پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
نهمین کنفرانس وزیران گردشگری سازمان همکاری اسلامی در "نیامی" پایتخت نیجر برگزار شد.
شعار سال: خبر انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 برای تمام مردم آذربایجان خبری مسرت‌بخش بود. هیات اعزامی ایران نیز به همراه اعضای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در این اجلاس حضور داشتند، دو شهر یزد و تبریز را به عنوان نمایندگان ایران جهت اخذ این عنوان معرفی کردند. در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی سال 2018 انتخاب شد. در همین راستا گفت‌و‌گویی را با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ترتیب دادیم تا ما را در جزئیات این روند قرار دهد

رشد گردشگران داخلی و خارجی تبریز در سال گذشته از نکات حائز اهمیت در انتخاب تبریز از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور معرفی به اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی بود. به نظرتان چه زمینه‌ها و بسترهایی موجب این رشد شده است؟

می‌توان گفت، جلب اعتماد مردم از طریق رسانه‌ها از عوامل تاثیرگذار در رشد گردشگران داخلی و خارجی تبریز بوده است، اما در این بین ذهنیت گردشگران در مورد سرمای شدید آب‌و‌هوای استان، از موانع جذب گردشگر محسوب می‌شد که خوشبختانه تبلیغات فراوان نقش به‌سزایی در تغییر و تنویر افکار عمومی برای شناساندن پتانسیل‌های استان داشت و این تغییر زمینه‌ساز توجه ویژه به آذربایجان‌شرقی و به خصوص تبریز به عنوان منطقه گردشگری جدید در سطح کشور و تا حدودی در خارج از کشور شد.

از جمله برنامه‌هایی که در استان برای رسیدن به این هدف صورت گرفت، می‌توان به برگزاری تورهای معرفی (info) در داخل کشور، برگزاری جلسات متعدد با کشورهای خارجی از قبیل ترکیه، آذربایجان، تاتارستان، آلمان و سایر کشورهای اروپایی، برگزاری جشنواره‌های متعدد استانی مانند آرسیکا که به صورت مشارکتی با دانشگاه هنر اسلامی تبریز و همکاری سایر دستگاه‌های دولتی نظیر استانداری و اداره کل ارشاد اسلامی تبریز اشاره کرد.

همچنین مدیریت استان با میزبانی بسیاری از رویدادها مانند مسابقات ورزشی ملی و بین‌المللی، برگزاری هفته تبریز، میزبانی چندین اجلاس توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، از جمله جلسه هم‌اندیشی ملی گردشگری سلامت در تبریز، توجه و ذهنیت معاونین سازمان را به سمت تبریز جلب کرده و با ایجاد موج مثبت، زمینه افزایش تعداد گردشگران را طی سال های 93 و 94 فراهم ساخت.

در مصاحبه های گذشته تان از برنامه‌های اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای سال 2018 در راستای شهر جهانی گردشگری اسلامی، به ساماندهی مجموعههای تاریخی، بهسازی بافت تاریخی و احداث مراکز اقامتی 4 و 5 ستاره اشاره کردید. می‌توانید توضیحی درباره اقدامات آتی بدهید؟

اداره کل، پیشنهاد یک گروه مشاور ذی‌صلاح را در شورای سیاست‌گذاری گردشگری تبریز 2018 داده است و به این منظور در مدت دو- سه ماه مطالعاتی برای ارزیابی اقدامات مورد نیاز در سطح شهر انجام گرفته است. در حوزه میراث فرهنگی نیز گرچه هدف اداره کل بر بهسازی بافت‌های تاریخی مانند ربع رشیدی و آماده‌سازی آن‌ها تا سال 2018 است، ولی سعی داریم هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی از نظرات این گروه استفاده کنیم.

در میان فاکتورهای انتخابی تبریز اشاره‌ای به مناطق نمونه گردشگری، روستاهای هدف گردشگری و طبیعت تبریز شده است؛ برنامه‌های اداره کل برای موارد یادشده چیست؟

از آن‌جا که در این انتخاب شهر تبریز مد نظر بوده است، لذا تمرکز اقدامات مورد نظر نیز بیشتر بر روی این شهر خواهد بود. البته تلاش خواهد شد از ظرفیت مناطق اطراف تبریز که دارای پتانسیل بالای گردشگری هستند، استفاده شود. به عنوان مثال با برگزاری تورهای یک روزه به شهرستان‌های مراغه، هریس و سایر مناطق گردشگری استان، ظرفیت‌های این نقاط نیز به گردشگران معرفی شود.

تعدد موزه‌ها و به خصوص وجود موزه فرش از جمله معیارهای انتخاب تبریز بوده است. قبلا به این موضوع اشاره کرده‌اید که برخی موزه‌های جدید از جمله موزه‌های نقاشی، صدا و مطبوعات در حال آماده‌سازی هستند. آیا این موزه‌ها تا سال 2018 به منظور بازدید گردشگران افتتاح خواهند بود؟

بله. امیدواریم ساختمان این موزه‌ها که اغلب، بناهای تاریخی هستند، تا سال 2018 آماده بهره‌برداری شوند.

به نظرتان چطور می‌توان از تمام ظرفیت های تبریز استفاده کرد و چه اقدامات جدیدی باید در سطح شهر انجام گیرد تا شایسته این میزبانی باشد؟

طبق برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی‌ شده تلاش بر این خواهد بود که تقویمی از امکانات، رویدادها و جشنواره‌های متعددی که قرار است در سال 2018 برگزار شود، تهیه شده و به زبان‌های مختلف برای کشورهای خارجی فرستاده شود.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این راستا برای میزبانی وزرای کشورهای آسیایی (ACD) در سال 2016 داوطلب شده و استاندار آذربایجان شرقی نیز موافقت خود را در این مورد نشان داده است، لذا در تابستان سال 2016 تبریز میزبان وزیران کشورهای آسیایی خواهد بود، به همین منظور اداره کل از هم اکنون برنامه‌های ویژه‌ای برای آشنایی وزیران با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در نظر گرفته است.

هم‌چنین پیشنهاد میزبانی هفتمین نشست هیئت اجرایی آسیا_اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در سال 2016 نیز به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده شده است. لازم به ذکر است از بیست نقطه مختلف جهان در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

از یک طرف طبق مصوبه جدید کنگره آمریکا محدودیت‌هایی برای سفر اتباع 38 کشور به ایران ایجاد شده و از طرف دیگر باید از فرصت پیش‌آمده برای تبریز در سال 2018، جهت جذب گردشگران خارجی به بهترین نحو استفاده کرد، در این راستا چه برنامه‌های ویژه‌ای مد نظر اداره کل است؟

باید یادآوری کنم وظیفه دولت در اغلب امور، بسترسازی و ایجاد شور و اشتیاق ملی است، نه تصدی‌گری. هدف در اصل جلب توجه عمومی و نشان دادن پتانسیل‌های تبریز است و تبلیغات مهم‌ترین رمز موفقیت ما در زمینه تجاری‌سازی خواهد بود. این انتخاب اخیر، علاوه بر ایجاد شور و اشتیاق در دستگاه‌های دولتی تبریز، سبب سرریز شدن بخشی از اعتبارات دولتی به این سمت گردیده است و امید می‌رود با افزایش بودجه‌ها و اشتیاق همگانی به مبحث گردشگری، شاهد جذب بسیاری از گردشگران خارجی به شهر خود باشیم.

انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، چه نتایج مثبتی می‌تواند داشته باشد؟

باید اذعان داشت، در صورت همکاری مردم و با ایجاد کارآفرینی در بخش‌های مختلف به واسطه ورود گردشگران داخلی و خارجی و افزایش میزان درآمد پایدار سالیانه مردم از این طریق، می‌تواند در کاهش آمار بزهکاری، اعتیاد و فقر مؤثر باشد. ما از گردشگری نه تنها به عنوان در‌آمد بلکه برای بالا بردن فرهنگ جامعه استفاده می‌کنیم. تبادل فرهنگ‌ها همیشه سازنده است.

چه انتظاری از مردم شهر برای میزبانی و آمادگی این جریان دارید؟

چون تبریز به عنوان شهر تاثیرگذار در تمامیت ارضی میدان همیشه تاثیرگذار و سازنده و تعیین‌کننده بوده است، درک و اهمیت این موضوع برای همگان یک امر واضح است. البته من در جایگاهی نیستم که از مردم جامعه انتظاری داشته باشم، ولی این مهم میسر نمی‌شود مگر با مشارکت فعال مردم و مدیریت سرمایه‌های اجتماعی. باید توجه کنیم دولت فقط شروع‌کننده قضایا، و مردم ادامه‌دهنده آن هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبرگزاری نصر، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1394، کد مطلب: 45055، www.nasrnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین