پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
سبزوار دارای 455 و 13 واحد مرغ تخمگذار است با فعالیت مرغداران این منطقه 21 درصد نیاز گوشت استان خراسان رضوی و 12 درصد تولید گوشت کشور تامین می شود.

شعار سال: بیش از 100 واحد مرغداری هم اکنون در بخش ششتمد فعال است متاسفانه اکثر بهره برداران این صنعت از اوضاع کاری خود راضی نیستند که طی یک دهه گذشته بیش از 25 درصد مرغداری های این منطقه تعطیل و یا در شرف تعطیلی است.

احمد صحرایی به عنوان قدیمی ترین فرد فعال در صنعت مرغداری اظهار کرد: بازار خرید و فروش مرغ در حال حاضر بسیار اسفبار است افزایش قیمت ذرت و سویا و سوء استفاده دلالان از اوضاع نابه سامان بازار باعث شده تا سود اصلی این صنعت همیشه به جیب دلالان رود.

وی افزود: مرغداران نقدینگی لازم برای خرید جوجه و آذوقه لازم را ندارند و مجبورند برای تامین سویا و ذرت به سمت دلالان بروند .قیمت خرید یک جوجه یک روزه هزار و 180 تومان و آذوقه آن ۱۴۰۰ در هر کیلو است.

صحرایی قیمت تمام شده یک مرغ گوشتی را 4 هزار تومان بیان کرد و گفت: به لحاظ اینکه دلالان از ابتدای دوره آذوقه مورد نیاز را در اختیار مرغدار قرار داده اند قیمت مرغ را با کسر 25 درصد از قیمت اصلی از مرغدار خریداری می کند و این نوع معامله برای مرغدار توجیه اقتصادی ندارد.

رضا ششتمدی فعال دیگر این حوزه ادامه داد: بیش از 20 سال است که در بخش ششتمد مرغدار هستم افزایش قیمت نهاده های طیور با قیمت تمام شده همخوانی ندارد این مابه التفاوت باعث شده تا در پایان هر دوره متضرر شوم.

فعالیت این واحدها در منطقه باعث اشتغالزایی جوانان زیادی شده است طی این سال ها 20 درصد مرغداری های بخش ششتمد تعطیل و باعث بیکار شدن جوانان شده است خرید قیمت مرغ منصفانه نیست درآمد اصلی آن بیشتر در دست دلالان است و مرغدار کارگر است که هیچ درامدی از زحمت سالانه خود نمی برد.

همچنین تامین سوخت مرغداری ها در فصل زمستان بسیار دشوار است در هر دوره 45 هزار لیتر سوخت در مرغداری ها مصرف می شود که این رقم در فصل سرما افزایش پیدا می کند.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به مقام نخست شهرستان در تولید گوشت مرغ اظهار کرد: سبزوار با 455 واحد مرغ گوشتی و 13 واحد مرغ تخمگذار 21 درصد نیاز گوشت استان خراسان رضوی و 12 درصد تولید گوشت کشور را تامین می کند.

منصور برغمدی کمبود نقدینگی و تسهیلات ارزان قیمت، عدم استقبال از گاز رسانی واحدهای طیور بدلیل بلال بودن هزینه ها، کمبود نهاده های ارزان قیمت ، عدم استقبل از بیمه واحدهای دام وطیور، عدم تناسب تخصیص اعتبارات و تامین نهاده ها با آمار واحدها را از جمله مشکلات صنعت طیور در شهرستان بیان کرد.

وی با اشاره به صنعتی شدن 50 درصد مرغداری های منطقه گفت: جهاد کشاورزی با در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی درصدد به روز کردن تمامی این واحدها است .

برغمدی یکی از مشکلات مهم مرغداری ها را تامین سوخت مورد نیاز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بحث جایگزینی گاز با گازوئیل مطرح است به لحاظ اینکه گاز دار کردن واحدها نیازمند صرف هزینه 200 میلیونی است معمولا تامین این هزینه از عهده مرغداران خارج است.

این مقام مسئول تصریح کرد: شرکت گاز با شرکت فرآورده های نفتی توافقنامه ای برای گازدار کردن واحدهای مرغداری و صنایع بخش کشاورزی دارد ولی متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده استولی پیگر هستیم تا این توافقنامه اجرائی شود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار ادامه داد: برای کاهش هزینه سوخت و اتوماسیون مرغداری ها طرحی با همکاری دانشگاه حکیم به صورت آزمایشی در سه واحدمرغداری اجرا شده است که خوشبختانه اجرای آن 75 درصد مصرف انرژی را در واحدها کاهش داده است.

برغمدی تاکید کرد: این طرح به محض اینکه به تولید انبوه برسد در تمامی مرغداری های شهرستان اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست های اصلی جهاد کشاورزی در حوزه دام و طیور حذف دلالان است متاسفانه زحمت را مرغدار متحمل می شود اما سود نهایی به واسطه گران می رسد در راستای حذف این افراد پیگر تقویت شرکت تعاونی مرغداران هستیم این شرکت ها باید زنجیره تولید خود را از پرورش ، کشتار، ذخیره و صادارت فعال نمایند

برغمدی اظهار کرد: همچنین مرغداران بایستی بر افزایش کیفیت در تولید مرغ با وزن کمتر که حرف نخست را در رقابت صادارت می زند تلاش کنند.

برغمدی اظهار کرد: هر واحد مرغداری به طور مستقیم و غیر مستقیم برای 12 نفر ایجاد شغل کرده است به لحاظ اینکه در منطقه ششتمد تعداد 100 واحد مرغداری فعال هستند 400 نفر در این مراکز کار می کنند که باید با تقویت و بهینه سازی ، کاهش مصرف انرژی و بالا بردن کیفیت و کاهش تلفات از تعطیلی واحدها جلوگیری نماییم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سبزه وار نیوز، تاریخ انتشار 6 بهمن 1394، کد مطلب: 11876: www. sabzevarnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین