پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
دکتر سیدمحمد موسوی گفت: بسیاری از روستانشینان ایران به دلایل شرایط نامطلوب زیستی مانند خشکسالی مجبور به ترک روستا ها شده اند.

شعار سال:

برنامه "گفت و گوی اجتماعی" با موضوع بررسی پدیده حاشیه نشینی و چالشهای آن با حضور خانم دکتر صدیقه حسینی حاصل (کارشناس حوزه ی عمران روستایی بنیاد مسکن) و دکتر سیدمحمد موسوی (مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه دکتر صدیقه حسینی حاصل با اشاره به علل و ریشه های بروز حاشیه نشینی، گفت: عوامل اجتماعی و اقتصادی می توانند از مهم ترین علل بروز پدیده های اجتماعی و به ویژه حاشیه نشینی در کشور باشند، با توجه به این که تضادها و تفاوت های بین سکونتگاه ها نیز یکی از عوامل این موضوع به حساب می آید.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: حاشیه نشینی همواره به عنوان یک پدیده ی اقتصادی، اجتماعی و کالبدی شهری است که تفاوت ها را با پیکره ی اصلی شهر نمایان می کند.

کارشناس حوزه ی عمران روستایی بنیاد مسکن در خصوص حاشیه نشینی شهری و روستایی، اظهار داشت: حاشیه نشینی در حالت کلی به دو بخش شهری و روستایی تقسیم می شود، بدین معنا که حاشیه نشین ها می توانند نسبت به شرایط فراهم آمده در اطراف روستاها و یا شهرها حضور داشته باشند.

در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو دکتر سیدمحمد موسوی با اشاره به تاریخ سیاست گذاری های حاشیه نشینی، گفت: متاسفانه امروزه به طور شدیدی شاهد خالی شدن روستاها و افزایش جمعیت شهری هستیم و این موضوع از عدم وجود شرایط مطلوب در روستاها نشأت می گیرد.

وی با اشاره به این که در سرشماری سال 94، بیست درصد از مردم ایران را جمعیت روستایی تشکیل می دهد، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 1335، شصت درصد از مردم ایران جمعیت روستایی کشور را تشکیل می دادند، نسبت به امروز این میزان بسیار کاهش یافته است.

مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سرشماری سال 1395، عنوان کرد: بر اساس گمانه زنی های مختلف انتظار می رود که در سرشماری سال 1395 جمعیت روستایی ایران بسیار کاهش یافته و کم شود.

وی همچنین در با اشاره به گسترش شهرها، گفت: تبدیل نقاط روستایی به شهر یکی از دلایل کاهش سهم روستایی است، در صورتی که بافت روستاهایی که شهر شده اند، همچنان روستا بوده و هستند.

دکتر سیدمحمد موسوی ابا اشاره به کاهش سهم جمعیت روستایی ایران اظهار داشتبسیاری از روستانشینان ایران به دلایل شرایط نامطلوب زیستی مانند خشکسالی مجبور به ترک روستا ها شده اند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی فرهنگ نیوز، تاریخ 24 آذر 95 ، کد مطلب: 243079: www.farhangnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین