پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۷۳۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
خیز دولت برای فروش سهام خود در بانک‌ها در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی که شهریور پارسال منتشر شد، ۹ بانک ایران زیان‌ده هستند و میزان زیان انباشه آنها به ۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده است و خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده که این رقم معادل بیش از «تمام اسکناس‌ها و سکه‌های در دست مردم» است.

شعار سال :خیز دولت برای فروش سهام خود در بانک‌ها در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی که شهریور پارسال منتشر شد، ۹ بانک ایران زیان‌ده هستند و میزان زیان انباشته آنها به ۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده است و خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده که این رقم معادل بیش از «تمام اسکناس‌ها و سکه‌های در دست مردم» است.

بانک تجارت که دولت سهمی چشمگیر در آن دارد، با زیان انباشته ۱۱ هزار میلیارد تومانی مواجه است و دومین بانک بزرگ زیان‌ده ایران است.

به رغم اینکه بانک تجارت به‌عنوان بانکی نیمه خصوصی معروف است، اما ۱۷‌ درصد سهام بانک تجارت در اختیار دولت است و ۴۰‌ درصد این سهام به سهام عدالت تعلق دارد که آن هم در واقع در مالکیت دولت است.

شرکت سرمایه‌گذاری «صباتامین» که مدیریت سهام سازمان تامین اجتماعی را بر عهده دارد نیز در بانک تجارت مدیریت نزدیک به هشت درصد سهام را به‌عهده دارد. همچنین پنج ‌درصد سهام بانک تجارت به ‌صورت وکالتی در اختیار سازمان خصوصی‌سازی کشور است. به عبارتی، در عمل کنترل ۷۰ درصد سهام بانک تجارت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت است.

بانک صادرات نیز در میان بانک‌های زیان‌ده قرار دارد و دولت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم کنترل بیش از ۵۸ درصد سهام آن را بر عهده دارد.

این بانک با زیان انباشته ۸.۵ هزار میلیارد تومان مواجه است.

خبرگزاری ایرنا شهریور پارسال گزارش داد عملکرد بانک‌های حاضر در بورسی که اطلاعات آنها در دسترس بوده است نشان می‌دهد در بین آن‌ها، ۱۱ بانک کشور سود انباشته و ۹ بانک زیان انباشته دارند؛ مجموع زیان انباشته این بانک‌ها بیش از پنج برابر سود انباشته آنها است.

این گزارش می‌افزاید بانک‌ها که توان پرداخت سود به سپرده‌گذاران ندارند هرساله بر میزان زیان انباشته آنها افزوده می‌شود.

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین