پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
مدیرکل دفتر کنترل بهداشت و مدیری بیماری دامی بیان کرد: بیش از ۶۰ میلیون و ۵۰ هزار راس دام سبک تحت واکسیناسیون رایگان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان قرار گرفته‌اند.

شعار سال: علیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی درباره آخرین جزئیات طاعون نشخوارکنندگان اظهار کرد: طاعون نشخوارکنندگان بیماری ویروسی است که جمعیت دام سبک گوسفند و بز اهلی و حیات وحش در بین گروه ها را درگیر می کند و به هیچ عنوان قابلیت انتقال به انسان را ندارد‌.
 
او با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان جزو بیماری های مشترک محسوب نمی شود، افزود: براین اساس هموطنان با خیال راحت می توانند گوشت و فرآورده های خام دامی را مصرف کنند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
 
اکبرشاهی با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان با واکسیناسیون به سهولت قابل کنترل است، گفت: براساس تعهد سازمان دامپزشکی کشور به سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۳۰ بحث ریشه کنی این بیماری مطرح شده و کشورها باید متعهد شوند که در راستای ریشه کنی این بیماری اقدام کنند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: امسال سازمان دامپزشکی در راستای برنامه ملی کنترل دام نشخوارکنند‌گان کوچک مقرر کرد به مدت سه سال متوالی بیش از ۹۰ درصد جمعیت دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گیرد که امسال، سال نخست اجرای برنامه بود که بدین‌منظور تاکنون بیش از ۶۰ میلیون و ۵۰ هزار راس از مجموع ۷۱ میلیون راس دام سبک کشور تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گرفته‌اند.
 
او افزود: ادامه کار برای جمعیت دام عشایر در آبان و آذر اجرا می شود و درصد باقی مانده به دلایلی که در فصل بهار در دسترس نبودند، تحت پوشش واکسیناسیون قرار می گیرند.
 
اکبرشاهی با اشاره به کاهش کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان در ۱۰ سال گذشته بیان کرد: در سال ۹۰، ۲ هزار و ۵۰۰ کانون بیماری در کشور داشتیم که در آن مقطع ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام را واکسینه کردیم و هم اکنون برنامه واکسیناسیون با اولویت حیات وحش گسترش پیدا کرد به نحوی که افزایش واکسیناسیون در سال ۹۹ بالغ بر ۳۵ میلیون راس دام شد.
 
این‌مقام مسئول از کاهش ۸۶ درصدی کانون بیماری خبر داد و گفت: با افزایش واکسیناسیون، تعداد کانون بیماری ها با کاهش ۸۶ درصدی به ۳۶۵ کانون رسید چرا که امسال و طی ۲ سال آینده حدود ۹۰ درصد جمعیت دام سبک قرار است تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.
 
مدیرکل دفتر کنترل بهداشت و مدیری بیماری دامی ادامه داد: در ۷ ماهه نخست امسال ۱۶۹ کانون بیماری ثبت کردیم که با مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است و همواره پیش بینی می شود که از نیمه دوم امسال به شدت تعداد کانون ها در کشور کاهش یابد، این درحالی است که در بحث حیات وحش امسال نسبت به سال قبل تعداد کانون ها افزایش یافته است.
 
او خشکسالی و کم بارشی را علت اصلی افزایش تعداد کانون حیات وحش دانست و گفت: امسال حدود ۹ کانون در حیات وحش داشتیم، در حالی که سال گذشته ۵ کانون بود چرا که امسال بحث خشکسالی از نظر کمبود آب و علوفه موجب شد تا حیوانات حیات وحش به مراتع و آبشخور دام های اهلی نزدیک شوند که در نهایت به سبب حساسیت بالای دام های اهلی سبک، ویروس از طریق مراتع مشترک منتقل شد.
 
اکبرشاهی ادامه داد: به میزانی که واکسیناسیون در دام های اهلی افزایش یابد، مقاومت در برابر بیماری افزایش می یابد که با وجود ۲ شرکت تولیدکننده از لحاظ کمیت و کیفیت واکسن کافی تولید می شود که تا پایان عمر اقتصادی دیگر دام به بیماری مبتلا نمی شود‌.
 
مدیرکل دفتر کنترل بهداشت و مدیری بیماری دامی در پایان تصریح کرد: با افزایش واکسیناسیون جمعیت دام به بالای ۹۰ درصد با کاهش کانون بیماری روبه‌رو می‌شویم که اثرات آن را طی سال های آتی در بخش حیات وحش هم می بینیم‌.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پرسون ، تاریخ انتشار:  13 آبان1400، کدخبر: ،www.purson.ir،369221

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین