پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۷۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
عشایر استان کهگیلویه وبویراحمد دوباره کوله بار کوچ بسته و راهی ییلاق های دلنشین سردسیر شده اند. اگرچه هرساله نیمه اردیبهشت ماه رسما کوچ آغاز می شد اما امسال عشایر به دلیل گرمای هوا در مناطق قشلاقی، زودتر از همیشه دل به جاده ها سپرده اند.

شعار سال: به رغم آنکه مجموع بارندگی های استان قابل توجه بود اما سال 96 برای عشایری که در مناطق گرمسیری اتراق کرده بودند کم بارشتر از همیشه بود.

آنچنان که مدیر کل امور عشایر استان کهگیلویه وبویراحمد می گوید در مناطقی مثل رگ سفید گچساران حتی یک قطره باران هم بر زمین نباریده و در مناطقی مثل دریلا هم تنها یک بارش نزولات آسمانی ثبت شده که مجموع اینها باعث شده عشایر زودتر از موعد کوله بار کوچ بسته و رنج راه به جان بخرند.

مجید علیپور ادامه می دهد جامعه عشایری جامعه ای ،تلاشگر و مولد است که بی ادعا در خدمت تولید هستند و خودشان از کمترین رفاه و خدمات بهره مند هستند با این حال از کودک 6 ساله تا فرد 60 ساله در این جامعه شاغل به حساب می آید. ضمن اینکه در شرایط تحریم با بیش از 24 میلیون راس دام حدود 25 درصد گوشت مورد نیاز کشور را تامین می کردند.

وی اضافه می کند: به دلیل اینکه در تولیدات عشایری از هرمونهای رشد و سایر داروها جز در موارد نادر استفاده نمی شود از کیفیت بالایی برخوردار است و جز محصولات صد در صد ارگانیک به شمار می آید که در سالهای اخیر اقبال عمومی به سمت استفاده از این نوع محصولات است و این یک قابللیت و ارزش ویژه برای تولیدات و محصولات عشایری به شمارمی آید.

وی ادامه می دهد استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 12 هزار خانوار عشایری دارد که 800 خانوار آن در سه سال گذشته به این جمعیت اضافه شده اند که این نشان از گرایش مردم به زندگی کوچ نشینی دارد.

به گفته علیپور جمعیت هر خانوار عشایری استان کهگیلویه وبویراحمد 5.4 نفر است و اشتغال در آن 96 درصد است .

وی تاکید می کند در استان کهگیلویه وبویراحمد روند کار امور عشایر به سمت ساماندهی کوچ و اسکان عشایر است به رغم اینکه در کشور پروژه اسکان موفق نبوده اما در این استان از مجموع 12 کانون ،7 کانون اسکان موفق و 4 منطقه نیز در سطح کشور الگو بوده است.

مدیرکل امور عشایر یکی از اقدامات موثر دولت تدبیر و امید را پروژه کمک به افزایش تولید عشایر عنوان می کند و می افزاید: با همکاری دانشگاه یاسوج و مرکز تحقیقات دام و طیور جهاد کشاورزی برنامه ای را آغاز کردیم که فاز اول آن مبنی بر دوقلو و چند قلوزایی بسیار موفقیت آمیز بوده و قابل تعمیم به کل جامعه عشایری است.

وی یادآور می شود در گذشته در هر فصل دامها 56 درصد باروری داشتند که با اجرای این طرح درصد باروری دامها به صد در صد رسیده است.

وی فاز دوم طرح را همزمان سازی فهلی عنوان می کند و ادامه می دهد در گذشته دام عشایری به صورت پراکنده و سنتی زایش داشت که با اجرای این طرح باروری دامها در زمان خاص و زایش آنها نیز همزمان اتفاق می افتد .

علیپور مهمترین برنامه این اداره کل را برای سال 96 مقابله با خشکسالی عنوان می کند و ادامه می دهد برای این منظور با دانشگاه یاسوج تفاهم نامه همکاری داریم که دراین بخش وارد بشود و طرحی برای جمع آوری آبهای فصلی ارایه دهد.

مدیرکل امور عشایر با بیان اینکه بیش از 2300 منبع ذخیره آب شرب برای عشایر ساخته شده می گوید: حدود 280 منبع ذخیره آب در چهار سال گذشته برای عشایر ساخته شده.همچنین 570 چشمه در استان شناسایی شده که 370 چشمه بهسازی شده است.و در سال گذشته340 میلیون تومان برای آبرسانی سیار به مناطق عشایری در نظر گرفته شده است.

وی یکی از برنامه های توانمد سازی عشایر را احیا مراتع و توسعه و کشت گیاهان دارویی عنوان می کند و ادامه می دهد در تنگ سرخ و سرداب 9 هزار هکتار گیاهان دارویی آنغوزه و بومادران کشت شد که ضمن تقویت علوفه مراتع دامی ،برای اقتصاد خانوار نیز به ازای هر هکتار یک تا دو میلیون تومان درآمد ایجاد کرده است.

علیپور با بیان اینکه راه و جاده دسترسی منشا توسعه است می افزاید: 9 منطقه صعب العبور عشایری در استان شناسایی شده و مجوزهای لازم برای ایجاد سه جاده اخذ شده و امیدواریم بتوانیم در راستای خدمت به عشایر این جاده ها را به سر انجام برسانیم.

وی با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید گفت 68 کیلومتر راه روستایی در این دولت برای عشایر احداث شده یا این حال سالانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان صرف بازگشایی و مرمت 3800 کیلومتر راه های عشایری می شود.

وی بیمه اجتماعی یک هزار و 100 خانوار عشایری و 800 هزار راس دام آنها را از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته بر شمرد و ادامه داد تسهیلات حمایت از زنجیره تولید از صندوق توسعه ملی یکی از اقدامات منحصر به فرد دولت برای حمایت از جامعه عشایری بوده است.که از مجموع 150 میلیارد تومانی که برای این منظور در نظر گرفته شده 10 درصد آن به کهگیلویه وبویراحمد تخصیص شده که استان رتبه اول را در جذب آن کسب کرده است.

علیپور اعتبارات پیشنهادی استان برای سال 96 را 6 میلیارد و 700 میلیون تومان عنوان کرد و در نهایت ابراز امیدواری کرد که برنامه ششم توسعه به دلیل نگاه ویژه به عشایر ،بتواند وضعیت عشایر کشور و به تبع آن استان را دگرگون کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت کهکیلویه و بویر احمد، تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1396، کد مطلب : ۵۶۱۷۰۸: www. k-b. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
0
واقعا در حق عشایر اجحاف می شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین