پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
جامعه عشایری پس از جامعه شهری و روستایی، سومین جامعه رسمی کشور است که با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها، ظرفیت جامعه روستایی و عشایری کمرنگ شد.
شعارسال: از این رو، دولت یازدهم می کوشد با شناسایی و بهره گیری از ظرفیت های این جامعه رشد و توسعه اقتصادی را سرعت بخشد.

چندی پیش «حسن روحانی» رییس جمهوری دولت یازدهم، در همایش روز ملی روستا و عشایر تاکید کرد روستاییان و عشایر پایه ها و ریشه های اصلی زندگی اجتماعی به شمار می روند و گفت: روستاییان و عشایر به عنوان مدافعان غیور از مرزهای کشور و مرزهای فرهنگی- اعتقادی این سرزمین و مدافعان در دوران نهضت و انقلاب اسلامی و غیور مردم مبارز در هشت سال دفاع مقدس می دیدیم، می بینیم و می شناسیم.

وی افزود: آمارها نشان می دهد جمعیت روستایی کشور کمتر از ۳۰ درصد و به معنای تاسف و ادامه مهاجرت از روستا به شهرهاست و باید تلاش کنیم مهاجرت روستا به شهر متوقف و مهاجرت معکوس در آینده آغاز شود اما برای این کار باید مشکلات روستاییان و عشایر را حل و فصل کنیم.

روحانی اضافه کرد: دولت یازدهم بار سنگینی را نسبت به روستاییان و عشایر بر دوش خود احساس می کند و در سه سال گذشته دولت برای توسعه روستایی همه تلاش خود را کرده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و این فاصله برای حراست از روستاها، حفظ فرهنگ روستایی، تقویت تولید در روستا، جلوگیری از مهاجرت و رفع مشکلات آینده شهرها باید با جدیت مورد توجه همه دولتمردان قرار گیرد.

وی گفت: در این مدت با ایجاد آموزش و پرورش در روستاها، بهداشت و درمان، آب، برق و ارتباطات، مسکن و نوسازی شرایط روستاییان و عشایر بهتر شده که این به معنای آن است که دولت در حد توان، همه امکان خود را برای توسعه روستاهای کشور و شرایط زندگی عشایر به کار گرفته است.

رییس سازمان امور عشایری کشور نیز چندی پیش به احیای دوباره شورای عالی عشایر پس از ۱۰ سال در دولت یازدهم (در سال ۱۳۹۳) اشاره کرد و گفت: اقدام های این شورا همسو با خدمات رسانی به این قشر مولد و تلاشگر است.

به گفته «کرمعلی قندالی»، شورای عالی عشایر کشور از سال ۱۳۸۳ تعطیل شده بود اما اکنون طرح های خوبی مانند بهداشت و درمان، خدمات آموزشی و ارتقای شاخص های انسانی جامعه عشایری کشور در شورای عالی عشایر تصویب شده است.

رییس سازمان امور عشایر گفت: امسال دو هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات با سود کم از سوی دولت به جامعه عشایر کشور اختصاص یافت.

به گفته وی، پارسال نیز در این زمینه یک هزار میلیارد ریال با سود چهار درصد و برگشت پنج ساله به عشایر کشور اختصاص یافت که بین استان ها توزیع و جذب شد.

وی افزود: امروز جامعه عشایر کشور هیچ معوقه ای ندارد و بیش از ۹۸ درصد وام های پارسال از سوی این قشر پرداخت شده است.

قندالی اضافه کرد: تا آخر امسال ۲۲۰ دستگاه خودرو شامل ۱۲۰ خودرو وانت کمک دار و بقیه تانکر به ناوگان ترابری سازمان عشایر در کشور اضافه می شود.

وی درباره بیمه دام و بیمه اجتماعی عشایر اعلام کرد: بیمه دام و بیمه اجتماعی از مهمترین موارد جامعه عشایر است که با جدیت در دستور کار قرار دارد؛ به طوری که تاکنون از ۲۰۰ خانوار عشایر در کشور ۵۵ هزار خانوار زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته اند.

وی محافظت از منابع طبیعی را یکی از اقدام های مهم اقتصاد مقاومتی برشمرد و اضافه کرد: عشایر در این زمینه نقش مهم و موثری دارند؛ بنابراین استفاده از انرژی خورشیدی در امور عشایر در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: در این زمینه تفاهمنامه ای با وزارت نیرو داشتیم که تا ۴۰ سال آینده همه سامانه های عشایر کشور به انرژی خورشیدی متصل می شود.

** اقدام های صورت گرفته

طبق آمارها از آغاز دولت یازدهم تاکنون (سال ۱۳۹۲ تاکنون) میزان برخورداری عشایر کشور از شاخص های توسعه عبارت است از:

۱۹۸ هزار و ۳۳۵ هزار مترمکعب آب آشامیدنی بهداشتی، ۱۱۰ هزار و ۷۹۰ کیلومتر راه دسترسی، ۱۳۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه با روکش شنی، ۱۱۰ هزار و ۱۳۵ کیلومتر راه با روکش آسفالت، ۱۲۸ هزار و ۷۰۰ کیلووات ساعت برق، ۱۰۵ هزار و ۶۰۰ باب خانه بهداشت، ۱۰۷ هزار مرکز آموزش ابتدایی، ۶۵ هزار و ۲۱۵ مرکز آموزشی متوسطه، ۲۱۷ هزار و ۹۰۰ مرکز سوخت فسیلی، ۱۸ هزار و ۲۰۰ مرکز ورزشی، ۲۸۶ هزار و ۵۰۰ دسترسی به مخابرات و برخورداری از ۱۵۲ هزار و ۳۵۰ باب مسکن قشلاقی و ۳۸ هزار و ۵۸۴ طرح هادی.

۹۱ هزار و ۶۵۰ نفر از عشایر نیز در این دوره اسکان بوده است.

در این مدت بخش زیادی از فعالیت های سازمان امور عشایر ایران بر خدمات رسانی به عشایر در قالب برنامه های ساماندهی کوچ و اسکان متمرکز شده است و مطالعات جامع عشایر، طرح عملیات اجرایی اسکان، طرح ارایه خدمات پشتیبانی به کوچندگان، طرح جایگزینی سوخت فسیلی و نیازسنجی ها را انجام داده و نیازهای جامعه عشایری را به سایر دستگاه ها ارایه و مولدهای تولید انرژی پاک را تامین و توزیع بوده است.

همچنین دولت یازدهم هدف اجرای عملیات عمرانی و زیربنایی اسکان در کانون های توسعه عشایری و تجهیز این کانون ها به خدماتی مانند راه، آب، برق و آماده سازی سایت اسکان در مناطق عشایری کشور را در اولویت قرار داد.

بنابراین از آغاز دولت یازدهم تاکنون ۵۷۳ کیلومتر ساخت راه، دو هزار و ۲۷ کیلومتر کانال انتقال آب، ۸۵ کیلومتر آسفالت راه، ۱۷۰ کیلومتر شبکه برق فشار متوسط، ۶ هزار و ۶۱۰ لیتر بر ثانیه ایستگاه پمپاژ آب، ۲۳۹ حفر و تجهیز اراضی، ۱۲ هزار و ۲۷۰ هکتار تسطیح و تجهیز زمین های کشاورزی، ۶ هزار و ۷۴۳ کیلومتر لوله کشی آب آشامیدنی و ۲۹۰ کانون آماده سازی سایت اسکان اجرایی شده است.

در اجرای طرح خدمات پشتیبانی به کوچندگان نیز خدماتی همچون ساخت ۹۴۰ باب آبشخور دام، ۶۷۰ رشته لایروبی و مرمت قنوات، هشت مورد بندخاکی، ۴۸۴ دهنه بهسازی چشمه، ۱۵۰ هزارو ۲۱۰ آموزش عشایر نفر- روز، ۲۸ هزار و ۹۴۰ کیلومتر نگهداری راه، یک هزار و ۱۳۸ کیلومتر راه گشایی و ۹۰۳ کیلومتر راه عشایری، ۳۱۸ هزار و ۵۰۰ خانوار آبرسانی با تانکر، ۱۲۵ دستگاه سرویس بهداشتی، ۹۱ حلقه حفر چاه، ۱۴ هزار و ۶۱ مترمکعب آب انبار، ۵۶ مورد تاسیسات خدمات عشایری و ۶ هزار و ۱۰۰ مترمربع انبار علوفه و ۷۶ دهنه پل ارایه شده است.

همچنین جایگزینی سوخت فسیلی و انرژی های نو افزون بر تامین سوخت مورد نیاز عشایر از بوته کنی و قطع درختان جلوگیری می کند و حفظ منابع طبیعی و نیز افزایش سطح رفاه خانوارهای عشایری را به دنبال دارد.

در این طرح ۲۹ جایگاه ذخیره و توزیع مواد نفتی، ۳۰ جایگاه ذخیره و توزیع گاز مایع، ۱۴ دستگاه خرید و تجهیز خودروی سوخت رسان و ۱۹ هزارو ۳۰۰ آموزش و ترویج لوازم گازسوز و نفت سوز، ۸ دستگاه اجاق خورشیدی، ۳ هزار و ۲۷۰ دستگاه فانوس خورشیدی ۵۰۳ دستگاه مولد انرژی خورشیدی و ۲۳۷ دستگاه آبگرمکن خورشیدی ساخته شده است.

همچنین به منظور مدیریت و تامین حداقل خدمات به عشایر و حضور همه دستگاه های اجرایی مرتبط برای ارایه خدمات در مناطق عشایری آیین نامه ساماندهی عشایر در سال ۱۳۸۴ توسط دولت تصویب و ابلاغ شد که از زمان تصویب این آیین نامه تاکنون خدمات بسیار ارزشمند و قابل توجهی توسط دستگاه های اجرایی وزارتخانه های جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و نیرو به عشایر ارایه شده است.

در این زمینه در سال ۱۳۹۲، ۲ هزار و ۷۰۹ پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال تصویب شد که تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۳۱ هزار و ۶۰۰ خانوار را از این طرح بهره مند شده اند. امسال نیز دو هزار و ۵۴۰ پروژه با اعتبار ۱۱ هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال کلید خورد که ۴۹ هزار و ۸۲۴ خانوار از اجرای این طرح ها بهره مند می شوند.

تشکل های عشایری در ارایه خدمات به عشایر نقش بسزایی دارند و توانمندسازی آنها برای در اختیار قراردادن خدمات پشتیبانی تولید از قبیل تامین نهاده ها بازاریابی محصولات تولیدی عشایر از اهمیت زیادی برخوردار است.

در طرح پرواربندی دام عشایر با اصلاح و افزایش بهره وری زنجیره تولید سالیانه حدود ۹ میلیون واحد دامی از دام عشایر وارد بازار مصرف می شود که پنج میلیون واحد آن زیر سن یک سال است و بخش قابل توجهی از گوشت قرمز مورد نیاز کشور (حدود ۲۵ درصد) را تامین می کند.

سازمان امور عشایری به منظور ساماندهی و افزایش بهره وری این بخش از تولیدات عشایری طرحی را با نام زنجیره تولید گوشت قرمز دام عشایر تنظیم و در سال ۱۳۹۱ در دو استان به طور آزمایشی با ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات، در سال ۱۳۹۲ در ۱۰ استان با تسهیلاتی به مبلغ ۱۱۷ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۴ در ۱۹ استان با یک هزارو ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اجرا کرد که به پروارسازی بیش از ۷۳۰ هزار راس دام و افزایش تولید ۹ هزارتن گوشت قرمز منجر شد که افزایش متوسط درآمد سالیانه معادل ۵۵ میلیون ریال را برای بهره برداران به همراه داشته است.

ایجاد تعادل نسبی بین دام و مرتع، کنترل قیمت دام مازاد عشایر، جلوگیری از زیان ناشی از فروش اجباری دام به واسطه ها، ایجاد اشتغال متناسب با شیوه زندگی و منطبق با منابع درآمدی خانواده های عشایری، تغذیه صحیح دام و افزایش بازده آنها، کاهش هزینه های ثابت سرمایه گذاری در امر پرواربندی، ترویج تغذیه علمی و صحیح دام و استفاده از مواد کنسانتره ای، افزایش ضریب تبدیل علوفه به گوشت و کمک به اقتصاد خانواده های عشایر از مزایا و دستاوردهای این طرح به شمار می رود.

جامعه عشایری که کمتر از دو درصد جمعیت ایران را تشکیل و در ۱۵ هزار نقطه کشور حضور دارد، میزان تولید و فعالیت های اقتصادی قابل توجه آنان از اهمیت بسیار بالایی در چرخه تولید کشور برخوردار است.

عشایر کوچنده جمعیتی نظام مند و ساختار اجتماعی مبتنی بر سلسله مراتب ایلی دارند که زندگی آنان مبتنی بر دامداری و حرکت منظم فصلی بین ییلاق و قشلاق برای یافتن چراگاه، تعلیف دام و تامین معاش است.

براساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور در تیرماه ۱۳۸۷، یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۳۹۸ نفر در ۲۱۲ هزار و ۷۷۲ خانوار، ۱۰۴ ایل، ۵۵۲ طایفه مستقل و ۱۹ هزار و ۸۴۰ رده کوچک ایلی، جمعیت عشایری را تشکیل می دهد.

در واقع عشایر با در اختیار داشتن بیش از ۲۴ میلیون واحد دامی و ۳۸ درصد مراتع کشور توانسته اند افزون بر ۲۰ درصد گوشت قرمز، پنج درصد محصولات کشاورزی و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید کنند که همین امر نشان می دهد این گروه افزون بر حفظ مرزهای کشور، نقش بارزی در تولیدات دامی و لبنی کشور ایفا می کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری دهقان نیوز، تاریخ انتشار: سه شنبه 11 آبان 1395، کدخبر: - ، www.dehghannews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین