پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۱۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
این یادداشت پاسخی است به مطلبی با عنوان "سه دروغ بزرگ تولیدکنندگان بذرهای تراریخته" منتشره در تاریخ 23 فروردین 1399 پایگاه خبری الف. در این یادداشت به طور خلاصه ادعا شده است که سه هدف اصلی جامعه جهانی در مورد محصولات تراریخته یعنی "افزایش تولید"، "کاهش مصرف سموم" و "بهبود ایمنی و سلامت محصولات" از طریق مهندسی ژنتیک و تولید محصولات ترایخته "دروغ بزرگ" بوده است.

شعار سال :

دکتر سارا هجری؛ متخصص فیزیولوژی گیاهی- انجمن ایمنی زیستی ایران

با وجود سابقه واردات و مصرف سالیانۀ بیش از 10 میلیون تن محصولات تراریخته در ایران طی قریب به 16 سال گذشته و سکوت رضایت‌آمیز محافل منتقد و مخالف این نوع محصولات طی این سال‌ها، از زمان مطرح شدن ضرورت تولید داخلی محصولات تراریخته از اواخر سال 1394 و حرکت ملی به سمت استقلال اقتصادی، جریان‌سازی و هجمه کم سابقه‌ای علیه اصل فناوری مهندسی ژنتیک و فراورده‌های تراریخته صورت گرفته است که اوج نمود آن را در تبلیغات برند خاصی از روغن نباتی در روزهای اخیر، شاهد هستیم. این یادداشت پاسخی است به مطلبی با عنوان "سه دروغ بزرگ تولیدکنندگان بذرهای تراریخته" منتشره در تاریخ 23 فروردین 1399 پایگاه خبری الف. در این یادداشت به طور خلاصه ادعا شده است که سه هدف اصلی جامعه جهانی در مورد محصولات تراریخته یعنی "افزایش تولید"، "کاهش مصرف سموم" و "بهبود ایمنی و سلامت محصولات" از طریق مهندسی ژنتیک و تولید محصولات ترایخته "دروغ بزرگ" بوده است.
سه هدف بالا و دلایل علمی دیگر موجب شده است که این محصولات هم‌اکنون در 200 کشور دنیا مصرف شوند به نحوی که نوع غیرتراریختۀ برخی از این محصولات در کشورهایی مانند آمریکا، اتحادیه اروپا، برزیل، آرژانتین و هندوستان دیگر وجود ندارد (شکل 1 و 2). برای مثال بر اساس آمار رسمی در سال 1397، از 9 میلیون تن ذرت وارداتی، بیش از 7.5 میلیون تن رسما تراریخته اعلام شد، در حالی که بررسی آزمایشگاه‌های رسمی و معتبر کشور نشان داد مابقی این ذرت که غیرتراریخته اعلام شده بود به ویژه واردات از مبدأ اوکراین نیز تراریخته بوده است. فارغ از اینکه دروغ بودن ادعای نویسنده محترم با افزایش 110 برابری سطح زیر کشت این نوع محصولات در تعارض است، دلیلی وجود ندارد اگر این فواید برای محصولات تراریخته وجود نداشت، این چنین مورد استقبال تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سراسر جهان قرار بگیرد. بنابراین در این یادداشت مستندات علمی در مورد واقعی بودن موارد سه‌گانه یاد شده یعنی افزایش تولید، کاهش مصرف سموم و سلامت بیشتر این نوع محصولات ارائه می‌شود.

سه دروغ بزرگ فناوری هراسان

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین