پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۹۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی دانشگاه‌ها، زمان فارغ‌التحصیلی عده‌ای که قصد شرکت در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری را دارند با ابهام مواجه شده است.

شعار سال :با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی دانشگاه‌ها، زمان فارغ‌التحصیلی عده‌ای که قصد شرکت در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری را دارند با ابهام مواجه شده است.

 با شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی دانشگاه‌ها بسیاری از دانشجویانی که قصد دارند در آزمون‌های تحصیلات تکمیلی شرکت کنند نگران زمان فارغ‌التحصیلی خود هستند. برآوردهای آماری نشان می‌دهد که حدود نیمی از شرکت‌کنندکان این آزمون‌ها دانشجویان سال آخر هستند.

دانشجویان دوره کارشناسی و دوره کارشناسی برای اینکه بتوانند در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دوره دکتری شرکت کنند باید تا ۳۱ شهریور ماه ۹۹ فارغ‌التحصیل شوند اکنون که دانشگاه‌ها تعطیل است و آموزش‌ها به صورت مجازی در جریان است، تعداد زیادی از دانشجویان سال آخر با مشکل مواجه شده‌اند. برخی از این دانشجویان واحدهای درسی عملی و آزمایشگاهی گذرانده نشده یا قصد ارائه پایان‌نامه داشتند که با وجود شرایط جدید با ابهام روبرو شده‌اند.

البته در این زمینه محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم به دانشجویان اطمینان داده است برای اینکه این دست از دانشجویان با مشکل مواجه نشوند ترم تحصیلی تا پایان ادامه دارد.

به گفته وی؛ حذف نیمسال به دو دلیل ممکن و ضروری نبود؛ اول اینکه در مهرماه ۱۳۹۹ تعداد بسیار زیادی از داوطلبان ورود به دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و کوشش آماده شرکت در آزمون ورودی و ورود به دانشگاه یا به مقطع بالاتری در دانشگاه هستند که این امر مستلزم فارغ‌التحصیلی و خروج نسبت منطقی از دانشجویان کنونی شاغل به تحصیل است.

آهنچیان ادامه داد: در صورت حذف نیمسال، عملاً ورود این دسته از داوطلبان به مهرماه ۱۴۰۰ و در حالت خوشبینانه به بهمن ۱۳۹۹ موکول می‌شد که حتماً مورد اعتراض به حق آنها قرار می‌گرفت. دوم اینکه دانشجویان زیادی هستند که مخالف حذف نیمسال هستند. آن‌ها برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند و حذف نیمسال در حالت خوشبینانه یک سال دانش‌آموختگی آنان را به تعویق می‌انداخت.

ارائه الکترونیکی پایان‌نامه‌ها

البته برای ارائه پایان‌نامه‌ها هم در شرایط کنونی راه‌حلی در نظر گرفته شد. به گفته خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم درخصوص دفاع از پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری؛ طبق مقررات، دفاع باید حضوری انجام شود و هیئت داوران در جلسه دفاع حضور داشته باشند، اما بند ۲۰ سند معاونت آموزشی وزارت علوم مقرر داشته است که جلسه دفاع می‌تواند به صورت الکترونیکی یا نیمه حضوری برگزار شود؛ البته با رعایت سایر شرایط و ضوابط برگزاری جلسات دفاع.

تمهیدات دانشگاه آزاد اسلامی

در این مسیر دانشگاه آزاد اسلامی نیز با حفظ نیمسال جاری و ادامه آموزش‌ها به صورت الکترونیک قصد دارد که دانشجویان سال آخر با مشکل زمان فارغ التحصیلی مواجه نشوند. دانشجویان دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز می‌توانند پایان نامه خود را به صورت الکترونیک ارائه دهند.

براساس بخشنامه ابلاغی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در روز ۱۳ فروردین‌ماه ۹۹، تمامی واحدهای دانشگاهی آمادگی لازم برای ارائه فعالیت‌های آموزشی خود تا پایان نیمسال دوم تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ ارتقاء و تثبیت کنند تا در صورت ادامه روند عدم برگزاری کلاس‌های حضوری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، کلاس‌های درسی نظری به صورت مجازی برقرار و نیمسال تحصیلی فعلی بدون هیچ گونه افت کیفی و با موفقیت پایان یابد. برای ارائه دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی با توجه به در پیش بودن تابستان تدابیر لازم در موعد مناسب اتخاذ خواهد شد.

همچنین براساس بخش دیگری از این دستورالعمل؛ برگزاری جلسات دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در شرایط فعلی با توجه به ملاحظات و دستورالعمل‌های فاصله گذاری اجتماعی تا پایان فروردین ابلاغ خواهد شد.

تکلیف‌ترم تابستان

البته در این میان برخی از دانشجویان قصد داشتند تا ترم تابستان دوره تحصیلی خود را به اتمام برسانند که به دلیل تغییر تقویم آموزشی برگزاری ترم تابستان در اکثر دانشگاه‌ها با ابهام مواجه است. البته براساس سند وزارت علوم؛ دانشگاه‌ها باید زمان بندی نیمسال جاری را با لحاظ دروس عملی و کارورزی به نحوی مدیریت کنند که اولاً بازه تابستانی آموزش به ویژه برای دانشجویانی که با احتساب آن بازه، فارغ التحصیل می‌شوند لطمه نبیند و ثانیاً با تداخل برنامه نیمسال با بازه تابستان، کیفیت آموزش دانشجویان در دروس نیمسال جاری با آسیب یا اختلال مواجه نشود. همچنین برگزاری بازه تابستانی، برای ارائه دروس کارگاهی و آزمایشگاهی، دروس ناتمام و یا دروس حذف شده نیمسال جاری مجاز است.

آزمون دوره کارشناسی ارشد در روزهای ۲۲ و ۲۳ خردادماه و آزمون دوره دکتری در روز ۹ خردادماه برگزار خواهد شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:17فروردین1399،کد خبر:480955،ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
0
به نظرم همه ترم ها باید کنسل شه و برای ترم پاییز برنامه ریزی کنن همه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین