع بیماری کرونا ایجاد شود، گفت: بیماران تالاسمی هر ساله در ایام نوروز با کمبود اهدای خون رو به رو بودند که امسال نگرانی مردم از بیماری کرونا، این مشکل را دوچندان کرده است.

عرب گفت: وضعیت کرونا، عدم رجوع اهداکنندگان را مضاعف کرده است. به ویژه در استان‌های زاهدان و کهگیلویه و بویراحمد با کمبود بیشتری روبرو هستیم. کمبود فرآورده‌های خونی در تهران نیز جدی خواهد شد. بنابراین، خواهش ما از مردم، اهداکنندگان مستمر خون یا دیگر کسانی که امکان اهدای خون دارند، این است که درک کنند نیاز به خون همیشگی است. ضمن اینکه مردم را به اهدای خون دعوت می‌کنیم، آن‌ها مطمئن باشند که تمام تمهیدات لازم در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود.

وی افزود: تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس کووید ۱۹ در مراکز انتقال خون انجام می‌شود. اگر افراد جامعه، این هم‌یاری را با بیماران تالاسمی و دیگر بیمارانی که به خون نیاز دارند داشته باشند، می‌توانیم این دوران را بدون آسیب‌دیدن بیماران خاص سپری کنیم.

بسیاری از بیماران نیاز روزانه به خون دارند

۲۰ درصد خون اهدائی را برای بیماران خاص استفاده می‌کنیم

«بشیر حاجی‌بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون  در همین رابطه گفت: شیوع بیماری کرونا نباید اهدای خون را از یاد اهداکنندگان ببرد. کشور به طور روزانه، ۶ هزار واحد خون نیاز دارد. ما باید بتوانیم جوابگوی ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کشور باشیم.

وی افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن مانند پلاکت به صورت روزانه مورد نیاز است. برای تهیه این پلاکت باید خونی که روزانه اهدا می‌شود را طی ۶ ساعت اولیه فرآوری کنیم و ارائه دهیم.

حاجی بیگی بیان کرد: ۲۰ درصد خون اهدائی را برای بیماران خاص استفاده می‌کنیم. این مصرف بالا برای بیماران خاص نیاز به اهدای روزانه دارد. در رابطه با بیماران تالاسمی هم باید اشاره کنم که هر بیمار، دو هفته یکبار نیاز به دریافت فرآورده‌ی خونی دارد. ترس ما از کاهش ذخایر خون در کشور است. در ایران به طور سالانه ۲.۵ میلیون نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند. از این تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون دریافت می‌شود.

وی گفت: بقای گلبول‌های قرمز درون کیسه‌های خون ۳۵ روز است. ما نمی‌توانیم خون را انبار کنیم. در نتیجه نیاز داریم مردم بطور مداوم برای اهدای خون اقدام کنند.

سخنگوی سازمان انتقال گفت: مراکز سازمان خون کاملا استریل است. این رسم بهداشتی از سال تاسیس این سازمان یعنی ۱۳۵۳ لازم الاجرا بوده است. تمام تجهیزات این مراکز نیز یکبار مصرف و کاملا استریل شده هستند. هراس از کرونا نباید مانع اهدای خون شود.

حاجی‌بیگی بیان کرد: هر فرد جامعه ممکن است هر لحظه به خون نیازمند شود. بسیاری از بیماران نیاز روزانه به خون دارند. اگر بنا باشد با هر اتفاقی از اهدای خون اجتناب کنیم، بیماران تالاسمی یا دیگر بیماران خاص چه کار کنند؟ بیماری که خونریزی معده کرده است چه کار کند؟ در این شرایط هر کس کاری از دستش برمی‌آید باید انجام دهد.

وی افزود: تمام اهداکنندگان خون، در صورتی که علائم سرماخوردگی داشته باشند، یک ماه معافیت از اهدای خون می‌گیرند. مضاف بر این، کسانی که خون دریافت می‌‌کنند، مطمئن باشند، هیچ گزارش مستندی، مبنی بر اینکه کرونا از طریق خون منتقل می‌شود، وجود نداشته است.

مسافر جامانده ایرانی در کشورهای همسایه نداریم

پذیرش مسافران ایرانی در فرودگاه‌های اروپا با تایید فرم سلامت

نرخ بلیت هواپیما به ۵۰ هزار تومان رسید

مقصود اسعدی سامانی، درباره آخرین وضعیت انجام پروازهای یکسر خالی برای بازگرداندن مسافران ایرانی اظهار داشت: متناسب با تقاضای مسافران در کشورهای همسایه پرواز یکسر خالی انجام شده‌است.

وی با بیان اینکه فعلا پرواز برنامه‌ای به برخی از کشورهای همسایه نداریم و بنا بر تقاضای موجود برای بازگشت به کشور پرواز موردی برقرار می‌شود،‌ گفت: پروازهای یکسر خالی برای بازگرداندن مسافران ایرانی در امارات هم در حال انجام است و خوشبختانه هیچ مسافر جا مانده ایرانی در کشورهای همسایه نداریم.

اسعدی‌سامانی تاکید کرد: اگر باز هم تقاضایی برای برگشت به کشور باشد، پروازهای مورد نیاز را انجام می‌دهیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تا کنون هیچ یک از کشورهای اروپایی پروازهای از / به ایران را کنسل نکرده‌اند و محدودیتی برای پروازهای ایران قائل نشده‌اند، گفت: فرودگاه‌های کشورهای اروپایی با تایید فرم سلامت افراد، مسافران ایرانی را پذیرش می‌کنند.

وی درباره فرم سلامت مسافران ایرانی اظهار داشت: در پروازها نسبت به ارایه فرم‌هایی به مسافران اقدام می‌شوند که تمام مسافران ملزم هستند که اطلاعات خواسته شده را ارایه کنند و در فرودگاه این فرم را به فرد مربوطه تحویل دهند و بنابر اطلاعات داده شده سلامت مسافران چک می‌شود.

اسعدی سامانی درباره کنسل شدن برخی از پروازهای داخلی گفت: روز گذشته برخی از پروازها به دلیل نبود مسافر لغو شدند و برای شرکت‌های هواپیمایی انجام این پروازها با مسافران اندک صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه ریزش تعداد پروازها بسیار بالا است، گفت: به دلیل کاهش تعداد مسافر بلیت برخی از مسیرها به 50 هزار تومان رسیده‌ است.

تعویق ۲ ماهه اعزام مشمولان سربازی

سردار «حسن عراقی‌زاده» معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح و سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیرو‌های مسلح گفت: اعزام مشمولان سربازی تا دو ماه به تعویق افتاده و ابلاغ شده است تا تمام دوره‌های آموزشی سربازان به مدت حداقل دو ماه متوقف شود؛ یعنی مشمولان خدمت سربازی که قرار بود در روز‌های آینده برای گذراندن دوره‌های آموزشی به پادگان‌های مربوطه اعزام شوند، اعزام آن‌ها تا اول اردیبهشت سال ۹۹ به تعویق افتاده است؛ اما آن‌هایی که چند روزی بیشتر به اتمام دوره‌های آموزشی آن‌ها باقی نمانده، تا اتمام دوره آموزشی البته با رعایت تمام نکات بهداشتی، در پادگان‌ها باقی می‌مانند.

سردار عراقی زاده اظهار کرد: یگان‌هایی هم که باید در محل مأموریت خود حضور داشته باشند، حضور آن‌ها در محل‌های خدمت ادامه خواهد داشت؛ چون برقراری امنیت کشور تعطیل‌بردار نیست.

مدافعان وطن در کنار مدافعان سلامت آماده خدمت هستند

سردار حسین اشتری در حاشیه نشست مشترک وزیر بهداشت و فرمانده نیروی انتظامی گفت: انصافا این روزها حجم کار و خدمات رسانی بالا است و با مشارکت مردم و کادر درمانی کارها پیش می‌رود و امیدواریم که این مشکل هم هر چه زودتر حل شود.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد امروز هم اعلام می‌کند که مدافعان وطن در کنار مدافعان سلامت آماده خدمت هستند از ظرفیت‌های ما مانند تجهیزات یگان ویژه برای ضدعفونی کردن مراکز می‌شود استفاده کرد که روز گذشته نیز این اتفاق افتاد.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: تعدادی از افراد فرصت طلب و سودجو امروز به دنبال منافع خودشان هستند و نیروی انتظامی برای برخورد با این افراد ورود کرده است و انبارهایی که انواع نیازمندی های مردم را احتکار کرده بودند را شناسایی کردیم و با حکم قضایی تعدادی از این افراد دستگیر شده اند.

وی ادامه داد: برخی افراد در فضای عمومی اقدام به تشویش اذهان عمومی می کنند پلیس فتا اقدامات خوبی انجام داده است و تعدادی نیز دستگیر شده اند.

اشتری خاطرنشان کرد: تمام ارکان کشور امروز از جمله نیروی مسلح و نیروی انتظامی کمک حال مردم هستند.

اعمال محدودیت‌های سنگین‌تر برای ورود به شهرهای آلوده

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان آموزش پزشکی گفت: نیروی انتظامی از همان دقایق اول در کنار ما بودند و در برقراری امنیت در بیمارستان‌هایی که قرنطینه بودند، کمک بسیاری کردند. از طرف دیگر آن فضای مسمومی که برخی برای تشویش اذهان عمومی ایجاد کرده بودند و هم سو با رسانه‌های معاند مدیریت می‌شد، به منظور کاهش این مسمویت ها به کمک ما آمدند.

وی ادامه داد: با ارائه امکاناتی که جهت ضدعفونی کردن سطح شهر ایجاد شد به جو روانی موجود در جامعه کمک شد و همچنین کنترل تردد‌ها از طریق پلیس راهور و ناجا صورت گرفت و در ادامه محدودیت‌های سنگین تری برای ورود به شهرهای آلوده اعمال خواهد شد. این اتفاق حتی در سطح استان‌های دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت گفت: برخورد با سودجویان نیز از سوی ناجا صورتش گرفته که با کشف یکسری انبارها و ارائه تجهیزات به بازارها به همکاران ما کمک کرده‌اند. نیروهای مسلح که همواره در صحنه بوده‌اند باعث دلگری ما شدند و این روزها هرگز احساس سختی و تنهایی نکردیم امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم کرونا را شکست دهیم.

تولید روزانه ۳۰۰ هزار ماسک نانو

سورنا ستاری در نشست خبری مقابله با ویروس کرونا به بیان حمایت‌های معاونت علمی از شرکت‌های فعال در حوزه این ویروس پرداخت و افزود: از ابتدای شیوع این بیماری در حوزه معاونت علمی با همکاری سازمان غذا و دارو و هیات امنای ارزی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان اقداماتی جدی را در این زمینه اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه به تولید انبوه رسیده است، خاطرنشان کرد: نمونه آن را می‌توان به تولید ماسک‌هایی اشاره کرد که با افزایش خطوط تولید در حال حاضر ظرفیت تولید ماسک‌های N۹۵ و N۹۹ به روزی ۲۰۰ هزار عدد رسیده است.

ستاری با بیان اینکه این ماسک‌ها دارای کاربردهای بیمارستانی هستند، یادآور شد: با سرمایه‌گذاری‌هایی که اخیرا ستاد اجرای فرمان امام انجام داده است، امیدواریم تا پایان هفته میزان تولید روزانه ماسک‌ها به ۳۰۰ هزار عدد برسد.

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران جزو محدود کشورهایی است که دستگاه‌های تولید ساخت کاغذ نانو فیلترهای ماسک را دارد. این ماسک‌ها قادر هستند تا ذرات کمتر از سه دهم نانومتر را تسویه کنند و ازجمله می‌توانند جلوی عبور ویروس‌ها از ماسک را بگیرند.

وی با تاکید بر این که با همکاری محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم در مدت کوتاه به این ظرفیت تولید برسیم، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن تولید کیت‌های تشخیصی و روش‌های درمانی جدید نیز در این معاونت دنبال می‌شود. ضمن آن که تولید داروهای جدید با توجه به ناشناخته بودن این ویروس با همکاری وزارت بهداشت دنبال می‌شود.

ستاری با بیان اینکه تمامی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با این ویروس بسیج شده‌اند، ادامه داد: همچنین استارتاپ‌های زیادی در این حوزه فعال شده‌اند، به گونه‌ای که برخی از آنها در حوزه تولید محتوا و فیلم‌های آموزشی آمادگی جامعه را برای مقابله با این ویروس ارتقا دادند.

وی با بیان اینکه ما از تمام ظرفیت‌های معاونت علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان و با همراهی وزارت بهداشت برای کاهش شیوع این بیماری استفاده خواهیم کرد از همه افرادی که در این زمینه تلاش می‌کنند و همچنین از شرکت‌های دانش بنیانی که در این حوزه وارد شده‌اند، تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که با همدلی هم بتوانیم این مشکل را پشت سر بگذاریم.

تعداد کرونایی‌های آذربایجان شرقی به ۲۸ نفر رسید

رئیس علوم پزشکی تبریز گفت: تعداد موارد مثبت کرونا در آذربایجان شرقی به ۲۸ نفر رسید.

محمدحسین صومی درباره آخرین وضیعت کرونا در استان اظهار کرد: روز گذشته تست ۱۵ نفر مثبت اعلام شد که این تعداد در ۲۴ ساعت گذشته با اعلام مثبت بودن تست ۱۳ نفر دیگر به ۲۸ نفر افزایش یافت.

وی بیان کرد: همه افراد مبتلا به ویروس کرونا در حال مداوا در بیمارستان‌ها هستند، تاکنون سه نفر فوت شده و وضعیت دو نفر نیز نامناسب است، اما حال عمومی دیگر مبتلایان در استان خوب بوده و تحت مراقبت هستند.

رئیس علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: بهترین راه مقابله همان پیشگیری و بهترین پیشگیری هم رعایت نکات بهداشتی و خودداری از رفت و آمد در محل‌های تجمع و ماندن در خانه است.

دستگیری ۸ نفر از عاملان آتش‌سوزی مرکز بهداشت در بندرعباس

​فرمانده انتظامی استان هرمزگان از شناسایی و دستگیری ۸ نفر از عوامل اصلی آتش‌سوزی و تجمع غیرقانونی مرکز بهداشت درمان در بندرعباس خبر داد.

سردار عباسعلی بهدانی فرد گفت: باتوجه به انتشار شایعه مبنی بر غربالگیری بیماران واگیردار (کرونا) در درمانگاه شهر ک توحید شهر بندر عباس تعدادی از اراذل اوباش و اهالی محل در مرکز بهداشت درمان شهرک توحید تجمع و نسبت به آتش زدن زباله‌های داخل محوطه و لاستیک‌های اطراف مرکز اقدام که این امر باعث تشویش اذهان عمومی و منجربه انتشار کلیپ‌هایی در بستر فضای مجازی داخلی و معاند شد.

وی ادامه داد: مامورین پلیس امنیت عمومی استان با همکاری مامورین شهرستان بندرعباس با تلاش شبانه‌روزی و انجام کار اطلاعاتی تعدادی از عوامل اصلی تجمع وتخریب مرکز بهداشت را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی ضمن شناسایی محل‌های مخفیگاه متهمان، در چند عملیات جداگانه تعداد ۸ نفر شامل (۲ نفر خانم و ۶ نفر آقا) از عاملان اصلی آتش‌سوزی و تجمع غیرقانونی مرکز بهداشت درمان شهرک توحید دستگیر کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان هرمزگان اظهار کرد: متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی و تلاش پلیس برای شناسایی و دستگیری دیگر عوامل احتمالی ادامه دارد.

روز جمعه درباره تعطیلی مدارس تصمیم گیری می‌شود

علی ربیعی سخنگوی دولت درباره تعطیلی مدارس گفت: مدارس تا آخر هفته تعطیل خواهد بود و برای تعطیلی هفته آینده نیز، روز پنجشنبه و جمعه تصمیم گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: من از صداو سمیا تشکر می‌کنم که برای آموزش تدابیری خوبی را اتخاد کردند و هم از طریق آموش از راه برنامه‌های خوبی صورت گرفته است

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:12اسفند1398،کد خبر: 879736،www.ilna.news

اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، شیوع کرونا ، سعید نمکی ، غربالگری خانه به خانه کرونا ، شناسایی موارد مشکوک کرونا ، شیوع کرونا در ایران ، سرتیپ پزشک بهزاد موذنی ، پادگان ها و کرونا ، کرونا در پادگان ها ، ضدعفونی پادگان ها ، پیشگیری از کرونا در پادگان ها ، ابتلا به کرونا در پادگان ها ، ضدعفونی کردن معابر ، مهدی شادنوش ، مقابله با کرونا ، کرونا در گیلان ، فرهنگ سازی در مقابل کرونا ، دورکاری در شرایط کرونا ، حامد مظاهریان ، اقلام پیشگیری از کرونا ، اهدای خون ، هراس از کرونا ، کرونا و اهدای خون ، کاهش ذخایر خونی کشور ، یونس عرب ، نیاز به خون ، بشیر حاجی بیگی ، مقصود اسعدی ، فرم سلامت مسافران ایرانی ، منع مسافرت ایرانیان ، لغو مسافرت ایرانیان ، لغو پروازهای ایرانیان ، سردار حسین اشتری ، همکاری وزارت بهداشت با نیروی انتظامی ، شهرهای آلوده به کرونا ، محدودیت ورود به شهرهای آلوده به کرونا ، تولید ماسک نانو ، کرونا در آذربایجان غربی ، محمدحسین صومی ، عاملان آتش سوزی بندرعباس ، تعطیلی مدارس بخاطر کرونا ، تعطیلی مدارس
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین