پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
خطه زرخیز خراسان رضوی از دیرباز در حوزه کشاورزی و دام و طیور سرآمد و شهره بوده و در زمینه تولیدات این بخش به عنوان یکی از استان‌های مهم و اصلی محسوب می‌شود، در این میان جهش تولید به عنوان شعار و رویکرد امسال هدف مورد پیگیری حوزه کشاورزی این استان است.
شعارسال: اقتصاد مقاومتی از یکی، دو سال گذشته مورد توجه و هدف برنامه‌های پیشرفت در بخش‌های مختلف قرار گرفته است و امسال با تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت جهش در تولید، برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف به سوی راه‌های موثرتر در این زمینه گرایش یافت که بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور در کنار بخش صنعت و خدمات از این مسیر مستثنی نیست.

در این میان در کنار همه شیوه‌های کشت و زرع، کشت گلخانه‌ای دورنمای مطلوب‌تر و آینده روشن‌تری را تجربه خواهد کرد و علت آن نیز افزایش توانمندی کشاورزان در این زمینه و پیشرفت دانش بشری در این عرصه است.

اجرای سیاست‌های هوشمندانه و نوین در حوزه کشت و زرع بخش کشاورزی از جمله گرایش به شیوه‌های نوین کشت موجب می‌شود در بحرانی‌ترین شرایط تولید در این بخش دغدغه‌ای از این نظر وجود نداشته باشد.

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع معادل هفت درصد مساحت کل کشور شامل ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و ۲ هزار و ۵۴۰ روستاست. این استان همچنین با ۸.۱ درصد جمعیت کشور ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفر جمعیت در قالب ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار دارد که یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از این جمعیت در روستا‌های استان سکونت دارند.

خراسان رضوی دارای یک میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است. این استان مقام اول کشور در تولید زعفران، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم تولید انار و مقام چهارم کشور در تولید انگور را در اختیار دارد.

رتبه اول کشور در تولید زیره و مقام نخست در تولید گوشت قرمز، رتبه دوم در تولید تخم مرغ، مقام سوم در تولید شیر و مقام چهارم در تولید گوشت مرغ نیز نشان از جایگاه این استان در حوزه کشاورزی و دام و طیور است.

ثروت بخش کشاورزی خراسان رضوی

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه بخش کشاورزی این استان به عنوان یکی از بزرگترین ومهمترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور با برخورداری از ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های وسیع حدود یک میلیون هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی دارد گفت: این استان دارای بیش از ۱۴ میلیون واحد دامی است که رتبه اول کشور است.

محمدرضا اورانی افزود: در مجموع خراسان رضوی با تولید بیش از هفت میلیون تن تولید انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان با ارزش ناخالص اقتصادی بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد ریال جایگاه تعیین کننده در اقتصاد ملی و استان دارد و نقش مهمی در تامین نیاز‌های حیاتی جامعه، امنیت غذایی، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع و ایجاد اشتغال ایفا نموده است.

وی ادامه داد: برآورد سطح زیر کشت اراضی زراعی و باغی استان حدود یک میلیون هکتار است که از این مقدار بیش از ۶۲۷ هزار هکتار زراعی و حدود ۳۶۲ هزار هکتار باغی است. بر اساس آمار تخمینی، استان خراسان رضوی در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش ۲۱ درصدی سطح زیرکشت دارد.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برآورد تولید محصولات زراعی و باغی استان نیز بیش از پنج میلیون و ۹۰۲ هزار تن می‌باشد که از این مقدار بیش از چهار میلیون و ۸۲۸ هزار تن محصولات زراعی و حدود یک میلیون و ۷۳ هزار تن محصولات باغی است و بر اساس همین اطلاعات تولید محصولات زراعی و باغی استان رشد چهار درصدی دارد.

وی افزود: ارزش ناخالص اقتصادی استان در سال گذشته بیش از ۳۳۰ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال بود که جایگاه تعیین کننده‌ای را به این استان داده است.

اورانی ادامه داد: بیشترین سهم ارزش ناخالص تولید در زیر بخش تولیدات باغی است که ۴۲ درصد کل ارزش تولیدات استان را دارد. بعد از آن فرآورده‌های دامی استان بیش از ۳۸ درصد از ارزش ناخالص تولید استان را دارد.

وی گفت: تلاش داریم در حوزه تولیدات بخش کشاورزی و سطح زیر کشت جهش و افزایش منطقی توام با پشتوانه کارشناسی در استان داشته باشیم.

توجه به حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در فرآوری و ارزش افزوده تولیدات بخش کشاورزی افزود: در سال جهش تولید توجه به این حوزه یکی از برنامه‌های مهم در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۳۹۷ تعداد ۹۳۶ واحدصنعتی در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی از سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی پروانه بهره‌برداری دریافت نمودند ادامه داد: این واحد‌ها در ۵۰ رشته مختلف صنایع تبدیلی و غذایی فعالیت داشته‌اند و ظرفیت اسمی تولید در این واحد‌های صنعتی سالانه بالغ بر پنج میلیون و ۸۵۹ هزار تن می‌باشد.

اورانی گفت: تا پایان آذر ماه پارسال نیز هزار و ۷۴ واحدصنعتی در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی از سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی پروانه بهره‌برداری دریافت کردند که ظرفیت اسمی تولید در این واحد‌های صنعتی سالانه بالغ بر هفت میلیون و ۱۲۲ هزار تن می‌باشد.

وی افزود: بیشترین تعداد واحد‌های صنایع تبدیلی و غذایی مربوط به شهرستان‌های مشهد، نیشابور، چناران و کاشمر است. در مجموع ۶۲.۵ درصد کل کارخانه‌های صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی استان در این چهار شهرستان قرار دارد.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه تا پایان آذر ماه پارسال ۲۶۶ فقره پروانه طرح توسعه صنایع تبدیلی و غذایی صادر شده است ادامه داد: سرمایه ثابت این صنایع ۱۴ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال بوده و ظرفیت اسمی آن‌ها یک میلیون و ۳۷۲ هزار تن ثبت شده است.

وی گفت: تعداد اشتغال ایجاد شده این واحد‌ها تا پایان آذر ماه پارسال برای سه هزار و ۹۷ نفر می‌باشد.

اورانی افزود: با تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌توان شاهد افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده در زمینه تولیدات و محصولات زراعی، باغی، دام و طیور بود که با هدف تحقق اهداف مد نظر در سال جهش تولید از این بخش حمایت خواهیم کرد.

جهش در کشت گلخانه‌ای

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه توسعه کشت متراکم و گلخانه‌ای از پارسال در فهرست اولویت‌های بخش کشاورزی این استان بوده است گفت: گلخانه و ترویج این روش کشت یکی از سیاست‌های محوری و بخشی از طرح‌های مصوب اقتصاد مقاومتی است.

علی ساربان افزود: امسال تعهد افزایش تولید با افزایش سطح ۱۵۰ هکتار کشت گلخانه در استان داریم و پیش‌بینی می‌کنیم از این رقم جلوتر خواهیم رفت.

وی ادامه داد: این استان از نظر سطح زیر کشت گلخانه در سال ۹۲ رتبه دهم کشور را داشت که با توجه به این بخش و افزایش سطح زیر کشت هم اکنون به رتبه دوم دست یافته است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با برخورداری از ظرفیت‌هایی مانند یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار و ۱۴.۶ میلیون واحد دامی و تولید بیش از ۱۰ درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی کشور در حوزه کشت گلخانه نیز توانسته است اقدامات خوبی انجام دهد.

وی افزود: صرفه جویی مصرف آب در کشت گلخانه‌ای جادویی است به طوری که در کشت گلخانه‌ای مصرف آب نسبت به کشت سنتی ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و تولید محصول خارج از فصل، مقاومت محصول و مصون بودن باغ‌ها از تنش‌های محیطی از جمله گرما، سرما و تگرگ از دیگر مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است.

ساربان ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۵ طبق برنامه ۶ ساله ساخت ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی به ساخت ۴۳۵ هکتار کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: هم اکنون هزار و ۲۰۰ بهره‌بردار گلخانه در این استان فعالیت دارند.

۳۲ پروژه جهش تولید در کشاورزی خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ۹۲ پروژه جهش تولید در حوزه اقتصاد مقاومتی مربوط به هشت دستگاه اجرایی مشخص و پس از تصویب در استان به ستاد ملی فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تهران ارسال شده است گفت: ۳۲ پروژه از این تعداد مربوط به حوزه کشاورزی است.

علی رسولیان افزود: این پروژه‌ها مربوط به حوزه‌های دام و طیور، کشتارگاه‌ها، صادرات محصولات دامی، نوغانداری، تولید شیر، قنوات، منابع آب، تولید مرغ و تخم مرغ، تامین نهاده‌های دامی، گیاهان دارویی، مبارزه با آفات، توسعه و ایجاد باغات، میراث فرهنگی، بوم گردی، خدمات بین راهی، برق رسانی و گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، بهره‌برداری از انرژی خورشیدی، تولید محصولات غذایی، تولید لوازم خانگی، بازسازی و نوسازی صنایع است.

وی ادامه داد: برخی از این پروژه‌ها تامین اعتبار شده و به عنوان پروژه‌های پیشنهادی خراسان رضوی برای دریافت اعتبار بیشتر به ستاد ملی فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی یکی از وجوه زیربنایی در اقتصاد استان است، جهش تولید در این بخش می‌تواند ثمرات اقتصادی فراوان به همراه آورد.

جهش در توسعه مکانیزاسیون

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت توسعه مکانیزاسیون و تاثیر آن در بهبود تولیدات و حجم تولید در این بخش گفت: معرفی تسهیلات خط اعتباری مرحله هفتم به مبلغ ۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال جهت توسعه وضعیت مکانیزاسیون استان معادل ۱۹۳ درصد سهمیه ابلاغی در سال گذشته بود.

ساربان افزود: در سال گذشته هزار و ۶۲ میلیارد ریال تسهیلات در این حوزه پرداخت شد که برای خرید هزار دستگاه انواع تراکتور، ۱۷ دستگاه کمباین برداشت غلات و ۸۲۵ دستگاه انواع ادوات دنباله بند و تجهیزات هزینه شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ضریب مکانیزاسیون استان از ۱.۷۵ اسب بخار در هکتار به ۱.۸۶ اسب بخار ارتقا یافت ادامه داد: در سال جهش تولید افزایش واگذاری تسهیلات جهت خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ماشین‌های کشاورزی هدفگذاری شده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال بیشتر به دنبال تامین دستگاه‌های دنباله‌بند مانند بذرکار، پهپاد سمپاشی و کمباین غلات، پنبه و چغندر هستیم تا به این ترتیب شاهد پوشش و کاهش بسیاری از هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت و مقدار تولیدات باشیم.





شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، کد خبر:۸۳۸۱۶۱۵۱، تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹، www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین