پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
صندوق بازنشستگی شهرداری تهران است که با وجود اینکه ۱۰ شرکت شامل شرکت عمرانی کارکنان، عمران تهاتر، خودرو سرویس شهر، هادیان شهر، موسسه معین، هلدینگ میلاد شهر، بیمه میلاد شهر، واسپاری میلاد شهر، تهران شفق پرشیا و عمران شهر طوبی را در زیرمجموعه خود دارد، اما حتی یک برگه صورت مالی از فعالیت خود و شرکت‌های زیرمجموعه منتشر نمی‌کند.

شعار سال:در تیرماه سال ۱۳۹۳ مجلس با الحاق بند ۵ به ماده ۶ اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب سال ۱۳۸۷، همه شرکت‌های عمومی، خصولتی و شبه‌دولتی را ملزم به ارائه صورت‌های مالی به سازمان بورس کرد. این قانون در تیرماه سال ۱۳۹۴ و شهریور ۹۵ نیز موردبازنگری قرار گرفت و با الزاماتی بیشتری به سراغ این شرکت‌ها آمد.

در همین راستا سازمان بورس نیز در اواخر دی‌ماه سال ۹۵ یک ضرب‌الاجل یک‌ماهه برای ارائه اطلاعات مالی شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای عمومی و شبه‌دولتی تعیین کرد که براساس آن؛

 اگر این موسسات اطلاعات‌ شرکت‌های زیرمجموعه خود را به سازمان بورس ارائه نمی‌کردند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف می‌شد اسناد مالی این شرکت‌ها را که از سازمان بورس مجوز ندارند، ثبت نکند. بانک مرکزی باید حساب‌های بانکی این شرکت‌ها را مسدود می‌کرد و مدیران شرکت‌های شبه‌دولتی که اطلاعات خود را منتشر نمی‌کنند، طبق قانون مجرم شناخته می‌شدند.

اما حالا ۳۹ ماه از آخرین ضرب‌الاجل یک‌ماهه سازمان بورس و ۵ سال از مصوبه قانونی مجلس می‌گذرد و طی این مدت سازمان‌ها و نهادهای عمومی کمترین توجهی به این موضوع نداشته‌اند.

یکی از نمونه‌های جالب‌توجه در این زمینه، صندوق بازنشستگی شهرداری تهران است که با وجود اینکه ۱۰ شرکت شامل شرکت عمرانی کارکنان، عمران تهاتر، خودرو سرویس شهر، هادیان شهر، موسسه معین، هلدینگ میلاد شهر، بیمه میلاد شهر، واسپاری میلاد شهر، تهران شفق پرشیا و عمران شهر طوبی را در زیرمجموعه خود دارد، اما حتی یک برگه صورت مالی از فعالیت خود و شرکت‌های زیرمجموعه منتشر نمی‌کند. شفافیت در صندوق مذکور از آنجایی مهم است که به جهت اجرایی نشدن قانون تعارض منافع در کشورمان، همواره شائبه دسترسی شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی به رانت و اطلاعات ویژه وجود دارد که همین امر خود محل فساد است.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی نود اقتصادی،تاریخ 3 اردیبهشت 1399،کدخبر:2130121،www.90eghtesadi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین