پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
رئیس جهاد کشاورزی مشهد گفت: از حدود ۷ هزار هکتار اراضی مبتلا شده به سن گندم، در ۶ هزار هکتار عملیات پاکسازی و مبارزه انجام‌ شده است.

شعارسال: ابوالفضل عباسپور اظهار داشت: مساحت سطح کشت گندم و جو در شهرستان مشهد به ترتیب 13هزار هکتار و 14 هکتار است همچنین 25 هزار هکتار گندم و 8 هزار هکتار جو به صورت کشت دیم در مشهد وجود دارد.

وی افزود: در راستای با مبارزه با آلودگی سن گندم، بیماری‌ها و آفات، از حدود 7 هزار هکتار اراضی مبتلا شده به سن گندم 6 هزار هکتار عملیات پاکسازی و مبارزه انجام‌ شده و هزار هکتار دیگر نیز پس از رفع گل‌ولای و فراهم سازی شرایط تردد کشاورزان و ماشین آلات سم پاشی می‌شود.

عباسپور با اشاره به اینکه 4 اکیپ متشکل از کارشناسان کشاورزی منطقه را رصد و با کشاورزان رایزنی می‌کنند گفت: بیش از 3500 هکتار برای مبارزه با شته، 20هزار و 600 هکتار برای مقابله با علف‌های هرز سم پاشی شده و عملیات سم‌پاشی برای مبارزه با پوره سن گندم از ششم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی مشهد تصریح کرد: برای جبران آلودگی هر تن گندم‌سن زده باید آن را با 8 تن آرد سالم مخلوط کنیم تا تاثیر سوء آن را بر پروتئین گندم برطرف کنیم.

عباسپور با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی متولی تولید غذای سالم است خاطرنشان کرد: دوره ماندگاری سم‌های استفاده شده بسیار کوتاه است و پس از دو نوبت آبیاری آثار سم از گیاه زدوده می‌شود در نتیجه هیچ تاثیر منفی بر سلامت غذایی و محیطی نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه سن گندم ملخ یکی از آفات عمومی در محضولات کشاورزی است گفت: سم مورد نیاز را دولت تهیه کرده و با همکاری وزارت تعاون به صورت اقساط 4 ماهه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است همچنین در راستای مدیریت اقتصادی از سم‌های دو منظوره برای مبارزه همزمان با سن گندم و شته استفاده می‌شود.

عباسپور ادامه داد: در آب‌ و هوای مرطوب امکان نفوذ بیماری سیاهک نیز وجود دارد که آمادگی مبارزه با آن را نیز داریم.

رئیس جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه بهترین زمان سم پاشی فصل زمستان است تصریح کرد: آفات بطور طبیعی در مراتع تغذیه می‌کنند اما تغیبر کاربری اراضی و از بین بردن مراتع سبب سرازیر شدن آفات به دشت مشهد و اراضی کشاورزی می‌شود و افزایش مشکلات مبارزه با سن گندم و غیره می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار2 اردیبهشت ماه 1395، کدخبر1053817  www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین