پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۹۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
نیروهای دولت وفاق ملی که از سوی دولت ترکیه حمایت می شوند دومین پیروزی بزرگ میدانی خود را در ۲ ماه گذشته به دست آورند و با آزادسازی ۹۰ درصد استان «زواره» ضربه مهلکی را به سعودی ها وارد آورند
شعارسال:اواخر ماه گذشته (بیست و هفتم فروردین ماه) نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در غرب لیبی و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) با پشتیبانی دولت ترکیه و  گروهک های تروریستی اعزامی از سوریه پس از درگیری های سنگین موفق شدند با عقب راندن نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر (دولت طُبرق مستقر در شرق لیبی و موسوم به ارتش ملی) در شمال غرب استان «الزاویه» و شمال شرق استان «الزواره» ، جاده ساحلی مهم و راهبردی «طرابلس - تونس» را از تصرف خارج کنند و به کنترل دربیاورند.
 
نیروهای دولت وفاق ملی که از پشتیبانی دولت ترکیه، قطر و تا حدودی دولت ایتالیا برخوردار هستند در جریان این عملیات توانستند جاده ساحلی را در امتداد استان های «مصراته - مرغاب - طرابلس - الزاویه - الزواره» به طول ۴۸۰ کیلومتر بازگشایی کنند و یک ضربه مهلک را به نیروهای ژنرال حفتر (مورد حمایت فرانسه، روسیه و رژیم های آمریکا، سعودی، امارات و مصر) وارد آورند.
 
پس از تثبیت مواضع در مناطق تازه آزاد شده از جمله شهرهای «صرمان، صبراته، عجیلات، الجمیل، رقدالی و زلطن»، نیروهای دولت وفاق ملی تجهیزات نظامی بیشتری را از دولت ترکیه دریافت کردند و به همراه تروریست های تازه نفس اعزامی از مناطق اشغالی سوریه عملیات دیگری را علیه نیروهای حفتر ترتیب دادند.
 

تحولات میدانی شمال غرب لیبی در اواخر فرودین ماه سال جاری
 
از اوایل هفته جاری، نیروهای دولت وفاق حملات گسترده را از مناطق شمالی استان زواره (زلطن، رقدالین و الجمیل) به سمت مناطق جنوبی و جنوب غربی ادامه دادند و پس از درگیری های سنگین شهر «العقبریه» و شهرک «العسه» را در نزدیکی مرزهای مشترک با تونس از تصرف نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی خارج کنند.
 
به گزارش مشرق، پیش از ظهر روز دوشنبه (بیست و نهم اردیبهشت ماه) نیروهای دولت وفاق توانستند وارد پایگاه بسیار مهم «الوطیه» شوند و در مقابل نیروهای ژنرال حفتر از ترس کشته یا اسیر شدن از این پایگاه به سمت شهر «الزنتان» در شمال استان «جبل غربی» متواری شدند.
 
براساس اطلاعات به دست آمده، حدود ۱۰ تن از نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر در جریان فرار از پایگاه «الوطیه» توسط نیروی هوایی دولت وفاق ملی هدف قرار گرفتند و کشته شدند و شماری دیگر زخمی شدند؛ چند خودروی نظامی در جریان این بمباران منهدم شدند.
 
به گفته منابع میدانی، نیروهای دولت وفاق ملی در جریان عملیات سیطره بر پایگاه «الوطیه» مقادیری قابل توجه تجهیزات نظامی از جمله سامانه دفاع هوایی (پانتسیر) را هم به غنیمت گرفتند که پیشتر از سوی اماراتی ها به این پایگاه منتقل شده بود.
 
با پاکسازی های صورت گرفته از سوی نیروهای دولت وفاق ملی در استان «زواره»، جاده «طرابلس» به سمت مناطق مرزی تونس امن تر شد؛ در حال حاضر نیز ۹۰ درصد از مساحت استان زواره از تصرف نیروهای حفتر خارج شده و به کنترل نیروهای وفاق درآمده است.
 
در روزهای گذشته در مجموع نیروهای دولت وفاق ملی در جریان عملیات علیه نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر موفق شدند مساحتی در حدود ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر مربع را در استان زواره به کنترل درآروند که یک پیروزی راهبردی و چشمگیر دیگر در دو ماه اخیر محسوب می شود.
 

آخرین تحولات میدانی در شمال غرب لیبی
 
براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، حملات هوایی نیروهای دولت وفاق ملی برای وارد آوردن ضربات سخت به نیروهای حفتر و از کار انداختن سامانه های دفاع هوایی آنان به ویژه در مناطق شمال غرب لیبی ادامه دارد؛ حملات پهپادی دولت وفاق ملی با پهپادهای اهدایی ترکیه صورت می گیرد و باعث شده توازن قدرت در میدان نبرد تغییر کند.
 
به گفته منابع میدانی، در جریان این حملات هوایی حداقل ۳ سامانه دفاع هوایی نیروهای حفتر هدف قرار گرفتند و منهدم شدند و همین مسئله نیز در نتیجه درگیری ها تاثیر فراوانی گذاشته و منجر به افزایش سرعت پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی شده است؛ یکی از سامانه های دفاع هوایی منهدم شده «پانتسیر» است که نیروهای دولت وفاق با پهپادهای اهدایی ترکیه موفق شدند آن را در حدفاصل شهر «سرت و الجفره» هدف قرار دهند.
 

 روند تحولات میدانی در مجموع نشان می دهد هدف بعدی نیروهای دولت وفاق بازپس گیری مناطق غربی و شمالی استان الزاویه است و از سویی دیگر دولت ترکیه نیز با توجه به پیروزی های اخیر، عزم خود را جزم کرده کمک های نظامی و مستشاری را به دولت وفاق چند برابر و تعدادی بیشتری از تروریست ها را از خاک سوریه به لیبی اعزام کند تا کار برای نیروهای ژنرال خلیفه حفتر سخت تر و راه برای تامین کامل امنیت مرزهای مشترک با تونس و حومه پایتخت (شهر طرابلس) باز شود.
 
  
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری تحلیلی   مشرق نیوز،تاریخ انتشار:  31 اردیبهشت   1399،کدخبر: 1074438 ،www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین