پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۰ چشمه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد بهسازی شده است.

شعار سال: مدیرکل امور عشایراستان با اشاره به کم آبی بی سابقه در مناطق قشلاقی استان به ویژه مناطق عشایری شهرستان‌های گچساران و بهمئی در یک دهه اخیر گفت: سرپوشیده شدن چشمه‌ها برای پیشگیری از آلودگی و تهدید سلامت مردم و لوله کشی آن‌ها و ایجاد مخزن برای استفاده انسان و دام از مراحل مختلف بهسازی چشمه‌ها است.
علی پور افزود: هم اکنون کار آبرسانی سیار در مناطق عشایری استان در حال انجام است و روزانه ۵۷۶ متر مکعب آب بین عشایر توزیع می‌شود.
وی ادامه داد: امسال سه میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح آب رسانی سیار به عشایر استان اختصاص یافته است در حالیکه برای انجام عملیات آبرسانی به صورت استاندارد حداقل به ۱۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
علی پور اضافه کرد: در حال تلاش برای دریافت چند دستگاه تانکر آبرسانی سیار هستیم تا با کمک بخش خصوصی بتوانیم بخشی از این کمبود‌ها را جبران کنیم.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۳۰۰ دستگاه تانکر آبرسانی چرخدار به صورت امانی از سال‌های گذشته به عشایر واگذار شده است گفت: هزار و ۳۰۰ مخزن ذخیره آب بتنی در سال‌های گذشته در مناطق عشایری استان ساخته شده و در اختیار عشایر قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به کمبود علوفه دام بر اثر خشکسالی به ویژه در مناطق گرمسیری استان افزود: امسال دو هزار تن جو و کنستانتره بین عشایر توزیع شده که با توجه به توان مالی عشایر امکان تقسیط هزینه در سه قسط با تخفیف ویژه وجود دارد.
علی پور با اشاره به وجود کارخانه تولید کنستانتره در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این کارخانه توان تامین پنج هزار تن از این محصول را دارد که بخشی هم به استان‌های مجاور صادر می‌شود.
علی پور گفت: مناطق بابامیدان، کوپن، باشت، تنگ پیرزال، بخش‌های کلایه، شامبرگان و فیلگاه از جمله میان بند‌ها در کهگیلویه و بویراحمد هستند که عشایر می‌بایست از این مسیر‌ها عبورکنند.
وی ادامه داد: با آغاز فصل سرما عشایر کهگیلویه و بویراحمد به همراه دام‌های خود از مناطق سردسیری (ییلاق) کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های اصفهان و فارس به مراتع و عرصه‌های طبیعی گرمسیری (قشلاق) این استان بر می‌گردند.
وی تعداد عشایر کوچ رو کهگیلویه و بویراحمد را بیش از ۱۱ هزار خانوار اعلام کرد و افزود: تعدادی از عشایر به دلیل شرایط بهتر مراتع در مناطق سردسیری باقی مانده اند تا پس از بارش نخستین باران به مناطق گرمسیری کوچ کنند.
سالانه ۵۴ درصد گوشت قرمز،۳۷ درصد شیر مورد نیاز استان و ۱۰ هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۱۳ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد، عشایر کوچ رو هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ 16 آبان 96 ، کد مطلب: 1887451: www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین