پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
مرغ ارگانیک یکی از محصولاتی است که متقاضیان بسیاری دارد و در ایران نیز چند سالی است محصولاتی با این نام عرضه می‌شود. اگرچه بسیاری معتقدند این موضوع ادعایی بیش نیست.

شعارسال: هرازگاهی تبلیغاتی را در برخی رسانه‌ها یا در فضای مجازی می‌شنویم یا می‌خوانیم مبنی بر عرضه و فروش مرغ ارگانیک؛ موضوعی که ذهن خوانندگان این مطالب را درگیر می‌کند که آیا واقعاً چنین مرغی وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد، ویژگی‌های آن چیست. باید گفت طی سال‌های گذشته تقاضا برای استفاده از محصولات ارگانیک در جوامع مختلف بسیار بالا رفته است و مصرف‌کنندگان بسیاری حاضر هستند با پرداخت چندین برابر پول بیش‌تر به این نوع محصولات دسترسی داشته باشند. مرغ ارگانیک یکی از این محصولات است که متقاضیان بسیاری دارد و در ایران نیز چند سالی است محصولاتی با این نام عرضه می‌شود. اگرچه بسیاری معتقدند این موضوع ادعایی بیش نیست، چرا که پرورش مرغ ارگانیک شرایط خاص و نهاده‌هایی مخصوص نیاز دارد که در کشور این شرایط و نهاده‌ها مهیا نیست.

در همین ارتباط دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ به بازار گفت: لازمه ارگانیک‌بودن یک محصول این است که در تأمین نهاده‌های مورد نیاز برای عمل‌آوری و پرورش آن، محصول تراریخته‌ای استفاده نشده نباشد، این در حالی است که نهاده‌هایی همچون ذرت و کنجاله سویا که در داخل کشور توزیع می‌شود، معمولاً تراریخته است.

علی صابری با تأکید بر این‌که شرط اصلی در تولید ارگانیک این است که از هیچ‌گونه نهاده تراریخته‌ای استفاده نشده باشد، اظهارداشت: بعید می‌دانم در سیستم‌های صنعتی ما امکان فراهم‌سازی چنین شرایطی وجود داشته باشد.

 

مرغ‌های تولیدی در جامعه عشایر را می‌توان ارگانیک نامید

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ خاطرنشان کرد: می‌توان این گونه گفت که مرغ‌هایی که در جامعه عشایری پرورش می‌یابد، می‌تواند ارگانیک باشد. علاوه بر این، در آن دسته از روستاهایی که عموماً از خوراک فرموله‌شده استفاده نمی‌کنند و طیور غالباً در فضای روستا و مراتع زندگی می‌کنند، معمولاً ارگانیک هستند. اگرچه باید توجه داشته باشیم که بحث ارگانیک خود دارای گرید و درجه‌بندی‌های مختلفی است و بسته به نوع تغذیه تفاوت دارد.

صابری افزود: با این وجود همان‌طور که می‌دانید، جامعه عشایر اصولاً طیور را برای تأمین نیازهای خود تولید می‌کنند و بعید می‌دانم تولیدی انبوه برای عرضه در بازارها داشته باشند؛ بنابراین نمی‌توان با صراحت اعلام کرد که در بازار مرغ ارگانیک عرضه می‌شود، مگر این‌که شخص خودش اقدام و مستقیماً از عشایر مرغ خریداری کند.

وی ادامه داد: با این وجود در کشور زمینه سوءاستفاده همیشه وجود دارد و هر چیزی که به اصطلاح گل کند، عده‌ای زمینه سوءاستفاده را نیز فراهم می‌کنند؛ بنابراین مردم باید حواسشان جمع باشد و هر مرغی را به نام ارگانیک خریداری نکنند.

 

دامپزشکی بر تولید مرغ صنعتی بدون آنتی‌بیوتیک نظارت دارد

علاوه بر عرضه مرغ‌های به اصطلاح ارگانیک در بازار، شاهد هستیم که اخیراً مرغ‌هایی تحت عنوان «سبز» یا مرغ بدون آنتی‌بیوتیک نیز عرضه می‌شود که طرفداران خاص خود را دارد. با این وجود، تولید چنین محصولی نیز قاعدتا نیازمند وجود یک‌سری زیرساخت‌ها است.

صابری در این خصوص نیز گفت: با توجه به این‌که تولید مرغ ارگانیک در کشور میسر نیست و در مورد ارگانیک نمی‌توان با قاطعیت اظهار نظر کرد، لذا لفظ ارگانیک را در جامعه به مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تغییر دادیم.

وی تصریح کرد: مرغ صنعتی بدون آنتی بیوتیک در واقع مرغی است که سعی پرورش‌دهنده بر این است که در طول دوره پرورش از آنتی‌بیوتیک برای درمان آن استفاده نکند. این در حالی است که لازمه عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک هم این است که مرغدار زمینه بروز بیماری را در واحد تولیدی خود کنترل کند و نگذارد مرغ مبتلا به بیماری‌های ویروسی شود و به این ترتیب نیازی به خوراندن آنتی‌بیوتیک به طیور خود نداشته باشد.

دبیر انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ در خصوص بحث‌های نظارتی بر تولید این نوع محصول نیز اظهار داشت: بر تولید مرغ صنعتی بدون آنتی‌بیوتیک سازمان دامپزشکی نظارت دارد که با بازدیدهای دوره‌ای که در طول پرورش انجام می‌دهد، تأیید می‌کند که طی دوره پرورش به هیچ وجه به مرغ آنتی‌بیوتیک خورانده نشده است.

وی گفت: جالب است بدانید تجویز مرغ بدون آنتی‌بیوتیک عموماً برای بیماران سرطانی که حساسیت بدنشان بسیار  بالا است، بهتر از بقیه مرغ‌هایی است که از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اند، چون احتمال آسیب‌زدن به بدن این افراد بسیار کم‌تر می‌شود. البته منعی برای خوردن دیگر مرغ‌ها هم برای این افراد نیست، چون حتی اگر این طیور بیمار شده باشند و آنتی بیوتیک به آن‌ها خورانده شده باشد، بعد از سپری‌شدن دوره گذار خطری برای این افراد ندارند.

صابری در خصوص مدت زمان دوره گذار نیز خاطرنشان کرد: اگر تا ۱۰روز قبل از کشتار، مرغ آنتی‌بیوتیک خورده باشد، قطعاً آنتی‌بیوتیک دفع شده است و آن مرغ هیچ عوارضی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت و دامپزشکی کشور برای رفع نگرانی مردم یک پروتکل دارد.

وی ادامه داد: در واقع به همین دلیل ما در پرورش مرغ گوشتی محدودیت استفاده از آنتی‌بیوتیک را ۱۰روز قبل از کشتار ایجاد کرده‌ایم و این محدودیت غالباً رعایت می‌شود، چون دامپزشکی در بازدیدهای دوره‌ای که انجام می‌دهد، این مسأله را کنترل می‌کند.

 

مرغ ارگانیک در کشور متولی ندارد

صابری با بیان این موضوع که تولید مرغ صنعتی بدون آنتی‌بیوتیک زیر نظر دامپزشکی است، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در کشور هست، امکان پرورش مرغ ارگانیک را صفر می‌دانیم، لذا سازمان و متولی مشخصی برای نظارت و کنترل بر تولید مرغ ارگانیک در کشور نداریم، مگر این‌که تشکل‌هایی باشند که داعیه این را داشته باشند که در آن صورت هم باید مدارک خود را برای اثبات این ادعا که مرغ ارگانیک قابلیت تولید در کشور را دارد، ارائه بدهند.

این فعال صنعت طیور تاکید کرد: چون امکان تأمین نهاده‌های بومی یا تغییر جهش داده نشده در کشور وجود ندارد، مرغ ارگانیک نداریم. از سوی دیگر  در حال حاضر محصولاتی که در صنعت کشاورزی عرضه می‌شود معمولاً تراریخته است، چون به عنوان مثال با ژن ذرت اولیه نمی‌توانستیم به اصطلاح شکم هشت میلیارد نفر را سیر کنیم؛ به همین دلیل متخصصان جهان برای افزایش تولید اقداماتی انجام داده‌اند که نتیجه‌اش محصولات تراریخته است.

 

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:17 شهریور ۱۳۹۹، کدخبر:-، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین