پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۵۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی از آغاز کوچ بهاره عشایر استان خبر داد و گفت: کوچ عشایر به مراتعی که علوفه بیشتری دارد انجام می شود.

شعار سال: غلامرضا قوسی اظهار کرد: عشایر در شهرستان های مختلف با توجه به نوع مراتع و وضعیت آب و هوایی هر منطقه کوچ بهاره خود را آغاز می کنند که هر ساله از اواخر اسفند انجام می شود.

وی بیان کرد: اما در خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی و فقر مراتع امسال کوچ عشایر استان با یک ماه تأخیر در حال حاضر آغاز شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جامعه عشایری در زمینه های مختلف تولیدی و مرزبانی توانمندی های زیادی دارند، گفت: عشایر مرزبانان خوبی برای مرزهای خراسان جنوبی هستند.

قوسی با بیان اینکه ۸۰ درصد از عشایر در نواحی مرزی استان هستند، اظهار کرد: کوچ عشایر در شهرستان های هم مرز با خراسان رضوی، به خارج از استان نیز انجام می شود.

وی یکی از مزیت های جامعه عشایری را مشارکت تمام افراد در کارها دانست و افزود: جامعه عشایری کمترین هزینه را برای دولت و نظام دارد اما بیشترین ثمره و درآمد نیز حاصل می کند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه تمام زندگی عشایر به دام وابسته است، عنوان داشت: خشکسالی سبب فقر مراتع و کاهش علوفه مرتع شده و در نتیجه نگهداری دام مشکل و جمعیت دام کاهش پیدا کرده است.

قوسی تصریح کرد: عشایر سیستان و بلوچستان نیز که همه ساله برای تأمین علوفه دام های خود به مناطقی از نهبندان و سربیشه کوچ می کردند امسال به دلیل فقر مراتع کوچ این عشایر به خراسان جنوبی انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه عشایر استان ۳۴ درصد دام سبک استان را پرورش می دهند، گفت: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ رأس دام مربوط به عشایر استان است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی همچنین به تولیدات عشایر استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: عشایر این استان در سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن فرآورده‌های دامی تولید کردند.

وی اظهار کرد: این میزان فرآورده دامی که توسط عشایر استان تولید شده شامل شش هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، نه هزار تن شیر و ۳۵ تن کرک، مو و پشم به ارزش ۳۵۷ میلیارد تومان بود.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: همچنین هر ساله به دلیل بارش های رگباری و وقوع سیلاب ها پنج هزار کیلومتر از ایل راه های عشایری استان نیازمند بهسازی و مرمت است که برخی از ایل راه های استان در طول سال دو تا سه بار مرمت و موج تراشی می شود.

قوسی تصریح کرد: سال گذشته پنج هزار کیلومتر از ایل راه های عشایری خراسان جنوبی با هزینه ای بالغ بر نه میلیارد ریال مرمت شد.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد عشایر خراسان جنوبی در مناطق مرزی استان ساکن هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 6 اردیبهشت 97، کد مطلب: 4281599: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
چرا عشایر نمایشگاه های فروش محصولات مخصوص خودشون رو در شهر های مختلف ندارن تا بتونیم به صورت مستقیم از محصولاتشون استفاده کنیم؟
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
0
0
باید عشایر از لحاظ بیمه و مسایل درمانی بیش از پیش تحت پوشش قرار بگیرند
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین