پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
مدیرکل امور عشایر لرستان: تسهیلات امسال 4 میلیارد تومان است که بامیانگین پرداخت وام 10 میلیون تومانی، فقط به 400 نفر وام می رسد
شعارسال: ایجاد اشتغال پایدار برای عشایر از سیاست‌هایی است که از دوسه سال گذشته در دستور کاردولت قرار گرفته و در این راستا طرح «زنجیره گوشت عشایر» درجوامع عشایری اجرایی شده تا علاوه بر معرفی تولیدات و دستاوردهای عشایر، اشتغالزایی آنان نیز تحت پوشش قرار گیرد. بر اساس آخرین سرشماری در کشور حدود یک میلیون و 86 هزار عشایر وجود دارند که بخش اعظم آنان کوچ رو هستند وباوجود اینکه 7/1 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند، اما تولید 25 درصد گوشت قرمز کشور بر عهده آنان است و اگر تسهیلات لازم برای توسعه دامپروری به آنها داده شود این سهم بیشتر هم خواهد شد و این ازاهداف طرح زنجیره گوشت عشایر است.عشایر نماد عینی «اقتصاد مقاومتی» هستند چرا که نه تنها تولید‌کننده صرف هستند، بلکه از محصولات تولیدی خودشان نیز استفاده می‌کنند. علاوه براین عشایر در 8 هزار و 500 نقطه سخت گذر که حتی پاسگاهی وجود ندارد به عنوان شاخص امنیتی کشور و پدافند غیرعامل عمل می‌کنند. پس شکی نیست توانمند‌سازی و ساماندهی تولیدات آنان علاوه برایجاد اشتغال، در حفظ جامعه عشایری حائزاهمیت است. هرچند در سال گذشته در قالب طرح زنجیره گوشت عشایر 125 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شد و امسال نیز این طرح ادامه دارد، اما بسیاری از عشایر برنحوه پرداخت این تسهیلات بشدت گلایه دارند و معتقدند توزیع این تسهیلات عادلانه نیست.

* تسهیلات به عشایر خرد ارائه نمی‌شود

«قدرت دریک وند» از عشایر لرستان با گلایه از نحوه پرداخت این تسهیلات، گفت: ابتدا به ما گفتند این تسهیلات برای حمایت از قشر آسیب پذیر عشایر است و ما نیز امیدوار شدیم اما با وجود اینکه چند بار برای دریافت آن مراجعه کرده ام، نتوانستم تسهیلات بگیرم و گویا صدای ما عشایر کوچک را که فقط چند رأس دام داریم کسی نمی‌شنود.

«حجت ملاقلی» یکی دیگر از عشایر ساکن استان کرمان هم گفت: سال هاست که خشکسالی امانمان را بریده و مجبور شده‌ایم تمام اندوخته‌مان را برای خرید علوفه بدهیم و حال وقتی برای گرفتن 10میلیون تومان تسهیلات می‌رویم از ما وثیقه ملکی می‌خواهند، شما بگویید عشایر از کجا باید وثیقه ملکی داشته باشد؟علاوه بر این، 5 میلیون تومان تسهیلات چه دردی از ما دوا می‌کند.

* اعتبارمان کم است، حق را به عشایر می‌دهیم

این مشکلات را با «حاجی مراد بیرانوند» مدیر کل امور عشایر لرستان مطرح کردیم که وی توضیح داد: امسال 4 میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر استان در نظر گرفته‌اند که اگر بخواهیم به هر نفر 10 میلیون تومان بدهیم این تسهیلات فقط به 400 نفر می‌رسد این در حالی است که ما در لرستان 14 هزار خانوار عشایر داریم. جامعه عشایری لرستان 84 هزار نفر جمعیت دارد.

وی با اشاره به وجود 5/1 میلیون رأس دام در لرستان، گفت: این در حالی است که مراتع تنها جوابگوی چرای 800 هزار رأس دام است و ما در طرح زنجیره گوشت عشایر بنا داریم تولید را به سمت پروار‌بندی در محیط بسته آن هم در 100 روزه بهار یا پاییزهدایت کنیم. به همین دلیل در اعطای تسهیلات، سعی می‌کنیم این امکانات را به عشایری بدهیم که زمینه این کار را دارند.به گفته بیرانوند از 10 میلیون تومان تسهیلات عشایر حدود 5 میلیون تومان نهاده دامی و 5 میلیون تومان نیز پول نقد داده می‌شود.

* اعطای تسهیلات عشایری خراسان رضوی براساس توان عشایر

«حسین صفر پور» مدیر کل عشایر خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 24 میلیارد تومان بین عشایر استان توزیع شده، اظهار امیدواری کرد که در سال 95 این میزان به 50 میلیارد تومان برسد. به گفته وی با اعطای این تسهیلات در سال گذشته عشایر خراسان رضوی 175 هزار رأس دام اضافی تولید کردند. خراسان رضوی 7هزار خانوار عشایری کوچ رو در 12 شهرستان دارد.

* شر ایط گرفتن تسهیلات راحت‌تر شده است

«میر ولی صفر زاده» معاون سازمان امور عشایر کشور هم تصریح کرد: در سال گذشته در مجموع 150 میلیارد تومان تسهیلات مصوب داشتیم که به علت تأمین نشدن وثیقه از سوی عشایر 125 میلیارد تومان قرارداد بسته شد که نرخ سود آن 11 درصد بود. در سال گذشته با هماهنگی بانک کشاورزی بازپرداخت 30 درصد تسهیلات از سوی صندوق توسعه عشایری و 30 درصد به وسیله اسناد تجاری تشکل‌ها و مدیران آنها تضمین شده بود و برای 40 درصد مابقی عشایر باید وثیقه ملکی می‌گذاشتند که اعطای این تسهیلات موجب پروار‌بندی 600هزار رأس دام شد.

در همین حال معاون سازمان امور عشایر کشوراضافه کرد: امسال به منظور تسهیل در اعطای تسهیلات عشایری 100 میلیارد تومان از ماده 10 و 12 حوادث غیر مترقبه در نظر گرفته شده که قرض‌الحسنه است و با در نظر گرفتن ضریب خشکسالی استان‌ها توزیع خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که این 100میلیارد تومان تنها جوابگوی 5 درصد عشایر است، افزود: اگر به هر نفر 10 میلیون تومان بدهیم همین‌طور است ولی ما بنا داریم به هر نفر 4 تا 5 میلیون بدهیم که به 10 تا12 درصد عشایر برسد. همچنین تسهیلات به عشایری که سال گذشته تسهیلات دریافت کرده‌اند تعلق نمی‌گیرد؛ ضمن اینکه وثیقه ملکی نمی‌خواهد و تضمین آن از سوی خود عشایر به صورت زنجیره‌ای است.

صفر‌زاده خبر خوبی هم برای عشایر داشت و گفت: درحال رایزنی برای گرفتن 300 میلیارد تومان تسهیلات جدید و توزیع 40 میلیارد تومان نهاده در تشکل‌های عشایری هستیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: یکشنبه 21 شهریور 1395، شماره: 6309.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین