پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم دیروز بعد از ماه‌ها در یک نشست خبری قسمتی از جزئیات پرونده بنیاد شهید در دولت گذشته را توضیح داد.
شعارسال: براساس اطلاعاتی که وی دیروز در اختیار خبرنگاران گذاشت، در این پرونده اسنادی مبنی بر هزار و 330 میلیارد تومان تخلف مالی و اختلاس و همین طور 8 هزار میلیارد تومان وام بدون تضمین وجود دارد. خجسته البته این را هم توضیح داد که این اطلاعات تمام جزئیات پرونده را شامل نمی‌شود و او تنها قسمتی از آن جزئیات را در این مرحله بازگو کرده است. تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در دوران دولت گذشته در مجلس نهم کلید خورد اما هیچ گاه گزارش نهایی آن قرائت نشد. خجسته دیروز در سخنان خود از «فشارهای سیاسی» برای مسکوت گذاشتن این پرونده نیز خبر داد. او پیش‌تر در آخرین روزهای مجلس نهم نیز در نطقی گفته بود که فشارهای سیاسی افراد درگیر با این پرونده مانع علنی شدن آن شده است. او در سخنان اخیر خود تأکید کرده که تا آخر کار پرونده بنیاد شهید را دنبال خواهد کرد.

* خسارت 500 میلیارد تومانی به بیت‌المال

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، خجسته با اشاره به اینکه از زمان ورود به مجلس تحقیق و تفحص و مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستور کارم بود، تصریح کرد: نمی‌توانستیم ببینیم اتفاقاتی در این سیستم رخ داده و همه در مقابل آن سکوت می‌کنند بنابراین در حال حاضر بیش از 3 سال است که تحقیق و تفحص از بنیاد شهید شروع شده و در حال پیگیری است. نماینده همدان در مجلس با اشاره به اینکه در کلاهبرداری صرافی بانک دی مبلغ 433 میلیون درهم توسط شرکت فرخ ناز تجارت کیش به دوبی منتقل شده بود، تصریح کرد: با پیگیری‌های هیأت تحقیق و تفحص و دستگاه‌های نظارتی و برآورد سود و خسارت حاصل، مبلغ 500 میلیارد تومان به بیت‌المال بازگردانده شد.

* با پیگیری هیأت تفحص هتل سفیدکنار در بندر انزلی به بنیاد شهید بازگردانده شد

وی با بیان اینکه یکی از مدیران تشکیلات مبلغ 7 میلیارد تومان اختلاس کرده بود، گفت: با پیگیری دستگاه‌های نظارتی این فرد دستگیر و وجوه غارت شده به بیت‌المال بازگردانده شد. همچنین هتل سفیدکنار در بندر انزلی که بیشتر از 100 میلیارد تومان ارزش داشت، به بنیاد شهید بازگردانده شد که اسناد آن در پرونده موجود است. خجسته ادامه داد: برخی املاک نیز مانند ساختمان مرکزی بانک دی از دست رفته بودند که با پیگیری‌های صورت گرفته بازگردانده شد، البته میلیاردها تومان از اموال شرکت اقتصادی کوثر نیز مورد غارت قرار گرفته بود که می‌توان به 4 قرارداد معروف تکلم و کاونده در این خصوص اشاره کرد.

* دست سلطان شکر از معاملات در شرکت‌های اقتصادی قطع شد

این نماینده مجلس دهم با تأکید بر اینکه دست سلطان شکر از معاملات در شرکت‌های اقتصادی قطع شد، تصریح کرد: این فرد در شرکت سبحان اقدام‌های عجیبی انجام داده بود که از سوی دستگاه‌های نظارتی تعیین تکلیف شد. همچنین افراد متخلف در شرکت‌هایی مانند تهران الکترونیک به دادگاه معرفی شدند. رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم با اشاره به اینکه تمامی پرونده‌ها در قراردادها ضابطه‌مند شدند، گفت: در بانک دی صدها میلیارد تومان وام مشکوک‌الوصول وجود داشت که با فشارهای کمیته تحقیق و تفحص برگردانده شد زیرا بسیاری از این وام‌ها بدون اعتبارسنجی و با تضامین بسیار ضعیف پرداخت شده بود.

خجسته با اشاره به تعیین تکلیف یک موضوع در پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید افزود: تبانی در خرید و فروش آهن قراضه توسط مسئولان مربوط با شرکت‌های شخصی صورت می‌گرفت که هر کیلو آهن قراضه را به مبلغ 325 تومان خریداری کرده و به مبلغ 850 تومان فروخته بودند که پول حاصل از این فروش 280 میلیارد تومان بود و این موضوع نیز تعیین تکلیف شد. وی تأکید کرد: در همین راستا نیز ملکی را در حدود 47 میلیارد تومان قیمت گذاری کرده بودند که ارزش واقعی آن 5 میلیارد تومان بوده که این مورد نیز از سوی کمیته و دستگاه‌های نظارتی تعیین تکلیف شد، بنابراین در این فرآیند تمام پرونده‌های تسهیلاتی به دستور قاضی در بانک دی متوقف شده و در حال بررسی است.

* بانک دی 8 هزار وام بدون تضمین قابل قبول پرداخت کرده است

این نماینده مجلس دهم با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک دی 8 هزار وام بدون تضمین قابل قبول پرداخت کرده است، تصریح کرد: با پایان سررسید این موضوع، مشخص شد که هزار و 800 میلیارد تومان وام مشکوک‌الوصول وجود دارد که با پیگیری‌های صورت گرفته، این مقدار باید برگردانده شود. خجسته ادامه داد: شرکت توسعه دیدار ایرانیان بیش از 2 هزار میلیارد تومان ارزش مالی و ملکی دارد که در سال 93 ضرر اعلام کردند اما در سال 94، 20 میلیارد تومان سوددهی دارد این در حالی است که اگر این پول را در بانک سپرده‌گذاری می‌کردند، باید بیش از 400 میلیارد تومان سود بانکی داشته باشد.

این نماینده مجلس دهم با انتقاد از برخی فشارهای سنگین و تحقیرها برای توقف بررسی این پرونده افزود: حتی در انتخابات دور گذشته نیز برخی به دنبال آن بودند که برای حضور در مجلس رأی نیاورم اما پیگیری و جلوگیری از فعالیت مفاسد اقتصادی از نقاط قوت نظام است و باید به هر نحو ممکن با سران مفاسد اقتصادی برخورد شود. خجسته با بیان اینکه آمادگی دارم در صدا و سیما تمام این موارد را مطرح کنم، تصریح کرد: به مسئولانی که برای توقف این پرونده اقدام کردند، شخصاً تذکر دادم که اگر این رویه ادامه پیدا کند، نام آنها را در مجلس مطرح می‌کنم البته در این مسیر نیز باید از رسانه‌ها به دلیل نقش‌آفرینی و همکاری در اطلاع‌رسانی تشکر کنم.

* پرونده تحقیق و تفحص نباید جناحی و گروهی شود

وی با بیان اینکه پرونده تحقیق و تفحص نباید جناحی و گروهی شود، افزود: پیشنهاد دادم که سیستم‌های اقتصادی از بنیاد شهید جدا شود و مسئولان این بنیاد تنها به انجام اقدام‌های خدماتی برای ایثارگران بپردازند، همچنین به رئیس مجلس پیشنهاد دادم از آنجایی که اکثر پرونده‌های تحقیق و تفحص بدون نتیجه باقی می‌ماند، امکانات و دستورالعمل‌های لازم را برای به نتیجه رساندن موفق اکثر پرونده‌ها در نظر بگیرند.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجلس نهم با تأکید بر اینکه تشکیلات تحقیق و تفحص‌ها باید قوی باشد، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته در یکی از بانک‌های دیگر نیز 50 هزار میلیارد تومان بلاتکلیف بوده که تعیین تکلیف کردیم بنابراین برای حفظ بیت‌المال باید دست مفاسد اقتصادی را قطع کنیم.

خجسته با اشاره به اینکه پرونده تحقیق و تفحص در شعبه 7 دادسرای کارکنان دولت در حال پیگیری است، افزود: شماری در شرف دستگیری هستند و در این دوره از مجلس اعضای فراکسیون فرزندان شهدا از من خواستند که برخورد با سران مفاسد اقتصادی را به جد پیگیری کنم. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر دست داشتن معاون پارلمانی سابق بنیاد شهید در این پرونده تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته مورد مشکوکی از دست داشتن آقای زریبافان در این پرونده به دست نیامد.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجلس نهم همچنین درخصوص بدهی بنیاد شهید به شهرداری‌ها تصریح کرد: این موضوع نیز در دادگاه در حال پیگیری است و باید گفت که سوء ‌مدیریت و ضعف در عملکرد مدیران سابق بنیاد شهید غوغا می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 21 ، تاریخ انتشار: پنج شنبه 4شهریور 1395، شماره: 6295 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین