پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
بزرگترين موزائیک فرش جهان در چهارراه شهيد بهشتي تبریز با وجود اقدامات انجام شده توسط شهرداری منطقه 8 تبریز با تغییر شهردار این منطقه بار دیگر با چالش تخریب و بی توجهی مواجه شده است.
شعارسال: تبریز، "شهر آرزوها" "شهر اولین ها" و این کهن شهر تاریخی، را با آثار تاریخی و منحصربفردش می شناسند. آثاری که برخی از آنها قدمت تاریخی دارد و برخی دیگر ارزش هنری و منحصر بفرد بودنشان نام تبریز را جهانی کرده است.

بزرگترین موزائیک فرش جهان که بر بستر چهارراه شهید بهشتی یا همان منصور سابق پهن شده است گویا برای بقایش داستان درازی دارد ، این پروژه ملی که در طی کمتر از یک ساعت دوبار توسط عالی ترین مقام های اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور وقت افتتاح و بهره برداری رسیده بعد از سال ها بی تفاوتی آخرین روزهای عمر خود را سپری می کند.

شاید کمتر کسی بداند که نمونه سازه به کار رفته در کف میدان منصور تبریز در موزه اشتوتگارت آلمان وجود دارد و بازدید کنندگان با پرداخت ورودی از این اثر منحصر بفرد بازدید می کنند حال اینکه سازه به کار رفته در بزرگترین موزائیک فرش جهان در تبریز علاوه بر یک سازه معماری دارای روح معنوی نیز است و آن نمایش تجلی هنر مردم آذربایجان در خلق فرش دستباف است.

و این است که تبریز پایتخت فرش دستباف جهان انتخاب می شود و در همین سال ها شهرداری تبریز با بی تفاوتی و گرفتاری در روزمرگی های معمول موجب نابودی اینن اثر مننحصر بفرد می شود.

عصرها اگر راهتان به این میدان بیافتد می توانید صحنه هایی را ببینید که بی تردید مناسب فضای موجود نیست، شههروندان جوان و نوجوانی که کاربری آن را تغییر داده و از آن به عنوان میدان ورزشی استفاده می کنند، سنگ هایی که شکسته می شود و صدای شکستن آنها را تنها وجدان های بیداری می شنود که دلشان به تبریز و آذربایجان می سوزد.

فرش طراحی شده ، کپي شده تخته فرش نفيس آذربايجان با طرح "باغ بهشت" که مربوط به قرن 11 هجري است، باغ بهشت تفریح جوانان و ورزش دوستان بوده است، تا اهالی علم و ادب و فرهنگ. اصلا انگار از اول هم قرار نبوده اینجا کارکرد فرهنگی داشته باشد!

نه به هیاهوی زمان افتتاح و نه به سکوت سنگین حالا! البته هر از چند گاهی متولیان مجموعه سری به آن می زنند و می روند. گهگاه نیز رسانه ها داد و قال می کنند که یک به داد این سنگفرش برسد . باز مسدولان می آیند و دستی به سر و روی درب و داغون مجموعه می کشند و از امیدها و آرمان هایشان برای سنگفرش سخن می گویند و باز می روند! اما در نهایت سنگفرش می ماند و تازیانه های چرخ های دوچرخه و موتور و ضربات توپ هایی که بر سر آن آوار می شوند.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 8 تبریز در پاسخ به چرایی عدم نظارت در نگهداری از محوطه سنگفرش تاریخی چهارراه بهشتی تبریز می گوید: شهرداری منطقه 8 طی ماه های اخیر اقدامات خوبی در رابطه با تعمیر و نوسازی کاشی ها، دیواره ها و فضاهای تخریب شده مجموعه داشته است، گرچه شاید تعدادی از اقدامات انجام شده در این محوطه به چشم نیاید، اما از آبنماهای مجموعه گرفته تا فضای سبز طی این مدت اصلاح شده است، حتی دو نفر نگهبان هم برای حراست از مجموعه در این مکان مستقر شده اند.

حسین حسین پور با انتقاد از عدم همکاری مردم در نگهداری از این مجموعه می افزاید: ما بارها بنرهایی نصب کرده و از مردم خواسته ایم تا از دوچرخه سواری، موتور سواری و بازی با توپ در این مکان خودداری کنند، اما متأسفانه برخی از نوجوانان و جوانان بی توجه به این هشدارها، هر طور که مایل باشند، رفتار می کنند و زحمات ما را به باد می دهند و چون این مجموعه از چهار طرف ورودی دارد، که در زمان ساخت برای مواقع اضطرار مانند زلزله در نظر گرفته شده بود، نظارت دقیق به آن را سخت کرده است. البته بنده همین هفته گذشته از این سنگفرش بازدید داشتم و آسیب جدی در محوطه ندیدم .

این گزارش حاکی است، همین چند وقت پیش بود که شهرداری منطقه هشت اقدام به بازسازی و اصلاح محوطه سنگفرش چهارراه بهشتی کرد و قول استخدام چند نگهبان برای بازسازی منطقه را داد، اما حالا انگار روایت چند ماه و چند سال پیش برای چندمین بار در حال تکرار است. تکراری ناخوشایند و نابخشودنی!

تیزپاز شهردار جدید منطقه هشت تبریز نیز در پاسخ به خبرنگار نصر پیرامون این موضوع و تکرار بی تفاوتی شهرداری منطقه 8 تبریز اظهار داشت: در جریان موضوع چهارراه شهید بهشتی قرار دارد ولی اطلاعات تکمیلی را پشت تلفن ارایه نمی دهم.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک به منظور پاسخگویی در این خصوص از خبرنگار نصر دعوت خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی نصر نیز همچنان منتظر وعده سه روز پیش آقا شهردار جدید است.

هنوز زمان زیادی از بازسازی مجموعه نمی گذرد که باز شاهد تخریب این مکان هستیم. حتی در گرم ترین ساعات روز هم می توان چندین جوان دوچرخه سوار را از فاصله دور با چشم غیر مسلح دید که راهی این محوطه می شوند، اما اینکه چرا نگهبانان از نمای نزدیک دوچرخه سواران، موتور سواران یا افراد توپ به دست را نمی توانند ببینند، برای من نوعی جای بسی سؤال است. البته بزرگی محوطه یکی از بهانه های عدم نظارت کافی نگهبانان در این مجموعه است و شاید لازم باشد، تعداد نگهبانان این مجموعه افزایش یابد، تا اگر چشم یکی از آن ها کم بینا بود، آن یکی بتواند جبران کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تبریز فردا، تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 مرداد 1395، کد خبر: ۱۰۵۹۵۴۶، www.tabrizefarda.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
0
این خبرتان واقعا از روی دلسوزی بوده یا جانبداری سیاسی. لطفا بی طرف باشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین