پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۲۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
با تصویب طرح راهبردی توس در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، روح تازه ای در کالبد این منطقه تاریخی دمیده شد تا با مشخص شدن ضوابط شهرسازی در آن، بسیاری از مشکلات این منطقه و به ویژه سردرگمی 40 هزار ساکن آن رفع شود.

شعار سال:با تصویب طرح راهبردی توس در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، روح تازه ای در کالبد این منطقه تاریخی دمیده شد تا با مشخص شدن ضوابط شهرسازی در آن، بسیاری از مشکلات این منطقه و به ویژه سردرگمی 40 هزار ساکن آن رفع شود. در این بین برخی سودجویان نیز دندان طمع را برای سودجویی و زمین خواری در این منطقه تیز کرده اند، غافل از این که به گفته عضو شورای شهر مشهد طبق طرح راهبردی مصوب و طرح تفصیلی که در دست تهیه است، به هیچ وجه اجازه تفکیک اراضی کشاورزی بزرگ مقیاس این منطقه داده نخواهد شد و مردم باید درباره  این موضوع و فریب سودجویان هوشیار باشند.
«سیدمسعود ریاضی» در این باره به «خراسان رضوی» می گوید : منطقه توس قرار است یک فضای فرهنگی باشد، بر همین اساس اصل اول در طرح تفصیلی این خواهد بود که محوریت آن جا فرهنگ باشد. به گفته ریاضی، دومین نکته این است که در طرح تفصیلی توس ،افق جمعیتی حداکثر 62 هزار نفر در نظر گرفته خواهد شد که مشاور طرح موظف به در نظرگرفتن این شرط خواهد بود. این عضو شورای شهر ادامه می دهد : منطقه توس با 3600 هکتار مساحت حدود 10 درصد کل مساحت مشهد را شامل می شود که هم اینک 40 هزار نفر در روستاهای آن ساکن هستند، طبق طرح تفصیلی این جمعیت حداکثر به 62 هزار نفر افزایش خواهد یافت که برای منطقه ای با آن وسعت گسترده، جمعیت بسیار ناچیزی است. بر این اساس ظرفیت ارائه خدمات به ساکنان منطقه نیز به نسبت این جمعیت پیش بینی خواهد شد و بیش از آن اتفاق نخواهد افتاد. رئیس کمیسیون ویژه توسعه و به سازی توس شورای شهر درباره سومین اصل مهم در طرح تفصیلی می گوید : اصرار بر این است که زمین های کشاورزی بزرگ مقیاس باقی بماند و تفکیک نشود که این اصل مهم در طرف تفصیلی لحاظ خواهد شد، این کار اجازه نمی دهد زمین های زراعی تفکیک شود و جلوی بسیاری از زمین خواری ها را نیز خواهد گرفت.
مردم فریب نخورند، زمین های کشاورزی تفکیک نمی شود
این عضو شورا در پاسخ به سوال ما درباره ابعاد مد نظر برای زمین های کشاورزی بزرگ و کوچک مقیاس هم می گوید : زمین های زیر یک هکتار شامل ممنوعیت تفکیک نخواهد بود، البته تعداد این زمین ها بسیار کم است و می توانند از مزیت های طرح های راهبردی و تفصیلی بهره مند شوند. ریاضی بر این نکته هم تاکید می کند که باید به مردم اطلاع رسانی شود تا فریب عده ای را نخورند و به این فکر نباشند که زمین های بزرگ کشاورزی منطقه توس در آینده  قابل تفکیک خواهد بود، چرا که طرح تفصیلی به هیچ وجه اجازه چنین کاری را نخواهد داد.
امیدوار به تداوم همکاری شهرداری با میراث فرهنگی در تهیه طرح تفصیلی
اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی که مسئولیت رسمی و قانونی حفاظت از منطقه تاریخی توس را بر عهده دارد هم طرح راهبردی توس را طرحی جامع و قابل دفاع می داند. «مرجان اکبری» معاون میراث فرهنگی استان در گفت وگو با ما اظهار می کند :  نکته مهمی که هم اینک وجود دارد، تهیه طرح تفصیلی برای این محدوده بزرگ تاریخی است، عرصه شهر تاریخی توس 360 هکتار و منطقه حریم آن 3240 هکتار است که با توجه به این وسعت، نیازمند دقت کافی مشاور برای تهیه طرح تفصیلی است،  این منطقه کاملا فرهنگی و تاریخی است و باید طرح تفصیلی آن از زاویه باستان شناسی، مرمت و احیای آثار تاریخی تهیه شود. وی ادامه می دهد : طبق قانون، ما به عنوان متولی حفاظت از میراث فرهنگی، باید در تدوین طرح تفصیلی اعمال نظر لازم را داشته باشیم، بر همین اساس امیدواریم کار به بیراهه نرود وبه همین روالی که تا کنون پیش رفته و جلسات کارشناسی به خوبی برگزار شده، در ادامه نیز همین روند ادامه یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  روزنامه خراسان ، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1399، کد خبر: 701903،www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
0
0
با سابقه ای که از شهرداری مشهد در تراکم فروشی و بلند مرتبه سازی وجود دارد واضح چه اتفاقی قرار بیافتد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین