پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۳۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
محصولات تراریخته در سراسر جهان مورد بررسی دقیق نظارتی و آزمایشات ایمنی قرار می گیرند تا به امروز 3000 دانشمند و هم چنین سازمان بهداشت جهانی ایمنی محصولات تراریخته برای سلامت انسان و نقش آن بر محیط را مورد بررسی قرار داده و تائید کرده اند. با وجود این شواهد علمی هنوز اختلافات سیاسی و اجتماعی در مصرف محصولات تراریخته پابرجاست.
شعارسال: در اقتصاد آنچه تعیین‌کننده ارزش هر کالایی است، میزان کمیابی آن است. افزایش تصاعدی شمار رسانه‌ها و بمباران اطلاعاتی مخاطبان از سوی آن‌ها باعث شده است که عنصر کمیاب در حوزه اقتصاد رسانه، به جای اطلاعات، توجه مخاطبان به رسانه‌ها و اطلاعات ارسالی از سوی آن‌ها باشد. کمیابی توجه، سبب پدید آمدن نظریه جدیدی درباره ماهیت اقتصاد به نام «اقتصاد توجه» شده است. (فرهنگی و همکاران.۱۳۸۹). رسانه با مخاطب زنده است و مهم‌ترین نکته در مورد مخاطب، نوع، میزان و تـداوم توجه او به رسانه است به این ترتیب یکـی از شـاخص هـای اصـلی ارزیـابی عملکـرد رسانه، میزان جذب و نگهداشت توجه مخاطبان است.

این مقاله به تعریف اطلاعات نادرست (disinformation) و اطلاعات ناقص (misinformatin) و نقش آن در کسب درآمد توسط شرکت‌های سودجو می‌پردازد. سایت‌هایی که با خبر‌های زرد در جهت بالا بردن تعداد مخاطب خود هستند و براساس میزان بازدید تبیلغ می‌کنند. این مطالعه ۹۴,۹۹۳ مقاله منتشر شده در رابطه با محصولات تراریخته را آنالیز کرده است و نتایج نشان می‌دهد که تعداد کمی از سایت‌های طرفدار درمانگری بوسیله گیاهان دارویی و محالفان تراریخته بیش‌ترین مخاطب را داشته اند و این سایت‌ها اکنون بعنوان رسانه در رابطه با محصولات تراریخته به شمار می‌آیند و در سایر موارد هم بحث و جدل‌های سیاسی و اجتماعی در جهت عدم حمایت از محصولات تراریخته گام بر می‌دارند. این در حالیست که محصولات تراریخته در سراسر جهان مورد بررسی دقیق نظارتی و آزمایشات ایمنی قرار می‌گیرند و تا به امروز ۳۰۰۰ دانشمند و هم چنین سازمان بهداشت جهانی ایمنی محصولات تراریخته برای سلامت انسان و نقش آن بر محیط را مورد بررسی قرار داده و تائید کرده اند. با وجود این شواهد علمی هنوز اختلافات سیاسی و اجتماعی در مصرف محصولات تراریخته پابرجاست.

همانطور که Jeremy Rifkin اقتصاد دان و نظریه پرداز آمریکایی، که ۳۰ سال مبارزه با محصولات GMO در کارنامه کاری خود دارد، می‌گوید: “می دانید مبارزه با محصولات تراریخته کجا شکل گرفت: در دفتر کار من”. نمونه‌ی بارز اعتراف ساخت اطلاعات نادرست. برای مخالفت با محصولات تراریخته باید در دفتر کار بررسی انجام شود یا در آزمایشگاه و طی سال‌ها تحقیق؟ این مطالعه نشان می‌دهد عمده مخالفت‌ها از سوی طرفدارن استفاده از محصولات دارویی طبیعی (مانند روازاده‌ها و تبریزیان‌ها در کشور خودمان) است و سایت‌های پرطرفدار تبلیغاتی را راه اندازی کرده اند و با هزینه‌های گزاف سعی در پخش اطلاعات نادرست (disinformation) علیه محصولات تراریخته دارند.
 
میلتون فریدمن اقتصاددان و برنده جایزه صلح نوبل توصیه کرده است که به منظور درک انگیزه یک فرد یا سازمان به دنبال فهم منافع شخصی آن‌ها باشید. استفاده از این فناوری به منظور افزایش ذاتی مقاومت در برابر آفات گیاهی، نیاز به استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی را کاهش می‌دهد و این تهدیدی است برای فروش گسترده مواد غذایی ارگانیک. علاقه‌ی شخصی پرقدرتی برای صنعت اعتراض وجود دارد تا به تحریک جنون‌آمیز در مورد خطرات ادعایی (اطلاعات نادرست) و یا فرضی در مورد محصولات تراریخته بپردازند. این سازمان‌های خصوصی براساس هراس بالقوه خودشان از پیشرفت‌های علمی و فناورانه و برخلاف منافع عمومی به اهداف مختلفی حمله می‌کنند.
 
رسانه‌ها نقش کلیدی در مشروعیت بخشیدن به این سازمان‌ها دارند و حتی گاهی برخی از آن‌ها گمراه‌کننده‌تر از جنبش‌های مخالف با فناوری هستند. اطلاعات نادرست نحوه عمل شرکت‌ها را تغییر می‌دهد. مجموعه جدیدی از رقبا وجود دارد که با حمایت از کمپین‌های جایگزین (مانند کمپین سبک زندگی سالم!) از اختلال و نابسامانی بوجود آمده در نوآوری‌های اجتماعی و اقتصادی استفاده می‌کنند و سود می‌برند. نمونه‌های بارز این فناوری هراسی در کشورمان در مخالفت با تولید ملی محصولات تراریخته وجود دارند.

توضیح مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران بر این باور است که راه تعالی کشور و تامین امنیت غذایی از طریق استفاده از همه فناوری‌ها مانند کشاورزی ارگانیک، کشاورزی بومی و سنتی، کشاورزی علمی و پیشرفته و استفاده از مهندسی ژنتیک و تراریخته‌ها می‌گذرد؛ بنابراین جنگ دیگر افروخته‌ی بین فناوری‌های مختلف مانند اصلاح‌نباتات با ارگانیک یا موارد مشابه را فاقد اصالت تلقی کرده و بر این باور است که همه قابلیت‌های کشاورزی ارگانیک، کشاورزی علمی، اصلاح نباتات، کشاورزی سنتی، مهندسی ژنتیک و استفاده از تراریخته‌ها باید در جای خود به بهترین نحو مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

 فایل اصلی مقاله را از اینجا دریافت نمایید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از مرکز اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۸۶۰۰، irbic.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
0
سلام به نظر می رسد در نوشتن این گزارش یک سویه و متهم کردن دانشمندان منتقد و در مقابل دفاع از کمپانی های مافیایی تراریخته که منافع هزاران میلیارد دلاری در توسعه تراریخته دارند یک بی انصافی کامل صورت گرفته هزاران مقاله و اسناد معتبر دقیقابر عکس اهداف این مقاله را نشان می دهد مایه تحیز است که شعارسال بجای بررسی صادقانه اطلاعات اینچنین دانشمندان مستقل را مورد هدف قرار داده واز منافع کلان کمپانی های مافیایی صهیونیستی و لابی مدافع تراریخته در کشور دفاع می کند هیچ هدفی جز توسعه واردات و کشت و مصرف تراریخته در ایران ندارند و واقعا مایه شگفتی شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین