پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: برنامه ملی پیشگیری و کنترل تب برفکی تدوین و اجرا و همه امور مربوط به واکسیناسیون دام‌ها نیز به صورت رایگان انجام خواهد شد ..

شعار سال: رئیس سازمان دامپزشکی کشور و رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور از تدوین برنامه‌ای راهبردی برای عشایر در ۳ محور بهداشت دام در مناطق قشلاقی و ییلاقی (زمستان گذر و تابستان گذر) و امداد در مسیر کوچ خبر داد.

«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» رئیس سازمان دامپزشکی کشور و رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور امروز پنج‌شنبه در جمع عشایر منطقه یعقوب حصاری و عشایر استان‌های مرکزی، قم و قزوین اظهار کرد: در کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور توجه ویژه به عشایر کشور خواهد شد.

ماکنعلی با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر حمایت واقعی از عشایر کشور بیان کرد: در کمیته ملی راهبردی نسبت به تدوین برنامه در ۳ محور بهداشت دام در مناطق قشلاقی و ییلاقی (زمستان گذر و تابستان گذر) و امداد در مسیر کوچ اقدام خواهد شد.

وی با یادآوری فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه عشایر ذخیره انقلاب هستند، افزود: با تأمین نهاده‌های دامی و ارائه خدمات و با همکاری خود عشایر می‌توان فرصت‌های مناسبی برای بازار داخلی و صادرات تولیدات عشایر فراهم کرد؛ وی با بیان اینکه تشکل‌های صنفی و بخش خصوصی نباید به دید درآمدزایی به عشایر نگاه کنند. از توسعه خدمات و حمایت همه جانبه بخش دولتی از عشایر خبر داد.

ماکنعلی در این دیدار به استفاده از ظرفیت‌های خود عشایر برای اجرای برنامه‌های آموزشی در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های دامی اشاره کرد و افزود: این برنامه‌ها با همکاری سازمان تحقیقات، تحقیقات و ترویج کشاورزی اجرا خواهد شد.

امور بهداشتی دام با طرح «بهداشتیار» به عشایر واگذار می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: با هدف تسهیل در خدمات رسانی امور بهداشتی دام در مناطق عشایری و اجرای بهینه فعالیت هایی، چون واکسیناسیون و تامین دارو برای جمعیت دامی، طرح جدیدی به نام «بهداشتیار» در دستور کار این سازمان است تا فعالیت‌های مذکور با تربیت و آموزش نیرو‌هایی از درون این قشر، واگذار شود.

ماکنعلی اظهار داشت: در این طرح که از سوی معاونت آموزشی و ترویج وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود، قرار است افرادی از میان عشایر شناسایی و کارت حرفه‌ای بهداشت پس از گذراندن دوره‌های آموزشی برای آن‌ها صادر شود تا با در اختیار گرفتن اموری، چون واکسیناسیون و توزیع دارو تحت نظارت سازمان دامپزشکی در مناطق هدف فعالیت کنند.

وی همچنین ارتقای تولید و بهداشت دام عشایر را از برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: در این راستا کمیته‌ای راهبردی با مشارکت ارگان‌هایی مانند شرکت پستیبانی امور دام، سازمان عشایری، شیلات و دامپزشکی تشکیل شده است تا در زمینه افزایش تولیدات، بازاریابی و صادرات فرآورده‌های گوشتی و لبنی عشایر و همچنین ارتقای سطح بهداشت و سلامت دام‌های این قشر زحمتکش فعالیت نمایند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: تداوم روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای مهار بیماری‌های دامی مانند تب برفکی و آبله را با جدیت ادامه می‌دهیم و کوشش می‌کنیم که در حد توان به خواسته و نیاز‌های جامعه عشایر کشور در بازه‌های زمانی سه و ۶ ماهه رسیدگی کنیم.

برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی تدوین و اجرا خواهد شد

وی با بیان اینکه پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی در جمعیت دامی عشایر کشور از برنامه‌های راهبردی سازمان دامپزشکی کشور است، افزود: برای کنترل این بیماری برنامه‌ای ملی تدوین و اجرا و همه امور مربوط به واکسیناسیون دام‌ها نیز به صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی هشدار داد: هیچ مقام و مسئولی اجازه استفاده از عشایر برای منافع خود را ندارد و تلاش می‌کنیم به خواسته و نیاز‌های عشایر در حد توان و در بازه‌های زمانی سه و شش ماهه پاسخگو باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اینکه عده‌ای دنبال درآمدزایی در حوزه عشایر هستند نگاه سازمان دامپزشکی نیست و ما درصدد واگذاری امور به خود عشایر برای مقابله با بیماری‌ها با اعتماد به مردم عشایر هستیم، از این رو به عشایر و روستائیان به عنوان بخش خصوصی نگاه نمی‌کنیم و اجرای برنامه طرح بهداشتیار نیز در همین راستاست.

تامین نهاده‌های دامی و بازاریابی محصولات عشایر

وی ادامه داد: برای تامین نهاده‌ها و بازاریابی محصولات عشایر نیز برنامه‌هایی در دستور کار داریم تا احیای منابع را در درون خانواده عشایر تقویت کنیم.

ماکنعلی گفت: در قالب کمیته ملی همه اقدامات لازم را برای بهبود تولیدات دامی و ایجاد زنجیره تولید در میان عشایر کشور را به کار خواهیم گرفت و با کمک استانداران و فرمانداران استان‌های محل اسکان عشایر نیز برنامه‌ای جامع برای بهبود اقتصاد، بهداشت و تولیدات در دستور کار داریم.

وی اظهار داشت: با مرکز آمار ایران نیز برای سرشماری جمعیت دامی در حال برنامه ریزی هستیم تا در قالب کمیته راهبردی تولید و بهداشت بتوانیم آمار شفاف و دقیقی را در این زمینه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: لازم است همه دستگاه‌ها از جمله دامپزشکی، نظام پزشکی و سایر ارگان‌ها به عشایر نگاه درآمدزایی نداشته باشند، زیرا این قشر برای اقتصاد کشور بسیار مهم هستند و یکی از اقدامات اساسی در برنامه جهش تولید نیز توجه خاص به عشایر است.

در این دیدار که با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با حضور عشایر و مسئولین محلی همراه بود مهندس قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران، دکتر فدایی فرماندار شهرستان زرندیه و تعدادی از مدیران سازمان دامپزشکی کشور و سازمان امور عشایر کشور نیز حضور داشتند.

 

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری حکیم مهر ، تاریخ انتشار 9 خرداد    99، کد خبر:    57625، www.hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین