پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
پای بدهی شهردار پیشین پایتخت این بار به تلویزیون باز شد و حاشیه هایی را به همراه داشت.
شعار سال: پای بدهی شهردار پیشین پایتخت این بار به تلویزیون باز شد. پیروز حناچی، شهردار فعلی پایتخت، که مهمان برنامه «تهران 20» در شبکه پنج تلویزیون بود به پرونده بدهی‌های شهردار پیشین تهران اشاره کرد و در پاسخ به انتقادات مجری به اقدامات شهرداری تهران، گفت: «ما 50 هزار میلیارد تومان بدهی گذشتگان، روی دست‌مان مانده است. تا آن را پرداخت نکنیم، نمی‌توانیم تسهیلات جدیدی برای طرح هایمان بگیریم.»

اشاره حناچی به بدهی شهرداری تهران در دوره محمد باقر قالیباف باز می‌گردد که هم‌چنان پابرجاست و تاکنون به عنوان مشکلی اساسی و مانعی حل نشدنی پیش روی شهرداری تهران بوده است.

حناچی به نحوه انتقاد کردن مجری صداوسیما هم پرداخت و خطاب به دلاوری گفت: «آقای دلاوری شما سوئیس زندگی نمی‌کنید، در ایران زندگی می‌کنید. ما در شهرداری تهران با بدهی انباشته بیش از ۵۰ هزار میلیاردی روبرو هستیم که هرچه پرداخت می‌کنیم فقط بهره این بدهی را پرداخت می‌کنیم.»

این سخنان جنجالی شهردار تهران و بازتاب‌های آن در فضای مجازی و رسانه ها با واکنش توییتری مجری برنامه نیز روبرو شد.


محمد دلاوری، که مجری برنامه تهران 20 است، در صفحه توییتر خود از قالیباف و حناچی خواست تا برای برطرف شدن ابهامات با هم مناظره کنند.

او البته در ابتدا با بیان طعنه آمیزی، سوییس شدن سوییس را به عملکرد مدیرانش ربط داد و بعد در حمایت از شهردار اسبق تهران از شهردار کنونی خواست اگر او را مسبب کم کاری‌ها می‌داند، محمدباقر قالیباف را به دادگاه بکشاند.

او در توییتی دیگر شیوه همیشگی صداوسیما را به دو شهردار فعلی و اسبق پیشنهاد داد و نوشت: «آقای پیروز حناچی و آقای محمدباقر قالیباف شما را به یک مناظره درباره بدهی دوره قبل و اظهارات تیم جدید که ناکارآمدی‌ها را حاصل آن دوره می‌دانند، دعوت می‌کنم. اجرا هم اگر موافق باشید بر عهده من. ببینیم کدامیک از بزرگواران اعلام آمادگی می‌کنند.»

هر چند این مناظره با استقبال بسیاری روبرو شد اما توییت دلاوری نیز بی پاسخ نماند. در این ارتباط، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور و عضو شورای نظارت بر صداوسیما، در واکنش به مجری تلویزیون در توییتر خود نوشت: «در صدا و سیما یا در محیط دیگری؟ آیا سازمان برای هر یک از این دو مورد، به شما مجوز لازم را داده است یا آتش به اختیارید؟»

آشنا در ادامه به مناظره دو شهردار اشاره کرد و نوشت: «اگر کارمند سازمان باشید نمی‌توانید حتی در خارج از سازمان هم بدون مجوز سازمان مناظره‌ای را ترتیب دهید؛ اما اگر کارمند سازمان نباشید می‌توانید آتش به‌اختیار عمل کنید. اگر دو طرف بپذیرند یکی از جذاب‌ترین مناظره‌ها خواهد شد به خصوص اگر قبل از انتخابات هیات رئیسه مجلس جدید باشد.»

اشاره آشنا به انتخابات هیات رئیسه مجلس و جلسات اصولگرایان در اردیبهشت ماه است. انتخاباتی که به نظر می‌رسد به نوعی دوئل طیف‌های چهارگانه اصولگرا برای رسیدن به پست‌های کلیدی مجلس یازدهم است. حال در این شرایط پرونده بدهی‌های شهرداری تهران آن هم در صداوسیما مطرح شده است.

در این میان چهره‌های نزدیک به شهردار اسبق تهران نیز به طرح مناظره واکنش نشان دادند. توییت محمود رضوی، فعال رسانه‌ای نزدیک به قالیباف، توسط حساب توییتری قالیباف بازنشر شد.

این توییت در پاسخ به توییت مجری صداوسیما که خواستار مناظره شده، نوشته است: «موضوع بدهی شهرداری دوره مدیریت جهادی قبلا توسط آقای قالیباف در برنامه دست خط به‌طور کامل تشریح شده، ویدئوی آن هم در فضای مجازی موجود بود، حالا اینها چه ربطی به گرفتن وام از بانک آینده دارد و دوستان و آشنایان دنبال چه هستند و در زمین چه کسی بازی می کنند الله و اعلم!!!»

در واقع آنچه که از توییت محمود رضوی برداشت می‌شود، این است که قالیباف توضیحات گذشته را کافی دانسته و نیازی به برگزاری مناظره نمی‌بیند؟

شهردار اسبق تهران با حضور در برنامه تلویزیونی بدون توقف، میزان بدهی‌های شهرداری تهران در دوره مدیریتش که از سوی محمود میرلوحی، عضو شورای شهر پنجم، 69 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود را دروغ بزرگ و بازی سیاسی برای ماندن در قدرت اعلام کرده بود.

این کنش‌ها و واکنش‌ها در حالی است که بحث بدهی‌‌های شهرداری تهران به سال 95 باز می گردد. زمانی که علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر چهارم تهران، رقم بدهی شهرداری را 20 هزار و 495 میلیارد تومان اعلام کرد. یک سال بعد با شهردار شدن محمدعلی نجفی، میزان بدهی ها 30 هزار میلیارد تومان اعلام شد که موجب انتقاد جریان سیاسی رقیب یعنی اصولگراها به ویژه اعضای شورای شهر چهارمی ها به او شد.

در این میان چندی بعد رسانه‌ها از ارسال ۱۲ پرونده جداگانه از تخلفات شهرداری از سوی نجفی، شهردار وقت تهران، به قوه قضائیه خبر دادند. خبری که از سوی مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورای شهر پنجم نیز تایید شد.

در بحبوحه این جنجال‌های شورای شهر چهارم و پنجم بود که محمود میرلوحی، عضو شورای شهر پنجم، سال گذشته یعنی در شهریور ماه سال 98 با انتشار اسناد بدهی‌های شهرداری تهران در دوره قبل که شهردار تهران آن را در اختیار شورای شهر قرار داده بود، مبلغ آن را ۶۹ هزار میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد که همه آن ۶۹ هزار میلیارد تومان مربوط به دوره پیشین مدیریت شهری است و حناچی نیز گزارش این بدهی‌ها را برای رئیس‌جمهور فرستاده است.

هر چند پیروز حناچی از زمان روی کارآمدن در شهرداری تلاش کرد پرونده بدهی‌های شهردار اسبق را بدون حاشیه پیگیری کند اما حضور او در یک برنامه تلویزیونی و به چالش کشیده شدن اقدامات شهرداری از سوی مجری صداوسیما، به نظر می‌رسد پرونده بدهی شهردار پیشین تهران- آن هم در آستانه انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم- را مجددا گشوده است. به عبارتی برای او دردسرساز شده است. ماجرایی که برای افکار عمومی و مردم روشن نشده و می‌خواهند بدانند، چه نوع مدیرانی برای آنها نمایندگی خواهند کرد.



در این ارتباط، شهربانو امانی، عضو شورای شهر پنجم به برنا، می‌گوید: «بعد از 2 سال و نیم روی کارآمدن شورای پنجم، باید به بسیاری از مسائل در ارتباط با پرونده بدهی های شهردار اسبق تهران پاسخ داده شود. من هم از مناظره دفاع می‌کنم هرچند ما را متهم به فرافکنی در این شرایط می‌کنند. همانگونه که برای میرلوحی در ابتدای دوره پنجم شورا حکم دادگاهی بریدند چراکه گفته بود:" مدیریت شهرداری در گذشته دچار مشکل بود و تصمیمات غیرکارشناسی گرفته شد. " هرچند گزارش بازرسی کل کشور به شورای نگهبان هم ارسال شد اما نتیجه‌ای نداد. از این رو حل نشدن این مسائل موجب بی‌اعتمادی و از دست دادن سرمایه های اجتماعی کشور می شود.»

او عنوان کرد: «در واقع بخش مهمی از بدهی‌ های شهرداری، بدهی هایی است که به ارث رسیده و متأسفانه درآمدزایی نیز نداشته است. لذا شهرداری را بعد از 12 سال با یک صندوق خالی و بدهی های انباشته شده به دوره جدید تحویل دادند. علاوه بر آن در مورد تخلفاتی که رخ داده، شورا نمی تواند ورود پیدا کند و علی الاصول باید قوه قضاییه برای تنویر افکار عمومی و شفاف سازی ورود پیدا می کرد.»

پیش از این محمود میرلوحی نیز در این ارتباط با اشاره به گزارشات سازمان بازرسی کل کشور به خبرنگار سیاسی برنا گفته بود: «تا جایی که بنده اطلاع دارم و بخشی از فهرست گزارش‌ها و شکایت‌های بازرسی کل کشور را دیده‌ام، در مورد قالیباف شاهدم و پرونده‌های مفتوح را نیز دیده‌ام که هنوز تعیین تکلیف نشده است. در بسیاری از گزارش‌هایی که صورت گرفته برای او منع تعقیب صادر شده است که البته به نظرم این هم جای بحث و بررسی مجدد می‌تواند داشته باشد. با توجه به اینکه بعضی از محکمه‌ها و بازپرسی‌ها تغییر کردند در بسیاری از پرونده‌ها از جمله پرونده املاک نجومی می‌توان آنها را مجددا نگاه کرد.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1399 ، کدخبر: 986997 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین