پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
کودک آزاری از جمله آسیب‌های اجتماعی است که به دلیل تاثیرات عمیق و منفی آن بر شخصیت کودک و سلامت جامعه، باید مورد ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.
شعار سال: با تعطیلی مهد‌های کودک و بازگشایی ادارات، سایت دیوار مملو شده است از درخواست پرستار کودک در خانه و مراکز نگهداری از کودکان، بنابراین اگر روند استخدام پرستار اینگونه بدون هیچ قانونی ادامه پیدا کند احتمالا باید منتظر آغاز موجی از کودک آزاری‌ها باشیم.

سرهنگ محمدعلی رجبی، سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، با اشاره به روند نظارت بر آگهی‌های استخدام پرستار کودک در سایت دیوار گفت: درخصوص روند جذب پرستار کودک، وزارت بهداشت و انجمن پرستاری باید مداخله کنند.

سرهنگ رجبی افزود: درصورتی که محتوای یک آگهی تبلیغاتی مصداق مجرمانه داشته باشد ما ورود می‌کنیم و جلوی آن را می‌گیریم.

او اظهار کرد: محتوای آگهی استخدام پرستار کودک جرم نیست، اما تخصص، سوابق و شرایط پرستاری که استخدام می‌شود باید تحت نظارت انجمن پرستاری ایران قرار بگیرد تا از وقوع جرم احتمالی جلوگیری شود.

رجبی گفت: اگر فردی با عنوان پرستار کودک وارد خانه کسی شده و مرتکب عناوین مجرمانه شود با شکایت آن خانواده، فرد در مراجع قضایی مورد محاکمه قرار می‌گیرد.

او ضمن هشدار به خانواده‌ها گفت: خانواده‌ها باید هوشیار باشند هر فردی را بدون مشاهده مدرک تخصصی به خانه خود راه ندهند و کودک‌شان را دست او نسپارند.

آمار دقیقی از کودک آزاری در دسترس نیست/ بچه‌ها به خانواده خود اطلاع نمی‌دهند

محمود علی‌گو، مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، با اشاره به کودک آزاری‌هایی که توسط پرستاران صورت می‌گیرد، گفت: هیچ آمار دقیقی از تعداد کودکانی که مورد آسیب جنسی یا جسمی قرار می‌گیرند در دسترس نیست چراکه در بسیاری از مواقع حتی کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند، به خانواده خود هم اطلاع نمی‌دهند.

او با اشاره به نبود اطلاعات و مراجعات کم افراد در این رابطه افزود: شاید اگر خط شمیرانات را طی یک سال گذشته بررسی کنیم، تنها به یک مورد آزار کودک توسط پرستار روبه‌رو شویم.

علی‌گو اظهار کرد: از نظر شخصی همانطور که در روز‌های کرونایی مترو‌ها طبق پروتکل‌های خاص به کار خود ادامه دادند، مهدکودک‌ها هم می‌توانستند با تنظیم پروتکل‌های اختصاصی پذیرای کودکان باشند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: پدر و مادری که مجبور هستند سرکار بروند چاره‌ای جز اینکه فرزندشان را در مهدکودک بگذارند، ندارند.

او ادامه داد: در این شرایطی که همه جا تعطیل است آن دست از خانواده‌هایی که از نظر مالی توانایی دارند مجبور هستند برای فرزندشان پرستار بگیرند.

علائم کودک آزاری در کودکان

مهدی نغمه‌گو، روانشناس کودک و نوجوان، با اشاره به تعریف کودک آزاری گفت: وقتی صحبت از کودک آزاری می‌شود ناخودآگاه ذهن همه به سمت کتک و تنبیه بدنی می‌رود، اما کودک آزاری یعنی هر عاملی که در روند رشد کودک قرار بگیرد و باعث اذیت شدن آن شود.

او ادامه داد: به عنوان مثال گاهی اوقات بچه‌ها دوست ندارند در یک ساعتی بازی خاصی انجام دهند یا حتی بخوابند بنابراین اگر والدین به زور آن‌ها را وادار به چنین کار‌هایی کنند، مصداق بارز کودک آزاری است.

این روانشناس تصریح کرد: پرستاری که از کودک مراقبت می‌کند اگر مهارت ارتباط با کودک، زبان کودک، روند رشد او، روش مشاوره دادن و... را نداشته باشد طبیعتا این عدم آگاهی باعث آسیب به روند رشد کودک می‌شود که اگر همه این موارد را کنار یکدیگر قرار دهیم، می‌بینیم تعداد کودک آزاری در کشور ما بسیار بالاست.

نغمه گو با اشاره به آسیب‌هایی که گرفتن پرستار برای کودک به دنبال دارد، گفت: برخی اوقات خانواده‌ها در موقعیتی قرار می‌گیرند که مجبور هستند برای فرزندشان پرستار استخدام کنند. امروزه باتوجه به وضعیت کنونی جامعه، اکثر پدر و مادر‌ها شاغل هستند و اگر سرکار نروند دچار مشکلات اقتصادی می‌شوند بنابراین بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کنند.

این روانشناس کودک اظهار کرد: سن کودک برای پرستار گرفتن بسیار مهم است به طوری که حضور مادر در کنار کودکی که زیر ۲ سال سن دارد بسیار مهم و تعیین کننده است.

نغمه‌گو افزود: اگر مادر در کنار کودک زیر ۲ سال حضور نداشته باشد، فرزند در آینده به مشکلات بسیاری از جمله ترس، بدخوابی، دیدن کابوس و... دچار می‌شود.

او اظهار کرد: معمولا وقتی کودکان مورد آزار قرار می‌گیرند از ترس‌شان به خانواده خود اطلاع نمی‌دهند یا حتی اگر خانواده‌ها هم بدانند برای حفط آبروی خود گزارش نمی‌دهند به این دلیل است که هیچ وقت به آمار دقیقی از کودک آزاری‌ها دست پیدا نمی‌کنیم.

نغمه‌گو ادامه داد: سایت‌های کاریابی حتما باید برای پرستاران کودک دوره‌های آموزشی بگذارند تا آن‌ها روش حرف زدن با کودک، همدلی کردن با آنان، بازی کردن و... را آموزش ببینند.

این روانشناس به علائم کودکان بعد از آزار دیدن اشاره کرد و گفت: تغییر رفتار ناگهانی در کودکان زیر سه سال، خواب‌های پریشان، گریه‌های شدید و... در کودکان ۳ تا ۶ سال نشان دهنده این است که آن‌ها مورد آزار قرار گرفتند.

نغمه‌گو تصریح کرد: اغلب کودکان وقتی مورد آزار جنسی را افشا می‌کنند، استرس و اضطراب در رفتار‌های غیرکلامی خود نشان می‌دهند مانند نشان دادن خجالت و ترس در چهره‌شان و حتی سفتی و تنش در بدن‌شان.

او افزود: آسیب‌های روانی این کودکان شامل اضطراب، افسردگی، ترس‌های مرضی، احساس گناه، پرخاشگری، مشکلات تمرکز، دوری گزینی اجتماعی، انزوا، ترس و اجتناب از مردان، عصبی بودن، تغییر در الگوی خوردن، علائمی مثل کابوس شبانه، واکنش‌هایی نظیر از جا پریدن، مشکلات ارتباطی و افکار خودکشی است.

نغمه‌گو ادامه داد: کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند به شدت دچار آسیب‌های روحی و روانی می‌شوند بنابراین باید تحت درمان روانشناس حاذق این حوزه قرار بگیرند.

این روانشناس کودک و نوجوان ضمن توصیه به خانواده‌ها گفت: مهم‌ترین توصیه به خانواده‌ها این است که به فرزند خود نقاط خصوصی بدن‌شان را آموزش دهند. آن‌ها می‌توانند از طریق اجرای تئاتر، نمایشنامه و... به کودک خود آموزش دهند کسی جز آن‌ها نمی‌تواند نقاط خصوصی بدن‌شان را ببیند یا لمس کند و درصورت وقوع چنین اتفاقی از سوی افراد دیگر سریعا به پدر و مادر خود اطلاع دهند و آن‌ها را در جریان بگذارند.

نظارت مسئولین مربوطه بر تقاضا و گذاشتن این دست از آگهی‌ها و روند جذب پرستاران کودک، امری لازم و ضروری است تا از فجایع آینده مربوط به کودک آزاری و از این دست معضلات پیشگیری شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: 998575 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین