پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از شیوع بیماری، واکسیناسیون به‌موقع و منظم با استفاده از واکسن‌های موثر است، اما برخی دامداران کشور از کمبود و نیز گرانی واکسن‌ها به سبب تحریم‌ها و... گله می‌کنند؛ موضوعی که ضمن به خطر انداختن سلامت دام‌ها و امکان همه‌گیر شدن بیماری در کشور، امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد.
شعار سال: این روزها افزایش قیمت‌ها و تأثیرات آن روی برخی از خدمات تخصصی دامپزشکی و همچنین دارو و واکسن موجب شده به دغدغه تولیدکنندگان و دامداران شهرستان قوچان هم بیش از گذشته افزوده شود. اگرچه در سال‌های گذشته دولت نسبت به تهیه و توزیع واکسن اقدام می‌کرد، اما از سال 97 به دلیل سایه‌اندازی تحریم‌ها و کمبود اعتبارات واکسنی به‌صورت رایگان تأمین و توزیع نشد و لذا این موضوع با کمبودهایی که در بازار به چشم می‌خورد، موجب نگرانی دامداران شده است.

بنا بر تصمیم مسئولان، از مدت‌ها قبل مقررشده تا دامداران صنعتی خودشان واکسن را خریداری کنند و این سیاست در حال حاضر در روستاها نیز اجرا می‌شود؛ البته ازآن‌جاکه تب برفکی بیماری واگیری است، شنیده می‌شود که این اقدام در راستای خصوصی‌سازی با رعایت ملاحظات انجام می‌گیرد.

این سیاست در حالی به مرحله اجرا درآمده است که قیمت داروهای موردنیاز دام در حال حاضر افزایش زیادی یافته و دامداران را برای حفظ بهداشت، سلامتی و درمان بیماری‌های دامی در تنگنا قرار داده است و از طرفی بنا بر گفته‌های دامداران در حال حاضر این واکسن با کمبود در بازار همراه شده است.

تحمیل هزینه‌های دامپزشکی
یکی از دامداران شهرستان قوچان اظهار داشت: درگذشته انواع دارو و سموم موردنیاز دامپروری‌ها از طریق شبکه دامپزشکی تهیه و به‌صورت رایگان و یا با قیمت یارانه‌ای در اختیار دامداران قرار می‌گرفت، اما هم‌اینک تهیه دارو و واکسن‌های موردنیاز درمان بیماری‌های دامی تنها از بازار آزاد آن‌هم بدون هیچ نظارتی بر قیمت‌ها تأمین می‌شود.

سهراب یاوری‌نسب از تحمیل هزینه‌های خدمات دامپزشکی به دامداران ابراز ناخرسندی کرد و به بازار گفت: بسیاری از دامپروران به‌ همین خاطر مجبورند به‌جای بهره‌مندی از خدمات تخصصی دامپزشکی به اقدامات تجربی، سنتی و غیرتخصصی برای درمان و بهداشت دام‌ها روی بیاورند.

کمبود واکسن تب برفکی
یکی از دامداران اهل روستای «مزرج»، از روستاهای بزرگ و پرجمعیت شهرستان قوچان، نیز گفت: گرانی‌های اخیر بر مشکلات قشر زحمتکش دامدار افزوده است.

رضا مزرجی با بیان این‌که دامداران برای پیشگیری از بیماری تب برفکی باید شخصاً به دنبال تهیه و خریداری واکسن باشند، ادامه ‌داد: هرگونه کوتاهی و تأخیر در تزریق واکسن تب برفکی خسارت جبران‌ناپذیر را برای دامدار در بر خواهد داشت.

مزرجی با اشاره به این‌که اداره دامپزشکی تلاش بسیاری برای کنترل ورود و خروج دام از شهرستان دارد، اظهار کرد: ای‌کاش بخشی از تلاش این اداره معطوف به نظارت بر قیمت داروها و خدمات بخش دامپزشکی در این شهرستان می‌شد.

کمبود واکسن
یکی دیگر از دامداران قوچانی با بیان این‌که اغلب دامداران عقیده دارند اگر در نوبت اول هر واکسنی برای تب برفکی در دامداری استفاده‌شده، در نوبت بعدی نیز همان نوع باید تهیه و تزریق شود، گفت: حال با این وضعیت کمبود واکسن در شهرستان و گرانی، دامدار باید برای پیدا کردن واکسن دلخواه کفش آهنی به پا کند.

محمد قربانی با بیان این‌که تأمین واکسن نقش بسیار مهمی در تأمین سلامتی انسان و دام دارد، اظهار داشت: بسیاری از دامداران این منطقه در حوزه اقتصادی و سرمایه ضعیف هستند و بعضاً با تعداد 10رأس دام نسبت به احداث دامداری اقدام کرده‌اند؛ لذا هرگونه آسیب که حتی منجر به تلف‌شدن دو رأس دام شود، اقتصاد خانواده آن‌ها را متزلزل می‌کند.

قربانی با ذکر مثالی که برخی دامداران در روستا براثر بیماری دامی پنج رأس گاو شیری خود را از دست‌داده‌اند، اظهار کرد: در صورت بروز چنین اتفاقاتی نه‌تنها سرمایه این دامدار از بین می‌رود، بلکه بروز هرگونه بیماری و یا سهل‌انگاری در واکسیناسیون به دلیل گرانی، باقی دام‌های روستا را نیز به خطر می‌اندازد.

حمزه سام، یکی دیگر از دامداران منطقه، با بیان این‌که کشاورزی و دامداری یکی از مهم‌ترین مشاغل منطقه است، گفت: این روزها گرانی برخی نهاده‌ها و نبود نقدینگی، دامداران را مجبور به فروش دامشان کرده است. تأمین نقدینگی برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار در این بخش یک فرصت برای جهش تولید است، حال‌آن‌که بی‌توجهی به تأمین نقدینگی برای آنان مشکل‌ساز شده است.

مسئول یکی از مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی در قوچان نیز گفت: متأسفانه کمبود برخی واکسن‌ها در شهرستان باعث شده است تا قیمت‌ها به سه برابر گذشته افزایش پیدا کند.

محمد شفیقی با بیان این‌که برخی از اقلام نایاب از مشهد و شهرهای مجاور تهیه می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر واکسن‌های وارداتی و خارجی افزایش قیمت بسیاری داشته و نایاب شده است و همین موضوع دامداران را نگران کرده است.

وی عنوان کرد: البته دامداران باتجربه و افرادی که دارای دامداری‌های صنعتی هستند، به این موضوع واقف‌ هستند که باید واکسن تب برفکی قبل از مبتلاشدن دام به بیماری تزریق شود، چون اگر دام بیمار شود، تزریق واکسن بی‌فایده خواهد بود.

این کارشناس دامپروری اظهار داشت: ویروس تب برفکی یک ویروس چند سویه و همواره در حال تغییر است؛ بنابراین تا گله سالم است، باید به فکر تهیه و تزریق واکسن بود.

واکسن هست، ولی گران است
رئیس دامپزشکی قوچان نیز با اشاره به خطرات بیماری تب برفکی و تأثیر بیماری کرونا بر واردات برخی از کالاها و گرانی داروهایی مانند واکسن تب برفکی، گفت: دامپزشکی به وظیفه خود در واکسیناسیون دام‌ها در شهرستان همواره عمل کرده است، اما در خصوص این موضوع که گفته می‌شود در شهرستان‌ها واکسن تب برفکی کم است، باید گفت این کمبود بیش‌تر مربوط به نوع خارجی یا نوع خاص و موردنظر دامدار است.

محمد اکبری با اشاره به این موضوع که افزایش تقاضا در یک برهه از زمان موجب ایجاد کمبودهایی در عرضه و بازار می‌شود، ادامه داد: بسیاری از دامداران هنوز متقاضی دریافت واکسن رایگان از طرف دامپزشکی هستند، اما همگام باسیاست‌های خصوصی‌سازی و همچنین بنا بر محدودیت‌های اعتباری که سد راه است، امکان تهیه و توزیع رایگان واکسن برای دامداران وجود ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 7 مرداد 1399، کد خبر: 86855،  www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین