پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
معاون گردشگری کشور با اشاره به آنکه فرصت کسب درآمد توسط تاسیسات گردشگری در نوروز ۹۹ از دست رفته است، گفت: توصیه می‌کنیم گردشگران سفرهای خود را لغو نکنند و به حالت شناور در بیاورند. ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) با اشاره به آنکه عملاً امسال (۱۳۹۹) ستاد خدمات سفر به آن شکلی که در سال‌های گذشته فعالیت می‌کرد، نتوانست فعال شود، گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از سفرها و تورها لغو شده است و اگر شاهد انجام سفر و تردد مسافران هستیم، بیشتر به منظور دید و بازدید از بستگان و خانواده یا حضور در خانه‌های دوم است.

شعار سال: ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) با اشاره به آنکه عملاً امسال (۱۳۹۹) ستاد خدمات سفر به آن شکلی که در سال‌های گذشته فعالیت می‌کرد، نتوانست فعال شود، گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از سفرها و تورها لغو شده است و اگر شاهد انجام سفر و تردد مسافران هستیم، بیشتر به منظور دید و بازدید از بستگان و خانواده یا حضور در خانه‌های دوم است. در حال حاضر بیشتر واحدهای اقامتی دارای مجوز تعطیل هستند و مسافر ندارند. البته بنا بر اعلام وزارت راه، شاهد کاهش تردد مسافران در جاده‌ها هستیم و بنابر اعلام وزارت بهداشت با ۷۳ درصد کاهش در تردد مسافران روبه‌رو هستیم که عددی بزرگ را در کاهش سفر نشان می‌دهد.

او ادامه داد: در واقع می‌توان گفت در نوروز ۹۹ سفر به معنای واقعی آن که مسافران بتوانند در اماکن اقامتی و هتل‌ها اقامت داده شوند و از اماکن گردشگری یا موزه‌ها و اماکن تاریخی بازدید داشته باشند یا از رستوران‌ها استفاده کنند، عملا اجرا نشد.

به گفته تیموری، وزارتخانه میراث و گردشگری تاکنون ابلاغیه رسمی مبنی بر تعطیلی تمامی هتل‌ها و اماکن اقامتی صادر نکرده است چراکه در ستاد ملی کرونا بر اساس تجربیات به این مهم واقف بودیم که ممکن است برخی افراد برای انجام ماموریت‌های کاری یا بنابر ضرورت‌هایی که ایجاد می‌شود و نه برای تفریح، ناچار به سفر و اقامت در مراکز اقامتی شوند؛ از این رو اگر هتل‌هایی که می‌توانند خدمات استاندارد در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ارائه دهند و تحت نظارت مسئولان و مراکز بهداشت هستند را تعطیل کنیم عملاً افرادی را که برای انجام کارهای ضروری ناچار به سفر شده‌اند را به اقامت در مراکز غیرمجاز و خانه‌های استیجاری راهنمایی می‌کنیم. این کار اشتباه است و آسیب چنین تصمیمی بیشتر خواهد بود.

معاون گردشگری ادامه داد: در ستاد ملی کرونا این پیشنهاد را اعلام کردیم تا هتل‌ها در صورت رعایت پروتکل بهداشت اجازه فعالیت داشته باشند. در این میان بسیاری از هتل‌ها به دلیل آن که مسافر نداشتند و نمی‌توانستند پروتکل بهداشتی را رعایت کنند درخواست تعطیلی ارائه دادند که با بخشنامه‌ای که از سوی وزیر میراث و گردشگری ارائه شد به آنها این اختیار داده شد تا در صورت عدم رعایت پروتکل بهداشت و علاقمندی برای تعطیلی، تعطیل کنند. از این رو شاهد تعطیلی خودجوش توسط برخی از هتل‌ها بودیم. در برخی از استان‌ها که با مشکل شیوع ویروس کرونا به صورت جدی‌تری روبرو بودند نیز استانداران برای تعطیلی هتل‌ها ورود کردند. ما نیز به دلیل آنکه هدفمان همکاری کامل با تصمیمات استانداران است همراهی لازم را داشتیم. اکنون نیز تعداد خاص و محدودی از هتل‌ها که بنا بر تجربه احساس نیاز کردیم که ضرورت دارد فعالیت آنها ادامه یابد و آنها را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی رهنمود کردیم.

او ادامه داد: بسیاری از هتل‌ها قول مساعد داده‌اند تا در صورت نیاز برای ایجاد امکان اقامت دوره نقاهت بیماران کرونایی ورود کنند. به نوعی می‌توان گفت برخی از هتل‌ها نیز به حالت استندبای برای استفاده در شرایط اضطراری قرار گرفته‌اند.

به گفته معاون گردشگری، ابلاغیه و دستورالعمل خاصی برای چگونگی و چرایی پذیرش مسافران مانند ارائه نامه برای اقامت اضطراری و... وجود ندارد و فقط انجام پروتکل‌های بهداشتی مانند سنجش تب و عدم برگزاری اجتماعات چند نفره و اجرای مسائلی که در پروتکل به آن اشاره شده، کفایت می‌کند. البته تعداد مسافران هتل‌ها در سطح کشور بسیار اندک است. عملاً هتلی وجود ندارد که بتواند ادعا کند با ظرفیت ۲۰ یا ۳۰ درصد در حال حاضر فعال است. اقامت مسافران در هتل‌ها موردی است.

تیموری تصریح کرد: در حالی که بسیاری از تاسیسات اقامتی کشور تقریبا تمام سال را به امید رونق گردشگری در نوروز سپری کرده‌اند اما اکنون نتوانستند از این فرصت برای کسب درآمد استفاده کنند و به نوعی یکی از بزرگترین فرصت‌ها برای کسب درآمد آنها از دست رفت. در این میان استان‌ها و شهرهای مختلف کشور بنا بر فعالیت سالانه در حوزه گردشگری مختلفی برای کسب درآمد از حوزه گردشگری در نوروز داشتند که اکنون تمام این فرصت‌ها از دست رفته است. اکنون می‌توان گفت خسارت وارده به حوزه گردشگری هنگفت است و تمام بخش‌های فعال در حوزه گردشگری خسارت دیده‌اند. البته این خسارت فقط مختص به ایران نیست بلکه گردشگری در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا خسارت‌های هنگفتی را متحمل شده است. دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در ابتدای سال ۲۰۲۰ این پیش‌بینی را اعلام داده بود که گردشگری در این سال با رشد ۳ تا ۴ درصدی روبرو شود اما اکنون با تعطیل شدن این حوزه و لغو تمام تورها و سفرها عملاً می‌توان گفت نه تنها این رشد اتفاق نیفتاد، بلکه با منفی شدن توسعه گردشگری در دنیا رو به رو هستیم. البته ایران به دلیل آنکه قبل از شیوع ویروس کرونا با مجموعه‌ای از اتفاقات دیگر نیز روبه‌رو بود، عمق خسارت و ضرر حوزه گردشگری وارد شده بیشتر است.

معاون گردشگری در خصوص ادامه روند بازگشت پول مسافرانی که سفرها و اقامت‌های خود را لغو و کنسل کرده‌اند نیز گفت: این روند همچنان ادامه دارد. البته درخواستی که از مسافران داریم آن است که به جای لغو و کنسل کردن سفرهای خود، آن را به حالت شناور دربیاورند و در طول سال استفاده کند. ضمن آنکه مجموعه‌ها و تاسیسات گردشگری خدمات خاصی برای دوران پس از کرونا در نظر گرفته‌اند که گردشگران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری کار ایران ایلنا، تاریخ انتشار 10 فروردین    99، کد خبر:   890283، www.ilna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین