پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
در مورد علت کیفیت پائین و بعضا نامطلوب خمیر برخی نانوایی‌ها مسائل مختلفی دخیل بوده که یکی از مهمترین آنها سن غلات است.سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است؛ این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی سبب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می‌شود.
شعارسال:در مورد علت کیفیت پائین و بعضا نامطلوب خمیر برخی نانوایی‌ها مسائل مختلفی دخیل بوده که یکی از مهمترین آنها سن غلات است.
 
سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است؛ این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی سبب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می‌شود.
 
فهیمه طاهری؛ مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در این زمینه اظهار داشت: حشرات سن به دانه‌های گندم در حال رشد حمله می‌کنند و به همراه بزاق خود آنزیم‌های پروتئولتیکی را به داخل دانه تلقیح می‌کنند. فعالیت پروتئولتیکی آنزیم‌های موجود در آرد گندم سن زده در خواص فیزیکی خمیر و پخت آن آشکار می‌شود.
 
وی ادامه داد: در اثر فعالیت آنزیم پروتئاز ساختمان گلوتن را می‌شکند و در اثر آن خمیر نرم می‌شود که یک اثر تضعیفی بر گلوتن را نشان می‌دهد. خمیر تهیه شده از چنین آردی کیفیت لازم را ندارد.

طاهری افزود: با توجه به اینکه سن گندم یکی از عوامل خسارت‌زا بوده و سبب کاهش عملکرد می‌شود و اینکه سن غلات در دو مرحله سن مادر و پوره خسارت ایجاد می‌کند کارشناسان  شبکه مراقبت با رصد و کنترل مستمر مزارع و اطلاع‌رسانی به موقع به کشاورزان و در نتیجه مبارزه در زمان مناسب سهم به سزایی در تولید و تحویل  گندم پاک و عاری از سن زدگی دارند.
 
مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان مشهد تاکید کرد: در سال گذشته 50هزارو 770 تن گندم پاک با 0٫27 درصد سن‌زدگی تحویل سیلو شده که این بیانگر تلاش و همت مسئولان و کارشناسان شبکه مراقبت است و این دستاورد گامی موثر در حرکت اقتصادی کشور به سمت خودکفایی در گندم مورد نیاز تولید نان و امنیت غذایی آحاد جامعه است.
 
معاون رئیس سازمان و  مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز در این زمینه می‌گوید: با توجه به اهمیت محصول گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور، حفظ این محصول از گزند آفات و بیماری‌ها یکی از دغدغه‌هایمسئولان است.
 
طهماسبی‌زاده بیان کرد: از مهمترین آفات زراعی که این محصول را تهدید می‌­کند سن گندم است، با توجه به شرایط جوی موجود و مبارزه با تهدیدات سن غلات و در راستای آماده سازی و به روزرسانی تجهیزات و امکانات در مواجهه با آفت مذکور مانوری در مزرعه نمونه آستان قدس رضوی  برگزار شد.
 
وی تصریح کرد: ردیابی آفت سن گندم در مزارع و کشاورزی شهرستان و به حداقل رساندن آفت و بهره‌برداری حداکثری و افزایش راندمان و عملکرد مطلوب در تولید گندم از اهداف ما است.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  تسنیم  ،تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت   1399،کدخبر:  2259407،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین