پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
روزنامه خراسان در ویژه نامه شماره 3139خراسان رضوی روز دوشنبه،گزارشی با عنوان ' 31قصه شب های سرد پاییزی ، غصه ساکنان 1311 روستای بدون گاز ' منتشر کرده است.


شعارسال : گاز یکی از نعمت های خدادادی است که با شروع فصل سرما اهمیت وجود آن بیش از گذشته احساس می شود.

در استان خراسان رضوی نیز بر اساس جدول آماری که روابط عمومی شرکت گاز استان در اختیار روزنامه خراسان قرار داده است، تعداد روستاهای واجد شرایط گاز دار شدن دو هزار و 558 روستاست.
از این تعداد هزار و 247 روستا تاکنون از نعمت گاز برخوردار شده اند و عملیات گاز رسانی به تعداد 697 روستا نیز در دست اقدام است.

همچنین دراین جدول اعلام شده که تعداد 75 شهر تحت پوشش شرکت گاز استان قرار دارد که تاکنون 71 شهر گاز دار شده اند و سه شهر نیز در دست اقدام است.

بر اساس این آمار تاکنون هزار و 311 روستا و سه شهر واجد شرایط در استان خراسان رضوی محروم از نعمت خدادادی گاز هستند.

تاکنون گزارش های زیادی از شهرهای مختلف درباره وضعیت روستاهای محروم از گاز تهیه شده است. هر چند اقدامات خوبی در گازرسانی به روستاهای دور و نزدیک انجام شده است اما کافی نیست.
به خصوص با توجه به این که توسعه روستاها می تواند عامل مهمی در کاهش مهاجرت روستاییان باشد. 
با همه این اوصاف شایسته است، مسئولان مربوط در این زمینه اقدامات موثرتری انجام دهند تا مردم روستاهای خراسان رضوی با توجه به شروع فصل سرما در کنار خانواده های خود از نعمت گرما برخوردار باشند. 

* 60 روستای شهرستان قوچان محروم از گاز طبیعی

بخش مرزی باجگیران در شمال شهر قوچان در منطقه ای کوهستانی واقع شده است.

این منطقه با مردمانی سخت کوش و مقاوم با داشتن آب و هوای خوش و معتدل در تابستان و جاذبه های طبیعی و بکر در مناطق گردشگری و تاریخی همچون 'رهورد' و منطقه گردشگری نمونه 'دره شمخال'، دارای زمستان های بسیار سرد با سرمای زودهنگام و طولانی مدت است.

این بخش از نعمت گاز محروم مانده است و مشکلات سرما و تامین سوخت برای مردم این بخش یکی از مسائلی است که همواره گلایه های ساکنان آن را به دنبال داشته است.

با توجه به این که شهرستان قوچان از دو بخش باجگیران و مرکزی تشکیل شده و حدود 183 روستا تحت پوشش این دو بخش قرار دارد که به 123 روستا گازرسانی شده اما 60 روستای دیگر نیز از نعمت گاز محروم اند.

البته در بخش باجگیران حدود 30 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که همه روستاها از نعمت گاز محروم اند.در بخش مرکزی نیز 153 روستا وجود دارد که 30 روستا از این تعداد هنوز از گاز طبیعی محروم هستند.


* نیاز جدی به گاز

'فیضی' یکی از اهالی بخش مرز باجگیران دراین باره می گوید: پروژه های گازرسانی برای نقاط سردسیر و کوهستانی باید در اولویت قرار گیرد اما این مسئله برای منطقه باجگیران عملیاتی نشده است.
از طرفی گازرسانی به روستاها به ماندگاری روستاییان در روستاها کمک خواهد کرد.
'عباس زارعی' نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان قوچان در این باره می افزاید: خط انتقال گاز از روستای 'زوباران' در بخش مرکزی قوچان تا روستاهای بزرگی مانند 'رهورد' و روستاهای در مسیر آن حدود 20 کیلومتر فاصله دارد.

اما با این شرایط روستایی همچون 'رهورد' که از لحاظ تاریخی و گردشگری نیز اهمیت دارد از نعمت گاز بی بهره است.'محسن بایسته' دهیار روستای 'قاچکانلو' نیز در این باره می افزاید : این روستا از بزرگ ترین روستاهای بخش باجگیران در فاصله 20 کیلومتری شهر قوچان است که همراه با دیگر روستاهای واقع در این مسیر همچنان از نعمت گاز بی بهره است.

وی خاطر نشان کرد: برخورداری مردم روستاها از نعمت گاز یک نیاز جدی و از مطالبات مردم است.
وی به روستاهایی از جمله 'دولت خانه'، 'حاجی نصیر'، 'یادگار'، 'شرف'، 'امام وردی خوان'، 'پاکتل'، 'شیرزن'، 'جوزان' و 'قره جقه' اشاره می کند و می گوید: این روستا ها فاصله چندانی با خط لوله گاز ندارند اما همه این روستا ها از نعمت گاز محروم اند.'جوادی' بخشدار باجگیران نیز می افزاید : محرومیت این بخش از نعمت گاز و مشکلات سوخت رسانی و تامین نفت برای مردم روستاها ، همواره یکی از دغدغه های مسئولان بوده است. 

* 53 روستا در حال گاز رسانی

فرماندار قوچان نیز در خصوص گازرسانی به شهر مرزی باجگیران و روستاهای این بخش می گوید : با توجه به صعب العبور بودن مسیر و ارتفاعات موجود، گازرسانی به این منطقه از سه طریق ، گاز رسانی از طریق کشور همسایه (ترکمنستان) ، گازرسانی از استان خراسان شمالی و احداث مخازن گاز مایع در نقاط مختلف در حال بررسی ، مطالعه و امکان سنجی است و به محض اتمام مطالعات، طراحی پروژه آغاز و اقدامات برای تامین اعتبار انجام خواهد شد.

'علیرضا قامتی' خاطرنشان کرد : گازرسانی در حوزه روستایی این شهرستان تا قبل از سال 1392 به تعداد 49 روستا بوده است که از سال 92 تا کنون تعداد 21 روستا گازرسانی شده است.

وی تصریح می کند : در منطقه 'داغیان' 19 روستا وجود دارد که در هفته دولت کلنگ زنی این روستاها انجام شد و هم اکنون تجهیز کارگاه توسط پیمانکار انجام شده و عملیات گاز رسانی در حال اجراست. 
منطقه 'شفیع' و 'ینگه قلعه هودانلو' نیز شامل 34 روستاست که به زودی کلنگ زنی این مناطق برای گاز رسانی انجام می شود.

فرماندار قوچان خاطر نشان کرد : در سال 92 شاخص گازرسانی شهرستان 8/26 درصد بوده که در این تاریخ نسبت به شاخص استان 2/22 درصد کاهش داشته است که با انجام پروژه های گازرسانی شاخص شهرستان این میزان به 3/38 درصد رسیده است که با گازرسانی به 53 روستای در دست اقدام این شاخص به بیش از 66 درصد خواهد رسید

* 96 روستای صالح آباد محروم از نعمت گاز

منطقه صالح آباد 96 روستا دارد که متاسفانه تاکنون به هیچ کدام از این روستا ها گازرسانی نشده است.
البته در هفته دولت 32 روستا برای گاز رسانی کلنگ زنی و همچنین عملیات گاز رسانی به دو روستای مهدی آباد و سقر چشمه نیز آغاز شده است.

طبق قرار داد اعلام شده قرار است تا ابتدای زمستان امسال این دو روستا از نعمت گاز برخوردار شوند.
یکی از اهالی روستای 'درخت بید' منطقه صالح آباد در این باره می گوید: روستاهای 'شوراب' و 'درخت بید' منطقه صالح آباد حدود 200 خانوار هستند.

اما هنوز از نعمت گاز محروم اند. ' غلامرضا علی میرزایی ' می افزاید: روستا های 'شوراب' و 'درخت بید' در نزدیکی خط لوله گاز صالح آباد قرار گرفته اند که از مهر سال 91 مردم روستا فکر می کردند در مرحله نخست گازرسانی به روستاهای منطقه قرار خواهند داشت ولی متاسفانه این دو روستا در فاز یک عملیات گازرسانی قرار نگرفته اند در نتیجه باعث گلایه مردم روستا شده است.

وی خاطرنشان می کند: روستاهای 'شوراب' و 'درخت بید' اولین روستاهای منطقه صالح آباد هستند که در مسیر خط لوله انتقال گاز از مزداوند سرخس به صالح آباد واقع شده اند و مردم از مسئولان انتظار دارند تا عملیات گازرسانی به این دو روستا در اولویت قرار گیرد.

وی اظهار می دارد: مردم این روستاها در زمستان برای تهیه سوخت زمستانی با بیشترین مشکل مواجه اند و به علت وجود جاده نامناسب روستا ، تانکرهای حمل مواد نفتی یا به روستاها نمی آیند یا با بی رغبتی و اصرار فراوان به روستا ها مراجعه می کنند .

* مهاجرت روستاییان

یکی از اهالی روستای 'قشه توت' می گوید: تعداد زیادی از اهالی روستای قشه توت به خاطر نبود گاز طبیعی در روستا به صالح آباد یا شهرهای مجاور مهاجرت کرده اند که این مهاجرت همچنان ادامه دارد.
'موسی مرادی' می افزاید: وقتی مردم برای تهیه سوخت زمستانی با مشکل مواجه اند و هزینه تهیه سوخت زمستانی برای آن ها به مراتب از هزینه مصرف گاز طبیعی بیشتر است مجبور می شوند به مهاجرت به شهر صالح آباد و شهرهای مجاور روی بیاورند.

وی خاطرنشان می کند: کشاورزان و دامداران برای این که زندگی بهتری داشته باشند به شهرهای اطراف صالح آباد مهاجرت می کنند.

حتی از کشاورزی یا دامداری خود منصرف شده اند و حاشیه نشینی در شهرها را ترجیح می دهند. 
وی اظهار می کند: مردم روستا ها در زمستان برای تهیه سیلندر گاز مایع و نفت سفید با مشکل مواجه اند و در طول فصل های سرد سال در منطقه صالح آباد همچون سایر مناطق استان خراسان رضوی به دلیل افزایش تقاضا با کمبود گاز مایع و نفت سفید مواجه اند.

مرادی خاطرنشان می کند: از مسئولان انتظار داریم برای گازرسانی به روستای قشه توت سرعت عمل داشته باشند تا مردم روستا نیز همچون شهروندان صالح آباد بتوانند از نعمت گاز طبیعی بهره مند شوند.

* مشکل تهیه سوخت

یکی از ساکنان روستای 'گوش لاغر' به خبرنگار ما می گوید: اهالی روستا با فرا رسیدن فصل سرما با مشکلات زیادی مواجه می شوند که هزینه سنگین خرید و تهیه نفت سفید یکی از این مشکلات است.
' محمد جواد احمدی فر ' می افزاید: تهیه سیلندر گاز مایع در طول سال و به خصوص در زمستان برای مردم مشکل است .

وی خاطرنشان می کند: روستای گوش لاغر در محور صالح آباد سه راهی مشهد - سرخس واقع شده است که خط لوله گاز شهر صالح آباد نیز در همین محور قرار دارد و ما بی صبرانه منتظر اجرای عملیات گازرسانی به روستای گوش لاغر هستیم.

یکی از اهالی روستای بنی تاک نیز به خبرنگار ما می گوید: روستای بنی تاک دارای جمعیتی حدود 2 هزار و 100 نفر است که با توجه به فاصله 45 کیلومتری این روستای پرجمعیت با مرکز بخش ( صالح آباد) و وجود روستا در منطقه ای کوهستانی و سرد نیاز مبرمی به گاز طبیعی دارد .

'منصور دوستدار' می افزاید: وجود گاز طبیعی در روستای بنی تاک و روستاهای تابعه باعث رفع بسیاری از مشکلات روستاییان و کاهش هزینه های این روستاها در فصل های سرد سال می شود.

* کلنگ زنی 32 روستا

بخشدار صالح آباد در خصوص گازرسانی به روستاهای منطقه صالح آباد به خبرنگار ما می گوید: عملیات گازرسانی به روستاهای 'سقرچشمه' و 'مهدی آباد' آغاز شده است و به زودی گاز طبیعی به این دو روستا خواهد رسید.

' حسن زنگویی' می افزاید: جهان آباد ملکی، یکه توت، قشه توت و جعفریه تا پایان امسال از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد و با توجه به وجود ایستگاه های مختلف گاز در منطقه صالح آباد، گازرسانی به 32 روستای منطقه صالح آباد تا قبل از موعد مقرر ( 15 ماهه فاز اول که از شهریور ماه آغاز شده است) انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان می کند: عملیات اجرایی گازرسانی به سایر روستاهای منطقه صالح آباد نیز در قالب فازهای 4،3 و 5 تا قبل از دهه فجر امسال آغاز خواهد شد.

وی اظهار می کند: شرکت گاز خراسان رضوی هم اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار برای اجرای فازهای 4،3 و 5 روستاهای منطقه صالح آباد است.

وی می افزاید: اجرای فازهای یک و دو عملیات گازرسانی به روستاهای منطقه صالح آباد با اعتباری حدود 185 میلیارد ریال آغاز شده است و پیش بینی می شود اجرای فازهای 4،3 و 5 نیز به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز داشته باشد.

وی با بیان این که وجود گاز طبیعی باعث پایداری سکونت روستاییان و مهاجرت معکوس خواهد شد ، خاطرنشان می کند: وجود گاز طبیعی و طرح جدید دولت مبنی بر شرکت های مشارکتی توسعه روستایی باعث بازگشت روستاییان به روستاها خواهد شد.

رئیس شرکت گاز شهرستان تربت جام در خصوص گازرسانی به روستاهای منطقه صالح آباد می گوید: عملیات گازرسانی به روستاهای منطقه صالح آباد در فاز یک در محور صالح آباد- سه راهی مشهد، سرخس 26 روستا، در محور صالح آباد تربت جام 5 روستا و محور صالح آباد سد دوستی یک روستا انجام می شود. 
'امیر فرزانه ' می افزاید: در مجموع در فاز یک 4 هزار و 200 خانوار از روستاییان منطقه صالح آباد از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد و هزینه تقریبی تمام شده هر علمک گاز در منطقه صالح آباد 45 میلیون ریال است.

* 68 درصد روستاهای سرخس،ازنعمت گازمحروم اند

60 سال پیش که اولین فعالیت اکتشافی در منطقه خانگیران سرخس به وقوع پیوست ، پیش بینی می شد که این منطقه قطب اقتصاد و تولید انرژی در شمال شرق کشور شود و شش استان کشور را در بخش های صنعتی، اقتصادی، عمرانی و...متحول کند.سال 62 پالایشگاه گاز خانگیران سرخس با حضور مقام معظم رهبری افتتاح شد و برای اولین بار روشنایی و گرما با سوختن ماده ای به غیر از چوب و نفت به خانه های مردم راه پیدا کرد. 
هم اکنون نیز بیش از 32 سال از عمر پالایشگاه گاز خانگیران سرخس می گذرد.این واحد صنعتی 16 میلیارد متر مکعب گاز را فراوری و با تولید ثروت ، میلیاردها تومان درآمد را روانه خزانه کشور می کند.
این در حالی است که شهرستان سرخس 73 روستا دارد. اما آن چه جای تاسف است، با گذشت بیش از سه دهه و آن هم در فاصله چند کیلومتری از خط لوله گاز ،همچنان 50 روستای شهرستان سرخس از این نعمت خدادادی بی بهره اند. به نوعی 68 درصد روستاهای سرخس محروم از گاز هستند.

مدیر عامل شرکت گاز استان: عملیات گاز رسانی به 697 روستا در حال انجام است

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی درباره شاخص روستاهای واجد شرایط گاز رسانی به خراسان گفت:با توجه به مصوبه اعلام شده، روستاهایی که جمعیتی بالای 20 خانوار داشته باشند و هزینه گاز رسانی به هر خانوار روستایی کمتراز 60 میلیون ریال باشد در اولویت گازرسانی هستند.
حبیب ا... صادقی درباره روستاهایی که زیر 20 خانوار هستند، افزود:درا ین زمینه تاکنون از سوی وزارت نفت دستورالعملی صادر نشده است.

وی درباره آمار وضعیت شهرها و روستاهای واجد شرایط اظهار کرد: تعداد دو هزار و 558 روستا واجد شرایط تحت پوشش شرکت گاز استان قرار دارد که تاکنون از این تعداد به هزار و 247 روستا گاز رسانی شده است و عملیات گاز رسانی به 697 روستا نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد:ضریب برخورداری روستاهای گاز دار با احتساب روستاهای در دست اقدام 86 درصد است.
صادقی درباره تعداد شهرهای بدون گاز گفت:75 شهر تحت پوشش شرکت گاز قرار دارند که تا الان به 71 شهر گاز رسانی شده و عملیات گاز رسانی به سه شهر نیز در دست اقدام است.

همچنین یک شهر با 123 خانوار جزو شهرهای فاقد توجیه اقتصادی برای گاز رسانی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی ، تاریخ انتشار دوشنبه 11 آبان 1394 ، کد مطلب : 81821613 (4963170) : www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین