پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۲۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲
قلعه عباسی تبریز با ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند مهمترین انتخاب و مبدا بسیار مهمی برای گردشگران داخلی و خارجی در این شهر باشد.
شعارسال: قلعه عباسی تبریز با ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند مهمترین انتخاب و مبدا بسیار مهمی برای گردشگران داخلی و خارجی در این شهر باشد.

قلعه عباسی تبریز که بر روی خرابه های شهرک علمی دانشگاهی ربع رشیدی بنا شده است یکی از ارزشمند ترین مجموعه های تاریخی تبریز می باشد که به نظر می رسد می تواند در صورت احیا شدن، بیشترین نقش را در جذب گردشگران به تبریز به خود اختصاص دهد.

چندی پیش، استاندار لرستان از اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال توسط دولت، برای ساماندهی در حوزه گردشگری لرستان خبر داده بود.

هوشنگ بازوند گفته بود: این مبلغ برای ساماندهی قلعه فلک الافلاک خرم آباد به استان تخصیص داده خواهد شد که این امر یک قدم بزرگ برای استان است .

وی بر تلاش ویژه مجموعه استانداری برای تبدیل قلعه فلک الافلاک خرم آباد لرستان تاکید کرده بود.

خبر فوق و توجه استانداران و مسئولان ارشد سایر استانها به مسئله مهم احیا و حفظ آثار باستانی این سوال را به ذهن متبادر می سازد که در آذربایجان شرقی تا چه اندازه به حفظ آثار باستانی بها داده شده است.

متاسفانه در طول سالیان متوالی به علل مختلف آثار تمدنی و بناها و یادگاران به جا مانده از گذشتگان در جای جای استان و تبریز یا به درستی محافظت نشده اند و یا بالکل با بولدوز ویران و به پاساژ و آپارتمان تبدیل شده اند.

استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز با داشتن صدها اثر باستانی و تاریخی و همچنین جاذبه های طبیعی قطعا پتانسیل تبدیل به قطب گردشگری شمالغرب کشور و منطقه را دارد.

قلعه عباسی تبریز و ربع رشیدی یکی از ارزشمند ترین مجموعه های تاریخی تبریز می باشد که به نظر می رسد می تواند در صورت احیا شدن، بیشترین نقش را در جذب گردشگر به تبریز به خود اختصاص دهد.

برج ها و باروهای قلعه عباسی تبریز که هم اکنون در محله عباسی قابل مشاهد است می تواند در صورت مرمت به یکی از زیباترین و پر جاذبه ترین مکانهای توریستی این شهر تبدیل شود.

مسئولان و کارشناسان امور همواره از ربع رشیدی و میزان اهمیت آن سخن می گویند اما در این میان کسی یادی از قلعه پر احتشام و درخشان عباسی در این مکان نمی کند.

برج ها، باروها و برج بزرگ و منحصر به فرد توپخانه این قلعه در حال حاضر منتظر مرمتگران و کارشناسان میراث فرهنگی هستند تا مرمت و احیا شوند.

به جرات می توان گفت در صورت مرمت و احیای برج و باروهای قلعه عباسی تبریز، این قلعه زیبا و استراتژیک که قسمت مهمی از تاریخ تبریز و تاریخ جهان تشیع است می تواند صدها هزار گردشگر را به خود جذب نماید.

مقایسه وسعت این قلعه و همچنین تاریخ کاملا روشن ساخت و سازندگان آن ضرورت احیای این قلعه را دو چندان می کند.

بی شک احیای این قلعه پرشکوه و بازشدن درهای این محوطه بزرگ تاریخی به روی گردشگران، همت و همکاری دستگاههای مختلف اعم از استانداری، میراث فرهنگی استان و همچنین شهرداری تبریز را طلب می کند.

در صورتی که این اتفاق بیفتد و مسئولان به پتانسیل موجود در این قلعه برای جذب گردشگر بیش از پیش واقف شوند، تبریز در طول اندک زمان یکی از مهمترین مولفه های هویتی و باستانی خود را احیا شده خواهد دید.

قلعه ی تبریز با ۱۴ برج که تقریبا همه سالم مانده اند و با کمی زحمت قابل احیا می باشند، قلعه ای با یک برج توپ که شاید نمونه مشابه کمتری در داخل کشور داشته باشد صد البته قابل احیا شدن است.

معماری نظامی و منحصر به فرد این قلعه باشکوه به همراه عمارت دلگشا ، کاخ زیبای درون آن که در امن ترین قسمت قلعه بقایای آن هنوز هم قابل مشاهده است می تواند پتانسیل ارزشمندی برای جذب گردشگر باشد

خوشبختانه دیوارها و باروهای این قلعه هنوز زیر آوار بی مسئولیتی و کم کاری مسئولان گذشته از بین نرفته اند و اگر مسئولان امروزی می خواهند نامی و نشانی از خود بر جای بگذارند چه بهتر از احیای این قلعه پر احتشام تاریخی.

قلعه تبریز می تواند همانند ارک ، گوی مسجد، موزه های مختلف، مسجد اوزون حسن، صاحب الامر، آتشکده و امامزاده های عینالی، مزار اصلی کرم، قبرستان تاریخی پینه شالوار، خانه های سنگی مسیر دره لیقوان، آب گرم های دامنه سهند و لیقوان و دهها و صدها اثر تاریخی تبریز نماینده گذشته پر شکوه تبریز بوده و مقصد مهمی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

قلعه عباسی با ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند مهمترین انتخاب و مبدا بسیار مهمی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

یاوه گویی نیست اگر بگویم این مکان بزرگ تاریخی به تنهایی ظرفیت و پتانسیل جذب صدهها هزار نفر گردشگر از داخل و خارج کشور در سال به تبریز را دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آذرقلم، تاریخ انتشار: یکشنبه 17 مرداد 1395 ، کد خبر: 48568، www.azargalam.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین